هرآن‌چه باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید

تغذیه کنکوری ها

فهرست مطالب

شبِ قبل هر امتحان، استرس خیلی زیادی داریم؛ حجم وسیعی از مطالب است که باید بخوانیم و دوره کنیم‌، پاراگراف‌های طولانی‌ای است که باید به‌‌خاطر بسپاریم و فرمول‌ها و مسائل زیادی است که باید حل‌شان کنیم. در این شرایط، آن‌چنان اهمیتی به غذایی که می‌خوریم، نداریم؛ چه برسد به این‌که صبحِ کنکور را تجربه کنیم. اما تغذیه کنکوری ها عموماً با برنامه غذایی یک انسان عادی متفاوت است. 

البته که در واقع چیزی تحت عنوان تغذیه برای روز کنکور وجود ندارد. تحقیقات بسیار زیادِ دانشمندان در سرتاسر جهان باعث شده تا ما به این نتیجه برسیم که غذایی که می‌خوریم، روی عملکرد مغز و تمام اجزای ما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به ما در یادگیری و فهم بهتر مطالب کمک کند. 

 

ecu می‌گوید زمانی که حرف از تغذیه کنکوری ها می‌زنیم، در واقع منظورمان راهنمای کاملی است که با نگاه کردنِ آن، می‌توانید یک برنامه غذایی اصولی و خوب برای خودتان تهیه کنید تا در طول بازه زمانی‌ای که برای کنکور و امتحانات مختلف‌تان می‌خوانید، سلامت و انرژی لازم برای مغز و سایر اجزای بدن‌تان را تأمین کنید. 

به همین سبب هم، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌سراغ مواد غذایی‌ای برویم که می‌توانند به شما در بهبود یادگیری‌تان کمک کنند و در نهایت هم، یک پیشنهاد ساده برای صبحانه روز کنکور ارائه دهیم که نه‌تنها به کاهش ترشح هورمون‌های استرس در بدن‌تان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند روی بهبود عملکرد مغزتان سرِ جلسه امتحان هم تأثیر بگذارد. 

چه غذاهایی را در روزهای کنکور مصرف کنیم؟

ما اصطلاحی تحت عنوان تغذیه مغز (Brain Food) داریم که به ما کمک می‌کند تا به حالت جریان یا همان Flow State برسیم؛ جایی که در آن می‌توانید مثل روحانیان معبدهای شائولین، تمرکزی کامل به‌دست آورید و در عین حال، انرژی زیادی داشته باشید. 

غذایی که مغز به آن نیاز دارد تا بتواند عملکردش را بهبود ببخشد، نورون‌های بیش‌تری تولید کند و در نهایت یادگیری بهتر را برای ما به همراه داشته باشد، در پنج گروه غذایی زیر قرار دارد: 

  • سبزیجات و حبوبات
  • میوه‌ها 
  • غلات کامل
  • گوشت بدون چربی 
  • شیر، ماست و به‌طور کلی، لبنیات 

غذای سالم کنکوری ها

رژیم استرالیایی (Australian Diet) دستورالعمل و چارچوبی بر پایه این پنج گروه غذایی دارد که به شما کمک می‌کند تا وعده‌های غذایی‌ای مملو از مواد مغذی داشته باشید و عملکرد مغز‌تان را بهبود ببخشید. به همین ترتیب هم، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تغذیه کنکوری ها در خانه، پیش گرفتن این دستورالعمل‌ها است. 

شما می‌توانید روز خود را با یک پیاده‌روی سریع و ساده شروع کنید و سپس گزینه‌های زیر را برای صبحانه مصرف کنید: 

 

  • کورن‌فلکس با شیر و میوه 
  • تخم مغر آب‌پز، نان تست و کورن‌فلکس 
  • ترکیبی از ماست و انواع توت‌ها 
  • اسموتی سبز که شامل ۱ فنجان اسفناج، آووکادو، ۱ عدد موز و ۱.۵ فنجان آب نارگیل می‌شود. 

 

این گزینه‌ها برای صبحانه می‌تواند انرژی لازم برای شروع درس خواند‌ن‌تان را فراهم کند. رفته‌رفته خستگی شما بیش‌تر می‌شود و البته، زمانِ ناهار نزدیک. برای دومین وعده روزانه‌تان، می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را درست کنید: 

  • سیب‌زمینی با تن ماهی یا ماهی سالمون
  • سالادی همراه با گوشت بدون چربی 
  • سالاد سیب‌زمینی یا پاستا 

غذای پروتئینی برای کنکور

در نهایت هم، سبزیجات می‌توانند نقش بسیار مؤثری برای وعده‌ پایانی روزتان ایفا کنند. گزینه‌های زیر می‌توانند یک شام مغذی برای شما باشند:

  • سالاد در کنار گوشت 
  • خوراک نخود یا لوبیا 
  • ماهی آزاد، سیب‌زمینی پخته، هویج و کلم بروکلی

آب موقع درس خواندن

 

مقام والای آب در تغذیه کنکوری ها

شاید این تیتر برای شما خنده‌دار به‌نظر برسد اما واقعی است؛ یکی از بهترین راه‌ها برای به‌حداکثر رساندن تمرکز، هیدراته ماندن است؛ حتی کم‌آبی خفیف هم می‌تواند خستگی، سردرد، کاهش هوشیاری و کاهش تمرکز را برای شخص به‌همراه داشته باشد. 

مطالعه‌ای روی دانشجویان یک دانشگاه نشان می‌دهد که افرادی که سر جلسه آب، یک بطری همراه خودشان دارد، به‌طور متوسط ۵ درصد عملکرد بهتری در امتحان‌شان دارند. به همین خاطر است که در تغذیه کنکوری ها، نوشیدن آب زیاد توصیه می‌شود. 

بیشتر بخوانید: تغذیه برای تقویت حافظه موقع درس خواندن

سازمان ایمنی غذای اروپا به زنان توصیه می‌کند که روزانه ۱.۶ لیتر و مردان ۲ لیتر مایعات بنوشند؛ با یک محاسبه ساده می‌توانیم بگوییم که بین هشت تا ۱۰ لیوان ۲۰۰ میلی‌لیتری باید آب بنوشید. البته که این موضوع تنها مختص آب نیست و نوشیدنی‌های سالم دیگر مثل شیر و آب‌میوه‌های طبیعی هم می‌توانند در این دسته‌بندی قرار بگیرند. 

 

چای و قهوه هم گزینه‌های خوبی هستند اما کافئین بالایی دارند و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند تأثیرات منفی‌ روی سلامت شما به‌جا بگذارد. بهتر است از مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین و انرژی‌زا که حاوی قند بالایی هستند، خودداری کنید چرا که می‌تواند انرژی شما را کاهش دهد. 

تنقلات در کنکور

تنقلات خوبی که می‌توانید بخورید

اگر بین وعده‌های غذایی اصلی‌تان، گرسنه می‌شوید، می‌توانید به‌جای چیپس و پفک و بستنی، به سراغ مواد مغذی‌ای بروید که می‌توانند انرژی لازم را برای شما فراهم و گرسنگی‌تان را رفع کنند. می‌دانم که این پاراگراف اندکی شبیه به صحبت های مادرانه است، اما در عین حال حقیقتی غیرقابل انکار است.

در تغذیه کنکوری ها، لیست زیر می‌تواند نقش تنقلات را ایفا کند: 

  • دو عدد خرما با کره بادام‌زمینی
  • یک مشت بادام هندی خام 
  • شکلات تلخ 
  • کرفس و هوموس 
  • سیب خرد‌ شده با کره بادام‌زمینی
  • دو تا سه عدد زردآلو خشک 
  • نخود تفت‌ داده‌شده 
  • آووکادو روی نان تست سبوس‌دار
بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز در زمان کنکور

سخن پایانی

کنکوری بودن سختی‌های بسیار زیادی دارد و این‌که بخواهید از حداکثر ظرفیت مغزتان برای درس خواندن و عملکرد بهتر در آزمون‌ها استفاده کنید، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. همه ما استرسِ زمانِ کنکورمان را خوب به‌یاد داریم و در این زمینه هم‌دردیم. 

 

عواملی مثل تغذیه کنکوری ها و خواب کافی، نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا عملکرد بخش‌های مختلف مغز که با یادگیری سروکار دارند را بهبود ببخشید، بلکه می‌توانید سلامتِ و انرژی کافی برای ادامه مسیر را داشته باشید.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

Nature Best

ECU

BBC Food

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب