خواص ژل رویال چیست؟ (از عوارض تا نحوه مصرف ژل رویال)

خواص ژل رویال برای سلامتی بدن

فهرست مطالب

بسیاری از مردم ژل رویال را به‌عنوان یک مکمل غذایی می‌شناسند که بهبود سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی، بهبود سلامت پوست، تنظیم فشارخون، حفظ سلامت استخوان‌ها و غضروف‌ها و افزایش حافظه تنها بخشی از آن است.

همان‌طور که مصرف این محصول طبیعی فواید بسیاری را در پی دارد، استفاده نادرست از آن نیز باعث بروز عوارض جانبی در برخی افراد خواهد شد.

به همین دلیل در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی علاوه بر بررسی فواید ژل رویال در گروه‌های سنی و جنسی مختلف و نحوه مصرف آن به تداخلات دارویی، طبع، موارد مصرف، محدودیت‌های استفاده و عوارض و مضرات مصرف ژل رویال خواهیم پرداخت.

سوالات متداول

طبع ژل رویال چیست؟
ژل رویال دارای طبیعتی گرم و خشک است که مصرف آن برای افراد دارای طبعی سرد و مرطوب (بلغم) بسیار مفید خواهد بود.
آیا استفاده از ژل رویال در دوران بارداری مجاز است؟
مصرف ژل رویال در دوران بارداری برای بسیاری از افراد ایمن است؛ اما مصرف این مکمل غذایی برای برخی خانم‌ها در دوران بارداری ممکن است توصیه نشود. چراکه احتمال تحریک رحم، حساسیت‌های غذایی، بروز مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهد و با برخی داروهای مصرفی در تداخل است. توصیه می‌شود قبل از مصرف ژل رویال حتما با پزشک مشورت شود.
ژل رویال را باید به چه نحوی مصرف کنیم؟
نحوه مصرف ژل رویال به تولیدکننده، دستورات بسته‌بندی و توصیه‌های پزشکی بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی، مصرف ژل رویال خوراکی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز مجاز است و می‌توان آن را در هر زمانی از روز مصرف کرد. هرچند که صبح زود یا بلافاصله پس از بیدار شدن بهترین زمان برای مصرف ژل رویال و بهره‌مندی از خواص آن خواهد بود.
ژل رویال ایرانی بهتر است یا خارجی؟
در پاسخ به سؤال ژل رویال ایرانی بگیریم یا خارجی باید بگوییم که ژل رویال ایرانی به دلیل کیفیت و نژاد زنبورهای عسل، تولیدکننده بهتر، داشتن تاریخ انقضای واقعی، ورود از درگاه‌های مطمئن و کیفیت بالای محصول بهتر از نمونه‌های خارجی است. هرچند که در مقایسه با ژل رویال خارجی قیمت بیشتری دارد.

ژل رویال چیست؟

ژل رویال، ژل سلطنتی یا شیر زنبورعسل محصولی طبیعی است که از غذای ملکه زنبورعسل تولید می‌شود. زنبورهای کارگر درون کندو، مواد غذایی خاصی را به ملکه می‌رسانند تا او بتواند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تولیدمثل را در اختیار داشته باشد. ژل رویال ترکیبی از مواد غذایی مهمی است که ملکه زنبورها از آن تغذیه می‌کند.

چند سالی است که از ژل رویال برای غنی‌سازی تغذیه و افزایش سلامتی استفاده می‌شود. این ماده غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای آمینه ضروری است. ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن و روی از مهم‌ترین این مواد هستند که به‌خوبی در ژل رویال یافت می‌شود.

      

معرفی انواع ژل رویال

ژل رویال رنگی زرد مایل به کرم دارد و طعم آن تقریباً ترش است. علاوه بر مشخصات ظاهری آن ژل رویال را در دو نوع زیر تولید و عرضه می‌کنند:

ژل رویال تازه

این نوع ژل رویال به‌صورت تازه و بدون هیچ‌گونه پردازشی از کندوها برداشت می‌شود. این نوع ژل رویال دارای حداکثر اثربخشی و ترکیبات مغذی است که باید در دمای پایین (در حدود صفر درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود.

ژل رویال تازه به دلیل حساسیت به نور و حرارت، سرعت فسادپذیری بیشتری دارد. ازاین‌رو توصیه می‌شود پس از خریداری این محصول، آن را در یخچال نگهداری کنید.

ژل رویال خشک

یکی دیگر از انواع ژل رویال، نمونه خشک آن است. رطوبت در این نوع ژل تا حد بسیار زیادی از بین برده می‌شود و در قالب پودر یا کپسول فرآوری خواهد شد. این نوع پردازش باعث افزایش ماندگاری ژل رویال می‌شود.

به همین دلیل مصرف‌کننده قادر است که از آن در دمای اتاق و به مدت طولانی‌تر نگهداری کند؛ اما همین امر سبب ایجاد وجه تمایزی اساسی بین ژل رویال خشک و تازه می‌شود. ژل رویال خشک یک مکمل غذایی با ارزش غذایی کمتری نسبت به ژل رویال تازه است.

علاوه بر موارد بالا، ممکن است که است که شما با انواع مختلفی از ژل رویال در بازار روبه رو شوید که نسخه‌های مختلفی از ژل رویال ترکیب با سایر مواد غذایی است. برای مثال: مخلوط‌ها یا عصاره‌های گیاهی، عصاره زنبورعسل، پروپولیس و سایر مواد تغذیه‌ای.

فواید ژل رویال برای سلامتی

خواص ژل رویال برای سلامتی چیست؟

تعداد زیادی خاصیت ژل رویال برای سلامتی در بسترهای مختلف ذکر شده است؛ اما نکته قابل‌توجه این جاست که باید فواید ژل رویال بر اساس شواهد علمی و تحقیقات موجود تأیید شده باشد. در ادامه به نمونه‌هایی از خواص ژل رویال اشاره خواهیم کرد:

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

ژل رویال می‌تواند به تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف ژل رویال احتمال وقوع برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها را کاهش داده و موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و بهبود فعالیت سلول‌های ایمنی می‌شود.

2. افزایش سطح انرژی

یکی از فواید ژل رویال افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی است. این ویژگی ژل رویال به افراد دارای استرس شدید کمک می‌کند تا فعالیت بدنی خود را تنظیم کرده و سطح اضطرابشان را کاهش دهند.

3. تنظیم فشارخون

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ژل رویال در کنترل فشارخون نقش مهمی دارد. مصرف منظم ژل رویال موجب کاهش فشارخون بالا و حفظ سلامت قلب و عروق خواهد شد.

4. تقویت استخوان‌ها و غضروف‌ها

ژل رویال حاوی مقدار زیادی کلسیم، روی و منیزیم است که برای سلامت استخوان‌ها و غضروف‌ها بسیار ضروری است. تداوم در مصرف ژل رویال می‌تواند به‌عنوان یک عامل بازدارنده از انواع بیماری‌های مرتبط با استخوان و مفاصل باشد.

5. افزایش توانایی شناختی و حافظه

تحقیقات نشان داده‌اند که ژل رویال می‌تواند به بهبود تمرکز، حافظه و عملکرد ذهنی و شناختی کمک کند.

6. اثرات ضد التهابی و ضد استرس

خاصت ضد التهابی و ضد استرسی ژل رویال در کاهش علائم التهابی، بهبود خواب، کاهش سطح استرس و اضطراب مؤثر است.

7. تنظیم هورمون‌ها

از دیگر فواید ژل رویال تنظیم هورمون‌ها بدن به‌ویژه تنظیم سطوح استروژن و تعادل هورمون‌های تیروئیدی است.

8. افزایش عملکرد جنسی

محققان بر این باورند که ژل رویال عملکرد جنسی در مردان و زنان بهبود می‌بخشد. افزایش میل جنسی، بهبود عملکرد جنسی و تنظیم هورمون‌های جنسی نمونه‌ای از خواص ژل رویال بر عملکرد جنسی هستند.

کنترل قند خون و درمان دیابت، درمان تب یونجه، کاهش علائم یائسگی، کاهش کلسترول بد و درمان سرطان از دیگر فواید ژل رویال است که برای تأیید نهایی به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

مهم است بدانید که قبل از مصرف ژل رویال، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. چراکه از این طریق می‌توانید از بروز هرگونه حساسیت و تداخل دارویی جلوگیری کنید.

ژل رویال برای پوست و مو چه فوایدی دارد؟

دلایل زیادی برای مصرف ژل رویال در جهت افزایش سلامتی وجود دارد؛ اما نکته قابل‌توجه این جاست که استفاده از ژل رویال، سلامت پوست و مو را به‌طور ویژه‌ای تأمین می‌کند. به‌عنوان مثال:

  • تغذیه پوست: ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ژل رویال، باعث تغذیه پوست، سالم و روشن شدن آن می‌شود.
  • آنتی‌اکسیدان قوی: ژل رویال دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است که آسیب اکسیداتیو، علائم پیری پوست و آسیب‌های ناشی از تابش UV را به‌شدت کاهش می‌دهد.
  • افزایش لطافت و نرمی پوست: ژل رویال به دلیل خاصیت آب‌رسانی و بالا بودن سطح مواد مغذی پوست را ترمیم کرده و به آن لطافت می‌بخشد.

خواص ژل رویال برای پوست و مو

  • تقویت ساختار پوست: ژل رویال به تولید کلاژن و الاستین که دو پروتئین کلیدی در ساختار و انعطاف پوست هستند، کمک می‌کند.
  • کاهش التهاب و التیام پوست: از دیگر خواص ژل رویال کاهش التهاب پوستی و تسریع فرآیند التیام آسیب‌ها و زخم‌ها مانند آکنه و زخم‌های کوچک است.
  • تنظیم ترشح چربی پوست: اگر پوست شما چرب است، مصرف ژل رویال ممکن است ترشح چربی را کاهش دهد و PH پوست را متعادل کند.
  • تقویت رشد مو: یکی از مزایای ژل رویال تقویت رشد، تغذیه، قوی‌تر و سالم‌تر شدن موها است.
  • کاهش ریزش مو: افرادی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند، بهتر است که مصرف ژل رویال را در رژیم غذایی خود جای دهند.

ژل رویال برای مشکلات جسمی مردان

مردان پس از مصرف ژل رویال می‌توانند از خواص آن در زمینه‌های زیر بهره بگیرند:

  • افزایش تستوسترون: یکی از خواص ژل رویال برای مردان، افزایش سطح تستوسترون است که نقش ضروری در حفظ سلامت جنسی، عملکرد عضلات و استحکام استخوان‌ها و عملکرد فیزیکی آن‌ها دارد.
  • افزایش انرژی و استقامت: ژل رویال باعث بهبود انرژی و استقامت بدنی، بهبود عملکرد و استقامت در ورزش و فعالیت‌های روزمره آقایان می‌شود.
  • بهبود عملکرد جنسی: ژل رویال اشتیاق جنسی و عملکرد جنسی مردان را افزایش داده و مشکلات ناتوانی جنسی آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

بهبود سیستم ایمنی، افزایش لطافت پوست، تقویت حافظه، بهبود رشد مو و کاهش ریزش مو از دیگر فواید ژل رویال برای مردان است.

خواص ژل رویال برای سلامتی زنان و مردان

ژل رویال برای مشکلات جسمی زنان

علاوه بر موارد ذکر شده در خواص ژل رویال برای سلامتی، خانم‌ها به‌طور ویژه در بخش‌های زیر از مصرف ژل رویال سود خواهند برد:

  • تنظیم هورمون‌ها: تنظیم هورمون‌های، کاهش علائم پیش پریودی، تنظیم دوره‌های قاعدگی و بهبود تعادل هورمونی در زنان از فواید مصرف ژل رویال برای این افراد است.
  • افزایش انرژی و استقامت: مواد مغذی موجود در ژل رویال، سطح انرژی بدن، استقامت و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره زنان را افزایش می‌دهد.
  • بهبود بعد روحی و عاطفی: این خاصیت ژل رویال به خانم‌ها کمک می‌کند تا سطح اضطراب و استرس را کاهش دهند و خواب عمیق و آرامش بیشتر را تجربه کنند.

حمایت از سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، بهبود نرمی و لطافت پوست، کاهش علائم پیری زودرس، تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو از دیگر فواید ژل رویال برای زنان است.

ژل رویال برای کودکان

ژل رویال برای مشکلات جسمی کودکان

ژل رویال برای کودکان نیز مفید خواهد بود؛ اما قبل از به‌کارگیری این مکمل غذایی برای کودکان، حتماً با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا نیازها و شرایط هر کودک به مکمل‌های غذایی متفاوت است. درکل، ژل رویال ممکن است اثرات زیر را در کودکان داشته باشد:

  • تقویت سیستم ایمنی: ژل رویال می‌تواند به کاهش احتمال بروز عفونت‌ها و برخی بیماری‌ها در کودکان کمک کند.
  • رشد و تقویت استخوان‌ها و عضلات: ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ژل رویال برای رشد و تقویت استخوان‌ها و عضلات کودکان ضروری است.
  • افزایش انرژی و استقامت: ژل رویال انرژی و استقامت کودکان را تحریک می‌کند. ازاین‌رو در انجام فعالیت‌های روزمره، ورزش و یادگیری بهتر عمل خواهند کرد.
  • حفظ سلامت روحی: ترکیبات ژل رویال باعث بهبود خلق‌وخو، تمرکز و افزایش عملکرد شناختی کودکان می‌شود.
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی: افزایش قدرت یادگیری، حافظه و تمرکز از دیگر فواید مصرف ژل رویال برای کودکان است.

خواص ژل رویال برای لاغری

نقش ژل رویال در رژیم لاغری

فواید مصرف ژل رویال سبب شده تا جای دادن آن در رژیم غذایی نقش موثری در رسیدن به تناسب‌اندام و وزنی سالم داشته باشد.

ژل رویال منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ویتامین C، ویتامین B-complex، ویتامین D، کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم موجود در در ژل رویال، در دوران تبعیت از رژیم‌های لاغری به شما کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

ژل رویال حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قویی مانند: فلاونوئیدها که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد، کاهش آسیب‌های اکسیداتیو و کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی و التهابات مؤثر است.

بهبود سلامت سیستم گوارشی از خواص ژل رویال است. چراکه این مکمل غذایی سرشار از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی است که به کنترل رشد باکتری‌های مضر در روده و سلامت گوارش کمک می‌کند.

ژل رویال می‌تواند سطح انرژی و استقامت را تحریک کند؛ بنابراین مصرف آن باعث کاهش خستگی، افزایش تمرکز و بهبود عملکرد جسمی می‌شود.

تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای تغذیه و ترمیم بافت‌های پوست و کاهش علائم پیری زودرس، خشکی و التهابات پوستی ناشی از رژیم‌های لاغری بسیار ضروری است. ژل رویال به‌خوبی این مواد غذایی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

پیش از مصرف ژل رویال با متخصص تغذیه یا کارشناسان ذی‌ربط مشورت کنید.

عوارض ژل رویال

عوارض مصرف ژل رویال

مانند هر مکمل غذایی دیگر، ژل رویال نیز می‌تواند عوارضی را پس از مصرف در پی داشته باشد. برای مثال:

1. بروز حساسیت

علائم احتمالی حساسیت به ژل رویال شامل: تورم صورت، لب‌ها و زبان، خارش، قرمزی پوست و آسم است. در صورت بروز هریک از این علائم، استفاده از ژل رویال را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

2. عوارض گوارشی

عوارض گوارشی شامل اسهال، دل‌درد، تهوع یا استفراغ است که در برخی افراد پس از مصرف ژل رویال ایجاد می‌شود.

3. تداخل با داروها

ژل رویال ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. برای مثال: کورتیکواستروئیدها، سیکلوسپورین و تاکرولیموس.

4. خطر برای مبتلایان به آسم

اگر شما یا فردی در خانواده‌تان به آسم مبتلا هستید، بهتر است از مصرف ژل رویال خودداری کنید یا پس از تأیید پزشک از آن استفاده کنید. زیرا یکی از عوارض ژل رویال تشدید علائم بیماری آسم است.

بروز هریک از عوارض ژل رویال برای تمامی افراد یکسان نیست. مصرف نادرست ژل رویال یا استفاده از دوزهای بسیار بالای آن می‌تواند باعث مسمومیت شود؛ بنابراین توصیه می‌شود همیشه دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های موجود روی بسته‌بندی را رعایت کرده و طبق صلاحدید پزشک از این مکمل غذایی استفاده کنید.

ژل رویال و طب سنتی

طبع ژل رویال به‌طور عمومی گرم و خشک است. در طب سنتی، ژل رویال به‌عنوان یک ماده مغذی قوی و توان‌بخش برای بدن شناخته می‌شود که خواص متعددی برای آن ذکر شده است. مانند:

  • بهبود عملکرد قلب و عروق
  • افزایش انرژی و استقامت
  • خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی
  • درمان بیماری‌های التهابی، بیماری‌های قلبی و سرطان
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود عملکرد جنسی
  • کنترل دیابت
  • کاهش اثرات پیری زودرس
  • بهبود عملکرد مغز و افزایش حافظه
  • کنترل و درمان آرتریت روماتوئید

کلام آخر

ژل رویال یکی از فراورده‌های طبیعی حاصل از فعالیت زنبور عسل است که ترکیبات ویژه آن سبب شده تا در زمینه‌های مختلفی برای بدن مفید باشد. مصرف ژل رویال می‌تواند به گره‌های سنی و جنسی مختلفی کمک کند تا در مسیر سلامتی قدم بردارند.

اگر ژل رویال را به‌قصد لاغری مصرف می‌کنید باید بگوییم که: به‌طورکلی منبع معتبری برای خاصیت لاغری ژل رویال وجود ندارد؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که افزودن ژل رویال به رژیم غذایی و لاغری کمک می‌کند. چراکه حاوی مقدار زیادی مواد معدنی، آلی، ویتامین و آنتی اکسیدان‌های ضروری است. تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و کنترل سطح کالری مصرفی در کنار مصرف ژل رویال مسیر کاهش وزن یا رسیدن به تناسب‌اندام را برای شما هموار خواهد کرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

WebMD 

Healthline

Verywell Health

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب