خرافه یا واقعیتی به نام رژیم سیب زمینی؛ آیا با این رژیم لاغر می‌شوید؟

رژیم سیب زمینی

فهرست مطالب

‌مدتی بود به‌دنبال رژیم‌های موقتی و ساده بودم که از همکارم اسم یک رژیم جدید را شنیدم؛ رژیم سیب زمینی! اول با خودم فکر کردم یک رژیم الکی است و نه‌تنها لاغر نمی‌کند، بلکه به خاطر اینکه پر از نشاسته و کربوهیدرات است وزنم از آنچه هست بیشتر هم خواهد شد، اما با کمی تحقیق فهمیدم که اصلا از این خبرها نیست.

هر روز صبحانه‌ام را با یک سیب زمینی پخته و کم‌چرب شروع می‌کردم تا هم برای فعالیت‌های روزانه‌ام انرژی داشته باشم و هم تا مدتی مرا سیر نگه دارد. در طول روز هم به جای خوردن نوشیدنی‌های شیرین، به سیب زمینی سرخ شده نیمه‌پز یا میوه‌های تازه و سبزیجات روی می‌آوردم.

تا مدت‌ها تمام خوراکم شده بود سیب‌زمینی و آن را به روش‌های مختلفی طبخ می‌کردم، اما این رژیم آنقدرها ساده نبود و از شما چه پنهان، گاهی دلم هوس خوردن چیزهای دیگری می‌کرد، اما چون به خودم قول داده‌ بودم که تغییری در زندگی‌ام ایجاد کنم، دست از رژیم نکشیدم.

حالا آماده‌ام تا برای شما از رژیم سیب زمینی و تغییراتی که در طول مدت رژیم داشتم، صحبت کنم. اگر مشتاق شنیدن درباره این رژیم هستید، این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» را از دست ندهید.

رژیم سیب زمینی

رژیم سیب زمینی چیست؟

رژیم سیب زمینی یک رژیم لاغری است که بر اساس مصرف سیب زمینی به عنوان منبع اصلی غذا ساخته شده است. در این رژیم برای مدت سه تا پنج روز تنها چیزی که مصرف می‌شود، سیب زمینی در حالت‌های مختلف ازجمله سیب زمینی پخته، سیب‌زمینی سرخ شده بدون روغن یا سوپ سیب زمینی است.

هرچند گفتیم سیب زمینی در رأس این رژیم قرار دارد، اما محدود به این خوراکی نیست و ممکن است با مقدار کمی از سایر مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میوه‌ها و سبزیجات ترکیب و مصرف شود. رژیم سیب ‌زمینی، جزء رژیم‌های کوتاه‌مدت و موقتی است که کاهش وزن سریعی را به‌دنبال دارد.

سیب‌زمینی منبع بسیار غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و طرفداران رژیم غذایی سیب‌زمینی بر این باورند که شما می‌توانید حدود 4500 گرم در هفته وزن کم کنید. از آنجا که این رژیم تنها محدود به مصرف سیب زمینی است، قرار نیست آن را برای مدت طولانی دنبال کنید.

رژیم سیب زمینی

آیا رژیم سیب ‌زمینی لاغر می‌کند؟

حدود 900 تا 2000 گرم سیب زمینی به‌تنهایی 530 تا 1300 کالری روزانه را تامین می‌کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که سیب زمینی سرعت هضم را کُند کرده و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سیب‌زمینی، به‌طور شگفت‌آوری حتی  از سایر کربوهیدرات‌ مانند برنج یا ماکارونی سیرکننده‌تر است. با این حال نباید انتظار داشته باشید که کاهش وزنتان با این رژیم دائمی باشد، چون رژيم‌هاي ناگهاني ممكن است منجر به كاهش سريع وزن شود، اما معمولاً بعد از قطع رژیم بیشتر وزني كه از دست داده‌اید، احتمالاً دوباره سر جایش برمی‌گردد.

این افزایش وزن به دلیل تغییرات متابولیک و هورمونی است که با کاهش سریع وزن اتفاق می‌افتد و به محض پایان رژیم باعث افزایش وزن می‌شود. به‌دلیل اینکه متابولیسم شما در حین رژیم کاهش پیدا می‌کند، جلوگیری از افزایش وزن مجدد پس از رژیم‌های شدید کمی دشوار خواهد بود.

اگر می‌خواهید اندام فیت و زیبایی داشته باشید، بهتر است به‌جای اینجور رژیم‌های سریع و مقطعی، اصولی و درست لاغر شوید. رژیم‌های لیمومی به‌ خاطر تنوع بالای غذایی، هم محدودیتی در مصرف غذایی برای شما ایجاد نمی‌کند و هم کاهش وزن منظمی را برایتان به‌ همراه دارد.

رژیم سیب زمینی

رژیم سیب زمینی چطور ما را لاغر می‌کند؟

یکی از تفاوت‌های عجیب و بارز افرادی که رژیم سیب زمینی می‌گیرند در این است که به آن‌ها توصیه می‌شود تا زمانی که هنوز احساس گرسنگی می‌کنند و کاملاً سیر نشده‌اند، دست از غذا خوردن نکشند! همچنین شمردن کالری‌ها برای این افراد ممنوع است و بر این عقیده‌اند که غذایی که شما مصرف می‌کنید کالری زیادی ندارد.

در رژیم سیب زمینی اگرچه در طول روز کالری کمتری می‌خورید، اما خوردن حجم زیاد غذا باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود. جالب اینجاست که سیب زمینی حاوی ترکیب بازدارنده پروتئیناز 2 است که ممکن است با کند کردن سرعت هضم غذا به کاهش گرسنگی در شما کمک کند.

رژیم سیب زمینی

قوانین رژیم سیب زمینی

رژیم غذایی سیب زمینی دستورالعمل چندان بلند و سختی ندارد. اگرچه ممکن است کمی تغییرات در وعده‌های غذایی این رژیم داده شود، اما در همه حالات آن سیب زمینی در صدر خوراکی‌هاست.

ابداع‌کننده رژیم سیب زمینی برای این رژیم 7 قانون اساسی نوشته است:

  1. به مدت سه تا پنج روز فقط سیب زمینی ساده و پخته بخورید.
  2. به عنوان یک قانون کلی، روزانه باید 900 تا 2.3 کیلوگرم سیب زمینی بخورید.
  3. در طول رژیم هیچ غذای دیگری از جمله چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها مانند سس کچاپ، کره، خامه ترش و پنیر نخورید.
  4. در صورت لزوم مصرف نمک اشکالی ندارد، اما سعی کنید از خوردن آن اجتناب کنید.
  5. هنگامی که تشنه هستید، فقط آب، چای ساده یا قهوه سیاه (قهوه دمی تازه بدون شکر و شیر) بنوشید.
  6. در این رژیم ورزش‌های سنگین توصیه نمی‌شود. درعوض به ورزش‌های سبک و پیاده‌روی پایبند باشید.
  7. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، طبق دستور پزشک مصرف آن‌ها را ادامه دهید، اما از مصرف مکمل‌های غذایی تجویز نشده خودداری کنید.

اگر درباره تاثیر پیاده‌روی در کاهش وزن اطلاعی ندارید، مقاله «راز پیاده روی برای لاغری را اینجا کشف کنید» را حتما بخوانید.

رژیم سیب زمینی

خوردنی‌های مجاز در رژیم سیب زمینی

همانطور که گفته شد این رژیم فقط و فقط محدود به خوردن سیب‌زمینی است، پس نباید در این قسمت انتظار لیستی از غذاها و خوردنی‌های خوشمزه برای میان‌وعده را داشته باشید. با این حال رژیم سیب زمینی در حالت سبک‌تر خود چند ماده غذایی دیگر را پیشنهاد می‌کند.

راستی برای اینکه از خوردن سیب زمینی خسته نشوید، می‌توانید آن را به روش‌های مختلف تهیه و نوش جان کنید. انواع روش‌های پخت سیب زمینی در این رژیم شامل موارد زیر است:

  • سیب زمینی پخته
  • سیب زمینی آب پز
  • سیب زمینی بخار پز
  • سیب زمینی خام
  • در فر و بدون روغن تا جایی که رنگش کمی قهوه‌ای شود.
  • سیب زمینی تنوری خانگی بدون روغن در فر
  • سیب زمینی سرخ شده در هواپز و بدون روغن

در حالتی که رژیم سبک سیب زمینی بگیرید این خوراکی‌ها را می‌توانید در کنار سیب زمینی میل کنید:

  • استفاده از آب مرغ یا سبزیجات برای تهیه پوره سیب ‌زمینی
  • استفاده از نمک به‌عنوان چاشنی مجاز در رژیم سیب‌زمینی
  • آب، چای بدون شیرینی و قهوه سیاه

رژیم سیب زمینی

خوراکی‌های ممنوعه در رژیم سیب زمینی

تقریباً می‌شود ادعا کرد که فهرست خوراکی‌ها و موادغذایی که در حین رژیم سیب زمینی نباید به سراغشان بروید، هیچ پایانی ندارد. چون در رژیم سیب زمینی همه‌چیز به غیر از سیب زمینی ممنوع است!

این رژیم کاملاً گیاهی است پس نباید انتظار داشته باشید مصرف محصول حیوانی مانند لبنیات، تخم ‌مرغ، ماهی، مرغ و گوشت قرمز یا سایر غذاها مانند غلات، برنج، ماکارونی و نان در حین رژیم مجاز باشد.

با این حال برخی از خوراکی‌های ممنوعه در رژیم سیب‌زمینی که در سایت Very well fit آمده، در ادامه نوشته شده است:

  • هرگونه ادویه و چاشنی‌های طعم‌دهنده (حتی با وجود چربی بسیار کم)
  • سیب زمینی سرخ شده یا فرآوری شده مانند چیپس
  • سیب زمینی شیرین
  • محصولات روغنی مانند روغن‌های گیاهی و حیوانی
  • آجیل و مغزیجات
  • آووکادو

رژیم سیب زمینی

جمع‌بندی

رژیم سیب‌زمینی یکی از انواع رژیم‌های سریع و موقتی است که طی سه تا پنج روز باعث کاهش وزن 4500 گرمی در شما می‌شود. البته از آن‌جایی که این رژیم دائمی نیست، این احتمال وجود دارد که بلافاصله پس از قطع رژیم تمام وزنی که در طول این مدت از دست داده‌اید، بازگردد.

در این رژیم مصرف تمام مواد غذایی و خوراکی‌های به استثنای سیب‌زمینی ممنوع است. افرادی که رژیم سیب‌زمینی می‌گیرند حتی مجاز به مصرف ادویه‌ها و نمک به غذایشان نیستند. همچنین نمی‌توانند وعده‌های غذایی خود را با ماست یا آبمیوه میل کنند.

البته اگر شما رژیم سبک سیب‌زمینی گرفته باشید می‌توانید به مقدار بسیار کمی نمک، آب مرغ یا سبزیجات را در کنار پوره سیب زمینی میل کنید. این رژیم با کند کردن سرعت هضم غذا باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

از آنجایی که این رژیم نتایج قطعی ندارد، توصیه‌ می‌کنیم به‌جای آن از رژیم‌های سبکی که در آن ممنوعیتی برای مصرف مواد غذایی مختلف وجود ندارد، استفاده کنید تا متابولیسم بدن شما بهم نریزد. رژیم‌های لیمومی با یک پیاده‌روی سبک روزانه به‌همراه غذاهایی که متنوع و خوشمزه هستند، شما را به یک اندام متناسب دعوت می‌کند.

 

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

منابع:

healthline

verywellfit

healthifyme

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب