از چیستی تا ویژگی‌ها؛ چه اطلاعاتی درباره مزاج بلغمی دارید؟

مزاج بلغمی

فهرست مطالب

ممکن است دوستی داشته باشید که در طول روز بسیار کسل است، از زمستان نفرت دارد، هیچ‌گاه عصبانی نمی‌شود و کلاُ نمی‌تواند روابط اجتماعی بسیار درستی داشته باشد. این خصوصیات عموماً به اشخاصی که مزاج بلغمی دارند، نسبت داده می‌شود. 

نمی‌دانم برای شما هم اتفاق افتاده باشد یا نه، اما بسیاری از اشخاصی که در اطراف ما هستند، از خصوصیات مشترکی برخوردارند، عموماً با مشکلات یکسانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شخصیتی که در آن‌ها می‌بینیم،‌ مشابه است. 

این خصوصیات به مزاج هر انسانی بازمی‌گردد؛ البته که این مزاج می‌تواند از لحظه تولد در انسان‌ ایجاد شده باشد یا در طول زمان شکل بگیرد. به‌طور کلی، چهار نوع مزاج کلی داریم: مزاج سوداوی، مزاج صفراوی، مزاج دموی و مزاج بلغمی. 

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی، قصد داریم بیش‌تر درباره مزاج بلغمی صحبت کنیم، به خصوصیات اشخاصی که این مزاج را دارند بپردازیم و در نهایت به راه‌حل مشکلاتی که بلغمی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اشاره کنیم. 

مزاج بلغمی چیست؟

بلغمی‌ها (Phlegmatic Temperament) به‌طور کلی اشخاصی خدمت‌گرا هستند که از هر گونه درگیری با دیگران، دوری می‌کنند. این دسته از اشخاص می‌توانند در دو محیط مثبت و منفی، منفعل باشند و با همکاری با دیگران، روی محیط اطراف خود، تأثیر بگذارند. 

جاه‌طلبی آخرین ویژگی‌ای است که در بلغمی‌ها دیده می‌شود و به‌سبب ماهیت منفعلی که در شخصیت خود دارند، با احساس فوریت در زندگی چندان کنار نمی‌آیند. به‌طور کلی افرادی که مزاج بلغمی دارند، درون‌گرا، آرام‌، بی‌عاطفه، راحت، صبور و موافق‌اند. 

مزاج بلغمی

 

این دسته از افراد ممکن است به سختی بتوانند با آدم‌های دیگر ارتباط داشته باشند و گرم بگیرند اما زمانی که ارتباطی بسازند، آن را حفظ می‌کنند؛ به همین دلیل، همواره از درگیری می‌ترسند و نمی‌خواهند شخص دیگری را ناراحت کنند. 

به طور کلی، بلغمی‌ها راحت‌ترین آدم‌ها برای ارتباط گرفتن هستند و عموماً در روابط با آن‌ها، هیچ مشکلی نخواهید داشت، تا زمانی که سعی نکنید شخصیت و زندگی آن‌ها را دست‌خوش تغییر کنید. 

در نهایت، می‌توانیم زندگی بلغمی‌ها را آرام و معمولی توصیف کنیم؛ اشخاصی که تلاش می‌کنند اضطرابی نداشته باشند، از درگیر شدن بیش از حد با مردم دوری می‌کنند و یک سبک زندگی خصوصی و ساده که حول محور خانه و خانواده باشد را به مشکلات و چالش‌های پشت سر هم، ترجیح می‌دهند. 

برای آشنایی با مزاج‌های دیگر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «هر آنچه باید درباره مزاج شناسی بدانیم» را مطالعه کنید.

بلغمی مزاج ها

ویژگی‌های شخصیتی بلغمی‌مزاج‌ها چیست؟ 

ویژگی‌های بلغمی‌ها عموماً به دو دسته‌بندی ویژگی‌های ظاهری و ویژگی‌های شخصیتی تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه قصد داریم به ۱۳ ویژگی‌ شخصیتی‌ای که در مزاج بلغمی وجود دارد، اشاره کنیم و توضیح مختصری درباره هر کدام ارائه دهیم: 

‍۱- خجالتی هستند

شما نمی‌توانید بلغمی‌مزاجی بیابید که به‌عنوان مثال در عروسی‌ای وسط بیاید و برقصد. اگر با اشخاصی که این مزاج را دارند، مواجه شوید، از همان نگاه اول می‌توانید به این نتیجه برسید که با اشخاصی خجالتی روبه‌رو هستید؛ اشخاصی که عموماً آرام هستند و نمی‌خواهند در موقعیت‌های این‌چنینی قرار بگیرند. 

مزاج بلغمی

۲- آن‌ها عموماً تنها هستند

درست است که بلغمی‌ها عموماً اشخاصی تنها هستند، اما این موضوع آن‌چنان هم غم‌انگیز نیست. آن‌ها عموماً با خانواده، دوستان و شریک زندگی خود روابط بسیار خوبی دارند؛ با این حال، نیاز به زمانی برای تنها بودن در تمامی بلغمی‌ها وجود دارد. 

به عنوان مثال، این دسته از اشخاص دوست ندارند در جشن تولد ۴۰ سالگی‌شان، مهمانی بسیار بزرگی بگیرند و ترجیح می‌دهند یک شب را با چند دوست خوب بیرون بروند و پس از آن، به خانه بازگردند. 

۳- به دنبال شاد کردن دیگران‌اند

اگر می‌خواهید شخصی را خوشحال کنید، می‌توانید به دوستان بلغمی‌مزاج خود مراجعه کنید. آن‌ها عموماً بسیار حامی‌اند و دوست دارند دیگران را شاد کنند. این دسته از اشخاص، نیاز جمعی را به خواسته‌های گروه معدودی از افراد، ترجیح می‌دهند. 

مزاج بلغمی

۴- همدل‌اند

بلغمی‌ها نه‌تنها احساس همدلی می‌کنند، بلکه می‌خواهند از عمیق‌ترین و تاریک‌ترین افکار شما هم باخبر شوند تا بتوانند آن‌چه را که منجر به رنج شما می‌شود، بهتر درک کنند. در ادامه هم، این افراد تلاش می‌کنند به درک تجربیات شما بپردازند تا بتوانند به شکلی بهتر به شما کمک کنند. 

مقاله پیشنهادی: بهترین برنامه غذایی برای غلبه بر بلغم

۵- وظیفه‌مند هستند

تیپ‌های شخصیتی بلغمی نسبت به انجام کار درست، احساس وظیفه بسیار زیادی دارند و این موضوع به شیوه‌های مختلفی در آن‌ها آشکار می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است در یک خیریه به‌شکل داوطلبانه مشغول به کار شوند یا به بی‌خانمان‌ها کمک مالی کنند. 

به‌طور کلی، این افراد به جهانی عادلانه‌تر برای همه اعتقاد دارند و نمی‌توانند درک کنند که چرا بی‌عدالتی رخ می‌دهد. 

۶- بسیار خود را سرزنش می‌کنند

از آن‌جایی که بلغمی‌ها بسیار مسئولیت‌پذیرند، اگر اشتباهی مرتکب شوند، به شدت خود را سرزنش می‌کنند. جدا از آن، اگر نتوانند به دیگران کمک کنند و برای حل مشکل‌شان کاری انجام دهند، شروع به سرزنش خود می‌کنند. 

مزاج بلغمی

۷- آن‌ها می‌توانند تصویری بزرگ‌تر را ببینند

شما نمی‌توانید از بلغمی‌ها بخواهید که جزئیات یک موضوع را در نظر بگیرد. آن‌ها روش عجیبی برای دیدن کل تصویر با جزئیات شگفت‌آنگیز دارند، قوه تخیل‌شان عموماً بالا است و می‌توانند راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای موضوعات مختلف ارائه دهند. 

۸- اکثراً پیرو هستند

بعید است که بلغمی‌ای را بیابید که در اعتراضات صنف خاصی شرکت کنند یا در موضوع خاصی به فریاد زدن بپردازد. آن‌ها به اقتدار و آن‌چه در یک سیستم وجود دارد، اعتقاد دارند و شکستن قوانینی که در آن رشد کرده‌اند، برای‌شان سخت است. این مدل از اشخاص آن‌قدرها هم که باید جوانی نکرده‌اند و از درگیر شدن با حواشی‌ای مثل مواد مخدر دوری می‌کنند. 

۹- قابل اعتماد و وفادارند

دوست یا شریکی وفادارتر یا قابل اعتمادتر از بلغمی‌ها پیدا نمی‌کنید؛ این موضوع تا آن‌جایی ادامه دارد که اگر آن‌ها قولی بدهند، همیشه به آن عمل خواهند کرد. 

مزاج بلغمی

۱۰- نیازهای دیگران برای آن‌ها مهم‌تر است

مادری که بهترین غذا را به بچه‌هایش می‌دهد یا برادری که ماشین‌اش را به خواهر کوچک‌ترش قرض می‌دهد تا در شهر دور بزند، همگی رفتارهای کوچکی هستند که در تیپ شخصیتی بلغمی می‌یابیم. آن‌ها نیازهای خود را در آخر می‌گذارند چراکه خواهان دنیایی شاد و آرام برای اطرافیان‌شان هستند. 

۱1- آن‌ها باید آن «یک» نفر مورد علاقه خود را بیابند

در مزاج بلغمی، اشخاص نمی‌توانند ساعت‌های زیادی را در سایت‌های دوست‌یابی صرف کنند. به همین سبب، عموماً تلاش می‌کنند تا شخصی را پیدا کنند که بتوانند بقیه عمر خود را با او بگذرانند. در نهایت، آن‌ها به دنبال یک پیوند خاص هستند تا در طولانی‌مدت دوام داشته باشد. 

مزاج بلغمی

12- از درگیری دوری می‌کنند

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، از آن‌جایی که در مزاج بلغمی، اشخاص عموماً صلح‌جو هستند، در بحث‌های بزرگ شرکت نمی‌کنند و سعی در میانجی‌گری دارند. به همین سبب نیز، عموماً نمی‌توان قبول کرد که بحثی از سمت یک بلغمی ایجاد شود. 

 

۱۳- بلا‌تکلیف‌اند

اشخاصی که عموماً از دیگران پیروی می‌کنند، دوست دارند تصمیم‌گیری‌های مهم را نیز به دیگران واگذار کنند. این موضوع دلایل بسیار زیادی دارد؛ شاید می‌خواهند از تصمیم اشتباه گرفتن دوری کنند یا دوست دارند تنها روی یک موضوع تمرکز داشته باشند. 

به‌طور خلاصه، آرام بودن، دلسوزی و سکوت این دسته از اشخاص باعث می‌شود تا تصمیم‌گیرنده خوبی نباشند و ریسک تصمیم‌گیری را به جان نخرند.

مزاج بلغمی

ویژگی‌های ظاهری بلغمی‌مزاج‌ها چیست؟ 

به‌طور کلی، ویژگی‌های ظاهری در بلغمی‌مزاج‌ها متفاوت است و هر کدام از برخی ویژگی‌های ظاهری برخوردارند. با این حال، مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری در این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: 

  • دهان بی‌مزه
  • پوست سفید بدن 
  • افتادگی و شل بودن پوست 
  • سفید شدن زودهنگام مو
  • سرد بودن دست و پا 
  • کندی هضم غذا، احتباس بیش از حد غذا در معده و آروغ اسیدی 
  • خواب‌آلودگی 
  • آبریزش بزاق دهان حین خواب
  • رقیق شدن پوزه بینی و ترشح بیش از حد بینی 
  • فراموشی 
  • عدم توجه 
  • ادرار زیاد 
  • ضعف جسمانی 
  • ادرار با فشار 
  • معده‌درد
  • قولنج، درد در کمر، گردن و شانه‌ها 
  • اسپاسم عضلات پشت و گردن 
  • زانو درد و پا درد
  • نقرس 
  • تنگی نفس 
  • تپش قلب
  • سرفه شدید همراه با خلط 
  • ضعف مثانه 
  • کم‌اشتهایی
  • میل جنسی پایین

مزاج بلغمی

چگونه می‌توان با بلغمی‌مزاج‌ها رابطه خوبی برقرار کرد؟

برای این‌که بتوانید با بلغمی‌ها ارتباط بهتری برقرار کنید، باید به خودشان و خانواده‌شان علاقه‌ نشان دهید، عموماً تلاش کنید تا خطر تنش را از بین ببرید و رفتاری آرام داشته باشید.

اگر می‌خواهید تغییری در شرایط یا زندگی‌شان ایجاد کنید، فرصتی برای تغییر و سازگاری در اختیارشان بگذارید و صبور باشید. بلغمی‌ها عموماً تجسم بسیار خوبی از اتفاقاتی که قرار است بیفتد، ندارند و باید دستورالعمل‌های مشخصی برای پیروی به آن‌ها بدهید. 

درگیری به‌عنوان اصلی‌ترین ترس در بلغمی‌ها شناخته می‌شود. در چنین شرایطی، تا جایی که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا با این ترس روبه‌رو شوند و بر آن غلبه کنند. به آن‌ها بگویید که چقدر از آن‌ها قدردانی می‌کنید و متوجه احساسات مختلف آن‌ها هستید. از آن‌ها نخواهید که بیش از یک کار را به شکلی هم‌زمان انجام دهند و به یاد داشته باشید که برای انجام شدن یک کار، باید فشار کمی به آن‌ها وارد کنید. 

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

نکته: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

منابع

Four Temperaments

Acpfood

Psychologia

Learning Mind

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید