راه های افزایش تمرکز در زمان کنکور

راه های افزایش تمرکز

فهرست مطالب

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های افراد کنکوری، عدم تمرکز کافی برای درس خواندن است. حق می‌دهیم؛ درس خواندن برای کنکور اصلا ساده نیست، اما با استفاده از تکنیک‌هایی می‌توان به بهبود تمرکز در زمان درس‌خواندن کمک کرد. حتی مواد غذایی‌ای هم وجود دارند که عملکرد مغز را بالا می‌برند و باعث می‌شوند تا فرد تمرکز بیشتری داشته باشد.

در این مطلب مجله سلامتی لیمومی همراهمان باشید تا راجع به راه‌ های افزایش تمرکز در زمان کنکور توضیح دهیم و به مواد غذایی که باعث بهبود تمرکز می‌شوند اشاره کنیم. برای دریافت رژیم کنکور هم می‌توانید به این لینک وارد شوید.

راه های افزایش تمرکز در دوران کنکور

در ادامه به راه‌ های افزایش تمرکز در دوران کنکور که با هر شرایطی می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید اشاره می‌کنیم.

1)     محیطی بدون حواس‌پرتی ایجاد کنید

اولین قدم برای افزایش تمرکز، ایجاد محیطی است که حواس فرد کنکوری را پرت نکند. این محیط تا جای ممکن باید خلوت و بدون سرو‌صدا باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای حذف صداهتی محیطی، حتما از هدفون‌های حذف‌کننده صدا استفاده کنید یا اینکه از موزیک‌های مخصوص افزایش تمرکز برای کم‌شدن این صداها کمک بگیرید.

به جز محیط خانه، برنامه‌های مختلف موبایلی و شبکه‌های اجتماعی هم تاثیر زیادی روی به هم خوردن تمرکز فرد کنکوری می‌گذارند. پیشنهاد می‌کنیم در مدت زمان‌هایی که برای کنکور درس می‌خوانید، تلفن همراهتان را خاموش کنید یا آن را در حالت Airplane mode  قرار دهید.

افزایش تمرکز

علاوه بر این، برنامه‌هایی وجود دارد که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را در طول روز محدود می‌کند. می‌توانید از این برنامه‌ها کمک بگیرید تا حتی اگر حواستان پرت شد، به طور خودکار نتوانید به انواع پلتفرم‌های موبایلی و حواس‌پرت‌کن دسترسی پیدا کنید.

2)     از تکنیک‌های مدرن مطالعه استفاده کنید

یکی از راه‌ های افزایش تمرکز در طول دوران کنکور، اجرای تکنیک‌های مطالعه موثر و مدرن است. این تکنیک‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی تمرکز فرد کنکوری را، در طول مدت درس‌خواندن افزایش دهند. معمولا تمام تکنیک‌های مطالعه مدرن روی این موضوع تمرکز می‌کنند که فرد از درس‌خواندن خسته نشود.

تکنیک تمرکز

یکی از تکنیک‌های محبوب مطالعه، تکنیک پومودور است. در این روش باید ۲۵ دقیقه مطالعه کنید سپس ۳ الی ۵ دقیقه استراحت کنید و این چرخه را چندبار ادامه دهید. استفاده از تکنیک پومودورو باعث می‌شود فرد کنکوری از درس‌خواندن زیاد، فرسوده نشود.

 علاوه بر این، استفاده از روش‌های دیگری مثل خلاصه‌کردن اطلاعات، توضیح دادن درس به دیگران و حل سوال بعد از درس‌خواندن هم به افزایش تمرکز فرد کنکوری کمک می‌کند.

3)     ذهن‌آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید

kumon می‌گوید شاید از بین تمام راه‌ های افزایش تمرکز این راه بیشتر از هرچیزی به افراد کنکوری کمک کند. افزایش آگاهی روی ذهن و بدن، به شما کمک می‌کند تا حتی اگر در محیط شلوغی هستید، تمرکز خود را حفظ کنید و به راحتی حواستان پرت نشود.

مدیتیشن برای تمرکز

برای ذهن‌آگاهی بیشتر در اولین قدم روی تنفس خود کار کنید و هر موقع احساس کردید که تمرکزتان به هم خورده است، از طریق بینی هوا را به داخل بکشید، چند ثانیه صبر کنید و از طریق دهان عمل بازدم را انجام دهید.

می‌توانید در طول روز چند دقیقه را هم به مدیتیشن اختصاص دهید. لازم نیست به مدیتشن به شکل پروسه‌ای سخت و خسته‌کننده نگاه کنید. کافی است تا چند دقیقه دراز بکشید، چشمانتان را ببندید، به بدنتان آگاه شوید، چند نفس عمیق بکشید، به چیزی به جز لحظه فکر نکنید و بعد از چند دقیقه از جایتان بلند شوید.

4)     به اندازه کافی بخوابید

شاید از بین تمام راه‌های افزایش تمرکز برای کنکور، این ساده‌ترین راه باشد. هر چه قدر بدن شما به اندازه کافی استراحت کرده باشد، مطالب را بهتر و دقیق‌تر به یاد می‌آورد، بنابراین مهم است که در طول روز به اندازه کافی استراحت کنید.

 بعضی از افراد کنکوری این اشتباه را می‌کنند که از ساعت استراحت خود به هوای مطالعه بیشتر کم می‌کنند. این کار ممکن است در کوتاه مدت نتایج راضی کننده‌ای داشته باشد، اما در بلندمدت باعث استهلاک و خستگی مفرط می‌شود.

5)     حواستان به جریان خون باشد

اگر برای مدت طولانی پشت میز بشینید، گرانش زمین باعث تجمع خون در نیمه پایینی بدن شما می‌شود، در نتیجه اکسیژن زیادی به مغز نمی‌رسد و نمی‌توانید به اندازه کافی تمرکز کنید.

حتما بعد از ۳۰ یا ۴۵ دقیقه درس‌خواندن، از جایتان بلند شوید، چند قدم راه بروید، به چشم‌هایتان استراحت دهید (به فاصله‌ای دور نگاه کنید) و بگذارید خون در بدنتان دوباره به جریان بیفتد.

غذا برای تمرکز

غذاهایی که به افزایش تمرکز کمک می‌کنند

نمی‌توان به طور قطعی گفت غذاهای مشخصی وجود دارند که فقط به تمرکز بالا کمک می‌کنند، اما مواد غذایی‌ای هستند که به طور کلی عملکرد مغز از جمله تمرکز را بهبود می‌بخشند. این مواد عبارتند از:

1)     مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا ۳

گنجاندن اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی می‌تواند به سلامت مغز و تقویت عملکرد‌های شناختی کمک کند. این اسیدها در مواد غذایی‌ای مثل انواع ماهی، میگو، گردو، دانه چیا و لوبیا قرمز وجود دارند.

2)     انواع توت‌ها

توت‌ها مملو از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم توت‌ها می‌تواند عملکرد حافظه و تمرکز را بهبود ببخشد.

یکی دیگر از نکات مثبت توت‌ها این است که می‌توانید آن‌ها را به شکل‌های مختلفی استفاده کنید و از خوردنشان لذت ببرید. مثلا می‌توانید توت‌ها را به ماست اضافه کنید، آن‌ها را باغلات صبحانه ترکیب کنید، به صورت آبمیوه مصرفشان کنید یا به عنوان میان‌وعده‌ای ساده و دلچسب از آن‌ها کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب برای موفقیت در کنکور

3)     شکلات تلخ

خبری خوب برای عاشقان شکلات! شکلات تلخ، به ویژه شکلات‌های تلخ بالای ۷۰% می‌توانند به عملکرد مغز و حافظه کمک کنند.

شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدهایی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی مقدار کمی کافئین است که به آرامش و تمرکز بدن کمک می‌کند. به این نکته توجه کنید که نباید مصرف شکلات را در حین مطالعه بالا ببرید، زیرا باعث اضافه‌وزن، اعتیاد به قند و جوش‌زدن پوست صورت می‌شود.

چغندر برای افزایش تمرکز

4)     چغندر

چغندر سرشار از نیترات است. بدن نیترات موجود در چغندر را به مولکولی به نام اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. اکسید نیتریک نقش  مهمی در ارتباط مناسب سلول‌های عصبی، جریان خون و عملکرد مغز دارد.

pubmed نشان می‌دهد که نوشیدن آب چغندر به بهبود واکنش مغز در هنگام امتحان‌های سخت کمک می‌کند. با این اوصاف پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از امتحان و در طول روز مقدار متعادلی آب چغندر بنوشید.

آجیل برای تمرکز

5)     آجیل‌ها

آجیل‌ها منابعی سرشار از چربی، پروتئین و فیبر سالم هستند که می‌توانند به بهترین شکل ممکن انرژی و تمرکز مغز را در زمان مطالعه و امتحان‌های سخت حفظ کنند.

متاسفانه بیشتر افراد کنکوری از تنقلاتی مثل چیپس و پفک برای تامین انرژی کمک می‌گیرند. این مواد غذایی ناسالم برای مدت‌زمان کوتاهی انرژی فرد را تامین می‌کنند و باعث می‌شوند که فرد دچار اضافه‌وزن شود.

پیشنهاد می‌کنیم به عنوان فرد کنکوری، همیشه چند عدد گردو، بادام یا فندق در جیبتان داشته باشید. هر زمان احساس کردید به دلیل افت قند تمرکز ندارید، از این آجیل‌ها کمک بگیرید. مطمئن باشید احساس بهتری پیدا می‌کنید.

غذاهای مغذی برای کنکور

 توصیه هایی برای مصرف مواد غذایی در زمان کنکور

  • آب کافی بنوشید: کم‌آبی می‌تواند بر عملکرد شناختی مغز تأثیر منفی بگذارد. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز برای حفظ عملکرد مغز و جلوگیری از سردرد ضروری است. سعی کنید در مدت‌زمان مطالعه بطری آبی کنار دستتان داشته باشید و هر از چندگاهی از آن بنوشید.
  • وعده‌های غذایی متعادل بخورید: وعده‌های غذایی شما باید دارای ترکیبی متعادل از کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم باشد. کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات به تامین انرژی کمک می‌کنند، پروتئین‌های بدون چربی از عملکرد مغز حمایت می‌کنند و چربی های سالم برای سلامت کلی مغز ضروری هستند.
  • میان‌وعده‌ها را فراموش نکنید: میان‌وعده‌های سالم مواد مغذی و انرژی ضروری را بدون ایجاد اختلالات قندی فراهم می‌کنند. مطالعه سنگین فشار زیادی بر بدن وارد می‌کند، به همین دلیل قند بدن پایین می‌آید و فرد نمی‌تواند به درستی روی درس تمرکز کند.

مصرف میان‌وعده‌هایی مثل میوه‌ها،ماست یونانی، مغزها و دانه‌ها در حین زمان‌های استراحت بین مطالعه به شما کمک می‌کند که با تمرکز بیشتر به درس‌خواندن ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین تغذیه برای کاهش استرس کنکور

در آخر

داشتن تمرکز در امتحانات بزرگی مثل کنکور برای دستیابی به موفقیت تحصیلی حیاتی است. با استفاده از راه‌ های افزایش تمرکز و نکات مربوط به رژیم غذایی سالم در دوران کنکور، می‌توانید تضمین کنید که با خیالی راحت‌تر به سمت این امتحان بزرگ می‌روید.

اگر در راه درس‌خواندن برای کنکور احتیاج به رژیم کنکور پیدا کردید، کارشناسان ما اینجا در لیمومی منتظرتان هستند تا مناسب‌ترین رژیم غذایی مناسب با شرایطی که دارید را به شما معرفی کنند. امیدواریم در هر مسیر تحصیلی‌ای که پا می‌گذارید موفق باشید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

Kumon UK

Herzing University

300Hours

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. سلام وقتتون بخیر من 48 سال دارم و چند ماهی هست همش کسل هستم و تا راه میرم هیچ مشکلی ندارم و به محض اینکه نشستم خواب م میگیره یا تو گوشی نگاه میکنم سریع چرت میزنم و صبح به زور از خواب بیدار میشم و دستها و بدنم احساس سنگینی و خستگی داره موقع خواب هم از خواب می پرم و خواب عمیق ندارم چه شب و چه ظهر ولی سرم میره رو بالش خوایم

    1. سلام دوست عزیزو در صورت ادامه‌دار بودن این حالت حتما به پزشک مراجعه کنید. تا دلیل اصلی کسل بودنتون مشخص بشه. گاهی اوقات ممکنه ویتامین بدنتون کم شده باشه و یا اینکه هورمون‌ها به هم ریخته باشه و…با یک آزمایش ساده دلیل مشخص میشه و درمان میشید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب