خواص سیاه دانه و عسل؛ این جادوی سلامتی!

خواص سیاه دانه و عسل

فهرست مطالب

ترکیب سیاه دانه و عسل از آن دست ترکیبات نابی است که برای سلامتی ما انسان‌ها معجزه می‌کند. دو ماده بسیار مغذی که همیشه در خانه هر ایرانی پیدا می‌شود. اگر هم به سراغ مادربزرگتان بروید حتما برای شما از خواص سیاه دانه و عسل  برای تقویت سیستم ایمنی، درمان تنبلی تخمدان، افزایش شیر مادر و غیره تعریف‌های زیادی می‌کند.

حتما در جریان هستید که سیاه دانه و عسل به‌ تنهایی هم دارای فواید بسیاری هستند؛ اما این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» را به ترکیب برنده این دو اختصاص داده‌ایم تا با آگاهی بیشتری از خاصیت سیاه دانه و عسل، آن را به رژیم غذایی‌ خودتان اضافه کنید.

سوالات متداول

خواص سیاه دانه و عسل برای سلامتی چیست؟
ترکیب سیاه دانه و عسل در تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن، افزایش درخشندگی و سلامت مو، درمان تنبلی تخمدان، از بین بردن لکه‌های پوستی، آکنه، جای زخم و بثورات، کمک به بیماران دیابتی، افزایش میل جنسی و باروری مردان، بهبود سیستم گوارشی و التهابات بدن تاثیر مثبتی دارد.
آیا مصرف ترکیب سیاه دانه و عسل ضرر دارد؟
به‌طورکلی این ترکیب ضرری برای بدن ندارد. با این حال افرادی که طبع گرم دارند بهتر است از خوردن زیاد آن خودداری کنند چون باعث بروز علائمی مانند گلودرد، افزایش خواب آلودگی، خارش گلو می‌شود. همچنین اگر بیماری زمینه‌ای با عمل جراحی در پیش دارید از خوردن سیاه‌ دانه خودداری کنید چون باعث افزایش خونریزی و جلوگیری از فرایند لخته شدن خون می‌شود.
بهترین زمان مصرف سیاه دانه و عسل چه موقع است؟
اگر می‌خواهید از خواص سیاه دانه و عسل بهره‌مند شوید بهتر است آن را صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه میل کنید تا تاثیر چند برابری در بدن شما بگذارد. البته مصرف این ترکیب در سایر اوقات نیز مفید است و از خواص آن کم نمی‌کند.
روش مصرف سیاه دانه و عسل چیست؟
برای تهیه معجون سیاه دانه و عسل بهتر است قبل از مصرف، سیاه دانه را نیمه‌کوب کنید سپس آن را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید. همچنین می‌توانید آن را با آب ولرم و عسل مخلوط کنید. حواستان باشد که نباید پودر سیاه دانه را مدت زمان زیادی نگه داشت چون باعث تولید سم می‌شود و برای سلامتی خطراتی به همراه دارد.

خواص سیاه دانه و عسل چیست؟

سیاه دانه و عسل ترکیب دارویی قدرتمندی را تشکیل می‌دهند که برای هر سن و سال و هر جنسیتی مفید و پر از خاصیت است. کافیست شما این ترکیب شگفت‌انگیز را به طور روزانه مصرف کنید تا به مرور زمان شاهد تاثیرات آن در تقویت سیستم ایمنی، کمک به افراد مبتلا به دیابت، اختلالات خود ایمنی، بهبود سرطان، فشار خون بالا، هیپوگلیسمی و غیره باشید.

سیاه دانه حاوی اسید لینولئیک است که یک اسید چرب ضروری است. همچنین این دانه حاوی اسیدهای آمینه، آرژنین، آسپارتات، روی، مس، اسید فولیک، فسفر، تیموکینون، تیامین، نیاسین، پیریدوکسین و آهن هستند.

حالا تصور کنید سیاه دانه با اینهمه خواص مختلف در ترکیب با عسل که گفته می‌شود خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی دارد، چه شگفتی‌هایی برای بدن ما ایجاد می‌کند.

خواص سیاه دانه و عسل برای رحم

خواص سیاه دانه و عسل برای تنبلی تخمدان

ترکیب عصاره سیاهدانه و عسل باعث بهبود پروفایل لیپیدی و حساسیت به انسولین در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال شایع غدد درون ریز است که تقریباً 5 تا 10 درصد از زنان در سنین باروری با آن درگیر می‌شوند.

ترکیب مساوی از عسل و سیاه دانه برای رفع تنبلی تخمدان نیز بسیار اثرگذار است؛ چراکه آهن موردنیاز بدن بانوان را تامین می‌کند. این مورد باعث می‌شود که میزان احتمال باروری بانوان نیز افزایش پیدا کند. همچنین از دیگر خواص سیاه دانه و عسل برای زنان رسیدن به قاعدگی منظم است که مشکلات تخمدان را رفع می‌کند.

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست و مو

فواید سیاه دانه و عسل برای پوست و مو

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب عسل و سیاه‌ دانه می‌تواند به رفع و بهبود مشکلات پوستی ازجمله اگزما، پسوریازیس و آکنه کمک کند. فرقی نمی‌کند شما این ترکیب جادویی را میل کنید یا آن را به صورت صابون روی بدنتان بمالید.

صابون‌های دست‌ساز که با عسل و سیاه دانه درست شده باشند برای رفع لک‌های پوستی و جلوگیری از تحریک پوست مفید هستند. همچنین تقویت و درخشندگی مو از خواص سیاه دانه و عسل برای زنان و مردان است.

خواص سیاه دانه و عسل برای دیابت

یکی از خاصیت‌های سیاه دانه، بهبود سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. عسل نیز دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. ترکیب این دو ماده خوراکی می‌تواند تاثیرات خوبی در جذب انسولین و بهبود علائم بیماری در افراد دیابتی داشته باشد.

خواص سیاه دانه و عسل برای دیابت

خاصیت سیاه دانه و عسل برای بهبود زخم

حتما شما هم شنیده‌اید که عسل برای از بین بردن جای زخم و تاول غوغا می‌کند. حالا ترکیب عسل و سیاه دانه به دلیل خواص ضدعفونی کنندگی و آنتی بیوتیکی که دارد می‌تواند تاثیر چند برابری در درمان بریدگی‌های کوچک پوست و جلوگیری از تشکیل اسکار داشته باشد.

فواید سیاه دانه و عسل برای گوارش و التهاب بدن

در مطالعات پزشکی ثابت شده است که سیاه دانه التهاب را کاهش می‌دهد و عضلات سفت را شل می‌کند. همچنین خوردن این دانه به افراد مبتلا به آسم برای کاهش علائم بیماری و درمان آسم نیز توصیه می‌شود. این اثرات همراه با خاصیت آنتی اکسیدانی عسل به جلوگیری از اختلالات گوارشی کمک زیادی می‌کند. برای درمان بیماری آسم

خاصیت سیاه دانه و عسل برای کاهش وزن

مصرف سیاه دانه به‌عنوان مکمل می‌تواند به مدیریت وزن و اختلالات متابولیک کمک کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از سیاه دانه و عسل باعث افزایش متابولیسم بدن شده و  اضافه وزن و BMI را کاهش می‌دهد. البته خوردن معجون عسل و سیاه دانه به‌تنهایی کافی نیست و باید در کنار رژیم غذایی درست مصرف شوند.

خواص سیاه دانه برای کاهش وزن

خواص سیاه دانه و عسل برای مردان

برای تقویت میل جنسی مردان چه بخوریم؟ ترکیب عسل و سیاه دانه تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی در مردان دارد. همچنین خوردن این ترکیب در افزایش تعداد اسپرم‌ها و تحرک آن‌ها نیز تاثیر مثبتی دارد.

خواص مصرف ناشتای سیاه‌دانه و عسل چیست؟

همانطور که گفته شد ترکیب خاصیت سیاه دانه و عسل می‌تواند برای سلامتی بسیار اثرگذار باشد. اگر این ترکیب را به صورت ناشتا میل کنید، می‌تواند تاثیر چند برابری داشته باشد.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های موجود در این ترکیب درحالت ناشتا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در دفع سموم و کاهش چربی‌های اضافی بدن نیز تاثیر می‌گذارد.

فواید سیاه دانه و عسل

روش مصرف سیاه‌دانه و عسل به چه شکل است؟

بهترین روش مصرف سیاه‌ دانه و عسل این است که یک قاشق غذاخوری عسل را به همراه پودر سیاه دانه، کمی آب ولرم و لیموترش مخلوط و نوش جان کنید. البته حواستان باشد که پودر سیاه دانه نباید مدت زمان زیادی بماند چون نوعی سم تولید می‌کند که خطرناک است.

برای آماده‌سازی معجون سیاه دانه و عسل بهتر است کمی قبل از سرو آن، سیاه دانه را نیمه‌کوب کنید (کاملا پودر نشود) سپس آن را با مقداری عسل ترکیب و صبح‌ها قبل از سرو صبحانه میل کنید.

بهترین زمان مصرف سیاه‌دانه و عسل

شما هرموقع که فرصت داشته باشید می‌توانید ترکیب عسل و سیاه دانه را میل کنید؛ اما بهترین زمان مصرف آن صبح ناشتاست. بهتر است روزانه مقدار کمی از این معجون را میل کنید؛ البته افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در خوردن آن زیاده‌روی نکنند چون طبع عسل و سیاه دانه نیز گرم است.

مضرات مصرف بیش از حد سیاه‌دانه و عسل چیست؟

به‌طورکلی ترکیب این دو ماده ضرری برای بدن ندارد؛ اما طبع گرم عسل و سیاه دانه می‌تواند باعث بروز برخی حالت‌های آزاردهنده در افراد شود.

حواستان باشد که اگر عمل جراحی در پیش دارید یا داروی به‌خصوصی مصرف می‌کنید حتما قبل از خوردن سیاه دانه با پزشکتان مشورت کنید چون باعث تداخل دارویی و افزایش خونریزی می‌شود.

مضرات مصرف بیش از حد سیاه دانه و عسل:

  • گلودرد و گرفتگی گلو
  • خارش گلو
  • کند شدن یا جلوگیری از انقباض رحم در بارداری
  • افزایش خون‌ریزی
  • کند شدن فرایند لخته خون
  • افزایش خواب آلودگی
  • تداخل دارویی

خواص سیاه دانه و عسل

در آخر

ترکیب جادویی سیاه دانه با عسل می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها بسیار مفید و اثرگذار باشد. از خواص سیاه دانه و عسل می‌توان به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی، بهبود التهاب بدن، تقویت رشد و درخشندگی مو، از بین بردن جای زخم و بیماری‌های پوستی اشاره کرد.

اگر می‌خواهید معجون سیاه دانه و عسل را به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، حتما آن را قبل از مصرف آماده کنید و صبح‌ها ناشتا بخورید تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.

البته افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در خوردن این ترکیب زیاده‌روی نکنند؛ اگر شما هم راجع به رژیم مزوبولیک لیمومی که بر اساس طبع، بیماری‌ها و شرایط ژنتیکی شما طراحی می‌شود کنجکاوید، حتما در قسمت کامنت‌های همین پست سوال خود را بپرسید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

webmd

mujeza

healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

    1. سلام دوست عزیر. قبل از مصرف می‌تونید به شکل تازه پودر کنید. ولی پودر نشده هم افراد استفاده میکنن به شکل دانه.

  1. سلام من حدود ده روز پیش خونریزی معده کردم و تو بیمارستان امام خمینی لیزر کردم و زخم معده رو سوزاندن حالا میخواستم ببینم الان واسه معده من ضرر ندارد یا دوباره باعث خونریزی نمیشود آخه دکتر بعد از آخرین آندوسکوپی گفت که معده من عفونت دارد منم برای رفع عفونت دارم از عسل و سیاه دانه استفاده میکنم به نظر شما برای معده من ضرر ندارد ممنونم میشم جواب بدین

    1. سلام وقت بخیر. چون تازه زخم رو لیزر کردید و هنوز معده‌تون ممکنه خیلی حساس باشه، چند مدت بر اساس دستور پزشک پیش برید و از غذاهای سبک و مجازی که پزشک گفته استفاده کنید. بعدش خیلی کم مخلوط سیاه دانه و عسل رو مصرف کنید اگر مشکلی نداشت مقدارش رو کمی زیادتر کنید. یادتون باشه به هیچ عنوان از حذ تعادل خارج نشید و پزشکتون رو در جریان بذارید. چون اگر مشکلی مثل دیابت داشته باشید شاید مصرف عسل براتون مجاز نباشه.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب