همه چیز درباره خارش گلو؛ علائم، علت‌ها و راهکارها

خارش گلو

فهرست مطالب

خارش گلو عارضه‌ای است که اکثر افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کنند؛ مشکل از آنجایی شروع می‌شود که این یک خارش عادی مثل خارش پوست نیست و به این راحتی‌ها برطرف نمی‌شود.

حس قلقلک و خارشی کلافه‌کننده که گلو و گاهی گوش‌ها را درگیر می‌کند ما را به یافتن راهی برای درمان وادار می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت لیمومی به بررسی علل و راهکارهای درمان خارش گلو می‌پردازیم.

 

چرا دچار خارش گلو میشویم؟

خارش گلو بنا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود روش درمانی که برای خارش گلو انتخاب می‌شود باید متناسب با دلیل ایجاد آن باشد. در ادامه دلایل رایج ایجاد خارش گلو را بررسی می‌کنیم.

·        واکنش آلرژیک

یکی از شایع‌ترین علت‌های خارش گلو، آلرژی یا همان حساسیت است؛ در چنین مواقعی بدن به یک ماده بی‌ضرر، واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و ماده شیمیایی به نام هیستامین ترشح می‌کند، هیستامین باعث ایجاد واکنش‌هایی مانند خارش می‌شود.

محرک‌های آلرژیک در افراد مختلف متفاوت است و هر کس ممکن است به ماده خاصی آلرژی داشته باشد؛ مو یا پر حیوانات خانگی، گرد و غبار، غذاهای خاص مانند بادمجان، گرده گل یا برخی از داروها از شایع‌ترین محرک‌های آلرژی‌زایی هستند که ممکن است به طور روزانه با آنها روبرو شوید. 

واکنش آلرژیک

·        عفونت‌های باکتریایی و ویروسی

از دیگر علت‌های خارش گلو، عفونت‌های ویروسی است؛ ویروس آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر ویروس‌ها ممکن است همراه با خارش گلو باشند. این مشکل معمولاً به مرور زمان برطرف می‌شود.

گلودرد استرپتوکوکی یا ورم لوزه ناشی از باکتری، با خارش شدید گلو گلودرد همراه است.

·        کم‌آبی بدن

اگر آبی که بدن از دست می‌دهد بیش از آنچه که دریافت می‌کند باشد بدن دچار کم‌آبی می‌شود. کم‌آبی می‌تواند باعث خشکی و کمبود بزاق در دهان و گلو و ایجاد احساس خارش در گلو شود.

کم‌آبی معمولاً در هوای گرم، بعد از ورزش یا در طول بیماری اتفاق می‌افتد؛ برای پیشگیری از این مشکل آب کافی بنوشید.

·        رفلکس اسید

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده از معده به مری برمی‌گردد. این موضوع ممکن است باعث ایجاد خارش گلو شود.

اگرچه بعید است که خارش یا گلودرد تنها علامت رفلاکس معده باشد؛ اما برخی از افرادی که رفلکس اسید معده دارند فقط متوجه خارش مزمن گلو می‌شوند. به این وضعیت رفلکس خاموش گفته می‌شود.

·        عوارض دارویی

برخی از داروها ممکن است باعث سرفه‌های خشک و خارش گلو شوند این مورد با واکنش آلرژیک به دارو متفاوت است.

برای مثال مهارکننده‌های ACE که برای فشار خون بالا تجویز می‌شوند، در برخی از افراد باعث ایجاد خارش گلو یا سرفه خشک می‌شوند.

علائم مرتبط و همراه با خارش گلو

webmd می‌گوید که خارش گلو معمولاً با علائم دیگری همراه است و تنها علامتی نیست که فرد به آن دچار می‌شود.

خارش گلو ناشی از رینیت آلرژیک ممکن است با هر ترکیبی از علائم آبریزش یا گرفتگی بینی، فشار سینوس، خارش چشم و پوست، عطسه‌کردن، خستگی، چشم‌های متورم و قرمز یا آبریزش همراه باشد.

اگر خارش گلو به دلیل آلرژی دارویی یا غذایی باشد، با علائمی مانند بثورات قرمز خارش‌دار (کهیر)، قرمزی پوست اطراف چشم، خارش گوش، تهوع و استفراغ، اسهال، دل‌درد، تورم لب‌ها، تورم زبان و گلو، مشکل در تنفس یا بلع، کاهش فشار خون و ازدست‌دادن هوشیاری ظاهر می‌شود.

 خارش گلو می‌تواند ناشی از یک بیماری حاد باشد، با ترکیبی از علائم تب، تورم غدد، دردهای عضلانی، ضعف، سردرد، سرفه، گرفتگی بینی همراه است.

هنگامی که خارش گلو به دلیل کم‌آبی بدن ایجاد می‌شود، علائمی مثل تشنگی شدید، دهان خشک، ادرار تیره‌رنگ را به همراه دارد.

خارش گلو ناشی از رفلاکس اسید معده ممکن است شامل مشکل یا درد هنگام بلع، احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو، مینای دندان فرسوده شده، لثه ملتهب و طعم بد در دهان باشد.

بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی درمان گلودرد

راه‌های درمان خارش گلو + درمان‌های خانگی مؤثر

درمان خارش گلو بر اساس علت آن متفاوت است. برخی از داروها و درمان‌های خانگی در اکثر مواقع مؤثر هستند. این داروها بر کاهش التهاب و تحریک گلو و علائم ثانویه مانند سرفه تمرکز دارند.

  • آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهاب

برای درمان خارش و درد گلو ناشی از عفونت‌های باکتریایی بسته به نوع عفونت از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، مصرف آنتی‌بیوتیک جزو روش‌های خودمراقبتی نیست و باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

در درمان عفونت ناشی از آنفولانزا یا فارنژیت ویروسی برای کنترل علائمی مانند التهاب، درد و تب از مسکن‌ها، داروهای ضد التهاب و داروهای تب بر مانند (استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن) استفاده می‌شود.

  • آنتی‌اسیدها

مصرف آنتی‌اسیدها با کاهش میزان اسیدی که معده تولید می‌کند یا خنثی‌کردن اسید به درمان رفلکس اسید معده و خارش گلوی ناشی از آن کمک می‌کند.

  • مصرف آنتی‌هیستامین‌ها

اگر دلیل خارش گلو آلرژن‌های محیطی باشد، می‌توانید از آنتی‌هیستامین‌هایی مانند دیفن ‌هیدرامین، لوراتادین و سیتریزین برای برطرف‌شدن علائم خود کمک بگیرید.

  • شربت سرفه

مصرف شربت‌های سرفه برای کمک به تسکین خارش یا درد گلو مؤثر است.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد شربت‌های سرفه حاوی منتول ممکن است در طولانی‌مدت باعث تشدید خارش گلو شود.

آب نبات برای خارش گلو

  • آب‌نبات سرد مکیدنی

آب‌نبات‌های سرد مکیدنی با افزایش تولید بزاق و آبرسانی بیشتر به گلو به کاهش التهاب و خارش گلو کمک می‌کنند.

  • چای یا سوپ داغ

هیدراته نگه‌داشتن بدن و گلو به بهبود شما کمک می‌کند. دریافت مایعات کافی به شفاف نگه‌داشتن غشاهای مخاطی کمک می‌کند و از تجمع باکتری‌ها در گلو جلوگیری می‌کند. مصرف یک نوشیدنی یا سوپ گرم روش خوبی برای هیدراته ماندن و کاهش تحریک گلو است.

  • عسل

از عسل با چای داغ یا آب جوش به‌عنوان یک سرکوب‌کننده سرفه و راهی برای تسکین گلودرد استفاده می‌شود. مصرف عسل ساده هم می‌تواند مؤثر باشد؛ دو قاشق چایخوری عسل ممکن است به‌اندازه انواع خاصی از داروهای سرفه در تسکین سوزش و خارش گلو و سرفه مؤثر باشد.

  • رطوبت سازها

درصورتی‌که علت خارش گلو، هوای خشک یا آلرژی باشد، استفاده از یک رطوبت ساز به شما کمک می‌کند. افزایش رطوبت هوا مانع از خشک‌شدن گلوی شما در هنگام تنفس و جلوگیری از خشک‌شدن مخاط و تحریک گلو و ایجاد خارش یا سرفه کمک می‌شود.

  • غرغره کردن آب‌نمک

غرغره آب‌نمک یک درمان خانگی بسیار مؤثر برای گلودرد یا خارش ناشی از باکتری یا ویروس است.

نصف قاشق چایخوری نمک را به ۱فنجان آب گرم اضافه کنید و چند بار در روز غرغره کنید. گرما تحریک گلو را کاهش میدهد و نمک مانع از تجمع مخاط پشت گلو میشود.

غرغره کردن آب نمک

  • چای زنجبیل داغ با لیمو و عسل

یکی از درمان‌های خانگی مؤثر برای خارش گلو مصرف چای زنجبیل با لیمو و عسل است. برای تهیه این نوشیدنی گرم 1 قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم بریزید، مقداری آب لیموی تازه و زنجبیل رنده شده تازه به آن اضافه کنید و آن را میل کنید. نوشیدن ۲ الی ۳ بار در روز از این نوشیدنی به رفع خارش گلوی شما کمک میکند.

  • آب گرم با سرکه سیب

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و آن را میل کنید.

برای بهبود طعم نوشیدنی می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید.

  • شیر و زردچوبه

1 قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان شیر مخلوط کنید و اجازه دهید روی حرارت متوسط به جوش بیاید.

این نوشیدنی را هر شب میل کنید تا خارش گلو برطرف شود.

  • دم‌نوش‌های گیاهی

بعضی از دم‌نوش‌های گیاهی مانند گزنه، جینکو، شیرین‌بیان، شبدر قرمز، بابونه، نارون لغزنده، خار مریم (ماریتیغال) در درمان خارش و کاهش التهاب گلو مؤثر هستند.

نوشیدن آب برای خارش گلو

جلوگیری از خارش گلو

اگر به طور مکرر خارش گلو را تجربه می‌کنید، با تغییر سبک زندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه زیر می‌توانید تعداد دفعات آن را کاهش دهید.

  • سیگار را ترک کنید و سعی کنید در معرض دود آن نباشید.
  • آب کافی بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • در طول فصل‌هایی که ذرات آلرژی‌زا مانند گرده گل در هوا زیاد است پنجره‌ها را کمتر باز کنید.
  • در روزهایی که هوا آلوده است، کمتر در معرض هوای بیرون باشید.
  • در فصل شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا دست‌های خود را به طور مرتب بشویید.

علت خارش گلو

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اکثر مواقع، خارش گلو با درمان‌های خانگی و روش‌های خودمراقبتی برطرف می‌شود؛ اما اگر علائم بیش از ۱۰ روز طول بکشد، بدتر شود یا به درمان های خانگی پاسخ ندهد، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص بهتر، با آینه و نور چراغ به داخل دهان و گلوی خود نگاه کنید. اگر ته حلق لکه‌های سفید مشاهده کردید یا گلویتان قرمز و متورم دیده می‌شود، احتمالاً گلودرد استرپتوکوکی دارید و باید تحت‌نظر پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

کلام آخر

خارش گلو یک مشکل آزاردهنده است که ممکن است در صحبت‌کردن یا غذاخوردن شما اختلال ایجاد کند. این مشکل به دلایل مختلفی مانند عفونت ویروسی یا باکتریایی، آلرژی غذایی یا دارویی، رفلکس اسید معده ایجاد می‌شود و انتخاب درمان آن باید متناسب با دلیل ایجاد آن باشد.

خارش گلو معمولاً با درمان‌های خانگی یا مصرف داروهای ضد حساسیت برطرف می‌شود؛ اما درصورتی‌که علائم ادامه‌دار باشد و با درمان‌های خانگی برطرف نشود باید به پزشک مراجعه شود.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

medicalnewstoday.com

webmd.com

healthline.com

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. من الان چند سال هست سرفه دارم . هر شب موقع خواب شدیدتر می‌شود ، سرفه همراه کمی خلط سفید. و همراه عطسه و خمیازه ، و حالت تهوع
    دکتر هم رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم . چه راهکاری دا د ؟؟؟؟؟

    1. لطفا با بخش پشتیبانی لیمومی در ارتباط باشید تا برای خوراکی‌های مفید مربوط به مشکلتون راهنمایی کنن ولی درکنارش به هیچ عنوا درمان دارویی و تجویز پزشک رو کنار نگذارید. می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب