تاثیر قهوه برای لاغری؛ آیا قهوه‌خورها لاغر می‌شوند؟

قهوه برای لاغری

فهرست مطالب

من از آن آدم‌هایی هستم که چندان میانه خوبی با قهوه نداشتم. اما از وقتی ورزش باشگاهی را به‌صورت جدی شروع کردم متوجه شدم که تقریباً تمام بچه‌های باشگاه قبل یا بعد از انجام تمریناتشان قهوه می‌خورند. آن هم با ادعای اینکه قهوه برای لاغری مفید است.

از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان، من هم برای رسیدن به وزن و اندام موردنظرم نوشیدن قهوه را شروع کردم تا بلکه به کمک این نوشیدنی کافئین‌دار و تلخ لاغر شوم و چربی‌ها دست از سر بدنم بردارند. کم‌کم رژیم‌های غذایی را به روتین زندگی‌ام اضافه کردم که زودتر لاغر کنم و همانجا بود که سرگیجه، تغییر نبض و افت فشار را تجربه کردم.

بعد از بررسی با مشاور تغذیه فهمیدم به‌ خاطر مصرف زیاد قهوه و گرفتن رژیم همزمان با ورزش، سوخت‌وساز بدنم تغییر کرده بود و بدنم توان پاسخگویی به محرکی مانند قهوه را نداشت، برای همین در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ بررسی کامل تاثیر قهوه برای لاغری رفتم تا نتایج به دست آمده‌ام را با شما در میان بگذارم.

سوالات متداول

کالری قهوه چه قدر است؟
یک فنجان قهوه دم‌کرده ساده کمتر از 5 کالری دارد و تقریبا بدون چربی است . اما اگر قهوه خود را با شیر، شکر و … غیره بنوشید قاعدتا کالری اضافی‌تری دریافت می‌کنید.
در هنگام رژیم لاغری باید از نوشیدن قهوه دست بکشم؟
جواب این سوال به نظر پزشک و متخصص تغذیه شما برمی‌گردد، اما به طور کلی بهتر است در نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار دیگر زیاده‌روی نکنید چون هم باعث تداخل در خواب و تپش قبل شما می‌شود و هم ممکن است گوارش شما را به هم بریزد.
آیا نوشیدن قهوه باعث لاغری می‌شود؟
به طور کلی قهوه با افزایش متابولیسم در ارتباط است، اما نمی‌توان به طور قطع گفت که فقط با نوشیدن قهوه وزن شما کاهش پیدا می‌کند. حتما باید در کنار نوشیدن قهوه از رژیم غذایی و ورزش هم کمک بگیرید.
قهوه چه ضرری برای لاغری دارد؟
در طب سنتی گفته شده که قهوه سودا را زیاد می‌کند از همین طریق باعث نامتعادل شدن مزاج افراد می‌شود. علاوه بر این قهوه زیاد، خواب را بهم می‌ریزد و خواب ناکافی استپ وزنی به همراه دارد. همچنین قهوه اگر به شکل متعادل مصرف نشود با مشکلات گوارشی همراه است و ممکن است فرد به دلیل همین مشکلات نتواند رژیم خود را به راحتی ادامه دهد.

 

قهوه برای لاغری

آیا قهوه برای لاغری مفید است؟

موضوع قهوه و اثرات آن روی لاغری در بین ورزشکاران و پزشکان زیادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. باید بگوییم که در این زمینه، نظرات متفاوتی وجود دارد و هنوز نتوانسته‌اند به پاسخی روشن و مستقیم برسند که آیا قهوه برای لاغری مفید است یا برعکس می‌تواند باعث چاقی شما شود.

بیشتر ورزشکاران معتقدند که نوشیدن قهوه به‌ خاطر تاثیری که در افزایش متابولیسم دارد باعث لاغری می‌شود، پس بهتر است قبل یا بعد از تمرین حتما قهوه بخورید. اما همانطور که گفتیم هنوز منبع علمی معتبری ثابت نکرده که قهوه تاثیر مثبت یا منفی صد در صدی در کاهش وزن شما داشته باشد.

در سال‌های گذشته برخی مطالعات نشان می‌داد که کافئین موجود در قهوه باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شود، اما در سال 2021 تحقیق دیگری در ارتباط با تاثیر قهوه برای لاغری انجام شد که نشان می‌دهد نوشیدن مقادیر بالاتر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) مرتبط است.

دانه‌های قهوه و متن توصیفی

یکی از شبهاتی که در ارتباط با مصرف قهوه مطرح شد این بود که فرقی نمی‌کرد شما آن را تلخ یا با شکر میل کنید، درنهایت این قهوه بود که میل به خوردن شیرینی‌جات و شکر را در شما به وجود می‌آورد! پس ممکن بود در همان لحظه قهوه را تلخ بخورید، اما برای میان‌وعده به سراغ خوراکی‌های شیرین بروید.

نوشیدنی های چربی سوز
بیشتر بخوانید:

نکته دیگری که باید هنگام نوشیدن قهوه در نظر داشته باشید این است که این ماده کافئین‌دار به‌شدت خواب شما را با اختلال مواجه می‌کند. حتی اگر شش ساعت قبل از ساعت خوابتان قهوه میل کرده باشید؛ درنتیجه نوشیدن آن، دچار خواب ناکافی و نامنظم می‌شوید که نه‌تنها لاغرتان نمی‌کند، بلکه دلیلی برای افزایش وزنتان است.

چند فنجان نوشیدنی

آیا قهوه تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد؟

قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند متابولیسم بدن را تحریک و به افزایش سطح انرژی و سوخت و ساز بدن کمک کند. درنتیجه مصرف قهوه با تحریک متابولیسم، باعث بالا رفتن چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود. این درحالی است که نوشیدن قهوه در برخی افراد می‌تواند اشتهای آن‌ها را بیشتر کند.

برخی مطالعات نشان داده است که قهوه ممکن است به‌صورت موقت چربی‌ها را از بین ببرد یا فعالیت لیپولیتیک (سوزاندن چربی) را افزایش دهد. با این حال، سایت healthifyme می‌گوید تاثیر قهوه بر روی لاغری به تنهایی جوابگو نیست و باید با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم همراه شود.

ضمناً نمی‌توان اثرات جانبی مصرف زیاد قهوه را نادیده گرفت. مواردی مثل بی‌خوابی، اضطراب، افزایش ضربان قلب، اختلالات گوارشی و افزایش ترشح اسید معده، بعد از اعتیاد به نوشیدن این ماده در فرد به‌ وجود می‌آید که گاهی ممکن است خطرناک هم شود و به‌جای تاثیر مثبت در لاغری، اثراتی منفی روی سلامتی بگذارد.

لیوان قرمز و زنی و ورزشکار

نظر لیمومی درمورد نوشیدن قهوه برای لاغری

توصیه ما به شمایی که رژیم غذایی لیمومی را دریافت کرده‌اید این است که از نوشیدن و مصرف قهوه خودداری کنید. دلیل این توصیه هم تاثیر مواد غذایی کِشت‌‌شده در یک اقلیم جغرافیایی بر بدن ساکنین آن منطقه است.

به طورکلی در مقالات علمی اشاره شده است که بهتر است در هر اقلیمی که زندگی می‌کنید از موادغذایی و گیاهانی استفاده کنید که در اقلیم خود ما کشت می‌شود. برای مثال اگر شما در ایران زندگی می‌کنید حتما باید به‌جای نعنایی که از خارج وارد می‌شود، نعنای ایرانی بخورید. چون با توجه به شرایط اقلیمی، مزاج این گیاه با مردم آن منطقه همخوان و یکسان شده است.

برخی مواد غذایی مثل چای یا قهوه علاوه بر اینکه مربوط به اقلیم ما نیستند، از نظر طب سنتی نیز ضرر و زیان‌های خاص خودشان را دارند برای مثال قهوه جزو موادغذایی سودازا است. مواد غذایی سودازا در رژیم غذایی لیمومی اختلال ایجاد کرده و سوخت‌و‌ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قهوه برای لاغری

با این وجود اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زندگی بدون قهوه برایشان ممکن نیست و شدیداً به این ماده کافئین‌دار اعتیاد دارند، می‌توانید هفته‌ای یکبار به‌اندازه یک فنجان از قهوه استفاده کنید. اما چندان در فکر نوشیدن قهوه برای لاغری نباشید، چون تاثیری ندارد!

برای ترک قهوه نیز بهتر است به طور ناگهان مصرف آن را قطع نکنید. ما به شما یک فرصت 10 روزه می‌دهیم که در طول این مدت به مرور از میزان و تعداد دفعات مصرف قهوه کم کنید تا جایی که به صفر برسد. برای ترک قهوه ابتدا باید از غلظت آن و بعد از دو روز تعداد دفعات مصرف را کم کنید. مثلا یک روز درمیان سپس دو روز درمیان قهوه میل کنید تا به طور کامل حذف شود.

قهوه برای لاغری

تاثیرات منفی مصرف قهوه در دوران کاهش وزن

اگر با هدف رسیدن به تناسب اندام رژیم لاغری گرفته‌اید باید بدانید که مصرف قهوه تا چند روز می‌تواند باعث قفل‌شدن متابولیسم شود. همچنین این نوشیدنی سودا را در بدن زیاد کرده و احساس ضعف، تپش قلب و بی‌خوابی را در شما ایجاد می‌کند. درنتیجه باعث اختلال در متابولیسم می‌شود.

رژیم‌های لاغری بر اساس مزاج و متابولیسم افراد تنظیم می‌شود. از طرفی در طب سنتی و مدرن آمده است که مصرف قهوه در رژیم اختلال ایجاد کرده؛ چون تعادل مزاجی را برهم می‌زند. بهم خوردن مزاج هم استپ وزنی یا در مواردی افزایش وزن را به همراه دارد.

قهوه برای لاغری

جمع‌بندی

مصرف قهوه برای لاغری در بین ورزشکاران امری معمول و پرطرفدار است. اما این نوشیدنی به خاطر داشتن کافئین زیاد گاهی اوقات باعث برهم زدن روند طبیعی متابولیسم بدن می‌شود. یعنی به‌جای اینکه تناسب اندام و چربی‌سوزی را به همراه داشته باشد، برعکس عمل می‌کند.

نوشیدن قهوه مانند یک محرک عمل کرده و متابولیسم بدن شما را بهم می‌زند. به‌علاوه به‌خاطر تاثیراتی که این ماده در تغییر الگوی خوابشما ایجاد می‌کند، به مرور باعث افزایش وزن ناشی از بی‌نظمی و اختلال خواب نیز می‌شود.

همچنین قهوه به‌عنوان یک خوراکی وارداتی، متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی ما نیست. درنتیجه در بین طب سنتی و مدرن مصرف آن چندان توصیه نمی‌شود. در رژیم‌های لیمومی نیز مصرف قهوه اکیداً ممنوع شده تا بتوان با تنظیم متابولیسم بدنی فرد، برنامه لاغری موثری برای او درنظر گرفت.

اگر می‌خواهید لاغر شوید، به‌جای استفاده از هر خوراکی و روش نادرستی که نتایج آن هم نامشخص است، بهتر است با خوردن خوراکی‌های سالم که با شرایط اقلیمی شما سازگار است، به نتیجه دلخواهتان در وزن و اندام برسید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. چه جالب کاملا درسته من ورزش میکنم و رژیم دارم ولی وقتی قهوه مصرف میکنم استپ وزنی دارم خیلی ممنونم که این مطلب اینجا پست کردید

    1. سلام مریم عزیز
      ممنون از همراهی خوب شما
      خوشحالیم براتون مفید بوده

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید