قرص چای سبز؛ مکملی برای رسیدن به وزن ایده‌آل

قرص چای سبز فواید آن

فهرست مطالب

من از آن دست آدم‌هایی هستم هیچوقت با هیچ دمنوش و دم‌کرده‌ای ارتباط نگرفتم و همیشه چای‌خور قهاری بودم، اما از همان روزی که پزشکم برای مدت محدودی خوردن چای سیاه را برای من مطلقاً ممنوع کرد، به اجبار به سراغ چای سبز رفتم و پس از چند ماه متوجه تاثیر آن در کاهش وزنم شدم.

حالا چای سبز برای من یک دمنوش نسبتاً بدمزه لاغرکننده که تعریف می‌شود که می‌توان آن را با چیزهای دیگری ترکیب کرد و از دلش معجون لاغری ساخت. کمی بعد از اینکه چای سبز توانست جای خودش را در زندگی‌ام باز کند، کم‌کم سر و کله جایگزین دیگری پیدا شد؛ اینبار نوبت قرص چای سبز رسیده بود.

اگر شما هم درگیر اضافه وزن هستید و می‌خواهید راز لاغری قرص چای سبز را بفهمید، با فواید و عوارض احتمالی‌اش آشنا شوید و میزان مصرف و موارد استفاده از آن را در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» دنبال کنید.

قرص چای سبز چیست؟

قرص چای سبز را می‌توان یک مکمل غذایی نامید که حاوی عصاره خالص چای سبز است. چای سبز از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) ساخته شده و به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و سایر خواصش برای سلامتی و لاغری مورد توجه قرار گرفته است.

قرص چای سبز  از برگ‌های خشک چای سبز تهیه شده و بیشتر افرادی که رژیم لاغری گرفته‌اند و مزه چای سبز را دوست ندارند، از آن استفاده می‌کنند. البته قرص چای سبز فقط برای لاغری مصرف نمی‌شود و تقریباً هرکسی که این چای را می‌خورد می‌تواند از قرص آن نیز استفاده کند.

قرص چای سبز معمولاً حاوی ترکیبات فعال مانند کاتچین‌ها، پلی‌فنل‌ها و فلاوونوئیدها است که می‌تواند خواص مفیدی برای سلامت عمومی داشته باشد. این ترکیبات می‌توانند به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها عمل کنند و در مقابل عوامل آسیب‌رسان مانند رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت کنند.

جالب است بدانید هنگامی که قرص‌های چربی‌سوز مانند قرص چای سبز با یک رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی ترکیب می شوند، ممکن است به حفظ وزن سالم شما نیز کمک کنند.

قرص چای سبز

بیشتر بخوانید: حقایقی در مورد قرص‌ آلفا اسلیم!

فواید قرص چای سبز

healthline می گوید تقریبا همه ما می‌دانیم که چای سبز چه خواص مفیدی برای بدن و سلامتی انسان دارد؛ اما به طور کلی از افزایش آنتی اکسیدان‌های بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت، بهبود عملکرد مغز و حافظه، افزایش انرژی و کاهش خستگی به‌عنوان فواید چای سبز یاد می‌کنند.

این فواید در قرص چای سبز نیز وجود دارد. در ادامه برخی از آن‌ها را بیشتر برایتان توضیح داده‌ایم.

  • کمک به کاهش وزن:

شناخته شده ترین مزیت قرص چای سبز تاثیر آن در تسریع کاهش وزن است. قر‌ص چای سبز حاوی غلظت بالایی از کاتچین‌ها، فلاونوئیدها و پلی فنول های چای سبز هستند که همگی افزایش آنتی اکسیدان و متابولیسم بدن را به دنبال دارند. این ترکیبات بدن را تشویق می‌کنند با سوزاندن ذخایر چربی موجود، برای بدن انرژی تولید کند. درنتیجه با نوشیدن چای سبز یا مصرف یک قرص چای سبز می‌توانید شاهد کاهش چربی‌های بدنتان باشید.

  • سم زدایی بدن:

قرص عصاره چای سبز حاوی خواص آنتی اکسیدانی هستند که به پاکسازی بدن از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدون باری و بسیار واکنش پذیر در بدن انسان هستند و می‌توانند با سلول‌های آسیب‌دیده جفت شده و در بروز بیماری‌های قلبی، سرطان، پیری زودرس و مشکلات کلیوی تاثیر بگذارند. آنتی اکسیدان EGCG موجود در مکمل‌های چای سبز به جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

  • محافظت از سلول‌های مغزی و جلوگیری از زوال عقل:

همانطور که گفته شد، EGCG و سایر کاتچین‌های چای به جلوگیری از استرس اکسیداتیو که یکی از علل اصلی بیماری‌های عصبی است، کمک می‌کنند. نوشیدن چای سبز یا مصرف قرص آن ممکن است در تقویت حافظه و جلوگیری از زوال عقل و بیماری‌های عصبی جدی مانند آلزایمر و پارکینسون تاثیرگذار باشد.

  • کاهش قند خون:

دیابت یکی از بیماری‌های شایع در سطح جهان است که نوع ۲ آن می‌تواند در مواردی منجر به مرگ افراد شود. قرص چای سبز ممکن است به تنظیم قند خون و کاهش مقاومت به انسولین در این افراد کمک کند.

  • بهبود عملکرد کبد:

قدرت سم‌زدایی قرص‌ چای سبز ممکن است به ارتقای سلامت و بهبود عملکرد کبد کمک کند. چای سبز به ویژه در درمان بیماری‌های کبدی ناشی از بیماری کبد چرب مفید بوده است. البته پژوهش‌ها در این زمینه هنوز با قطعیت کامل این مورد را اثبات نکرده است.

  • بهبود سلامت پوست:

قرص چای سبز چه به‌ عنوان مکمل مصرف شود و چه آن را پودر کنید و به‌صورت ماسک روی پوستتان ماساژ دهید می‌تواند در بهبود سلامت، درخشندگی و خاصیت ارتجاعی پوست شما تاثیر بگذارد. مصرف این قرص به درمان درماتیت، روزاسه، زگیل، جلوگیری از پیری پوست و آکنه کمک می‌کند.

  • بهبود عملکردهای ورزشی:

برخی مطالعات نشان داده است که چای سبز می‌تواند در افزایش ریکاوری و بازگشت سطح انرژی بدن پس از انجام تمرینات ورزشی موثر باشد. کاتچین‌های چای سبز، علاوه‌بر از افزایش متابولیسم می‌توانند آسیب سلولی را کاهش دهند و خستگی عضلانی را به تاخیر بیندازند.

بیشتر بخوانید: جادوی ناشناخته‌ای به نام قرص لاغری تمشک!

عوارض مصرف قرص چای سبز

مصرف چای سبز بی‌خطر است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. بیشتر واکنش‌های منفی قرص چای سبز ناشی از مصرف دوزهای بالای آن است و عمدتاً توسط کافئین موجود در چای سبز ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی حتما قبل از هرگونه مصرف قرص‌های چای سبز با پزشک تغذیه مشورت کنید و طبق دستورالعمل متخصص آن را بخورید.

مصرف بیش از اندازه چای سبز می‌تواند شما را دچار مسمومیت کند. قرص چای سبز باید یک یا دو بار در روز در دوزهای متوسط مصرف شود. دوز موثر استاندارد برای بیشتر مزایای سلامتی چای سبز بین ۱۰۰ تا ۷۵۰ میلی گرم در روز است. برای دوز مناسب برای اهداف سلامتی خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مجاز مشورت کنید.

عصاره چای سبز برای لاغری

نحوه مصرف قرص چای سبز

هر مکمل و دارویی، نحوه مصرف مخصوص به خودش را دارد. قرص چای سبز هم این قاعده مستثنی نیست و شما باید متناسب با دستور پزشک و دستور‌العمل داخل بسته‌بندی قرص آن را استفاده کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت که مصرف روزانه ۲ عدد قرص چای سبز معادل ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم که بهترین میزان مصرف قرص چای سبز است، به همراه غذا یا مقدار زیادی آب اشکالی ندارد.

قرص چای سبز برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که تا اینجا گفتیم چای سبز را بیشتر افرادی استفاده می‌کنند که می‌خواهند روند لاغری و کاهش وزنشان تسریع شود. اما به‌طور کلی چای سبز چه در قالب دمنوش و چه قرص مکمل، گاهی با هدف کاهش کلسترول بالا، کاهش فشار خون بالا، برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و جلوگیری از سرطان تخمدان استفاده می‌شود.

چه کسانی نباید از قرص چای سبز استفاده کنند؟

زنان باردار نباید بیش از ۲ فنجان چای سبز در روز مصرف کنند کافئین خطر سقط جنین را در این افراد افزایش می‌دهد و ممکن است باعث کمبود اسید فولیک (آهن) در زنان باردار شود. همچنین کافئین موجود در قرص چای سبز می‌تواند از شیر مادر به نوزادان منتقل شود، بنابراین بهتر است از نوشیدن چای سبز یا این مکمل‌ در دوران شیردهی خودداری کنید.

افراد مبتلا به بیماری‌های زیر نیز بهتر است قبل از مصرف قرص چای سبز حتما با پزشک متخصص مشورت کنند:

  • کم خونی یا فقر آهن
  • دارای مشکلات خونریزی یا رقیق بودن خون
  • دیابت
  • مشکلات قلبی مانند ضربان قلب نامنظم
  • دارای سابقه حمله‌های قلبی
  • مشکلات معده یا روده مانند زخم یا بیماری ریفلاکس
  • مشکلات کبدی
  • اختلالات روانی و خلقی (مانند اضطراب و حمله‌های عصبی (پانیک)
  • سطح پایین کلسیم در خون
  • مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان
  • دارای مشکلات گوارشی

همچنین از آنجایی که کافئین موجود در قرص چای سبز اثر بی‌خوابی را به دنبال دارد، بهتر است حداقل تا یک ساعت قبل از خواب از این قرص استفاده نکنید تا بتوانید خواب آسوده‌ای داشته باشید.

مصرف قرص چای سبز

بیشتر بخوانید: قرص زردچوبه برای لاغری؛ هر آنچه باید در مورد این قرص محبوب بدانید

جمع بندی

قرص چای سبز یک مکمل قوی برای کاهش و رسیدن به تناسب اندام است. این قرص دقیقاً همان عصاره چای سبز بوده که به شکل قرص درآمده و نیازی به دم کردن ندارد. از آنجایی که قرص چای سبز نسبت به دمنوش آن اثرات بیشتری به‌دنبال دارد و راحت‌تر مصرف می‌شود، اکثر افرادی که می‌خواهند لاغر کنند به سراغ این مکمل می‌روند.

قرص لاغری چای سبز علاوه بر کاهش وزن، فوایدی همچون کاهش قند خون، بهبود عملکرد کبد، سم‌زدایی بدن، محافظت از سلول‌های مغزی در برابر زوال عقل، بهبود وضعیت سلامت پوست و مو و افزایش متابولیسم در ورزشکاران را به‌دنبال دارد.

البته مکمل قرص چای سبز نیز مانند هر داروی دیگری می‌تواند اثرات مخربی برای سلامتی شما داشته باشد. بهتر است این قرص را بیش از مقدارتوصیه‌شده پزشک یا دستورالعمل دارو مصرف نکنید. زنان باردار، افراد مبتلا به کم‌خونی یا فقر آهن، افراد دارای بیماری‌های قلبی و گوارشی، افرادی که مشکلات خلقی یا روحی دارند و افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی نباید از این قرص استفاده کنند.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

منابع:

healthline

senchateabar

health

elo

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب