رژیم غذایی مناسب افراد سوداوی مزاج + بایدها و نبایدها

فهرست مطالب

از رژیم غذایی مناسب افراد سوداوی چه می‌دانید؟ انسان‌ها را وقتی از ظاهر نگاه می‌کنید، غالباً شبیه به هم هستند، با یک سیستم و دستگاه‌های مختلف همسان؛ اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، تفاوت‌هایی می‌بینید که رسیدگی به آن‌ها مشکلات بسیار زیادی را حل خواهد کرد. شاید شما هم دیده باشید، گاهی یک خوراکی و غذا برای یک نفر بسیار دل‌چسب است و هیچ آسیبی به او نمی‌رساند، اما همان غذا برای یک فرد دیگر باعث بروز مشکلات مختلفی مانند دل‌پیچه و... می‌شود.

دلیل این اتفاق تفاوت مزاج‌ها و طبع‌ها در بدن افراد است. اگر می‌خواهید زندگی سالمی داشته باشید، باید بدانید چه نوع رژیم غذایی مطابق با طبع و مزاج شماست. در ادامه این مطلب مجله سلامتی لیمومی تلاش کرده‌ایم نکات مهم تغذیه‌ای را برای سوداوی مزاج‌ها جمع‌آوری کنیم. همراه ما باشید.

سوالات متداول

افراد سوداوی (مزاج سرد و خشک) چه خصوصیاتی دارند؟
افراد دارای مزاج سوداوی معمولاً لاغر هستند، اعضای بدن بزرگی ندارند و خیلی کم به اضافه وزن دچار می‌شوند. این افراد رنگ پوست تیره‌ای دارند. پوست آن‌ها خشک و مستعد چین و چروک و پیری زودرس است. موهای آن‌ها مجعد است و ممکن است موهای زائد زیادی داشته باشند. افراد سوداوی معمولا درونگرا، خلاق و صبور هستند.
بیماری‌هایی افرادی که سوداوی مزاج هستند شامل چه چیزهایی می‌شود؟
این افراد معمولا از بیماری‌های مثل اضطراب، افسردگی، یبوست، بیماری‌های مربوط به طحال، بی‌خوابی، درد مفاصل و استخوان‌ها و ترک خوردن پوست رنج می‌برند.
چه غذاهایی برای افراد سوداوی (مزاج سرد و خشک) مناسب است؟
این افراد بیشتر باید غذاهایی با طبع گرم و تر استفاده کنند. این غذاها شامل گوشت گوسفند، شتر و کبوتر، عسل، خرما، آناناس، سیب شیرین، گلابی، هویج، شلغم، نعناع، جعفری، شربت زعفران، دمنوش گل گاو زبان می‌شود.
چه غذاهایی برای افراد سوداوی (مزاج سرد و خشک) مناسب نیست؟
این افراد نباید خوراکی‌هایی با طبع سرد مصرف کنند مثل: آب یخ، غذاهای فست فودی و فرآوری شده، عدس، بادمجان، خیار، سیب‌زمینی، آب لیمو، گوجه فرنگی، کاهو، سرکه و جو.

مزاج سوداوی چیست؟ اهمیت تغذیه مناسب برای مزاج سوداوی

اطباء و بزرگان طب سنتی از زمان‌های بسیار دور بر این باور بوده‌اند که مزاج انسان‌ها به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شود. یعنی تمام انسان‌ها در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

  1. سرد و خشک
  2. سرد و تر
  3. گرم و خشک
  4. گرم و تر

این مسئله به مزاج‌شناسی هم شهرت دارد و امروز مورد تأیید بسیاری از پزشکان متخصص نیز قرارگرفته است. با توجه به این دسته‌بندی، انسان‌ها باید شیوه‌های زندگی خود را تغییر دهند و به نحوی زندگی کنند که بتوانند مزاج خود را کنترل کنند. 

افراد سوداوی مزاج

 

سوداوی مزاج‌ها از دسته افرادی هستند که دارای مزاج سرد و خشک می‌باشند. این افراد دارای ویژگی‌هایی خاصی هستند. مثلاً پوست‌ بدنشان تیره و خشک است، موی سر مجعد و تیره دارند، اشتهای زیادی دارند اما به‌ندرت چاق می‌شوند. مشکلات تمرکز، بی‌خوابی و فکر و خیال زیاد دارند و عموما زودرنج و قضاوت‌گر هستند و… برای شناخت بهتر خصوصیات سوداوی مزاج‌ها می‌توانید مزاج شناسی انجام دهید.

سرد و خشک بودن مزاج در این افراد به حدی سنگین است که می‌تواند زندگی را برای آن‌ها مختل کند. این افراد غالباً بی‌حوصله، دل‌تنگ و مضطرب هستند و دائماً در حال سروکله زدن با مشکلات جسمی و روحی به سر می‌برند.

اهمیت رسیدگی به رژیم غذایی در سوداوی مزاج‌ها بسیار زیاد است. گاهی اوقات عوارض طبع سودا می‌تواند آن‌قدر شدید شود که زندگی را به کام شما تلخ کند. بسیاری از اوقات افراد تصور می‌کنند که بدشانس هستند و یا زندگی به آن‌ها روی خوشی نشان نداده، احساس افسردگی می‌کنند و در کارهای خود شکست می‌خورند؛ درصورتی‌که تنها لازم است رژیم غذایی مناسب با طبع سوداوی خود را دنبال کنند تا ورق به نفع آن‌ها برگردد. با رعایت نکات غذایی و پیروی از یک رژیم استاندارد علاوه بر اینکه عوارض سودا به صفر می‌رسد، می‌توانید حال خوب و خوشی را به خود هدیه کنید.

رژیم غذایی برای افراد سوداوی

رژیم غذایی مناسب سوداوی مزاج‌ها چیست؟

مزاج سرد و خشک سودا می‌تواند شما را به دردسر بیندازد، اما جالب است بدانید با رعایت چند نکته و پیروی از بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای می‌توانید نگرانی‌های خود را کنار بگذارید و بدن خود را تحت کنترل بگیرید. در رژیم غذایی مناسب افراد سوداوی باید برای ایجاد تعادل در بدن خود به خوراکی‌هایی روی بیاورید که دارای طبع گرم و تر هستند. 

اگر در دسته‌ی سوداوی مزاج‌ها هستید، حتماً سعی کنید روزی حداقل یک وعده‌غذای گرم و تر بخورید تا مزاج و طبع شما کنترل‌شده و حال شما به حالت متعادل بازگردد. برای مثال می‌توانید از این غذاها استفاده کنید:

آبگوشت، ترجیحاً با گوشت گوسفند و دنبه، خوراک‌های حبوباتی، آش‌ها و سوپ‌های مختلف، خورشت سبزی، خورشت قیمه و انواع خورشت‌های گرم با حبوبات.

نوشیدنی‌های مناسب با طبع سودا چیست؟

در طول روز، هنگام کار، مطالعه، ورزش و استراحت با نوشیدن نوشیدنی‌های گرم و تر و می‌توانید بر مزاج سرد و خشک خود غلبه کنید و احساس آزادی از رنج‌ها را به دست آورید. استفاده از این نوشیدنی‌ها بسیار مفید بوده و می‌تواند عوارض سوداوی بودن را بسیار کاهش دهد و حتی به کیفیت پوست و موی شما هم کمک کند. برای مثال:

چای یا شربت زعفران، نوشیدنی‌هایی با طعم دارچین، نوشیدنی‌هایی با طعم زنجبیل، چای بادرنجبویه، شربت عسل، شربت شیره انگور، شربت شیره خرما، دمنوش گل‌گاوزبان، عرق بیدمشک، عرق بهارنارنج، عرق نعنا و عرق پونه.

رژیم برای افراد سوداوی

میوه‌های مناسب برای سوداوی مزاج‌ها کدامند؟

میوه به سوداوی مزاج‌ها کمک فراوانی می‌کند. مصرف مقداری میوه دو سه ساعت بعد از صبحانه و ناهار به‌عنوان میان وعده، می‌تواند برای شما معجزه‌بخش باشد. البته توجه کنید هر میوه‌ای هم برای شما مناسب نیست، باید میوه‌هایی با طبع گرم را انتخاب کنید. مثلاً:

میوه‌های شیرین، سیب شیرین، انار شیرین، انجیر و خرما به همراه شیره.

سبزیجات مناسب برای افراد سوداوی مزاج چیست؟

این افراد می‌توانند از سبزیجاتی مثل، شلغم، مارچوبه، هویج، کرفس، مرزه، تربچه، نخود فرنگی، نعناع، ترخون، جعفری و ریحان در رژیم غذایی خود کمک بگیرند.

غلات و دانه‌های مناسب برای افراد سوداوی مزاج چیست؟

بهتر است افراد سوداوی مزاج در طول روز و به شکل متعادل از چند عدد گردو، خرما، فندق، انجیر، پسته به عنوان میان وعده استفاده کنند.

غذاهای غیر مجاز برای افراد سوداوی مزاج چیست؟

تا اینجا، سوداوی مزاج‌ها باید برای تعادل مزاج خود، خوراکی‌های مختلف می‌خوردند، اما از اینجا به بعد باید در برابر بسیاری از خوراکی‌ها جلوی شکم خود را بگیرند. ازآنجاکه خوراکی‌های غیرمناسب برای این دسته از افراد بسیار زیاد است و نمی‌توان تمام آن‌ها را ذکر کرد، به شما یک قاعده کلی می‌دهیم تا متناسب با آن از خوردن خوراکی‌های مضر پرهیز کنید. در کل شما نباید طرف خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند بروید. به‌عنوان‌مثال مصرف بیش از حد این خوراکی‌ها را کنار بگذارید:

مصرف ماهی‌های پرورشی، بادمجان، خوراکی‌های نمکی و شور، خیارشور، ترشیجات، لبنیات، گل‌کلم، کاهو، سرکه، غوره، آبغوره، سیب‌زمینی، نخودفرنگی، گوجه‌فرنگی، ذرت، جو، میوه‌های ترش و آب‌لیمو برای افراد سوداوی مزاج ضرر دارد.

البته در افرادی که سودای آن‌ها کنترل‌شده است و مصرف خوراکی‌های گرمشان نیز زیاد است، استفاده کم و تنوعی از این مواد اشکالی ندارد. این افراد بهتر است بعد از مصرف خوراکی‌های سرد، بلافاصله اثرات آن را با استفاده از خوراکی‌های گرم خنثی کنند.

بیماری‌های احتمالی افراد سوداوی مزاج چیست؟

احتمال دارد که افراد سوداوی مزاج با مشکلات و بیماری‌های زیر درگیر باشند:

  • بیماری‌های طحال
  • طعم شور دهان
  • بوی بد دهان
  • کابوس
  • افسردگی و خستگی
  • اضطراب
  • یبوست شدید
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • حالت تهوع
  • سوزش سردل
  • بثورات پوستی
  • ترک خوردن پوست
  • درد استخوان و مفاصل

ورزش‌های مناسب برای افراد سوداوی مزاج

  • بهتر است به طور روزانه کمی ورزش کنید؛
  • پیاده‌روی سریع بعد از شام برای شما مفید است؛
  • آهسته دویدن نیز برای افراد سوداوی مزاج توصیه می‌شود.

خصوصیات اخلاقی مثبت افراد سوداوی مزاج چیست؟

افراد سوداوی مزاج معمولا خصوصیاتی مثل وفادار بودن، صبور بودن، منظم بودن، وظیفه‌شناس بودن، خلاق بودن، تحلیل‌گر بودن، تطبیق‌دهنده بودن و مطیع بودن را در شخصیت خود نشان می‌دهند.

چند توصیه برای افرادی که طبع سرد و خشک (سوداوی مزاج) دارند

  • از نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های خنک و یخزده خودداری کنید؛
  • در طول وعده‌های غذایی چیزی ننوشید، مگر اینکه مجبور باشید؛
  • ترجیحاً حداقل 30 دقیقه قبل از وعده‌های غذایی مایعات بنوشید؛
  • حداقل (4-8 لیوان) در روز آب ولرم بنوشید؛
  • از خوردن غذاهای مختلف در یک وعده پرهیز کنید؛
  • غذاهای فرآوری شده و فست فود نخورید؛
  • از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
در نهایت

خب! این هم از رژیم غذایی مناسب افراد سوداوی. با توجه به خصوصیاتی که از این افراد گفتیم، فکر می‌کنید شما یا نزدیکانتان جز دسته افرادی با طبع سرد و خشک حساب می‌شوید؟ حتما نظر خود را زیر همین بلاگ به ما بگویید.

علاوه بر این اگر قصد دارید رژیم غذایی مناسب با طبعتان را دریافت کنید و به وزن ایده‌آل برسید، حتما از کارشناسان ما در لیمومی کمک بگیرید، ما اینجا هستیم تا رژیم اختصاصی شما را برایتان طراحی کنیم.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

BetterHelp

Shahid Bukhari

Tehran Times

Ibn Sina Institute of Tibb

Rozallin

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

46 نظر

  1. سلام وقت بخیر عذر میخوام
    من خانم مجرد هستم طبع خودم رو نمیدونم اما ۱۰ سالی هست که ابتدا به موهای زائد بعد روماتیسم و بعد لک پوستی و بعد کپلی کیستیک دچار شدم به متخصص پوست هم مراجعه کردم درمان نشد
    خواستم بپرسم اگه به متخصص طب سنتی مراجعه کنم احتمال درمان این علائم چقدر هست؟؟

    1. سلام وقت بخیر. ممنون از اینکه دغدغه‌تون رو با ما درمیون گذاشتید. بله حتما بهتره با پزشک مشورت کنید تا عوامل اصلی مشکلات شما از طریق آزمایش مشخص بشه. علاوه بر این رژیم غذایی مناسب با طبع شما هم به حل شدن مشکلاتتون کمک می‌کنه. اگر دغدغه این رو دارید که در کنار درمان از رژیم غذایی مناسب با طبعتون هم استفاده کنید حتما از طریق این لینک با پشتیبانان ما در ارتباط باشید و رژیمتون رو با بیش از 90% تخفیف بگیرید. https://my.limoome.com/good-look-new/intro.html?id=33&utm_campaign=tarablogbanerside11&utm_source=limoome&utm_medium=blog

  2. سلام تمام موارد در مورد من درست بود
    جالبه که مواردی رو که اشاره کردین سوداوی ها باید بخورن من شدیدا بهشون علاقه دارم
    و مواردی رو که گفتین نباید سوداوی ها بخورن هم اصلا رغبتی به خوردن آنها ندارم

  3. سلام خسته نباشید ممنون از راهنمایی شما من هم سودایی هستم هم سرد و خشک

    1. سلام زکیه جان
      برای تشخیص درست و درمان طبع خود می‌توانید رژیم غذایی سالم دریافت کنید

      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

  4. سلام خسته نباشید
    من تمام علائم سوایی را دارم و به شدت افسرده هستم و هرشب خواب بد میبینم
    اگر تغزیه رو رعایت کنم درست میشه
    یا به دارو نیاز دارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر رژیم غذایی خود را اصلاح کنید حتما بهتر می‌شوید
      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

    2. شب قبل از خواب پاهاتون رو از ران تا نک انگشتان با روغن زیتون بودار از بالا به پایین حداقل ۵ دقیقه ماساژ بدید،خوابتون عمیق میشه.

  5. سلام من مزاجم رو نمیدونم ولی زود عصبانی میشم دهانم خیلی بوی بد میده پوستم صورتم پوست پوست میشه طبع من چیه

    1. سلام جناب زارع عزیز
      ممنون که دغدغه خود را بیان کردید
      برای علت یابی دقیق باید با پزشک مشورت کنید

      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

      1. سلام،عذر میخوام من تقریبا همه علاعم رادارم، اما چون به سندروم روده تحریک پذیر هم گرفتار شدم،تقریبا همه خوراکیهامثل حبوبات و چیزهای گرم و هر چیز که لسهال اور و نفاخ باشه برام بده، در ضمن با گرمیجات افت گلو ودهان میزنم و خیلی هم لاغر هستم و از همه چیز دا م ذنج میبرم لطفاً بگید باید چکار کنم

      2. سلام دوست عزیز
        ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
        برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

  6. جعفری هستم..من هم علایم سوداوخشکی زیادی دا رم..ممنون میشم راهنمایی کنید. گفت:

    من سوداوخشکی زیادی دا رم
    ممنون میشم راهنمایی کنید..چون خیلی از شب ها خواب های بدواظطراب درروز وشب دارم.

    1. سلام آقای جعفری عزیز
      ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

    2. سلام وقت بخیر ممنون از مطالبی که باعث آگاهی من شد من هم طبع سوداوی دارم و با مراجعه به یک عطاری متوجه شدم منتها به من سرکه انگبین رو توصیه کردن که در آب بریزم و روزانه آب مصرفی ام با سرکه انگبین خورده بشه و دوم اینکه حبوبات رو برای من ممنوع کردن به علت دردهای شدید معده ام میخواستم بدونم آیا رژیم بدون حبوبات رو ادامه بدم چون بعد از خوردن حبوبات معده درد میشم

  7. مزاج من هم سرد وخشک است نشانه های که یاد آوری کردی دارم عذای من بدون ماست و بادنجان امکان نداره همراه نباشه الان چطور مرکبات با اینها مصرف کنم نا غذا هایم بدون ضرر بشه

    1. سلام مرتضی عزیز
      برای مصرف مواد غذایی سرد و خشک باید از مصلح‌هایی مانند ادویه‌ها و سبزی های معطر استفاده کرد. برای مصرف مرکبات، گلپر و نعنا انتخاب خوبی است.

  8. سلام محمد هستم مزاج سردوخشک دارم و دچار بیماری اعصابو روان شدم ودارو مصرف میکنم مواد عدایی گرمو تر مصرف میکنم دچار عصبانیت یا افسردگی میشوم بهتر است نخورم یا خیلی کم بخورم یا چیکار کنم ؟

    1. محمد عزیز
      تجویز رژیم غذایی حتما باید توسط متخصصین مجموعه ما انجام شه. برای این کار ما نیاز به مشخصات جسمی شما داریم. بنابراین توصیه میکنم از طریق لینک زیر، شماره تماستون رو وارد کنید تا مشاوران ما باهاتون تماس بگیرن و در این خصوص راهنمایی‌تون کنند.
      https://limoo.me/blgcmnt

      1. سلام من هم سودایی هستم مزاج سرد وخشک دارم کم حوصله واظصراب زیا عصبی

      2. سلام دوست عزیز
        ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
        برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

    2. واقعا عالی بود….تمام خصلتها با طبع من مطابقت داشت فقط ای کاش درمانش رو با شما بتونم انجام بدم لازم چه کاری انجام بدهم

      1. سلام دوست عزیز
        ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
        برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

  9. سلام وقتتون بخیر
    من سودا وبلغم دارم بیشتر علایم که گفتن دارم مشاوره میخواستم
    ممنونم و تشکر می‌کنم

    1. دوست عزیز
      ممنون از همراهی‌تون
      از طریق لینک زیر، شماره تماستون رو برای ما وارد کنید تا مشاوران ما باهاتون تماس بگیرن
      https://limoo.me/blgcmnt

  10. سلام ببخشید دریافت رژیمی برای افرادی که سودای مغز زیاد است و بلغم معده هم زیاد است رو می شه دریافت کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      وارد لینک زیر بشید و شماره تون رو وارد کنید تا مشاوران ما به صورت رایگان بهتون مشاوره بدن و به سولاتتون پاسخ بدن
      https://limoo.me/blgcmnt

      1. سلام بلغم و سودا هر دو یکی هستند یا خیر

      2. سلام دوست عزیز
        بلغم و سودا باهم تفاوت دارند
        بلغم طبع سرد و تر است و سودا سرد و خشک است

    1. با سلام… من هم طبع سودا خشک دارم..
      همه علائمی ک تو مطالبتون گفتین رو دارم
      از لحاظ خورد و خوراک هم خوبم ولی هرچی میخورم وزنم نمیره بالا …چیکار کنم
      ..عاشق لیمو ترش و ترشیجاتم میدونم واس طبعم ضرر داره ولی میخورم چجوری ازشون دل بکنم😋😋😁

      1. سلام دوست عزیز
        ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
        برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید