درباره خواص شیر بادام بدانید؛ از لاغری تا بهبود اعصاب

خواص شیربادام

فهرست مطالب

شیر بادام را به‌عنوان یک نوشیدنی مغذی و مبتنی بر آجیل می‌شناسند که در سال‌های اخیر به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. این نوشیدنی به‌واسط مواد مغذی بسیار زیاد مثل کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین E و ویتامین D، خواص بسیار زیادی دارد. به‌عنوان مثال، لاغری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی برخی از خواص شیر بادام محسوب می‌شوند.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی  اما، قرار است بیش‌تر درباره فواید شیر بادام صحبت کنیم، ببینیم چگونه می‌توانیم آن را در خانه تهیه کنیم و مصرف آن در چه شرایطی مضر است؟ امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

تا چه مدت می‌توانیم شیر بادام را مصرف کنیم؟
به‌طور متوسط، شیر بادام باز شده در صورتی که به‌درستی نگهداری شود و آلوده نباشد، می‌تواند ۷ الی ۱۰ روز در یخچال بماند. با این حال، بهتر است قبل از استفاده از شیر، طعم و بوی آن را بررسی کنید تا متوجه شوید که خراب شده است یا نه
آیا می‌توانیم هر روز شیر بادام بخوریم؟
نوشیدن روزانه شیر بادام فواید بالقوه زیادی دارد و مصرف روزانه آن برای اشخاصی که واکنش آلرژیکی به آجیل ندارند یا باردار نیستند، نگرانی و خطری به‌وجود نمی‌آورد. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف روزانه با پزشک و متخصص تغذیه صحبت کنید.
چگونه شیر بادام را نگهداری کنیم؟
بعد از باز کردن آن یا حتی درست کردن شیر بادام در خانه، این نوشیدنی را در یخچال نگه دارید. در صورت امکان، شیر بادام را در انتهای قفسه یخچال نگهداری کنید، جایی که دما در سردترین و پایدارترین حال خودش است.
چرا شیر بادام به‌سرعت خراب می‌شود؟
شیر بادام فروشگاهی دارای مواد نگهدارنده است و دوام بسیار بیش‌تری دارد. در مقابل، شیر بادام خانگی فاقد مواد نگهدارنده افزوده‌شده است و به‌سرعت، اغلب در عرض یک هفته، ممکن است خراب شود.

خواص شیر بادام چیست؟

نوشیدنی‌های جایگزین شیر لبنیاتی، از کالری بسیار کم‌تری برخوردارند و مواد مغذی بیش‌تری دارند. به‌عنوان مثال، ارزش غذایی  هر ۱۰۰ گرم شیر بادام ساده شامل موارد زیر است:

  • کالری: ۱۵
  • کربوهیدرات: ۰.۳ گرم
  • فیبر: ۰.۳ گرم
  • شکر: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰.۶ گرم
  • چربی: ۱.۲ گرم

با توجه به این لیست ارزش غذایی، طبیعی است که خواص شیر بادام بسیار زیاد باشد. در ادامه به ۱۰ تا از مهم‌ترین فواید مصرف شیر بادام اشاره می‌‌کنیم:

خواص شیر بادام برای سلامتی بدن

۱- مدیریت وزن و لاغری

نوشیدنی‌های گیاهی معمولاً کالری کم‌تری در مقایسه با شیر لبنی دارند و برای افرادی که می‌خواهند کالری دریافتی روزانه‌شان را کم‌تر کنند،‌ گزینه مناسبی هستند. به‌نقل از سایت Healthline، مطالعات بسیار زیادی انجام شده که نشان می‌دهد کاهش کالری دریافتی می‌تواند روی مدیریت وزن نقش داشته باشد و برای اشخاصی که به‌دنبال کاهش وزن هستند، مفید باشد.

با این حال، شیر بادام‌های تجاری‌ای که در بازار عموماً پیدا می‌شود، شامل شکر افزوده و قندهای طعم‌دار هستند و به همین دلیل حتی می‌توانند کالری بیش‌تری در مقایسه با شیر معمولی داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر در حال دنبال کردن رژیم غذایی‌ای برای کاهش وزن هستید، از حواص شیر بادام  خانگی استفاده کنید.

۲- کم بودن کربوهیدرات

شیر بادامی که داخلش شیرین‌کننده‌ای نداشته باشد، کربوهیدرات کمی هم خواهد داشت. ۱۰۰ گرم از شیر بادام حاوی تقریباً ۰.۳ گرم کربوهیدرات است که بیش‌تر آن به‌عنوان فیبر رژيمی شناخته می‌شوند. به همین خاطر هم، این نوشیدنی به گزینه‌ای سالم برای اشخاصی که مبتلا به دیابت هستند، شناخته می‌شود و می‌تواند مدیریت سطح قند خون را برای آن‌ها آسان‌تر کند.

۳- منبع عالی ویتامین E

یکی ازخواص شیر بادام این است که منبع بسیار خوبی از ویتامین E است و تقریباً در هر ۱۰۰ گرم می‌تواند ۲۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را تأمین کند. این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی شناخته می‌شود که می‌تواند التهاب و استرس را در بدن کم‌تر کند و رادیکال‌های آزادی که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند را از بین ببرد.

سایت Healthline حتی به این موضوع هم اشاره کرده که تحقیقات انجام‌شده ثابت می‌کند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی شیر بادام به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

طرز تهیه شیر بادام

۴- غنی از ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی مهم است که می‌تواند روی جنبه‌های مختلف سلامتی ما از جمله عملکرد قلب، استحکام استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی نقش داشته باشد.  هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن می‌تواند ویتامین D تولید کند.

با این حال، خیلی از مردم به‌دلیل رنگ پوست، سبک زندگی یا حتی ساعت‌های کاری طولانی، در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند و به همین خاطر ویتامین D کم‌تری دریافت می‌کنند.  کمبود این ویتامین به افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، ضعف عضلانی، مشکلات باروری، بیماری‌های خود ایمنی و مشکلات عفونتی مرتبط است.

شیر بادام در هر ۱۰۰ گرم، ۵ درصد از ویتامین D روزانه بدن را تأمین می‌کند و می‌تواند یک نوشیدنی خوب برای آن دسته از اشخاصی باشد که بخش وسیعی از روزشان را در محیطی بسته‌ و به‌دور از نور خورشید می‌گذرانند.

۵- حفظ و رشد استخوان‌ها

کلسیم ماده معدنی‌ای است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی در جوانان و اشخاص مسن دارد، به‌خصوص در رشد و حفظ استخوان‌ها و متعادل نگه داشتن سطح فشار خون. شیر لبنی منبعی کلیدی از کلسیم در رژیم غذایی هر فردی است که در هر ۱۰۰ گرم، ۱۲۳ میلی‌گرم کلسیم دارد و ۱۲ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

شیر بادام از آن طرف، در هر ۱۰۰ گرم ۱۷ درصد کلسیم در اختیار فرد قرار می‌دهد و منبع بسیار غنی‌تری از کلسیم است که می‌تواند روی رشد استخوان‌ها برای کودکان و نوجوانان در سنین بلوغ نقش بسزایی ایفا کند.

مضرات شیر بادام

۶- مناسب برای گیاه‌خواران

افرادی که رژیم گیاه‌خواری را پیش گرفته‌اند، عموماً از خوردن شیر لبنیاتی اجتناب می‌کنند. از آن‌جایی که شیر بادام گیاهی است، می‌تواند گزینه مناسبی برای گیاه‌خواران باشد که پروتئین مورد نیاز برای این گروه از افراد را تأمین می‌کند.

با این حال، افرادی که به آجیل حساسیت دارند، بهتر است از مصرف شیر بادام اجتناب کنند تا با واکنش‌های آلرژیک حاصل از مصرف این نوشیدنی مواجه نشوند.

۷- بدون لاکتوز

بسیاری از افراد به لاکتوزی که در شیر معمولی وجود دارد، حساسیت دارند و همین موضوع می‌تواند شیر بادام را به جایگزین بسیار خوبی برای آن‌ها تبدیل کند. حساسیت به لاکتوز، وضعیتی است که در آن افراد قادر به هضم لاکتوز که قند موجود در شیرهای لبنی است، نیستند.

دلیل این وضعیت، کمبود آنزیمی است که مسئولیت تجزیه لاکتوز به شکل قابل هضم را در بدن برعهده دارد. این کمبود می‌تواند به دلایل ژنتیکی، افزایش سن و برخی شرایط پزشکی رخ دهد.

۸- بهبود بیماری‌های کلیوی

افرادی که با بیماری‌های مزمن کلیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به‌سراغ شیر معمولی نمی‌روند. دلیل این موضوع، این است که فسفر و پتاسیم موجود در شیر لبنی به‌خوبی از کلیه دفع نشده و در خون تجمع می‌کند.

وجود بیش از حد فسفر در خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، پرکاری پاراتیروئید و بیماری‌های استخوانی را بیش‌تر می‌کند. شیر بادام در مقایسه با شیر لبنی، پتاسیم و فسفر کم‌تری دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای بهبود بیماری‌های مزمن کلیه و افرادی که این بیماری را دارند، باشد.

۹- سلامت پوست

یکی از فواید شیر بادام این است که از ایجاد آکنه در بزرگ‌سالان و نوجوانان جلوگیری می‌کند. جدا از این، شیر بادام در پاکسازی پوست نقش دارد که دلیل آن، وجود ویتامین E بسیار زیاد در این نوشیدنی است. این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود که به پاکسازی رادیکال‌های آزاد در بدن کمک و آسیب‌های پوستی را برطرف می‌کند.

۱۰- کمک به قلب

گزارشات مطرح‌شده از سوی سایت Healthline نشان می‌دهد که رعایت رژیم‌های غذایی‌ای که در آن تمرکز اصلی روی گیاهان است، به کاهش سطح کلسترول تام و هموگلوبین گلیکوزیله کمک می‌کند و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی متابولیک، چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

شیر بادام هم به‌عنوان یک نوشیدنی گیاهی می‌تواند نقش مؤثری در این موضوع ایفا کند و در بهبود و سلامت قلب مؤثر باشد.

مضرات شیر بادام چیست؟

مضرات شیر بادام چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، خواص شیر بادام برای سلامتی بسیار زیاد است، اما می‌تواند معایب زیر را هم همراه داشته باشد:

واکنش‌های آلرژیک

اگر به آجیل درختی حساسی دارید، نباید به‌سراغ شیر بادام بروید چون می‌تواند واکنش‌های شدیدی را برای شما به‌همراه داشته باشد.

پروتئین کم

شیر بادام در مقایسه با شیر گاو و حتی شیر سویا، پروتئین بسیار کمی دارد و در هر ۸ اونس از آن، فقط ۱ گرم پروتئین به بدن انسان وارد می‌کند. به همین خاطر اگر به‌سراغ شیر بادام می‌روید، باید از طریق مواد غذایی دیگر پروتئین کافی روزانه‌تان را دریافت کنید.

نوزادان

از آن‌جایی که شیر بادام پروتئین بسیار کمی دارد، مصرف آن برای نوزادان، حداقل تا یک سالگی‌شان، توصیه نمی‌شود.

مضرات شیر بادام چیست؟

خواص شیر بادام در طب سنتی

طب سنتی طبع شیر بادام را گرم و تر می‌داند و بر این باور است که خواص شیر بادام برای سلامتی بدن بسیار زیاد است، از جمله:

  • لاغری
  • کاهش امراض قلبی
  • بهبود بیماری‌های کلیوی
  • بهبود رشد نوزاد
  • کاهش فشار خون در دوران بارداری
  • کنترل قند خون افراد دیابتی
  • جلوگیری از سرطان
  • بهبود بیماری آلزایمر

فواید شیر بادام در طب سنتی

نقش شیر بادام در بارداری

شیرهای کم‌چربی که حاوی کلسیم بسیار زیادی هستند، مثل شیر بادام، سالم‌ترین انتخاب برای زنان باردار به‌شمار می‌آیند. عموماً گزینه‌های لبنی چربی اشباع‌شده بسیار زیادی دارد که می‌تواند کلسترول را افزایش داده و مادران باردار را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی قرار دهد.

با این حال، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اضافه کردن شیر بادام به رژیم غذایی‌تان، با پزشک زنان و بارداری‌تان مشورتی داشته باشید تا شرایط سلامتی‌تان به‌شکل کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

طرز تهیه شیر بادام به روش ساده

یکی از راه‌های به‌دست آوردن شیر بادام، این است که به سراغ فروشگاه‌های مختلفی بروید که محصولات گیاهی این‌چنینی مثل شیر بادام را در ویترین‌شان به‌فروش می‌رسانند. البته این محصولات ممکن است شکر افزوده و طعم‌دهنده‌هایی داشته باشند که میزان سلامتی این شیر را کم‌تر می‌کند.

برای درست کردن شیر بادام در خانه به روش ساده می‌توانید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. یک‌ فنجان بادام خیس‌خورده را در مخلوط‌کن با مقداری آب مخلوط کنید.
  2. مخلوط را صاف کنید تا مواد جامد آن از بین برود. مایع صافی که باقی می‌ماند شیر بادام است.
  3. اگر می‌خواهید شیرتان رقیق‌تر باشد، آب بیش‌تری به آن اضافه کنید.

برخی‌ها با اضافه‌ کردن شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل شربت افرا و حتی خرما، میزان شیرینی این نوشیدنی را بیش‌تر می‌کنند.

طرز تهیه شیر بادام برای نوزادان

طرز تهیه شیر بادام برای نوزاد

برای درست کردن شیر بادام برای نوزادان، کافی است ابتدا شب قبل بادام خود را در آب خیس دهید. بعد از خیس خوردن، بادام‌های شما اندازه‌ای بزرگ‌تر خواهند داشت. سپس آن‌ها را در مخلوط‌کن با مقداری آب مخلوط کنید و از صافی بگذرانید. حال شیر بادام‌تان برای نوزاد آماده است.

از چند ماهگی می‌توانیم به نوزاد شیر بادام بدهیم؟

اضافه کردن یک یا دو وعده از شیر بادام در رژیم غذایی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی در مقایسه با شیر گاو برای کودکان نوپا باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم تا یک‌سالی به کودکان هیچ‌گونه شیری ندهید. نوزادان کوچک‌تر از یک‌سال فقط باید شیر مادر یا شیر خشک را در برنامه غذایی‌شان داشته باشند.

شیر بادام ساده چگونه درست می‌شود؟

برای درست کردن شیر بادام ساده، کافی است بادام‌های خود را در یک مخلوط‌کن بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس بعد از مخلوط کردن به‌شکل کامل، آن را از یک پارچه یا صافی عبور دهید تا پوسته و قسمت‌های مختلف بادام خارج شود. حال شیر بادام شما آماده مصرف است.

سخن پایانی

شیر بادام جایگزین خوشمزه و مغذی‌ای برای شیر لبنی به‌شمار می‌آید که در سال‌های اخیر در رژیم غذایی بسیاری قرار گرفته است. خواص شیر بادام بسیار زیادی است، از سلامت پوست و قلب گرفته تا ویتامین‌های E و A و مواد معدنی‌ای مثل کلسیم و پتاسیم زیاد.

پیشنهاد می‌کنیم که مادران باردار و اشخاصی که به آجیل حساسیت، پیش از مصرف شیر بادام با پزشک‌شان مشورت کنند تا سلامت بدن‌شان برای اضافه شدن این نوشیدنی به برنامه غذایی‌شان مورد بررسی قرار بگیرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Real Simple

Verywell Health

Healthline

Medical News Today

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب