خواص آشواگاندا (گیلاس زمستانی) برای سلامتی و آلزایمر چیست؟

خواص آشواگاندا

فهرست مطالب

از گذشته‌های دور تا به امروز، نقش گیاهان در درمان انواع مشکلاتی که بدن با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند پررنگ و در بیشتر مواقع کارآمد بوده است.

آشواگاندا یکی از انواع گیاهانی است که نقش مهمی در سیستم پزشکی هندوستان دارد. ادعا می‌شود که این گیاه خاصیت کاهش استرس و اضطراب و کم کردن علائم آلزایمر را دارد. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، نگاه دقیقی به خواص آشواگاندا می‌اندازیم و اثراتی که بر سلامتی دارد را بررسی می‌کنیم.

سوالات متداول

مزایای مصرف آشواگاندا چیست؟
از مزایای مصرف آشواگاندا برای بدن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
کاهش استرس و اضطراب؛
بهبود کیفیت خواب؛
افزایش قدرت فیزیکی بدن؛
افزایش کارکرد حافظه؛
افزایش قدرت باروری؛
کاهش التهاب؛
و کم شدن سطح قند خون.
اثرات مصرف روزانه آشواگاندا چیست؟
اثرات مصرف آشواگاندا فوری نبوده و زمان‌بر است و این مسئله ممکن است باعث شود که که شما ترجیح دهید از دوز بالاتر آن در طول روز استفاده کنید، که شاید اثر عکس داشته باشد؛ بهتر است که با پزشک متخصص درباره میزان مصرف آن در طول روز صحبت کنید. به دلیل اینکه مقدار مصرفی توصیه شده متفاوت است، مشورت با پزشک و تعیین دز دقیق آن مهم است.
چه کسانی نباید آشواگاندا مصرف کنند؟
توصیه می‌کنیم که افراد زیر آشواگاندا مصرف نکنند: افراد باردار، زنان شیرده، افرادی که دارای سرطان پروستات هستند، کسانی که دچار بیماری‌های تیروئید و اختلال سیستم ایمنی هستند، کسانی قصد انجام عمل جراحی دارند،افرادی هستید که دارای بیماری‌های کبدی هستند و افرادی که داروهایی مثل داروهای ضد تشنج و ضد اضطراب مصرف می‌کنند.
آیا آشوگاندا عوارض خاصی دارد؟
عوارض کمی در رابطه با مصرف آشواگاندا گزارش شده است اما مصرف آن در مقادیر زیاد ممکن است باعث موارد زیر شود:
ناراحتی گوارشی؛
اسهال؛
حالت تهوع و استفراغ؛
در موارد نادر ممکن است که مصرف بیش از مقدار آن باعث بروز مشکلات کبدی منجر به پیوند کبد شود.

آشواگاندا چیست؟

آشواگاندا بخشی از گیاهانی به اسم آداپتوژن است که به صورت دمنوش، پودر، عصاره یا قرص مصرف می‌شود. این گیاه که دارای فواید سلامتی زیادی است به اسم‌های جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی هم شناخته می‌شود.

این گیاه جزء گیاهان مورد مصرف در طب آیورودا است؛ آشواگاندا قرن‌ها به منظور افزایش سطح انرژی، بهبود تمرکز و کاهش استرس کاربرد داشته است.

خواص آشواگاندا

خواص آشواگاندا

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که آشواگاندا تاثیرات سلامت بخش زیادی برای بدن دارد. با توجه به اینکه هنوز نحوه عملکرد آشواگاندا مشخص نشده است تحقیقات زیادی نیاز است تا به رازهای سلامت بخش این گیاه پی ببریم.

در ادامه به مهم‌ترین خواص جینسینگ هندی یا آشواگاندا می‌پردازیم:

موثر بر کاهش استرس و اضطراب

آشواگاندا دارای اثرات مثبتی بر روی کاهش استرس و اضطراب است؛ تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آشواگاندا به مقدار ۲۵۰ میلی‌گرم در روز باعث کاهش هورمون کورتیزول که هورمون مسئول استرس است، می‌شود.

همچنین با کمک به افزایش کیفیت خواب شما، باعث کم شدن اضطراب می‌شود.

عملکرد ورزشی بهتر

مطالعات نشان می‌دهند که گیلاس زمستانی به بهبود عملکرد فیزیکی بدن کمک می‌کند؛ برای مثال مصرف مکمل آشواگاندا به افزایش قدرت بدنی، تناسب اندام و بازیابی سلامت مردان و زنان کمک می‌کند.

فواید آشواگاندا

سلامت قلب

شاید جالب باشد بدانید که افراد از آشواگاندا به اهداف زیر استفاده می‌کنند:

درمان آلزایمر

آشواگاندا ممکن است که دارای خواص محافظت کننده عصبی باشد و می‌تواند شما را در برابر بسیاری از بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر، هانتینگتون و پارکینسون محافظت کند.

همچنین جلوگیری از زوال قوه شناختی و به دست آوردن عملکرد شناختی طبیعی از دیگر خواص آشواگاندا است. این مسئله باعث افزایش

  • قدرت تمرکز؛
  • سریع‌تر کردن واکنش مغز؛
  • عملکرد بهتر مغز در مواقع خاص می‌شود.

درمان سرطان

بسیاری از افرادی که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است دچار مشکلاتی مثل استرس، اضطراب و چاقی باشند. اگر به دنبال روش‌های غیر دارویی برای کم کردن این مشکل هستید، انتخاب جینسینگ هندی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بااین حال در صورت داشتن سرطان این گیاه به هیچ عنوان جنبه درمان دارویی ندارد و فقط با صلاحدید پزشک می‌تواند در کنار دیگر درمان‌های تجویزی استفاده شود.

خواص آشواگاندا

افزایش سلامت اسپرم‌ها و سطح تستوسترون

برای تقویت میل جنسی مردان چه بخوریم؟ به نظر می‌رسد که آشواگاندا نقش مهمی در بهبود باروری مردان دارد و باعث

  1. افزایش غلظت اسپرم
  2. بهتر شدن حرکت اسپرم‌ها
  3. و افزایش تحریک تولید هورمون تستوسترون می‌شود.

بهتر شدن کیفیت خواب

اگر در طول شب، با مشکل خواب مواجه هستید شاید آشواگاندا بتواند به شما در این زمینه کمک کند؛ این گیاه باعث می‌شود که شما

  • کیفیت خواب بهتری داشته باشید؛
  • زودتر به خواب بروید؛
  • همچنین کمک می‌کند که خواب عمیق و طولانی‌مدتی داشته باشید.

کاهش التهاب

آشواگاندا دارای ترکیباتی به اسم ویدافرین A (WA) است که می‌توانند در کاهش الهتاب نقش مهمی داشته باشند. همچنین باعث کم شدن مقدار پروتئین‌های ایجاد کننده التهاب به اسم اینترکولین 10 می‌شوند.

موثر در کاهش قند خون

مطالعات نشان داده‌اند که آشواگاندا می‌تواند اثرات سودمندی برای بهبود دیابت و قند خون بالا داشته باشد. این خاصیت به دلیل وجود ویدافرین A است که قدرت ضد دیابتی بالایی دارد و باعث تحریک سلول‌ها به جذب قند از جریان خون می‌شود.

کمک به بهتر شدن علائم آرتریت، از خواص دیگر جنسینگ هندی است.

مضرات مصرف آشوگاندا

در حالی که مضرات کمی در رابطه با مصرف آشواگاندا گزارش شده است، گاهی اوقات ممکن است که موارد زیر را بعد از استفاده از گیلاس زمستانی تجربه کنید:

  • اسهال؛
  • حالت تهوع و استفراغ؛
  • دیگر ناراحتی‌های گوارشی؛
  • و سرگیجه.

خواص آشواگاندا

چه کسانی نباید آشواگاندا مصرف کنند؟

به نظر می‌رسد که مصرف آشوگاندا برای بیشتر افراد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما اثرات مصرف طولانی مدت آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. افراد زیر بهتر است که از مصرف آشواگاندا خودداری کنند یا مصرف آن را محدود کنند:

  • زنان باردار؛
  • زنان شیرده؛
  • کسانی که سرطان پروستات حساس به هورمون دارند؛
  • افرادی که داروهای خاص مثل بنزدیازپن (داروهای ضد اضطراب و خواب آور)؛ داروهای ضد تشنج و باربیتورات‌ها مصرف می‌کنند؛
  • کسانی که قصد انجام عمل جراحی دارند؛
  • اگر دچار اختلال سیستم ایمنی یا تیروئید هستید؛
  • و همینطور افرادی که مشکلات کبدی دارند.

به یاد داشته باشید که اثرات آشواگاندا ممکن است سریع نباشد و شاید لازم باشد که به مدت چندین ماه آن را مصرف کنید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

به همین دلیل بهتر است که قبل از مصرف گیلاس زمستانی، از سلامت کامل خود اطلاع داشته باشید و در مورد نحوه و مقدار مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص آشواگاندا

کلام پایانی

آشواگاندا یک داروی گیاهی سنتی است که دارای خواص زیادی برای بدن است؛ نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که گیلاس زمستانی یا آشواگاندا می‌تواند اثر مثبتی بر روی کاهش استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب، افزایش سطح شناختی و کاهش سطح قند خون داشته باشد.

مصرف آشواگاندا ممکن است که در کوتاه مدت مشکل خاصی ایجاد نکند اما بهتر است که قبل از مصرف آن با پزشک متخصص صحبت کنید و از سلامت جسمی خودتان مطمئن شوید.

به یاد داشته باشید که یکی از راه‌های افزایش سلامت بدن داشتن رژیم‌ غذایی سالم و سبک زندگی درست است؛ تیم لیمومی در تلاش است که با ارائه رژیم‌های غذایی اصولی، مثل رژیم غذایی مزوبولیک در این زمینه به شما کمک کند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب