لاغری موضعی با دستگاه؛ مزایا، معایب و روش‌های آن را بشناسید

لاغری موضعی با دستگاه

فهرست مطالب

تا به حال برای شما پیش آمده که در اتاق پرو یا جلوی آینه‌ی قدی منزل، به اندام خود نگاه کنید و با خودتان بگویید کاش پهلویم کمی باریک‌تر بود، کاش شکم نداشتم، کاش بازوهایم لاغرتر بود؟

بسیاری از افراد از شکل کلی اندام و وزن فعلی خودشان رضایت دارند اما ترجیح می‌دهند که بعضی از قسمت‌های بدن مثلا پهلو، شکم یا بازوی آن‌ها لاغرتر باشد. در واقع دنبال لاغری موضعی هستند. اما آیا لاغری موضعی اصلا امکان‌پذیر است؟ لاغری موضعی با دستگاه که این روزها زیاد اسم آن را می‌شنویم، تاثیری دارد یا نه؟

با مجله سلامتی لیمومی همراه باشید و جواب این سوال‌ها را در ادامه پیدا کنید.

لاغری موضعی چیست؟

اگر دنبال لاغر شدن و خوش‌اندام شدن باشید، احتمالا رژیم غذایی و انواع روش‌های لاغری را امتحان کرده‌اید. یکی از راهکارهای لاغری که این روزها زیاد توصیه می‌شود، لاغری موضعی با دستگاه است. اما لاغری موضعی چیست؟

تقریباً همه دوست دارند قسمت‌های خاصی از بدن خود را تغییر دهند. خط کمر و پهلو، ران، باسن و بازوها نواحی رایجی هستند که همه تمایل دارند چربی اضافی آن‌جا را برای همیشه حذف کنند.

لاغری موضعی با دستگاه

دستیابی به تغییر از طریق رژیم غذایی و ورزش، مستلزم زمان و تلاش است و کسانی را که خواهان یک راه حل سریع هستند به جست‌وجوی راه حلی سریع‌تر وادار می‌کند.

از دست دادن چربی در نقاط هدفمند، که به آن لاغری موضعی می‌گویند، با مجموعه‌ای از اقدامات، ورزش‌ها و دستگاه‌هایی انجام می‌شود که چربی نواحی خاصی از بدن را از بین می‌برند. البته در مورد تاثیرگذاری این روش و لاغری موضعی با دستگاه، اختلاف نظر هم وجود دارد.

آیا لاغری موضعی امکان پذیر است؟

اگرچه لاغری موضعی و کاهش چربی در نواحی خاصی از بدن، یک روش ایده‌آل است اما نظریه کاهش موضعی چربی با مطالعات علمی ثابت نشده است. قبل از اینکه بدانیم لاغری موضعی با دستگاه چیست و آیا تاثیری دارد یا نه، بد نیست در مورد روند کاهش چربی در بدن بیشتر بدانیم. با دانستن این روند به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید که آیا این روش‌ها تاثیرگذار هستند یا نه.

مراحل کاهش چربی و لاغری در بدن

چربی در سلول‌های بدن به شکل تری‌گلیسیرید یافت می‌شود. تری‌گلیسیرید چربی ذخیره‌شده‌ای است که بدن می‌تواند برای تولید انرژی از آن استفاده کند. قبل از سوزاندن آن‌ها برای انرژی، تری‌گلیسیریدها باید به بخش‌های کوچک‌تری به نام اسیدهای چرب آزاد و گلیسرول تجزیه شوند که می‌توانند وارد جریان خون شوند.

لاغری موضعی با دستگاه

در حین ورزش، اسیدهای چرب و گلیسرول، به‌عنوان سوخت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد می‌توانند از هر نقطه‌ای از بدن، در دسترس اندام‌ها قرار بگیرند. در نتیجه لزوما از ناحیه‌ی در حال تمرین، سوزانده نمی‌شوند. با توجه به این روند، لاغری موضعی با تمرین دادن یک بخش از بدن، امکان‌پذیر نیست.

لاغری موضوعی با دستگاه

یکی از روش‌های لاغری موضعی، استفاده از انواع دستگاه‌ها برای آب کردن چربی در نواحی خاصی از بدن بدون جراحی و ورزش است. به این روش‌ها لاغری موضعی با دستگاه می‌گویند. به لطف تکنولوژی‌های جدید، می‌توان بدون جراحی، بدون ایجاد جای زخم و بدون گذراندن دوران نقاهت، با راهکار لاغری با دستگاه، کاهش چربی در برخی از نواحی بدن را تجربه کرد.

لاغری موضعی با دستگاه شامل درمان‌های کم‌تهاجمی است که به طور انتخابی سلول‌های چربی را در نواحی خاص تجزیه می‌کند. با این روش اندازه توده‌های چربی زیر جلدی (رسوبات چربی که در زیر پوست، اما بالای عضله قرار دارند) کاهش می‌یابد.

مزایای لاغری موضعی با دستگاه چیست؟

healthline درباره مزایای لاغری موضعی می‌گوید:

  • دوران نقاهت آن کوتاه یا بدون دوران نقاهت است؛
  • بدون بیهوشی عمومی، برش یا ایجاد زخم و جای زخم است؛
  • عوارض جانبی آن برای اکثر بیماران کم است؛
  • نتایج آن تدریحی است و فرصتی برای تصمیم‌گیری محتاطانه‌ی بیماران ایجاد می‌کند؛
  • نتایج آن تا زمانی که بیمار وزن خود را حفظ کند، پایدار است.

لاغری موضعی با دستگاه چه محدودیت‌هایی دارد؟

این روش‌ها مثل هر روش دیگری ممکن است محدودیت و عوارض داشته باشند. مثلا:

  • فقط چربی را کاهش می‌دهد (حداقل توانایی در فرم‌دهی بدن در مقایسه با لیپوساکشن)؛
  • مقدار چربی که از دست می‌رود، نامشخص است؛
  • ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به چندین درمان لاغری با دستگاه نیاز باشد؛
  • ممکن است برای بیمارانی که مقادیر قابل‌توجهی چربی از دست می‌دهند مناسب نباشد.

هیچ عمل زیبایی، چه جراحی و چه غیر جراحی، برای «کاهش وزن» مناسب نیست.  این درمان‌ها وزن بیمار را به میزان قابل توجه، تغییر نمی‌‌دهند و برای داشتن وزن سالم باید سبک زندگی سالم و حفظ وزن را در دستور کار خود قرار دهید و از رژیم‌های سالم و مناسبی مثل رژیم‌های لیمومی استفاده کنید.

لاغری موضعی با دستگاه

روش‌های لاغری موضعی با دستگاه

این روزها با روش‌های زیر می‌توانید لاغری موضعی با دستگاه را تجربه کنید. انتخاب روش مورد نظر را به متخصصان مربوطه بسپارید.

۱. کرایولیپولیز (Cryolipolysis)

کرایولیپولیز یک فناوری غیرتهاجمی است که از سرمای زیاد برای از بین بردن سلول‌های چربی و کمک به کاهش توده‌های چربی استفاده می‌کند. در این روش یک دستگاه پنل‌دار یا فنجانی، بالای پوست در ناحیه‌ی مورد نظر قرار می‌گیرد. دمای پایین این دستگاه، سلول‌های چربی را منجمد می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. چون پوست، ماهیچه و بافت‌های عصبی در دمای پایین‌تری نسبت به چربی یخ می‌زنند، این بافت‌ها بدون آسیب باقی می‌مانند. کلمه‌ی CoolSculpting نام تجاری کرایولیپولیز است.

ویژگی‌ها:
  • این روش لاغری با دستگاه، برای شکم، باسن، قسمت داخلی یا خارجی ران، کمر، بالای بازوها، زیر باسن و زیر چانه توصیه می‌شود.
  • تا ۲۵ درصد کاهش چربی در هر درمان مشاهده شده است.
  • عوارض جانبی شایع آن شامل تورم موقت و خفیف، بی‌حسی، قرمزی و گزگز است.
  • عوارض جانبی جدی یا پایدار آن، بسیار نادر است.
  • نتایج در عرض یک ماه قابل توجه و پس از ۲ تا ۳ ماه نهایی می‌شود.
  • در صورت تغییر نکردن وزن بیمار، نتایج آن پایدار است.

لاغری موضعی با دستگاه

۲. درمان‌های لیزری

کاهش چربی با لیزر، با از بین بردن چربی زیر جلدی با استفاده از حرارت کنترل‌شده عمل می‌کند. در این روش، یک طول موج لیزر خاص از طریق پوست ارسال می‌شود و بافت‌های چربی را تا جایی گرم می‌کند که سلول‌های چربی شروع به تجزیه شدن می‌کنند. یک مکانیسم خنک‌کننده‌ هم در دستگاه‌ها وجود دارد که تضمین می‌کند پوست در این فرآیند آسیب نمی‌بیند.

مقاله پیشنهادی: صفر تا صد لاغری با دستگاه لیزر لیپولیز

ویژگی‌ها:
  • این روش برای شکم و پهلوها توصیه می‌شود.
  • درمان معمولاً بدون درد است ولی بیماران احساس گرما می‌کنند.
  • نتایج در ۶ هفته قابل توجه و در ۱۲ هفته نهایی می‌شود.

لاغری موضعی با دستگاه

۳. کاهش چربی با روش سونوگرافی

در روش کاهش چربی با اولتراسوند، از امواج صوتی متمرکز برای شکستن دیواره‌های سلول چربی در ناحیه درمان استفاده می‌شود. در این روش چربی‌ها آزاد می‌شوند تا توسط بدن متابولیزه شود. پس از درمان، اندازه‌ی رسوب چربی کاهش می‌یابد. انرژی اولتراسوند از طریق پوست منتقل می‌شود و تغییرات فشار سریع ایجاد می‌کند که باعث می‌شود سلول‌های چربی شکسته شوند و در عین حال بافت‌های اطراف آسیبی نبینند.

ویژگی‌ها:
  • این روش برای استفاده در شکم و پهلو در نظر گرفته شده است.
  • بیمار معمولی به ۱ تا ۳ جلسه‌ی درمانی به فاصله ۲ هفته بسته به نوع درمان نیاز دارد.
  • نتایج به تدریج ظاهر می‌شوند و معمولاً در عرض ۶ تا ۱۲ هفته نهایی می‌شوند.
  • سلول‌های چربی تخریب‌شده دوباره رشد نمی‌کنند.
  • نتایج می‌تواند با حفظ وزن، ماندگار شود.

لاغری موضعی با دستگاه

۴. نور قرمز درمانی (Ultra Slim)

یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که برای کاهش چربی تایید شده است، از درمان با نور قرمز برای کاهش حجم سلول‌های چربی زیر جلدی استفاده می‌کند. به جای حذف یا از بین بردن سلول‌های چربی، لیپولیز فوتونیک یا «درمان نور قرمز»، طول موج‌های خاصی از نور را با استفاده از یک لامپ مخصوص از طریق پوست منتقل می‌کند. این نور سلول‌های چربی منتخب را تحریک می‌کند تا منافذ کوچکی ایجاد کنند و مقداری از محتویات آن‌ها را آزاد کنند. این روش به کوچک شدن اندازه‌ی سلول‌های چربی کمک می‌کند.

ویژگی‌ها:
  • این روش برای قسمت شکم، باسن یا ران در نظر گرفته شده است.
  • این درمان غیر تهاجمی است و نیازی به استراحت نیست.
  • نتایج در عرض چند ساعت پس از درمان ظاهر می‌شوند و با متابولیسم چربی در بدن بهبود می‌یابند.
  • تا زمانی که بیمار سبک زندگی سالم و وزن ثابتی داشته باشد، نتایج می‌توانند دوام داشته باشند.
  • یک درمان بسیار کم‌خطر و بدون عوارض جانبی مشخص است.
  • بیمارانی که باردار هستند یا عملکرد کبد آن‌ها کاهش یافته است، نباید تحت درمان قرار گیرند.

مقاله پیشنهادی: انواع عمل لاغری؛ سیر تا پیاز کاهش وزن به روش مدرن

۵. لاغری موضعی با دستگاه RF

لیپولیز با فرکانس رادیویی، روشی است که از فرکانس رادیویی برای گرم کردن چربی استفاده می‌کند؛ بدون اینکه ابزار، با بیمار تماس فیزیکی داشته باشد. اپلیکاتور از فاصله یک سانتی‌متری از پوست گرم می‌شود. سلول‌های چربی ترجیحاً بدون تأثیر بر سایر سلول‌های پوست یا سایر ساختارها گرم می‌شوند.

ویژگی‌ها:
  • این روش دوران نقاهت ندارد.
  • عوارض آن بسیار محدود است.
  • بیمارانی که تحت درمان برای ناحیه‌ی شکم قرار گرفته‌اند به طور متوسط کمتر از ۵ سانتی‌متر کاهش چربی را تجربه کرده‌اند.
  • همه‌ی بیماران نتیجه‌ی یکسانی نمی‌گیرند.

سخن پایانی

در روش‌های لاغری با دستگاه، با دستگاه‌های مخصوص، چربی‌های بدن وادار به تجزیه و شکستن می‌شوند. در این روش‌ها می‌توانید کمی تغییر سایز را در قسمت‌های مورد نظر خود تجربه کنید. اما این روش‌ها باعث کاهش وزن شما نمی‌شوند و برای حفظ نتایج، باید وزن خود را ثابت نگه دارید و با داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل، مراقب باشید که دچار اضافه‌وزن نشوید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

healthline

verywellfit

americanboardcosmeticsurgery

plasticsurgery

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. با تشکر از توضیحات این پیج درخواست جواب به سوالی را دارم. در این روشهای چربی سوزی شکم و پهلو با دستگاههای ذکر شده آیا امکان آمبولی چربی در بدن وچود دارد؟ سپاس

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب