با روش صحیح مصرف پروتئین وی برای لاغری آشنا شوید

پروتئین وی برای لاغری

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید یکی از راه‌های رسیدن به تناسب‌اندام و وزنی سالم تغذیه مناسب و انجام تمرینات ورزشی است؛ اما زمانی رژیم غذایی می‌تواند منجر به لاغری یا تناسب‌اندام شود که منبع خوبی از فیبر، پروتئین و آنتی‌اکسیدان باشد.

میوه، سبزیجات تازه و غلات کامل نقش بسیار خوبی در تأمین مواد معدنی، آلی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های بدن دارند؛ اما سؤال اینجاست که پروتئین را باید از چه طریقی جذب کرد؟ مصرف پروتئین به‌منظور حمایت از متابولیسم سالم و کاهش وزن انجام می‌شود.

پروتئین وی یکی از مهم‌ترین پروتئین‌ها برای لاغری و بدن‌سازی است. به‌طوری اغلب مردم با شنیدن یا دیدن این عبارت به یاد واژه پروتئین آب پنیر در بدنسازان می‌افتند.

پروتئین وی عمدتاً در غالب پودر مصرف می‌شود و خاصیت‌های فراوانی از جمله افزایش توده عضلانی و کاهش وزن و بهبود سلامتی را شامل خواهد شد؛ اما فواید مصرف پروتئین وی برای لاغری تنها به این موارد منتهی نمی‌شود.

این موضوع سبب شد تا ما این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به فواید پروتئین وی برای لاغری و نحوه مصرف آن اختصاص دهیم. اگر هدف شما کاهش وزن به روش درست و اصولی است یا به‌عنوان یک ورزشکار به دنبال پروتئین برای بدنسازی هستید با ما همراه شوید.

سوالات متداول

استفاده از پروتئین وی برای لاغری مناسب است؟
به‌طورکلی پروتئین وی همان پروتئین آب پنیر است که به‌عنوان پروتئین برای بدنسازی و لاغری مورداستفاده قرار می‌گیرد. عمدتاً این پروتئین را به شکل پودر، مکمل، اسموتی یا شیک مصرف می‌کنند تا به تناسب‌اندام و سلامتی برسند.
مصرف پودر پروتئین وی برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟
اگر ورزشکاران پودر پروتئین وی را به‌صورت روزانه میل کنند می‌توانند به افزایش عملکرد، بهبود زمان ریکاوری و ساخت عضلات بدون چربی خود کمک کنند.
چه کسانی نباید از پروتئین وی برای لاغری استفاده کنند؟
افرادی که به مشکلات کلیوی و کبدی مبتلا هستند یا دستگاه گوارششان توانایی تحمل لاکتوز را ندارد، نباید بدون تجویز پزشک از پروتئین وی برای لاغری استفاده کنند.
چه زمانی مصرف پودر پروتئین وی برای لاغری مفید واقع می‌شود؟
پودر پروتئین وی را باید به‌صورت روزانه در محدوده مجاز مصرف کرد. زمانی خوردن پروتئین وی منجر به کاهش وزن می‌شود که در کنار آن تمرینات هوازی و قدرتی انجام دهید و از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یا همان پروتئین آب پنیر بخشی از شیر است که در طی فرایند پنیرسازی از کشک پنیر جدا می‌شود. این محصول لبنی حاوی مقدار کمی لاکتوز است؛ اما تعداد زیادی اسیدآمینه‌های ضروری بدن را در خود جای‌داده است. از این رو یکی از مهم‌ترین خواص مصرف پودر پروتئین وی عضله‌سازی و کاهش وزن سالم است.

پروتئین آب پنیر عمدتاً به‌صورت پودر در بازار عرضه می‌شود که از آن در تهیه انواع اسموتی و شیک‌های پروتئینی کمک می‌گیرند. این نوشیدنی‌های مفید را می‌توانید در چشم بر هم زدنی تهیه کنید. کافی است که مقداری پودر پروتئین وی را با آب یا هر مایعات مجاز دیگری مخلوط کرده و نوش جان کنید.

ترکیبات موجود در پروتئین وی باعث افزایش عملکرد، بهبود زمان ریکاوری و ساخت عضلات بدون چربی می‌شود. از این رو یکی از بهترین پروتئین‌ها برای بدنسازی است. ورزشکاران تناسب‌اندام عمدتاً از این پروتئین برای بدنسازی استفاده می‌کنند؛ اما توصیه می‌شود که تمامی ورزشکاران در سطوح مبتدی تا حرفه‌ای از پودر پروتئین وی  برای لاغری و عضله‌سازی کمک بگیرند.

درباره پروتئین وی برای لاغری

فواید پروتئین وی برای کاهش وزن

اکنون که با چیستی پروتئین وی آشنا شدید، وقت آن رسیده تا فواید پروتئین وی برای لاغری و سلامتی را با هم بررسی کنیم. موارد زیر 7 نمونه از فواید اثبات شده پروتئین وی برای لاغری و سلامتی است:

1.    کاهش اشتها کاذب و احساس گرسنگی

یکی از موارد اصلی توصیه مصرف پودر پروتئین برای لاغری و تناسب‌اندام؛ سرکوب‌کردن اشتهای کاذب و کنترل احساس گرسنگی است. چراکه پس از مصرف پروتئین آب پنیر بدن شروع به ترشح هورمون‌های سیری PYY و GLP-1 می‌کند؛ بنابراین فرد حس سیری را برای مدت‌زمان بیشتری احساس خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده است که صبحانه پر پروتئین می‌تواند به کاهش کالری مصرفی شما در طول روز کمک کند. در نتیجه مصرف اسموتی یا شیک پروتئین وی یک انتخاب ایده‌آل برای لاغری و عضله‌سازی خواهد بود.

2.    ساخت عضلات بدون چربی و ایجاد متابولیسم سالم در بدن

به نظر شما چرا پروتئین وی یک پودر پروتئین برای لاغری یا بدنسازی است؟ علاوه بر موارد قبلی محققان بر این باور هستند که هر فردی اگر یک رژیم غذایی با پروتئین بالا همراه با تمرینات قدرتی داشته باشد می‌تواند به‌راحتی لاغر شده و عضلات بدون چربی بسازد.

زمانی که بافت‌های عضلانی شما افزایش پیدا کند بدن راحت‌تر انرژی تولید می‌کند؛ بنابراین متابولیسم سالم‌تری هم خواهد داشت. اگر با نحوه مصرف پروتئین وی برای لاغری به‌خوبی آشنا باشید، قادر هستید که حتی در حالت استراحت نیز کالری بسوزانید.

اگر رژیم غذایی شما شامل غذاهایی با کالری کم می‌شود، مصرف پروتئین وی برای لاغری به‌شدت ضروری است. زیرا در این حالت بدن به‌جای ازدست‌دادن بافت‌های عضلانی که با کاهش سرعت متابولیسم همراه هستند و نهایتاً منجر به چاقی می‌شوند، شروع به ساخت عضله و لاغری خواهد کرد.

از سوی دیگر امکان هضم پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات برای بدن سخت‌تر خواهد بود. در نتیجه بدن به‌صورت یکسان با فرایند کاهش وزن روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین چربی‌های دور شکم و پهلو راحت‌تر با مصرف پروتئین وی از بین می‌روند.

فواید پروتئین وی برای لاغری

3.    دیابت نوع ۲ را با پروتئین وی کنترل کنید.

کنترل عوارض و بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیابت از دیگر خواص مصرف پروتئین وی است که در کنار فواید پروتئین وی برای لاغری قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان‌دهنده آن است که مصرف پروتئین وی موجب تعدیل قند خون، بهبود شناسایی سطح انسولین و حساسیت به آن را افزایش می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که برخی از پزشکان ترکیبات و موارد مصرف پروتئین وی را با داروی مخصوص دیابتی‌ها مانند سولفونیل اوره را یکسان می‌دانند.

4.    مصرف پروتئین وی یک عنصر ضدالتهاب در بدن است.

مصرف روزانه پودر پروتئین وی برای لاغری هم می‌تواند منجر به کاهش وزن و عضله‌سازی شود و هم التهاب‌های غیر مزمن را نیز درمان می‌کند.

5.    اگر بیماری التهابی روده دارید، مصرف پروتئین وی را از دست ندهید.

پروتئین وی برای درمان بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند کرون و کولیت اولسراتیو مؤثر است. زیرا ترکیبات موجود در این پروتئین اثرات مفیدی بر IBD دارد.

استفاده از پروتئین وی

6.    پروتئین وی برای کاهش چربی خون مفید است.

مطالعات نشان می‌دهد که اگر فردی به مدت ۱۲ هفته از پودر پروتئین وی برای لاغری و بدن‌سازی استفاده کند، علاوه بر کاهش وزن و ساخت عضلات بدون چربی، سطح کلسترول بد خون را به‌خوبی کاهش می‌دهند.

7.    کنترل و کاهش فشارخون

پروتئین وی برای کنترل و کاهش فشارخون بسیار موفق عمل کرده است. به‌طوری که چندین مطالعه متعدد صحت‌وسقم این موضوع را بنا به دلایل مختلفی تأیید می‌کند.

به‌طورکلی لبنیات در کاهش فشارخون مؤثر هستند. چراکه منبع خوبی از پپتیدهای فعال زیستی‌اند که به‌اصطلاح به آن‌ها مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین می‌گویند.

طی یک آزمایش شرکت‌کنندگانی که از بیماری فشارخون رنج می‌برند با مصرف پروتئین وی توانستند که تا ۴ درصد فشارخون خود را کاهش دهند.

چه زمانی مصرف پودر یا مکمل پروتئین وی برای لاغری و بدنسازی مؤثر خواهد بود؟

زمانی مصرف پروتئین وی برای لاغری و بدنسازی مؤثر است که به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. از یک رژیم غذایی مناسب به خودتان پیروی کنید. اگر رژیم غذایی درست و اصولی نداشته باشید بی‌تردید نتیجه چشمگیری از خوردن پودر پروتئین برای کاهش وزن یا بدنسازی نخواهید داشت. اگر به‌دنبال‌داشتن رژیم غذایی شخصی‌سازی شده هستید با کارشناسان لیمومی طی یک مشاوره رایگان ارتباط بگیرید.
  2. (حداقل در طی روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید. تمرینات و فعالیت‌های هوازی و داشتن سبک زندگی سالم برای رسیدن به تناسب‌اندام، عضله‌سازی و سلامتی در کنار مصرف پروتئین وی ممکن خواهد بود.
  3. مکمل یا پودر پروتئین را به‌صورت روزانه و در محدوده مجاز مصرف کنید تا به نتیجه ایده‌آل دست پیدا کنید.

پروتئین برای بدنسازی

مصرف چه مقدار پروتئین وی برای لاغری و سلامتی بدن در روز مجاز است؟

فواید و مزایای مصرف پروتئین وی برای لاغری و سلامتی سبب شده تا افراد برای خوردن این پروتئین وسوسه شوند؛ اما نباید در مصرف این پروتئین زیاده‌روی کرد. چراکه ممکن شما را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

به‌طورکلی نباید در طی روز بیش از ۲۵ تا ۵۰ گرم پروتئین وی برای لاغری یا بدنسازی مصرف کرد. همچنین خوردن پودر پروتئین پنیر به‌تنهایی برای کاهش وزن و بدنسازی مؤثر نخواهد بود. 

عوارض جانبی مصرف نادرست پروتئین وی برای لاغری

مصرف پودر پروتئین برای بدنسازی یا کاهش وزن زمانی نتیجه مؤثر و مفیدی خواهد داشت که شما در محدوده مجاز از این پودرها استفاده کنید. آشنایی با روش مصرف پروتئین وی برای لاغری به هر شخصی کمک می‌کند تا عوارضی در پی مصرف این پروتئین وجود نداشته باشد. در غیر این صورت عوارض زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • حالت تهوع
  • درد
  • گرفتگی عضلات
  • نفخ شکم
  • اسهال

اگر دستگاه گوارش شما تحمل لاکتوز را ندارد یا به مشکلات کبدی یا کلیوی مبتلا هستید، بدون تجویز پزشک از مکمل یا پودر پروتئین وی برای لاغری یا بدنسازی استفاده نکنید.

عوارض مصرف پروتئین وی

کلام آخر

پروتئین یکی از عناصر مهم و مؤثر در رژیم‌های لاغری است. پزشکان و متخصصان تغذیه مصرف پروتئین را برای رسیدن به تناسب‌اندام توصیه می‌کنند. چراکه عنصری دیرهضم است و احساس سیری طولانی مدتی را به شما ارزانی می‌کند. علاوه بر این‌ها موجب افزایش عملکرد و کارایی تمرینات ورزشی و عضله‌سازی بدون چربی خواهد شد.

اگر فردی این پروتئین را به‌صورت مکمل، شیک یا اسموتی در برنامه غذایی خود جای موفق به کاهش چربی، عضله‌سازی، افزایش متابولیسم و بهبود کیفیت تمرینات ورزشی و روند کاهش وزن خود خواهد شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

healthline

rosewellness

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب