تقویت قلب فقط با این عرق! خواص دیگر عرق بیدمشک چیست؟ 

خواص عرق بیدمشک برای سلامتی بدن چیست؟

فهرست مطالب

عرق بیدمشک یکی از مکمل‌های غذایی مفید و مغذی است که مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم، آهن، سدیم و فسفر را در دل خود جای‌داده است. به همین دلیل فواید بسیار زیادی برای عرق بیدمشک به اثبات رسیده است. ازجمله تقویت قلب و عروق، تقویت قوای جنسی، کاهش اثرات گرمازدگی و کنترل التهابات پوستی.

تمامی این موارد سبب شد تا ما این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به خواص عرق بیدمشک، مضرات، طریقه مصرف، موارد منع، محدودیت مصرف، موارد احتیاط و معرفی ۳ نمونه شربت خوشمزه و پرطرفدار از عرق بیدمشک اختصاص دهیم.

سوالات متداول

آیا عرق بیدمشک خواب‌آور است؟
خاصیت آرامش‌بخشی عرق بیدمشک می‌تواند باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی شود. از سوی دیگر تأثیرگذاری عرق بیدمشک بر سیستم عصبی نیز منجر به خواب‌آلودگی و تشدید آن خواهد شد. بنابراین مصرف عرق بیدمشک می‌تواند در نقش یک مسکن و خواب‌آور عمل کند.
آیا عرق بیدمشک قاعده‌آور است؟
تأثیرگذاری عرق بیدمشک بر سطح هورمون‌های بدن اثبات شده است؛ اما مصرف این اسانس به‌خودی‌خود قاعده‌آور نیست و به عوامل متعددی مانند: وضعیت سلامتی فرد، میزان مصرف و تنظیم بودن سیکل قاعدگی آن‌ها بستگی دارد. ازاین‌رو عرق بیدمشک می‌تواند قاعده‌آور باشد یا موجب تنظیم قاعدگی شود.
آیا عرق بیدمشک برای افراد دیابتی مفید است؟
مصرف عرق بیدمشک در دیابتی‌ها با بهبود قند خون همراه است. چراکه با تحریک بتا سلول‌های پانکراس و افزایش ترشح انسولین در سطح دقیق‌تری عمل خواهد کرد. در نتیجه یکی از فواید عرق بیدمشک برای دیابتی‌ها تنظیم قند خون و بهبود عملکرد پانکراس است.
بهترین زمان مصرف عرق بیدمشک چه موقعی است؟
با توجه به خاصیت آرامش‌بخشی عرق بیدمشک مصرف این نوشیدنی قبل از هر وعده غذایی به شما کمک می‌کند تا جذب بهتری از این اسانس داشته باشید.

عرق بیدمشک چیست؟

بیدمشک گیاهی است که در مناطق مختلف جهان یافت می‌شود اما قطب اصلی آن کشورهای آسیای مرکزی هستند. گیاه بیدمشک از نژاد بیدها است و سنبله‌های آن دارای اسانس خوشبو و معطر است.

ازاین‌رو از گیاه بیدمشک عرق یا اسانس گرفته می‌شود. این اسانس علاوه بر عطر بسیار عالی، دارای خواص درمانی فراوانی نیز هست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

     

خواص عرق بیدمشک چیست؟

در ادامه به 7 خاصیت اثبات‌شده عرق بیدمشک برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.

  1. تقویت قلب: محققان معتقدند که یکی از خاصیت‌های عرق بیدمشک تقویت قلب و تنظیم ضربان آن است.
  2. رفع درد و خستگی: عرق بیدمشک حاوی مقدار زیادی ژرانیون سالیسین و تانن است. به همین دلیل می‌تواند در ایجاد آرامش، کاهش درد و خستگی مؤثر باشد.
  3. کمک به درمان سنگ صفرا: تحقیقات نشان می‌دهد که عرق بیدمشک می‌تواند در درمان اختلال سنگ صفرا مفید باشد.
  4. کاهش استرس و اضطراب: خاصیت آرامش‌بخشی عرق بیدمشک بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو می‌تواند به افزایش آرامش و رفع تنش‌های روحی کمک کند.
  5. کنترل آلرژی و التهابات پوستی: خاصیت ضد التهابی عرق بیدمشک قابلیت کاهش التهابات پوستی، آلرژی‌ها و برخی تحریکات دیگر را دارد.
  6. جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی: عرق بیدمشک خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدباکتریایی دارد. بنابراین از بروز عفونت، رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها بیماری‌زا جلوگیری می‌کند.
  7. مهارکننده ترشحات غده‌های عرقی: یکی دیگر از فواید عرق بیدمشک کنترل ترشحات غده‌های عرقی، بوی بد بدن و تعریق زیاد است.

عرق بیدمشک برای گوارش

عرق بیدمشک برای گوارش

 عرق بیدمشک برای دستگاه گوارش یک تقویت‌کننده واقعی است. خاصت ملین بودن و تقویت‌کنندگی دستگاه گوارش با عرق بیدمشک می‌تواند سطح اشتها را کنترل کرده و در مواردی نیز باعث افزایش اشتها شود.

عرق بیدمشک برای معده

برای درد معده چه بخوریم؟ فواید عرق بیدمشک برای معده قابل‌توجه است. خاصیت ضد تهوع عرق بیدمشک به کاهش علائم تهوع و استفراغ کمک خواهد کرد. این خاصیت می‌تواند برای معده مفید باشد. چراکه می‌تواند در مواردی مانند تهوع ناشی از سوءهاضمه، سفر، بارداری یا سایر نمونه‌ها موفق عمل کند.

عرق بیدمشک برای کبد

عرق بیدمشک ممکن است به بهبود عملکرد کبد کمک کند. با تسهیل عملکرد کبد، فرایندهای تصفیه خون و متابولیسم چربی‌ها بهبود می‌یابند. از سوی دیگر خاصیت ضد التهابی عرق بیدمشک با کاهش التهاب‌های مرتبط با کبد چرب در ارتباط است. به زبان ساده‌تر التهابات کبدی با کمک خاصیت ضدالتهابی عرق بیدمشک کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این‌ها تحقیقات نشان داده‌اند که عرق بیدمشک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. این خاصیت می‌تواند در حفظ سلامت کبد و جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط با کبد چرب مفید باشد.

خواث عرق بیدمشک برای التهابات پوستی

عرق بیدمشک برای لاغری

 طبق تحقیقات صورت گرفته فواید و مزیت‌های بسیاری برای عرق بیدمشک به اثبات رسیده است. بااین‌حال منبع یا منشأ معتبری مبنی بر خاصیت لاغری یا چربی سوزی عرق بیدمشک در جایی ثبت نشده است.

در نتیجه مصرف عرق بیدمشک به‌طور مستقیم و بدون همراهی با رژیم غذایی مناسب یا ورزش به لاغری منجر نخواهد شد. بنابراین اگر شما به دنبال راهکارهای لاغری هستید، بهتر است مصرف عرق بیدمشک را در کنار تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی، کنترل کالری دریافتی و مشاوره با متخصص تغذیه در پیش بگیرید تا از عوارض احتمالی بکاهید.

عرق بیدمشک برای چاق شدن

 همان‌طور که در بخش قبلی بررسی کردیم، عرق بیدمشک به تنهایی قادر به افزایش یا کاهش وزن در فرد نخواهد بود. هرچند که در برخی متون سنتی مصرف عرق بیدمشک در مواردی باعث افزایش اشتها و چاقی صورت خواهد شد.

عرق بیدمشک برای رحم

تحقیقات علمی مستقیم درباره فواید عرق بیدمشک برای رحم وجود ندارد؛ اما در برخی فرهنگ‌ها و باورهای سنتی، عرق بیدمشک برای تنظیم قاعدگی و تقویت رحم توصیه می‌شود.

مصرف عرق بیدمشک در زمان بارداری خوب است؟

ازآنجایی‌که در دوران بارداری مصرف عرقیجات بااحتیاط بیشتری انجام می‌شود. در گام نخست توصیه می‌کنیم که قبل از مصرف هر نوع دارو یا عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

بااین‌حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عرق بیدمشک می‌تواند بر سطح و غلظت هورمون‌های بدن تأثیر بگذارد. با توجه به این تأثیرات هورمونی، بهتر است در دوران بارداری مصرف عرق بیدمشک را بااحتیاط بیشتری انجام شود و در صورت صلاحدید پزشک یا بروز هرگونه علائم نامطلوب یا حساسیت‌زا مصرف آن را متوقف کرد. چراکه برای مادر و جنین خطراتی را به همراه خواهد داشت.

میزان مصرف عرق بیدمشک

میزان مصرف عرق بیدمشک در روز چقدر است؟

ازآنجایی‌که استاندارد خاصی برای مصرف عرق بیدمشک وجود ندارد، بهتر است که مصرف این ماده غذایی را با توجه به شرایط بدنی پس از مشاوره با پزشک یا کارشناس تغذیه مصرف کرد.

به‌طورکلی مصرف روزانه یک فنجان کوچک عرق بیدمشک برای افرادی که در دسته موارد احتیاط و منع قرار نمی‌گیرند، ایمن خواهد بود.

مضرات عرق بیدمشک چیست؟

استفاده از عرق بیدمشک به‌طورکلی در سطوح معمول مشکلی ندارد و معمولاً برای بیشتر افراد ایمن است. بااین‌حال، در برخی موارد مصرف بی‌اندازه عرق بیدمشک می‌تواند به مشکلات زیر منجر شود:

  1. بروز حساسیت: بدن برخی افراد ممکن است به عرق بیدمشک حساسیت نشان دهد. علائم این عارضه شامل: قرمزی، خارش، تورم و تحریک پوست است که در صورت مشاهده باید مصرف این اسانس را قطع کرده و به پزشک مراجعه کرد.
  2. تداخل دارویی: مصرف عرق بیدمشک با برخی داروها در تداخل است. بنابراین در صورت مصرف هم‌زمان دارویی خاص قبل از نوشیدن عرق بیدمشک با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمنی و سازگاری دارو و روند درمان‌تان با عرق بیدمشک مطمئن شوید.
  3. بروز تهوع و ایجاد اختلال گوارشی: در برخی افراد، مصرف عرق بیدمشک باعث تهوع، سوءهاضمه یا اختلالات گوارشی می‌شود. در صورت بروز این علائم از نوشیدن عرق بیدمشک خودداری کنید.

چه افرادی نباید عرق بیدمشک مصرف کنند؟

اگر در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرید، مصرف عرق بیدمشک را بااحتیاط و تحت نظر پزشک انجام دهید. هرچند که نوشیدن عرق بیدمشک به این افراد توصیه نمی‌شود.

  1. خانم‌های بارداری و مادران شیردهی: در دوران بارداری و شیردهی، استفاده از عرق بیدمشک بدون نظر پزشک، توصیه نمی‌شود.
  2. افراد حساس: اگر به عرقیات گیاهی به‌ویژه خانواده بیدها حساسیت دارید و علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و تحریک پوست را مشاهده کرده‌اید از نوشیدن عرق بیدمشک خودداری کنید.
  3. بیمارانی که سابقه مشکلات قلبی یا عروقی دارند: استفاده از عرق بیدمشک در برخی افراد با مشکلات قلبی یا عروقی همراه خواهد بود.
  4. افراد با مشکلات کلیوی: درصورتی‌که مشکلات کلیوی دارید، بهتر است از مصرف عرق بیدمشک پرهیز کنید. چراکه عرق بیدمشک بر عملکرد کلیه تأثیر می‌گذارد.
  5. اشخاصی که با مشکل سوءهاضمه دارند: اگر مشکلات هضمی مانند: سوءهاضمه یا اختلالات گوارشی دارید از نوشیدن عرق بیدمشک صرف‌نظر کنید.

مصرف عرق بیدمشک در افراد بالا با صلاحدید پزشک ممانعتی ندارد.

تداخل عرق بیدمشک با داروها

عرق بیدمشک با چه داروهایی تداخل دارد؟

همانند سایر مکمل‌های غذایی یا مواد غذایی مصرف هم‌زمان عرق بیدمشک با برخی داروها هم می‌تواند در تداخل باشد. داروهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم نباید با عرق بیدمشک مصرف شوند. مانند:

  1. داروهای ضد انعقاد (Anticoagulants): عرق بیدمشک تأثیرپذیری داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین (Warfarin) و هپارین (Heparin) را مختل کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد.
  2. داروهای ضدافسردگی (Antidepressants): برخی داروهای ضدافسردگی، مانند سرترالین (Sertraline) و فلوکستین (Fluoxetine) با عرق بیدمشک تداخل داشته و ممکن است با بروز عوارض جانبی همراه باشد.
  3. دیگوکسین (Digoxin): مصرف همزمان عرق بیدمشک با دیگوکسین عوارض بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
  4. داروهای ضد تشنج (Anticonvulsants): عرق بیدمشک خاصیت و میزان اثربخشی این داروها را کاهش می‌دهد.
  5. مسدود کننده‌های بتا: ازجمله آتنولول، تنورمین، متوپرولول، لوپرسور، توپرول، پروپرانولول و ایندرال از دیگر داروهای ناسازگار با عرق بیدمشک هستند.

این فهرست تنها نمونه‌ای از داروهایی است که می‌تواند با عرق بیدمشک تداخل داشته باشند.

عرق بیدمشک فشارخون را بالا می‌برد؟

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عرق بیدمشک می‌تواند در بالا بردن فشارخون پایین مؤثر باشد. هرچند که این موضوع ارتباط مستقیمی با وضعیت بدنی فرد، میزان مصرف و سابقه بیماری در شخص دارد.

به‌طورکلی، عرق بیدمشک یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی است. به همین دلیل باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی، تنظیم ضربان قلب شده و در نهایت افزایش فشارخون را در برخی افراد به دنبال دارد.

طبع عرق بیدمشک سرد است یا گرم؟

طبع عرق بیدمشک به‌طورکلی سرد و مرطوب (طبع بلغمی) است. این به این معنی است که در طب ایرانی و سایر طب‌های این گیاه را به‌عنوان یک ملین می‌شناسند. طبع سرد بیدمشک و عرق آن باعث رفع عطش و گرمازدگی خواهد شد.

مصرف عرق بیدمشک برای کسانی که طبع گرم و خشک دارند بسیار مفید خواهد بود. یکی از فواید عرق بیدمشک در ایام گرم سال، رفع خشکی بدن است.

طرز تهیه شربت با عرق بیدمشک

معرفی ۳ شربت خوشمزه با عرق بیدمشک

عطر، طعم و خواص عرق بیدمشک به‌گونه‌ای است که ترکیب شدن آن با عرق بهارنارنج، گلاب، زعفران، هل، نعنا و سایر موارد دیگر طعم شگفت‌انگیزی را ایجاد خواهد کرد. در ادامه به ۳ طرز تهیه شربت با عرق بیدمشک خواهیم پرداخت که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. مانند:

1. طرز تهیه شربت بیدمشک و گلاب

برای تهیه این شربت کافی است که 2 واحد گلاب را با 1 واحد عرق بیدمشک مخلوط کرده و با ۳ واحد آب خنک ترکیب کنید. در هر لیوان ۱ قاشق غذاخوری مالت یا شهد شکر یا عسل ریخته و ظرفیت باقیمانده را با مایعات نامبرده پر کنید.

2. طرز تهیه شربت بیدمشک و بهارنارنج

شربت بیدمشک و بهارنارنج را باید با ۱ واحد بیدمشک، ۱ واحد بهارنارنج و ۳ واحد آب تهیه کرد. مالت شکر، نبات یا عسل را برای شیرین کردن این نوع شربت استفاده کرده با مقداری یخ مخلوط کرده و نوش جان کنید.

3. طرز تهیه شربت بیدمشک و زعفران

یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را با ۱ فنجان شکر و ۲ لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. شهد به‌دست‌آمده را با ۱ فنجان عرق بیدمشک مخلوط کنید. ترکیب شربت بیدمشک و زعفران را با مقداری آب خنک تناول کنید.

کلام آخر

خواص عرق بیدمشک سبب شده تا توجهات بسیاری به این اسانس خوش عطروطعم جلب شود. مصرف این مکمل غذایی در محدوده استاندارد با توجه به رعایت نکات بررسی شده در این مقاله، به شما کمک می‌کند تا بدون بروز عارضه یا مشکل خاصی از خواص عرق بیدمشک بهره‌مند شوید.

استفاده از عرق بیدمشک به جهت رسیدن به تناسب‌اندام به‌خودی‌خود میسر نیست اما مصرف این نوشیدنی برای افراد زیادی بسیار مفید خواهد بود. آنچه در این میان حائز اهمیت است، بررسی وضعیت بدنی شما است. چنانچه که در شرایط خاصی همچون بارداری یا بیماری خاصی قرار دارید بدون نظر پزشک از نوشیدن عرق بیدمشک پرهیز کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

Welcome to Iran

eHealthMe

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب