امگا۳ چطور باعث کاهش وزن می‌شود؟

امگا ۳ برای کاهش وزن

فهرست مطالب

امگا۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری بدن است که نقش بسیار مؤثری در حفظ سلامتی دارد. امگا۳ را می‌توان در مواد غذایی گیاهی مانند گردو، بذر کتان و دانه چیا به‌وفور یافت کرد. از طرفی اسیدهای چرب امگا۳ زنجیره بلند شامل اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید دوکوزاهگزانوئیک می‌شود که در روغن ماهی، جلبک، روغن جلبک و سایر غذاهای دریایی یافت می‌شود.

امروزه تأثیر امگا۳ در کاهش وزن، جلوگیری از افسردگی، حفظ سلامت قلب و مغز و زیبایی پوست مورد توجه بسیاری از متخصصان تغذیه قرار گرفته است. به همین منظور در ادامه قصد داریم در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی شما را با تأثیر امگا۳ در کاهش وزن، مزایا و عوارض آن، به‌طور کامل آشنا کنیم.

امگا ۳ برای لاغری

بیشتر بخوانید: رژیم میوه چیست؟ چطوری می‌توانیم با رژیم میوه لاغر شویم؟ 

کاهش وزن با افزایش متابولیسم از طریق اسیدهای چرب

پژوهشگران با توجه به بررسی‌های انجام شده روی مواد حاوی روغن امگا۳، متوجه شده‌اند که این اسید چرب مفید می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش وزن داشته باشد. تأثیر امگا۳ در کاهش وزن با اثرگذاری آن در متابولیسم بدن اتفاق می‌افتد.

افرادی که به‌صورت مرتب از منابع امگا۳ استفاده می‌کنند، شاخص متابولیسم آن‌ها افزایش می‌یابد و در نهایت وزن فرد کاهش می‌یابد. نحوه تأثیر امگا۳ در کاهش وزن به‌روش‌های زیر رخ می‌دهد.

  • تشدید سوخت‌وساز بدن هنگام ورزش: یکی از روش‌های تأثیر امگا۳ در کاهش وزن افزایش متابولیسم بدن است. به‌طورکلی هرچقدر شاخص متابولیسم بدن بالاتر باشد؛ به این معناست که سوخت‌وساز بدن نیز بیشتر است و وزن بیشتری کاهش پیدا می‌کند. از طرفی مصرف منابع غذایی حاوی امگا۳ کمک می‌کند تا در طول ورزش کردن نیز، سوخت‌وساز بدن به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند و فرد راحت‌تر وزن کم کند.
  • کاهش چربی‌های اضافی بدن: از دیگر انواع تأثیر امگا۳ در کاهش وزن، کمک به حذف چربی‌های اضافی بدن و عضله‌سازی است. در این صورت شاید مصرف امگا۳ نتواند موجب کاهش وزن قابل‌توجهی شود، اما با عضله‌سازی و کاهش چربی‌های اضافی بدن، می‌تواند موجب کاهش سایز و رسیدن به فرم دلخواه شود.
  • افزایش احساس سیری: امگا۳ از اسیدهای چرب ضروری بدن است که می‌تواند به افزایش احساس سیری و پیشگیری از احساس گرسنگی ناگهانی منجر می‌شود. با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه تغذیه، مشخص‌شده افرادی که از این اسید چرب در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، حداقل دو ساعت بیشتر از سایر افراد احساس سیری می‌کنند.

از طرفی نکته جالب در رابطه با این چربی ضروری این است که مصرف آن در افراد چاق موجب افزایش احساس سیری و در افراد لاغر موجب کاهش احساس سیری می‌شود.

مکمل برای لاغری

بهترین منابع امگا۳ و تاثیر آن‌ها بر کاهش وزن

تأثیر امگا۳ در کاهش وزن کاملا ثابت شده است. اما برای اینکه بتوان از این اسید چرب امگا۳ به‌درستی در رژیم غذایی استفاده کرد، نیاز است تا با بهترین منابع آن به آشنایی پیدا کنید. بهترین و غنی‌ترین منابع امگا۳ عبارتند از:

  • گردو: گردو منبعی غنی از منگنز، ویتامین E، اسید چرب امگا۳، مس و دیگر ترکیبات گیاهی بسیار مهم است. از طرفی گردو آنتی‌اکسیدان بسیار مؤثر و قوی است که می‌تواند در بهبود مشکلات گوارشی نیز مؤثر باشد.
  • سویا: یکی از منابع غنی امگا۳ سویا است که شامل مواد مغذی دیگری نظیر فولات، پتاسیم، منیزیم، ویتامین K و ریبوفلاوین نیز است. از طرفی یکی از منابع فیبر و پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. البته میزان امگا۳ و امگا۶ موجود در سویا به‌قدری است که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند منجر به بروز التهابات بدنی شود.
  • ماهی سالمون: از دیگر منابع غنی امگا۳ می‌توان به ماهی‌های سالمون اشاره کرد که از مغذی‌ترین و بهترین غذاها شناخته می‌شود. ماهی‌های سالمون به دلیل داشتن امگا۳، ویتامین B، پتاسیم، سلنیوم و منیزیم علاوه بر کاهش وزن می‌توانند از بروز بیماری‌های قلبی، افسردگی و همچنین زوال عقل جلوگیری کنند.
  • خاویار: یکی از کامل‌ترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ خاویار است که مقداری از آن در ماهی‌های قره برون، ازون برون و فیل‌ماهی یافت می‌شود.
  • ماهی کولی: این ماهی نیز همانند سایر غذاهای دریایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است که علاوه بر آن منبع خوبی از کلسیم، سلنیوم و نیاسین نیز است.
  • دانه چیا: دانه چیا حاوی مقادیر زیادی پروتئین است که خود پروتئین‌ها حاوی اسیدآمینه‌های ضروری در بدن مانند کلسیم، فسفر، منگنز و … هستند.
  • دانه کتان: معمولاً برای مصرف دانه کتان آن را آسیاب کرده و سپس روغن آن را می‌گیرند. روغن تخم کتان می‌تواند یکی از غنی‌ترین منابع آلفا لینولنیک اسید چرب امگا۳ باشد.

دانه چیا سرشار از امگا ۳

عوارض مصرف خودسرانه امگا۳

قطعاً که تأثیر امگا۳ در کاهش وزن در کنار حفظ سلامتی بدن موجب می‌شود تا بسیاری از افراد بخواهند با استفاده از آن وزن خود را کاهش دهند؛ اما بسیاری از افراد برای دستیابی به نتیجه بهتر و سریع‌تر، بدون مشورت با متخصص تغذیه، از قرص‌های امگا۳ استفاده می‌کنند.
فراموش نکنید که استفاده خودسرانه و بیش از اندازه این قرص‌ها می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به‌طورکلی امگا۳ خاصیت ضدالتهابی دارد، بنابراین برای حفظ سلامتی قلب و کاهش عفونت و التهابات بدن مفید است.
bodylogicmd می‌گوید که استفاده بیش از حد امگا۳ برای کاهش وزن، ممکن است سیستم ایمنی بدن دچار مشکل شود. از طرفی استفاده بیش از اندازه روغن‌های چرب امگا۳ می‌تواند تأثیری برعکس داشته و موجب التهاب بدن شود.
بیشتر بخوانید: خواص دانه چیا برای لاغری؛ بدون طعم و همراه همه خوراکی‌ها

مواد مغذی سرشار از امگا۳

کاهش وزن؛ یکی از فواید امگا۳

امگا۳ مزایای بیشماری دارد که یکی از آن‌ها کاهش وزن است. البته باید حواستان باشد برای کاهش وزن بدون حساب و کتاب و نظر مشاور تغذیه سراغ امگا۳ نروید! سایر فواید مصرف این اسید چرب مفید را در ادامه برایتان شرح داده‌ایم.
  • برطرف کردن ریزش مو و همچنین تقویت آن‌ها
  • برطرف کردن و پیشگیری از خشکی پوست
  • پیشگیری و بهبود درد مفاصل
  • کمک به کاهش احساس خستگی و افزایش سطح انرژی بدن
  • کاهش مشکلات بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب
  • تقویت حافظه و برطرف کردن اختلال در تمرکز
  • تقویت ناخن‌ها و پیشگیری از شکستن آن‌ها
  • کاهش خطر بروز زایمان زودرس
  • جلوگیری از افزایش فشارخون
  • کنترل کردن و کاهش میزان هورمون استرس در بدن

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: چنانچه در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب