کاهش سایز یا کاهش وزن؛ کدام در رژیم لاغری مهم‌تر است؟

کاهش سایز یا کاهش وزن

فهرست مطالب

بیشتر کسانی که یک برنامه و رژیم لاغری را شروع می‌کنند، دوست دارند هر روز روی ترازو بروند تا تغییرات خود را مشاهده کنند. قطعاً کاهش وزن و پایین آمدن عدد روی ترازو باعث ایجاد حس و حال خوب در شما می‌شود، اما آیا این تمام ماجرا است؟ آیا کم نشدن وزن نشان از عمل نکردن رژیم است؟

یکی از سوالاتی که در مسئله‌ی رژیم لاغری برای بسیاری از افراد به وجود آمده این است که کاهش سایز یا کاهش وزن کدام‌یک مهم‌تر است؟ کدام‌یک در رژیم لاغری از اهمیت بیشتری برخوردار است؟لاغر شدن یک داستان پیچیده و بسیار مهم است که به هر میزان اطلاعات شما بیشتر باشد، بهتر و دقیق‌تر به نتیجه خواهید رسید. حال به این سوال اساسی رسیده‌ایم، کاهش سایز یا کاهش وزن، کدام بهتر است؟ با این مقاله در مجله سلامتی لیمومی همراه باشید.

کاهش سایز و کاهش وزن چه فرقی می‌کنند؟

قبل از اینکه بدانیم کاهش سایز یا کاهش وزن کدام‌یک مهم‌تر است، باید تفاوت‌های اساسی بین این دو را بدانیم. بسیاری از اوقات پیش آمده که یک برنامه غذایی را به درستی انجام می‌دهید، اما هنوز عدد روی ترازو اضافه وزن شما را نشان می‌دهد؛ چاره چیست؟

بیاید یک بار دلیل اصلی و هدف مهم شما از لاغر کردن را بررسی کنیم. آیا شما در اندامتان، با استخوان‌ها، بافت‌های عضلانی و آب درون بدنتان مشکل دارید؟ قطعاً پاسخ شما خیر خواهد بود. مشکل اصلی همه کسانی که به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستند، بافت چربی‌های اضافه است. آنچه ترازو به ما نشان می‌دهد، مجموعه‌ای از تمام اعضا و بخش‌های بدن است و کاهش رقم ترازو به معنای کم شدن چربی ها نیست؛ بلکه این عدد فقط یک عدد مجموع است.

بهترین زمان وزن کشی
بیشتر بخوانید:

در بسیاری از مواقع رقم روی ترازو با مصرف آب یا غذا به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. پس بیاید یک قدم جلو برویم و حرفه‌ای شویم. بیاید همه توجه را روی ترازو نگذاریم، البته ما نمی‌گوییم کلا بیخیال ترازو شویم، ما می‌گوییم، به‌صورت اصولی وزن کم کنید و به فکر چربی‌سوزی باشید.

شاید تا به حال تفاوت اصلی کاهش سایز و کاهش وزن را متوجه شده باشید. healthline می‌گوید که کاهش وزن به معنی کم شدن وزن مجموع اعضای بدن است که در بسیاری از مواقع می‌تواند تحت تأثیر شرایط قرار بگیرد؛ اما کاهش سایز به معنای از بین رفتن بافت چربی و رسیدن به بافت عضلانی است. پس قطعاً اگر از شما پرسیدن کاهش سایز یا کاهش وزن کدام‌یک بهتر است؟ به‌سرعت بگویید کاهش سایز مهم‌تر است.

سایز یا وزن

چرا کاهش سایز مهم‌تر از کاهش وزن است؟

قبل از اینکه یک برنامه کاهش وزن و رژیم لاغری را آغاز کنید، باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید؛ مانند یک موشک بالستیک که ابتدا محل اصابت خود را مشخص می‌کند! شما هم باید بدانید کدام بخش را می‌خواهید مورد هدف قرار دهید. هیچ‌کس از داشتن هیکلی خوش‌فرم و قوی بدش نمی‌آید، مشکل همه با چربی‌های اضافه، بافت شل و افتاده‌ای است که باعث می‌شود هیچ لباسی در تن به آن زیبایی که باید باشد، نباشد.

دانستن تفاوت کاهش سایز یا کاهش وزن، ازاین‌جهت مهم است که شما را با هدف اصلی لاغری آشنا می‌کند. زمانی که سایز شما کاهش پیدا می‌کند، در واقع چربی‌سوزی به‌خوبی انجام ‌شده است و شما به بافت عضلانی رسیده‌اید. در این زمان لباس‌ها اندازه می‌شوند و احساس سبکی خوبی به شما دست خواهد داد.

ورزش برای لاغری شکم
بیشتر بخوانید:

اما یک نکته مهم در کاهش سایز وجود دارد. یکی از دلایلی که باعث اهمیت کاهش سایز شده، این است که این اتفاق زمانی به مرحله عمل می‌رسد که رژیم لاغری شما با فعالیت بدنی همراه باشد؛ یعنی برای آنکه بتوانید سایز خود را کاهش دهید، حتماً باید تحرک را در دستور کار خود قرار دهید. فعالیت بدنی باعث می‌شود که رژیم غذایی شما سریع‌تر به نتیجه برسد و چربی‌سوزی به‌صورت دقیق‌تر و مفیدتر انجام شود.

یکی دیگر از فواید کاهش وزن همراه با فعالیت بدنی، ثبات لاغری است. مشکل بزرگی که بعد از رژیم لاغری برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید، عدم ثبات وزن و بازگشت سریع به حالت قبل است. علت اصلی این اتفاق، توجه افراد به کاهش وزن است، نه کاهش سایز. پس به‌صورت خلاصه و کوتاه، در برنده‌ی جدال کاهش سایز یا کاهش وزن، کاهش سایز است. اگر می‌خواهید در رژیم لاغری خود به نتیجه برسید و طبق اصول لاغر شوید، به دنبال کاهش سایز باشید.

چگونه متوجه کاهش سایز خود شویم؟

برای تشخیص کاهش یا افزایش وزن، یک معیار سنجش وجود دارد به نام ترازو؛ اما چگونه متوجه کاهش سایز خود شویم؟ بسیاری از افراد برای ادامه دادن مسیر کاهش وزن خود، به انگیز نیاز دارند و این انگیزه را از عدد روی ترازو می‌گیرند؛ اما همان‌طور که گفتیم، ترازو نشان‌دهنده همه‌چیز نیست.

برای اینکه متوجه کاهش سایز خود شوید، می‌توانید از چند ترفند استفاده کنید. در روش اول، اندام‌های مورد نظر خود را اندازه بگیرید، از ابتدای شروع رژیم اندازه‌ها را به فاصله‌های منظم ثبت کنید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. از این طریق میزان تأثیرگذاری رژیم خود را می‌توانید متوجه شوید.

در روش دوم می‌توانید سایز لباس‌ها و پوشاک خود را بررسی کنید. قطعاً بعد از یک دوره رژیم و فعالیت بدنی باید اندازه شما نسبت به لباس‌هایتان تغییر کند. می‌توانید برای ایجاد انگیزه، یک تی‌شرت یا شلوار با سایز کمتر را در کشوی خود داشته باشید. سپس بعد از چند مدت آن را بپوشید و آن‌قدر برنامه‌های خود را پیش ببرید که به سایز مورد نظر خود برسید.

اندازه گیری سایز

نکته پایانی

برای بسیاری از افراد کاهش سایز یا کاهش وزن، اهمیتی ندارد. آن‌ها فقط و فقط می‌خواهند لاغر شوند؛ اما این کار بازی با سلامت شما خواهد بود. لاغری یک فرایند پیچیده است که روی سلامتی تأثیر می‌گذارد. اگر به‌صورت اصولی و قانونی این کار را انجام ندهید، ممکن است در آینده نه‌چندان دور، تبعات و ضررهای زیادی را متحمل شوید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب