مصرف برگ سنا برای لاغری؛ دروغ یا واقعیت؟!

برگ سنا برای لاغری

فهرست مطالب

اگر در مسیر لاغری قرار داشته باشید یکی از توصیه‌های موکد کارشناسان تغذیه و پزشکان این است که از مصرف خوراکی‌های یبوست‌آور دوری کنید. اما با توجه به اینکه در زمان رژیم عادت‌های غذایی ما تغییر می‌کند چطور می‌توان جلوی تغییرات داخلی بدن را گرفت؟

هنگامی که به سراغ طب گیاهی بروید متوجه خواهید شد که آن‌ها برگ سنا برای لاغری را توصیه می‌کنند. یکی از دلایل آن هم تاثیر مثبت این گیاه در درمان یبوست است. از دیگر خواص برگ سنا هم می‌توان به سلامت پوست اشاره کرد.

 

اگر می‌خواهید بدانید که برگ سنا چیست و آیا در عملکرد کاهش وزن شما تاثیر مثبت می‌گذارد یا خیر، در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما باشید. به علاوه شما با طریقه مصرف برگ سنا و خواص آن برای بدن هم آشنا می‌شوید.

سوالات متداول

آیا برگ سنا برای لاغری مفید است؟
نمی‌توان با قطعیت از تاثیر برگ سنا در لاغری صحبت کرد، اما به خاطر اینکه برگ سنا خاصیت ملین دارد می‌تواند در فرایند کاهش وزن شما تاثیر مثبتی داشته باشد.
آیا قرص سنا با دمنوش آن تاثیر متفاوتی دارد؟
خیر. برگ سنا به دو شکل دمنوش یا چای و قرص مکمل در بازار به فروش می‌رسد و هردو خاصیت یکسانی دارند.
چه مقدار برگ سنا برای لاغری مفید است؟
درصورت مصرف قرص سنا نباید روزانه بیش از 15 تا 30 میلی گرم آن را مصرف کنید. همچنین درمورد چای سنا و قرص سنا نباید مدت زمان مصرف بیشتر از 7 روز مداوم باشد، چراکه اثر منفی خواهد داشت.
آیا مصرف بر سنا عوارض دارد؟
در برخی موارد مصرف برگ سنا می‌تواند با عوارضی مثل اسهال، حالت تهوع، کم‌آبی بدن، آسیب‌های عصبی، درد شکم، واکنش آلرژیک و احساس ضعف همراه باشد.

برگ سنا چیست؟

برگ سنا از یک گیاه گل‌دار دارویی گرفته می‌شود. این برگ بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. از قدیم الایام، عصاره‌ و چای‌ تهیه شده از برگ گیاه سنا را به عنوان ملین و محرک در طب سنتی گیاهی استفاده می‌کردند.

امروزه با پیشرفت علم داروسازی، برای راحتی مصرف این برگ و بهره‌مندی از خواص آن، از برگ سنا در تهیه قرص و مکمل‌های دارویی نیز استفاده می‌کنند.

خواص برگ بو برای لاغری
بیشتر بخوانید:

برگ سنا چگونه در سلامتی تاثیر می‌گذارد؟

رایج‌ترین روشی که از برگ سنا استفاده می‌کنند، چای سنا است. این چای برای تحریک حرکات روده و کاهش یبوست بسیار مفید است. همین موضوع باعث شده تا دکترها خوردن چای سنا را قبل از انجام آزمایش کلونوسکوپی به بیماران توصیه کنند. همچنین بیماران هموروئید نیز برای کاهش درد و ناراحتی خود از چای سنا استفاده می‌کنند.

در برگ سنا ترکیباتی به نام گلیکوزیدهای سنا یا سنوزیدها وجود دارد. سنوزیدها نمی‌توانند توسط دستگاه گوارش شما جذب شوند، اما می‌توانند توسط باکتری‌های روده شما تجزیه می‌شوند. این تجزیه سنوزیدها نیز سلول‌های روده بزرگ را به طور ملایم تحریک می‌کند و اثر ملین دارد.

کاهش وزن با چای سنا

چای سنا برای لاغری؛ دروغ یا واقعیت؟!

احتمالا شما هم از خواص برگ سنا برای لاغری چیزهایی شنیده یا خوانده‌اید. اجازه دهید همین ابتدای کار به شما اعلام کنیم که قطعا هیچ چای، دمنوش یا نوشیدنی به تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن شما شود؛ اما در تسریع فرایند آن نقش خواهد داشت.

بسیاری از افراد از ملین‌هایی مانند چای سنا به عنوان راهی عالی برای کاهش وزن یاد می‌کنند. اما هنوز تحقیقات علمی پزشکی ثابت نکرده است که چای برگ سنا روشی ایمن و موثر برای کاهش وزن باشد و به طور صددرصدی شما را لاغر کند.< /p>

با این وجود، داشتن یک رژیم غذایی سالم در کنار استفاده از دمنوش‌هایی مانند برگ سنا می‌تواند به فرایند کاهش چربی‌های شما کمک کند. همانطور که اشاره کردیم برگ سنا و یبوست با یکدیگر در ارتباط هستند. این گیاه، یبوست را از بین می‌برد و ارتباط بین یبوست، هضم غذا و کاهش وزن نیز بر هیچکس پوشیده نیست.

بهترین طریقه مصرف برگ سنا هم درواقع دمنوش یا چای آن است. البته باید حواستان به مقدار مصرف برگ سنا هم باشد. شاید این گیاه به نظر بی‌خطر برسد، اما مصرف بی‌رویه هرچیزی قطعا دردسرساز خواهد شد.

خواص چای سبز
بیشتر بخوانید:

خواص برگ سنا

بزرگ‌ترین خاصیت برگ سنا، تاثیر آن در رفع یبوست و هموروئید است. اما این گیاه فقط در این زمینه کاربرد ندارد و از روغن یا دم‌کرده آن برای بهبود وضعیت سلامت پوست و مو نیز استفاده‌های زیادی می‌کنند. چراکه سنا به طور بالقوه می‌تواند خون را پاکسازی و تصفیه کند.

همچنین پودر برگ سنا ممکن است به درمان آرتریت روماتوئید، کرم‌های شکمی و نقرس کمک کند و می‌توانید پس از مشورت با پزشک از سنا برای درمان این بیماری‌ها نیز استفاده کنید. همچنین برگ سنا برای هضم غذا مفید است.

عوارض مصرف برگ سنا

عوارض جانبی مصرف بر سنا

به طور کلی، مصرف برگ سنا به‌شکل چای یا مکمل بی‌خطر است. اما گاهی ممکن است به برخی از افراد نسازد یا باعث ایجاد عوارض جانبی شود. اگر با مصرف برگ سنا این عوارض به سراغتان آمد بهتر است خوردن آن را قطع با پزشک مشورت کنید.

  • گرفتگی عضلات
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • کم‌آبی بدن
  • آسیب‌های عصبی
  • درد شکم
  • واکنش آلرژیک
  • احساس ضعف
  • اختلالات الکترولیت
رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:

کدام افراد نباید از برگ سنا مصرف کنند؟

تصور اکثر افراد این است که گیاهان هیچ ضرری برای بدن ندارند. متاسفانه این تصور بسیار نادرست است و اگر شما به بیماری خاصی مبتلا باشید مصرف برخی از گیاهان، حتی گیاهان دارویی برایتان خطرناک خواهد بود.

در مثال برگ سنا می‌توان گفت افرادی که مبتلا به بیماری کبدی، بیماری قلبی و بیماری التهابی روده هستند، باید از مصرف برگ سنا خودداری کنند. همچنین زنان باردار و مادران شیرده نیز از مصرف هرگونه مکمل یا دمنوش سنا ممنوع هستند.

مصرف برگ سنا به هرشکل در مواردی که داروهایی ازجمله رقیق کننده‌های خون، دیورتیک‌ها، استروئیدها، ریشه شیرین بیان و داروهای قلبی مصرف می‌کنند نیز باعث ایجاد تداخل دارویی خواهد شد. اگر جزء هریک از این دسته‌ بیماران یا مصرف‌کنندگان دارو هستید حتما قبل از خوردن سنا با پزشک مشورت کنید.

برگ سنا برای کاهش وزن

مقدار مجاز مصرف برگ سنا

حالا که با برگ سنا برای لاغری و خواص آن آشنا شدید، حتما برایتان سوال است که چه مقدار مصرف برگ سنا برای سلامتی خطر ندارد. در پاسخ به این سوال باید گفت که یک نسخه ثابت برای همه وجود ندارد، اما به طور کلی مصرف برگ سنا برای افراد بالای 12 سال مجاز است.

دوز معمولی یک مکمل حاوی برگ سنا نیز برای بزرگسالان 15 تا 30 میلی گرم در روز به مدت حداکثر یک هفته است. یعنی شما نباید قرص سنا را بیش از این مقدار روز و دوز مصرف کنید. در مورد چای سنا نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد که تعیین دوز دقیق مصرف را سخت می‌کند.

درحالتی که شما برگ سنا را به صورت چای یا دمنوش مصرف کنید، به خاطر اینکه مدت زمان دم کشیدن برگ سنا با یکدیگر متفاوت خواهد بود، نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که غلظت سنوزیدها چقدر است. همین امر باعث می‌شود تاثیر هر چای با چای دیگر متفاوت باشد.

اما در صورتیکه شما چای برگ سنا را مصرف می‌کنید نیز توصیه شده است که بیشتر از هفت روز مداوم آن را میل نکنید، چراکه تاثیر منفی بر روده شما خواهد داشت.

قرص برگ سنا

جمع بندی

برگ سنا به دلیل اثربخشی آن به عنوان یک ملین، به عنوان روشی آسان و محبوب برای از بین بردن یبوست شناخته می‌شود. همین مورد باعث شده تا پزشکان مصرف این برگ را به‌صورت چای یا قرص برای تسکین دردهای بیماران مبتلا به هموروئید و آمادگی برای انجام کولونوسکوپی توصیه کنند.

اگر به دنبال خواص برگ سنا برای لاغری هستید باید به شما بگوییم که مصرف این برگ به‌تنهایی کافی نیست. همچنین زیاده‌روی در مصرف برگ سنا باعث اعتیاد به آن خواهد شد و کارکرد لاغری‌اش را از دست می‌دهد. قرص یا چای سنا را نباید بیشتر از یک هفته مداوم مصرف کرد.

حواستان باشد که نوشیدن چای سنا مثل هر خوراکی دیگری برای برخی از افراد عوارض جانبی متعددی از جمله تهوع، اسهال و گرفتگی معده را به همراه دارد. استفاده طولانی مدت نیز می‌تواند منجر به وابستگی به ملین، خونریزی مقعدی یا بیماری کبدی شود.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

healthline

greatist

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب