فواید مصرف اسپیرولینا؛ چگونه با قرص اسپیرولینا لاغر شویم؟

قرص اسپیرولینا برای لاغری

فهرست مطالب

اسپیرولینا یک مکمل کاهش وزن طبیعی است که خواص چربی‌سوزی و کاهش وزن آن به اثبات رسیده است. این مکمل غذایی یک منبع غذایی کم‌کالری و پر پروتئین بوده که مصرف آن می‌تواند منجر به کنترل قند خون و فشارخون شود و فرایند چربی‌سوزی را تقویت کند.

اسپیرولینا با تنظیم اشتها و کنترل اشتهای کاذب به حفظ تناسب‌اندام و نزدیک‌شدن به شاخص BMI کمک می‌کند. چراکه یک مکمل غذایی مفید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی است.

اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی است که مدت‌های زیادی روی کره زمین با اشکال مختلفی به حیات خود ادامه داده است. خواص و مزایا مصرف اسپیرولینا سبب شد تا محققین بیش‌ از پیش به این ماده غذایی توجه نشان دهند و از آن در حوزه‌های مختلفی استفاده کنند.

به همین دلیل ما این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به فواید اثبات شده اسپیرولینا، نحوه مصرف، موارد منع و فایده قرص اسپیرولینا برای لاغری اختصاص داده‌ایم.

سوالات متداول

مصرف مجاز قرص اسپیرولینا در طی روزچه میزان است؟
در طی ۲۴ ساعت ۲ تا ۳ بار یک قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی مصرف کنید. بااین‌حال با متخصصین تغذیه یا کارشناسان این حوزه مشورت کنید.
آیا اسپیرولینا با افزایش متابولیسم منجر به کاهش وزن می‌شود؟
هیچ شواهد مستقیمی مبنی بر اینکه اسپیرولینا متابولیسم را افزایش می‌دهد وجود ندارد اما مصرف اسپیرولینا همراه با افزایش احساس سیری، کاهش کلسترول بد، کنترل فشارخون، جلوگیری از التهاب و تجمع سموم در بدن است. به‌این‌ترتیب منجر به کاهش وزن و لاغری خواهد شد.
آیا خانم‌های باردار و کودکان مجاز به مصرف قرص اسپیرولینا هستند؟
ازآنجایی‌که تحقیقات و پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام نشده است، به همین دلیل خانم‌های باردار، مادران شیرده و کودکان نباید این قرص را مصرف کنند.
مدت‌زمان مصرف پودر یا قرص اسپیرولینا برای لاغری چقدر است؟
نمی‌توان بازه زمانی مشخصی را برای مصرف این قرص به شخصی پیشنهاد کرد. زیرا فرد باید با یک متخصص تغذیه مشورت کند تا با بررسی وضعیت جسمانی، مدت‌زمان استفاده از قرص یا پودر اسپیرولینا مشخص شود.

۵ فایده اثبات شده قرص اسپیرولینا

اسپیرولینا یک منبع مغذی کامل بوده که حاوی پروتئین گیاهی قدرتمندی به نام فیکوسیانین است. منطقه زیست اسپیرولینا عمدتاً در مناطق آبی آفریقا، هند، مکزیک و آمریکا است.

دانشمندان بر این باورند که مواد مغذی موجود در این مکمل غذایی در کنار خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن سبب می‌شود تا در 5 حوزه زیر بسیار موفق عمل کند.

1.    اسپیرولینا یک ضدسرطان است.

بسیاری از آنتی‌اکسیدانی‌‌های موجود در اسپیرولینا اثرات ضدالتهابی در بدن دارند. اگر بدن بتواند با التهاب مزمن موجود در خود مقابله کند، تا حد زیادی احتمال ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های التهابی را کاهش خواهد داد.

2.    مصرف اسپیرولینا به سلامت قلب کمک می‌کند.

ازآنجایی‌که اسپیرولینا یک منبع عالی از پروتئین‌های گیاهی است بنابراین می‌تواند از جذب کلسترول بد در بدن جلوگیری کند. در نتیجه فشاری که به بافت‌های قلب و شریان‌ها وارد می‌شود به طور کامل کنترل شده و مانع از بروز بیماری‌های قلبی، لخته‌شدن خون و سکته می‌شود.

3.    اگر آلرژی کنترل نشده دارید از اسپیرولینا کمک بگیرید.

یک‌بار دیگر خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قرص اسپیرولینا سبب شده تا افراد مبتلا به آلرژی قادر به کنترل علائم خود باشند. اگر آلرژی شما ناشی از خاک، گردوغبار، دود و موی حیوانات خانگی است و علائمی همچون احتقان، عطسه و خارش دارید، اسپیرولینا یک داروی جایگزین طبیعی برای درمان آلرژی است.

قرص اسپیرولینا برای آلرژی

4.    سیستم ایمنی خود را با اسپیرولینا تقویت کنید.

قرص اسپیرولینا برای لاغری طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد آلی و معدنی ضروری برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم را داراست. این مکمل طبیعی انواع ویتامین E، C و B به‌خصوص B۶ را در خود جای‌داده است که بدن به کمک آن‌ها قادر به تولید گلبول سفید و آنتی‌بادی برای مقابله با انواع ویروس و باکتری است. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات اسپیرولینا با عوامل بیماری‌زایی همچون تب‌خال، آنفولانزا و HIV مبارزه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

5.    ترکیبات اسپیرولینا از سلامت چشم و دهان حمایت می‌کند.

رنگ سبز اسپیرولینا به رنگ‌دانه‌های این گیاه وابسته است که به آن زآگزانتین می‌گویند. زآگزانتین خطر ابتلا به آب‌مروارید و کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر خاصیت ضدباکتریایی اسپیرولینا منجر به ارتقای سلامت دهان و دندان‌ها خواهد شد . این مهم نتیجه مطالعات فراوانی است که نشان می‌دهند ترکیبات و وجود اسپیرولینا در دهان‌شویه‌ها می‌توانند باعث تقویت بافت لثه و دندان‌ها شود.

 از سوی دیگر اسپیرولینا پلاک‌های دندانی و خطر ابتلا به ژنژیویت را کاهش می‌دهد. اگر سیگار، تنباکو یا قلیان استفاده می‌کنید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان اسپیرولینا را در رژیم غذایی خود جای دهید.

سایر مزایای سلامتی قرص اسپیرولینا

  1. این گیاه در درمان مسمومیت مزمن با آرسنیک مؤثر خواهد بود.
  2. برای افزایش انرژی و مقاومت بدنی می‌توان از اسپیرولینا استفاده کرد.
  3. اسپیرولینا یک مکمل غذایی مفید برای درمان بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی است.
  4. این جلبک سلامت استخوان‌ها و پوست را بهبود می‌بخشد.
  5. اسپیرولینا را می‌توان باهدف درمان کم‌خونی مصرف کرد.
  6. اگر به دنبال تقویت حافظه یا جلوگیری از آسیب‌های مغزی هستید، اسپیرولینا بخورید.

مزایای قرص اسپیرولینا

موارد منع و احتیاط مصرف قرص اسپیرولینا

توصیه می‌کنیم هیچ مکمل غذایی یا دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. اگر در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرید از خوردن خودسرانه اسپیرولینا برای کاهش وزن یا بهره‌مندی از خواص دیگر آن خودداری کنید :

جلبک اسپیرولینا از طبیعت برداشت می‌شود؛ بنابراین احتمال آلوده بودن این گیاه به فلزات سنگین و باکتری آلوده وجود دارد. اگر این مکمل غذایی را در دوزهای بالایی مصرف کنید احتمال فشارآوردن و آسیب‌زدن به بافت کبد در شما وجود خواهد داشت.

تحقیقات زیادی مبنی بر بی‌خطر بودن این جلبک برای خانم‌های باردار یا مادران شیرده وجود ندارد بنابراین مصرف این جلبک سبز آبی را به این دسته از افراد توصیه نمی‌کنیم.

اسپیرولینا مانع از ایجاد لخته خون می‌شود، پس اگر از اختلالات خون‌ریزی رنج می‌برید قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است خطر کبودی و خونریزی را بالا ببرید.

موارد احتیاط قرص اسپیرولینا

اسپیرولینا یک کاهنده طبیعی قند خون است. بیماران مبتلا به دیابت برای جلوگیری از افت قند و عوارض آن باید در زمان مصرف اسپیرولینا قند خون خود را بررسی کنند.

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس یا آرتریت بهتر است که از اسپیرولینا استفاده نکنند. چراکه احتمال افزایش عوارض و علائم این بیماری در این دسته از بیماران وجود دارد.

اسپیرولینا با داروهای کنترل‌کننده دیابت، سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و رقیق‌کننده‌های خون تداخل دارد. اگر از این داروها برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری خود بهره می‌گیرید، اسپیرولینا را کنار بگذارید.

اگر کمبود ویتامین B۱۲ دارید تنها از طریق مصرف مکمل اسپیرولینا برای تأمین این اختلال بهره‌مند نشوید. با اینکه اسپیرولینا منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B است؛ اما کل این ویتامین‌ها به طور کامل در بدن انسان جذب نخواهد شد .

7 دلیلی که اثبات می‌کنند قرص اسپیرولینا یکی از بهترین مکمل‌های گیاهی کاهش وزن است.

برای رسیدن به پاسخ سؤال «چگونه اسپیرولینا باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟» با ما همراه شوید.

1.    اسپیرولینا یک منبع غذایی مفید اما کم‌کالری است.

یک قاشق غذاخوری یا ۷ گرم از اسپیرولینا تنها ۲۰ کالری دارد. همان‌طور که می‌دانید اصل اساسی کاهش وزن و لاغری افزایش سرعت متابولیسم و کاهش کالری دریافتی بدن است. در نتیجه اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید غذاهای کم‌کالری را مصرف کنید. به‌این‌ترتیب با کمترین میزان از حس گرسنگی چربی می‌سوزانید.

2.    اسپیرولینا یک مکمل غذایی بسیار مغذی است.

اسپیرولینا سرشار از ویتامین‌های C، B۱، B۶، B۵ و E است. مس، روی، منگنز، آنزیم‌های مفید و فیبر غذایی از جمله مواد معدنی هستند که به‌وفور در اسپیرولینا یافت می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید در عین چربی‌سوزی تمامی مواد موردنیاز بدن را در اختیارش قرار دهید تا به‌جای عضله سوزی، چربی‌سوزی در بدن شما شکل بگیرید. از سوی دیگر وجود این مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و فیبرهای غذایی به هضم و متابولیسم بدن کمک می‌کنند تا سموم را از بین ببرند و از جذب چربی‌های جدید جلوگیری ‌کنند.

قرص زردچوبه برای لاغری
بیشتر بخوانید:

3.    اسپیرولینا یک آنتی‌اکسیدان و یک ضدالتهاب قدرتمند است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اسپیرولینا به ازبین‌بردن رادیکال‌های مضر اکسیژن کمک کرده و مانع از تولید مولکول‌های پیش التهابی در بدن می‌شود. به همین دلیل شخص دچار استرس و اضطراب نخواهد شد. در نتیجه التهاب را مهار کرده و از تجمع سموم و ایجاد توده‌های چربی پیشگیری خواهد کرد.

4.    اشتها کاذب را با اسپیرولینا سرکوب کنید.

اسیدآمینه فنیل‌آلانین به‌وفور در ترکیبات اسپیرولینا یافت می‌شود. این عنصر ترشح کوله سیستوکینین را تحریک کرده و نهایتاً بر میزان اشتها به‌خصوص بر نوع کاذب آن اثر می‌گذارد. یکی از مهم دلایل کاهش وزن با مصرف اسپیرولینا، کاهش اشتهای کاذب در فرد است.

مکمل اسپیرولینا

5.    سطح کلسترول خون را با مصرف اسپیرولینا کنترل می‌شود.

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که اسپیرولینا توانایی کنترل و کاهندگی چربی خون را دارد. سطح کلسترول بد (LDL) وتری گلیسیرید با مصرف پودر یا قرص اسپیرولینا کاهش و مقدار کلسترول خوب (HDL) در خون افزایش پیدا می‌کند.

6.    اسپیرولینا قند خون را کاهش می‌دهد.

بالابودن خون باعث می‌شود تا فرد به اختلال مقاومت به انسولین، چاقی، PCODi و دیابت دچار شود که تمامی این بیماری‌ها و اختلالات پایه‌گذار بیماری‌های دیگری خواهند شد.

یکی از فواید قرص اسپیرولینا، کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است. این بیماران می‌توانند با گنجاندن اسپیرولینا در رژیم غذایی خود به ترشح و تنظیم انسولین در بدن و پیشگیری از بیماری‌ دیابت 2 کمک کند. علاوه بر این‌ها نه‌تنها از بدن خود در برابر بیماری‌ها حفاظت کرده‌ایم؛ بلکه مانع از افزایش چربی و اضافه وزن نیز خواهیم شد.

قرص لاغری هزال
بیشتر بخوانید:

7.    برای کنترل و پایین آوردن فشارخون از اسپیرولینا کمک بگیرید.

 فشارخون بالا و استرس منجر به افزایش وزن می‌شود، مکمل اسپیرولینا می‌تواند غلظت چربی در خون را کاهش دهد و از افزایش وزن جلوگیری کند. این امر نشان‌دهنده فواید قرص اسپیرولینا برای لاغری است.

نحوه مصرف اسپیرولینا برای لاغری

قرص اسپیرولینا برای لاغری طعم تلخی دارد. اگر قصد دارید که از فواید قرص اسپیرولینا برای لاغری کمک بگیرید، توصیه می‌شود که برای مصرف راحت آن، اسپیرولینا را با مواد غذایی دیگری همراه کنید.

اگر از قرص یا کپسول این جلبک استفاده می‌کنید کافی است آن را با آب یا آبمیوه میل کنید؛ اما اگر از پودر آن بهره می‌گیرید می‌توانید برای تحمل تلخی آن یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • پودر اسپیرولینا را با ماست میل کنید.
  • پس از تهیه آب‌میوه یا اسموتی موردنظرتان آن را با پودر اسپیرولینا مخلوط کنید.
  • یک قاشق غذاخوری پودر اسپیرولینا را در یک لیوان آب و به همراه یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کرده و سر بکشید.
  • پودر اسپیرولینا را به سالاد، سوپ، سس‌های خانگی، خوراک یا سبزیجات سرخ شده اضافه کنید.
  • اسپیرولینا را روی کیک، شیرینی و دسرهای خانگی بپاشید.

مصرف قرص اسپیرولینا برای لاغری

نکات مهم مصرف قرص اسپیرولینا برای کاهش وزن

اگر می‌خواهید از خاصیت چربی‌سوزی و کاهش وزن اسپیرولینا استفاده کنید، باید بدانید که رعایت چه نکاتی در زمان استفاده از اسپیرولینا برای لاغری مهم است؟

  • اگر پودر اسپیرولینا یا قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی آن را با هر هدف از پیش تعیین شده‌اید میل می‌کنید، در نظر داشته باشید که مجاز به مصرف ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر اسپیرولینا یا ۲ تا ۳ عدد قرص در روز هستید.
  • برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید در کنار مصرف اسپیرولینا برای لاغری، تمرینات ورزشی متناسب با خود را از سر بگیرید.
  • استرس و اضطراب خود را کنترل کنید تا عملکرد این مکمل غذایی و رژیم خود را تحت شعاع قرار ندهید.
  • غذاهای سالم و خانگی بخورید و مصرف غذاهای فراوری شده را محدود کنید تا از انباشت کالری‌های پنهان جلوگیری کنید. سس‌ها، فست‌فودها، غذاهای آماده و فراوری شده منبع خوبی از این دسته کالری‌ها هستند.
  • در طی شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید تا بدن شما دچار ساییدگی، پارگی و تحلیل توده‌های عضلانی نشود.
  • به‌اندازه کافی آب بنوشید. به‌خصوص در زمانی که بدن شما احساس گرسنگی می‌کند. به‌این‌ترتیب اشتهای کاذب خود را کنترل خواهید کرد.
  • پیاده‌روی کنید و از یکجا ماندن خودداری کنید. روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سبک و آرام داشته باشید.
  • غذاهای پر کالری، شور یا قندی را از فهرست غذایی‌تان حذف کنید. به‌عنوان‌مثال نوشیدنی‌های گازدار، آب‌میوه‌ها غیرطبیعی، سبزیجات بسته‌بندی شده، مرغ سوخاری، برگر، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و سایر موارد مشابه را مصرف نکنید.
قرص گیاهی لاغری
بیشتر بخوانید:
کلام آخر

افسانه‌های باستانی بیانگر آن هستند که در ابتدا آزتک‌ها از اسپیرولینا به‌عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی کمک می‌گرفتند؛ اما با بررسی‌های انجام شده بشر به این موضوع دست ‌یافت که اسپیرولینا پتانسیل‌های دیگری برای درمان و سالم نگه‌داشتن جسم انسان دارد.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی ۵ خاصیت اثبات شده اسپیرولینا، مزایا قرص اسپیرولینا برای لاغری، نحوه مصرف و موارد منع آن را بررسی کردیم. دانستیم کم‌کالری بودن این جلبک در عین مغذی بودن آن سبب شده تا عاملی مؤثر برای کاهش وزن باشد که مصرف آن برای تمامی افراد مجاز و مناسب نیست.

با بررسی عناوین مطرح شده در این مقاله شما متوجه می‌شوید که آیا کاندید مناسبی برای بهره‌مندی از خاصیت لاغری قرص اسپیرولینا هستید یا خیر؟

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر تجربه‌ای دررابطه‌با مصرف قرص اسپیرولینا دارید برایمان پیغام بگذارید تا سایر دوستان از تجربه شما بهره‌مند شوند.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

webmd

stylecraz

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

14 نظر

  1. سلام آیا تاریخ مصرف این قرص که یکساله نمیشه بیشتر از یکسال مصرفشون کرد ؟

  2. سلام ببخشید من هم قند خون دارم هم فشار خون الان قرص و خریدم چجوری مصرف کنم که با داروهام تداخل نداشته باشه داروهای قندوفشاروصبح وشب میخورم

    1. سلام دوست عزیز
      برای مصرف مکمل‌های لاغری با پزشک مشورت کنید

  3. سلام دوستان بدون دستور پزشک سنتی مصرف نکنید من دکتر داد طبق دستور پزشک سنتی من درمانگاه اسزا رفتم در ایستگاه ایت در تهران عالی هستن

    1. سلام دوست عزیز
      از داروخانه های معتبر می‌توانید خریداری کنید

    1. سلام دوست عزیز
      ما در این مطلب فقط معرفی می‌کنیم و هیچ گونه تضمین یا توصیه ای برای مصرف آنها نداریم
      لطفا با پزشک مشورت کنید

  4. آیا مصرف قرص اسپیرولینا برای افراد دارای سنگ کلیه مناسب هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است با پزشک قبل از مصرف مشورت کنید تا مشکلی ایجاد نشود

      1. سلام من از قرص مصرف کردم خیلی خوب بوده سرد های شدید داشتم خوب شده وزنم توی ۲۰ روز ۵ کیلو کم کرده البته غذا هم همه چیز میخوردم روزی یک ساعت پیاده روی سبگ داشتم خیلی عالیه جدا میگم

      2. سلام دوست عزیز
        ممنون که تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب