درباره طبع زعفران چه می‌دانیم؟ + تأثیر زعفران روی لاغری 

طبع زعفران

فهرست مطالب

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است، اما زمانی که از ما می‌پرسند طبع زعفران چیست؟، اطلاعات آن‌چنان زیادی نداریم و حتی نمی‌دانیم که زعفران چه فوایدی برای سلامتی ما دارد. 

امروزه از زعفران برای طعم‌دار و خوش‌رنگ کردن غذاهای مختلف ایرانی استفاده می‌شود و در گذشته کاربردهای بسیار زیادی در طب سنتی داشت. از آن‌جایی که خیلی از ما اطلاعات کمی درباره طبع زعفران و خواص مختلف‌اش، به‌خصوص برای لاغری داریم، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر درباره زعفران صحبت کنیم و از مزایای آن بگوییم. 

سوالات متداول

طبع زعفران چیست؟
طبق گفته‌های طب سنتی در ایران، طبع زعفران گرم و خشک است و به‌سبب این طبع، خواص بسیار زیادی دارد. 
آیا زعفران روی لاغری تأثیر دارد؟
دانشمندان مدعی‌اند که زعفران می‌تواند با بهبود متابولیسم بدن و افزایش سطح سروتونین، احساس سیری بیش‌تری در اشخاص به‌وجود آورد و در طولانی‌مدت، منجر به کاهش وزن شود. 
چه مدت زمانی طول می‌کشد تا زعفران روی کاهش وزن تأثیر بگذارد؟
دانشمندان طی یک مطالعه دریافتند که مصرف مکمل عصاره زعفران به‌مدت ۸ هفته توانسته اشتها، دورِ کمر و توده چربی کلی شرکت‌کنندگان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 
آیا زعفران ضرر هم دارد؟
مصرف بیش از اندازه زعفران در زنان باردار منجر به سقط جنین می‌شود و می‌تواند کاهش شدید اشتها و مشکلات کلیوی را برای اشخاص به‌همراه داشته باشد. 

اول از همه، زعفران چیست؟

زعفران از ساختارهای نخ‌مانندی با نام کلاله از گل Crocus Sativus به‌دست می‌آید. این ساختارهای نخ‌مانند، قرمز رنگ هستند و زمانی که خشک می‌شوند، ادویه‌ای به رنگ طلایی به‌وجود می‌آورند که برای طعم دادن و خوش‌رنگ کردن غذاها و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منشاء زعفران از یونان است و بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده‌ آن در حال حاضر، ایران است اما در مناطقی مثل اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و بخش‌هایی از هند هم رشد می‌کند. عطر قوی و طعم تلخ زعفران باعث می‌شود تا برای خوش‌رنگ کردن و بهبود طعم به غذاهایی مثل برنج، ماهی و مرغ اضافه شود. از گذشته‌های دور هم از این گیاه برای بهبود خلق‌وخو و رفتار، حافظه و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد.

زعفران چیست

طبع زعفران چیست؟

طبق گفته‌های طب سنتی در ایران، طبع زعفران گرم و خشک است و به‌سبب این طبع، خواص بسیار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص زعفران، آرام‌بخش و شادی‌بخش بودن‌اش است و می‌تواند روی بهبود خلق‌وخوی اشخاص تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

جدا از این موضوع، طبع گرم زعفران باعث شده تا این گیاه روی تقویت قوای جنسی در اشخاص هم تأثیر می‌گذارد. برخی دیگر از فواید  زعفران طبق گفته‌های طب سنتی عبارت‌اند از:

  • بهبود گردش خون و کاهش خون‌ریزی بعد از زایمان برای خانم‌های باردار
  • شاداب کردن پوست در بانوان
  • بهبود عملکرد مثانه
  • خواص ضد اسپاسم
  • بهبود عملکرد معده

لاغری با زعفران

آیا زعفران باعث لاغری هم می‌شود؟

یکی از بزرگ‌ترین شایعاتی که درباره فواید زعفران می‌شنویم، خواص لاغری است و با وجود این‌که در فضای اینترنت، به میزان بسیار زیادی درباره‌اش صحبت شده، کم‌تر مطلبی درباره منابع موثق‌اش صحبت می‌کند. دانشمندان طی تحقیقات خود دریافته‌اند که زعفران با افزایش احساس سیری در بدن می‌تواند منجر به لاغری شود.

این گیاه سطح سروتونین را در بدن تغییر می‌دهد که به کنترل احساس سیری و پرخوری کمک می‌کند و در نهایت، شما در طول روز کالری کم‌تری دریافت می‌کنید. جدا از این موضوع، گرم بودن طبع زعفران باعث می‌شود تا مصرف مداوم آن ظرفیت متابولیک بدن را بهبود ببخشد و روند گرمازایی را سریع‌تر کند.

با افزایش عملکرد متابولیک، چربی‌های ذخیره‌شده سریع‌تر مصرف می‌شوند و کالری کم‌تری در بدن شما می‌ماند. جالب است بدانید که ماده مسئول جذب چربی در بدن، کروسین هم یکی از مواد تشکیل‌دهنده زعفران است.

کروسین می‌تواند پانکراس را که وظیفه جذب چربی‌ها را دارد، متوقف کند و ذخیره چربی را در بدن از بین ببرد و انرژی تولیدی را افزایش دهد. به همین منظور، فعالیت بدنی اشخاص بیش‌تر می‌شود و کالری‌سوزی هم به همان میزان بهبود می‌یابد.

رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:

نحوه مصرف زعفران برای کاهش وزن چیست؟

روش‌های مختلفی برای مصرف زعفران وجود دارد. ما ایرانی‌ها معمولاً نخ کامل یا پودر زعفران را تهیه می‌کنیم و در پختن غذاهای مختلف به‌کار می‌بریم تا طعم و رنگ بهتری داشته باشد. یکی از روش‌های دیگر مصرف زعفران،  استفاده از مکمل‌های آن است که در دوزهای ۲۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرمی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف مکمل زعفران، با پزشک خود مشورت کنید تا براساس شرایط‌تان، دوزی را برایتان پیشنهاد کند. در کنار این موضوع، خوردن چایِ زعفران در طول روز هم می‌تواند خواص مختلف زعفران را در اختیارتان قرار دهد. هر چه زعفران بیش‌تر دم بکشد رنگ، عطر و طعم قوی‌تری هم خواهد داشت.

ضرر زعفران

آیا مصرف زعفران ضرری هم دارد؟

به‌طور کلی، نه. اما زعفران درست مثل هر ماده مصرفی دیگری، اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار بگیرد، ضررهایی را هم به‌همراه خواهد داشت. به‌عنوان مثال، مصرف بیش از اندازه زعفران می‌تواند منجر به سقط جنین در زنان باردار شود؛ به همین دلیل هم مقدار کنترل‌شده‌ای از آن باید در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرد.

جدا از این، اگر چای زعفران به میزان زیادی در طول روز بنوشید، عملکرد کلیه‌ها دچار مشکل می‌شود و کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در طولانی‌مدت هم ممکن است اختلالاتی در خوردن غذاها در شما به‌وجود آورد و منجر به سوء تغذیه شود.

افراد موفق در لاغری
بیشتر بخوانید:

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به‌شکلی همه جانبه درباره طبع زعفران، خواصی که در طب سنتی به آن اشاره شده و تأثیر زعفران روی لاغری صحبت کنیم. در نظر داشته باشید که این گیاه درست مثل هر ماده غذایی دیگری، می‌تواند ضررهایی را برای برخی اشخاص به‌همراه داشته باشد.

اگر می‌خواهید مصرف روزانه‌ای از زعفران داشته باشید، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید تا از فواید آن برای خود به شکل کامل مطمئن شوید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

VeryWell Fit

Woman’s World

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب