معرفی انواع رژیم‌ هفت روزه برای کاهش وزن

رژیم هفت روزه

فهرست مطالب

گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که برای کاهش وزن زمان چندانی نداریم. برای مثال ممکن است که مهمانی ویژه در پیش داشته باشیم یا به مناسبی خاص مانند عید نوروز یا شب یلدا نزدیک ‌شویم. درهرصورت آن چیزی که سبب می‌شود تا یک شخص به فکر لاغری و کاهش وزن برسد چیزی نیست جز تناسب‌اندام و ظاهری زیبا که این خواسته هر انسان زیباجویی است.

اگر در گوگل یا شبکه‌های مجازی گشتی بزنید با تبلیغات و عباراتی مانند رژیم‌های ۳ روزه، رژیم‌های ۷ روزه یا موارد مشابه دیگر روبه‌رو خواهید شد که امری دور از دسترس نیست. دراین‌بین ممکن است در دام افراد سودجو نیز بیفتید که شما را مجاب می‌کنند با خریداری و مصرف مکمل‌های دارویی‌شان سریعاً وزن کم کنید.

مصرف مکمل دارویی به‌خودی‌خود بد نیست؛ اما هیچ دارویی نمی‌تواند بدون عارضه در طی یک هفته وزن شما را بین ۵ تا ۱۵ کیلوگرم کاهش دهد. اینجاست که اهمیت رژیم‌ غذایی بیش‌ازپیش نمایان می‌شوند.

اگر شما بتوانید از یک رژیم مناسب در کنار تمرینات ورزشی مکمل آن برای مدتی پیروی کنید، نه‌تنها با عارضه یا آسیب جدی روبه‌رو نخواهید شد؛ بلکه می‌توانید علاوه بر کاهش وزن، کنترل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، سرطان، تقویت سیستم ایمنی و سلامت مغز خود را در دست بگیرید.

 

به همین منظور در مقاله پیش رو از مجله سلامتی لیمومی شما با ۶ مورد از معروف‌ترین رژیم‌های ۷ روزه لاغری، مزایا و معایب و عملکرد هر یک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

سوالات متداول

با پیروی‌کردن از رژیم‌های لاغری ۷ روزه چند کیلوگرم می‌توان وزن کم کرد؟
بسته به نوع رژیم انتخابی، عملکرد فرد، فعالیت‌های ورزشی و ژنتیک، شخص می‌تواند بین ۱.۵ تا ۸ کیلوگرم در طی یک دوره هفت‌روزه وزن کم کند.
رژیم‌های هفت‌روزه چه فوایدی دارند؟
علاوه بر کاهش وزن به کمک رژیم لاغری هفت‌روزه می‌توان سلامت قلب و مغز، کنترل دیابت نوع ۲، سم‌زدایی بدن، کنترل قند خون، فشارخون و چربی خون را تضمین کرد. همچنین می‌توان از خطر آلزایمر، مرگ زودرس، سرطان و ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز جلوگیری کرد.
معروف‌ترین رژیم هفت‌روزه لاغری چه نام دارد و بر چه اساسی طراحی شده است؟
رژیم هفت‌روزه GM یا جنرال موتورز معروف‌ترین رژیم هفت‌روزه است که با کمک مواد غذایی پر فیبر و کم‌کالری شما را به سمت وزن ایده‌آل هدایت می‌کند.
در رژیم هفت روزه باید چه غذاهایی مصرف کرد؟
در این رژیم باید از مواد غذایی سالم و کم کالری مانند سبزیجات، میوه، ماهی، مرغ، گوشت قرمز کم چرب و غلات کم چرب استفاده کرد.

انواع رژیم هفت روزه

1. رژیم GM

رژیم GM یا رژیم جنرال موتورز، معروف‌ترین رژیم هفت‌روزه است که طرف‌داران آن معتقدند در یک هفته می‌توانند حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم وزن کم کنند.

در طی این دوره باید روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید و در ۳ روز اول ورزش نکنید. شما می‌توانید در کنار آب، چای سبز، قهوه و شیر سویا هم بنوشید. خوردن انواع سبزیجات، پنیر، برنج و میوه به‌صورت پخته یا خام مجاز است؛ اما توجه کنید که مصرف لوبیا در این رژیم هفت‌روزه جایی ندارد.

سوپ ویژه رژیم GM غذایی است که شما در طی روز این فرصت را دارید که ۳ کاسه از آن میل کنید. برای تهیه این سوپ از کلم، کرفس، گوجه‌فرنگی، پیاز و فلفل‌دلمه‌ای کمک بگیرید.

رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:

فواید اثبات شده رژیم GM برای کاهش وزن:

  1. این رژیم نه‌تنها یک برنامه برای کاهش وزن است؛ بلکه سموم و ناخالصی‌های بدن را از بین می‌برند.
  2. تقویت‌کننده دستگاه گوارش است و هضم را بهبود می‌بخشد.
  3. توانایی بدن برای سوزاندن چربی را افزایش دهید و فرد چربی‌های زیادی را در طول این رژیم هفت‌روزه می‌سوزاند.

رژیم GM

2. رژیم هفت روزه پالئو یا سرخ‌پوشان

یکی از معروف‌ترین رژیم‌های هفت روزه، رژیم پالئو است. این رژیم ادعا می‌کند که برای کاهش وزن باید به روش اجداد شکارچی خود تغذیه کنیم. رژیم هفت‌روزه پالئو بر مبنای کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتر طراحی شده است.

طبق این رژیم شما باید تا ۷ روز تنها غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌های خوراکی میل کنید و از خوردن غلات، شکر، لبنیات و غذاهای فراوری شده خودداری نمایید.

البته در نسخه آسان شده این رژیم فرد قادر است که پنیر، کره و انواع سیب‌زمینی را در رژیم غذایی خود جای دهید. مطالعات نشان می‌دهد که پایبندی به رژیم ۷ روزه پالئو می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل‌توجه و کاهش سایز دور کمر شخص شود.

مزایا و معایب اثبات شده رژیم هفت روزه پالئو:

  1. کاهش عوارض خطرناک بیماری‌های قلبی
  2. کاهش کلسترول بد
  3. کنترل قند خون، تری گلیسیرید و فشارخون
  4. تنها نکته منفی این رژیم حذف غلات کامل، حبوبات و لبنیات است.

3. رژیم هفت روزه وگان

رژیم وگان بنا به دلایل اخلاقی، محیط زیستی و بهداشتی، مصرف محصولات جانوری – حیوانی را محدود می‌کند.

این رژیم یکی از سخت‌ترین شکل‌های گیاهخواری است. زیرا علاوه بر حذف گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ و سایر محصولات حیوانی مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، آب‌پنیر، کازئین و برخی از انواع ویتامین D۳ را هم از برنامه غذایی شما حذف می‌کند.

رژیم لاغری
بیشتر بخوانید:

طبق پژوهش‌های انجام شده، رژیم هفت‌روزه وگان یک روش آسان و مؤثر برای کاهش وزن است. زیرا نیازی به شمارش و محاسبه مقدار کالری دریافتی خود ندارید. راز موفقیت رژیم وگان مصرف مواد غذایی فیبردار در عین کم‌کالری بودن آن است. به‌این‌ترتیب شخص برای مدت بیشتری احساس سیری خواهد کرد.

عموماً افرادی که از رژیم ۷ روزه وگان تبعیت می‌کنند می‌توانند در نهایت حدود ۴.۲ کیلوگرم وزن کم کنند.

مزایا و معایب اثبات شده رژیم ۷ روزه وگان:

  1. محدودکردن گوشت و پروتئین‌های جانوری خطر ابتلا به آلزایمر و مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سرطان را کاهش می‌دهد.
  2. کنترل دیابت نوع ۲
  3. به دلیل حذف پروتئین‌های جانوری بدن نمی‌تواند مواد مغذی موردنیاز خود مانند ویتامین B۱۲، ویتامین D، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ را به‌خوبی تأمین کند.

رژیم وگان

4. رژیم هفت روزه کم کربوهیدرات

این رژیم انواع مختلفی دارد و برای مدت‌زمان طولانی به‌عنوان یک رژیم هفت‌روزه لاغری بسیار محبوب شناخته می‌شد. اساس این رژیم محدودکردن مصرف کربوهیدرات روزانه به ۲۰ تا ۱۵۰ گرم است. رژیم اتکینز نمونه‌ای از رژیم‌های کم کربوهیدرات ۷ روزه است که در طی روز مجاز به مصرف ۲۰ گرم کربوهیدرات هستید.

هدف اصلی رژیم‌های کم کربوهیدرات؛ آن است که بدن را مجاب کنیم تا به‌جای ساخت انرژی از کربوهیدرات، چربی را به‌عنوان منبع اصلی انرژی بشناسد.

در این رژیم شما می‌توانید به‌صورت آزادانه پروتئین و چربی مصرف کنید؛ اما مقدار کربوهیدرات دریافتی باید به حداقل برسد. زمانی که مقدار کربوهیدرات مصرفی کاهش پیدا کند، اسیدهای چرب و کتون‌ها به‌عنوان منبع انرژی اولیه بدن شناسایی می‌شوند و کاهش وزن میسر خواهد شد.

اگر به چاقی و اضافه وزن بالا مبتلا هستید و دور شکمتان چربی زیادی دارد، کاندید خوبی برای رژیم‌های ۷ روزه کم کربوهیدرات هستید.

رژیم کربوهیدرات کم

مزایا و معایب اثبات شده رژیم ۷ روزه کم کربوهیدرات:

  1. رژیم‌های کم کربوهیدرات اشتها را کاهش می‌دهند و فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهد کرد.
  2. با کمک این رژیم‌های می‌توانید میزان گلیسیرید، کلسترول، قند خون، سطح انسولین و فشارخون خود را در محدوده مجاز نگه دارید.
  3. در رژیم کم کربوهیدرات، احتمال افزایش کلسترول بد یا LDL در برخی افراد وجود دارد.
  4. این رژیم برای همه مناسب نیست، به‌خصوص خانم‌های باردار و مادران شیرده.
  5. در موارد بسیار نادری، احتمال بروز بیماری کتواسیدوز غیردیابتی هم هست.

رژیم پالئو

5. رژیم دوکان

رژیم دوکان نوعی رژیم غذایی است که در آن مواد غذایی مصرف می‌شوند که میزان پروتئین بالا و کربوهیدرات کم دارند. این رژیم هفت‌روزه در ۴ مرحله اجرا می‌شود.

مدت زمانی ماندن در هر مرحله به مقدار وزنی بستگی دارد که شما سعی دارید آن را کم کنید. شما در هر مرحله باید از یک نوع الگوی غذایی پیروی کنید.

مرحله اول شما باید از مواد غذایی با مقدار پروتئین بالا و سبوس جو دوسر استفاده و در مرحله دوم سبزیجات غیر نشاسته‌ای، مواد غذایی کم کربوهیدرات و چربی را به موارد قبلی اضافه کنید.

در رژیم ۷ روزه دوکان شما می‌توانید نهایتاً ۲ مرحله را اجرا کرده و به کاهش وزن ۱.۵ کیلوگرمی در ۷ روز برسید. اگر این رژیم را برای ۱۰ هفته ادامه دهید احتمال کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی وجود دارد.

مزایا و معایب رژیم ۷ روزه دوکان برای کاهش وزن:

تحقیقات زیادی در زمینه رژیم دوکان صورت نگرفته است؛ اما آنچه که در این میان به اثبات رسیده، کاهش وزن ۱.۵ کیلوگرمی این رژیم غذایی در طی هفت روز است.

رژیم هفت روزه

6. رژیم HCG

رژیم HCG یک رژیم هفت‌روزه سخت و فشرده است که در طی یک هفته حدود ۳.۵ تا ۷ کیلوگرم وزن کم خواهید کرد. طرف‌داران این رژیم ادعا می‌کنند که کاهش چربی در این روش بدون ایجاد حس گرسنگی است.

کاهش وزن با رژیم HCG به کمک دریافت هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی انجام می‌شود. این هورمون در اوایل بارداری در بدن خانم‌ها به مقدار زیادی ترشح و تولید می‌شود تا جنین رشد کرده و حفظ شود.

در رژیم HCG علاوه بر کاهش کالری دریافتی شما باید از مکمل‌های HCG به‌صورت خوراکی، تزریقی یا اسپری استفاده کنند. مقدار کالری روزانه مجاز در این رژیم ۵۰۰ کالری است.

رژیم 7 روزه میوه و سبزیجات
بیشتر بخوانید:

این رژیم را می‌توان بیش از ۷ روز هم ادامه داد؛ اما باید با گذشت ۲ هفته دریافت هورمون HCG را قطع کرده و رفته‌رفته مقدار غذای خود را افزایش داد.

ازآنجایی‌که رژیم HCG نوعی رژیم کم‌کالری است در صورت ادامه‌دار شدن باعث ازدست‌رفتن توده‌های عضلانی خواهد شد.

رژیم لاغری

کلام آخر

رژیم‌ غذایی هفت‌روزه بر مبنای کالری کم و فیبر بالا طراحی می‌شوند. ادامه‌دار شدن هر یک از این رژیم‌ها بستگی به عملکرد و توصیه کارشناسان تغذیه دارد. شما می‌توانید با کمک نمونه‌ای از ۶ رژیم هفت‌روزه که در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی بررسی کردیم بین ۱.۵ تا ۸ کیلوگرم وزن کم کنید.

قبل از اجرای هر یک از رژیم‌های غذایی نام‌برده، توصیه می‌کنیم که پس از مطالعه مزایا و معایب رژیم هفت‌روزه با یک کارشناس تغذیه مشاوره کنید. به‌این‌ترتیب شما در می‌یابید که آیا کاندید مناسبی برای رژیم هفت‌روزه هستید یا خیر؟

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

healthline

eatingwell

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

3 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب