درباره خواص عناب برای لاغری چه می‌دانید؟

خواص عناب برای لاغری

فهرست مطالب

آیا دوست دارید یک میوه خوشمزه، سالم و کم کالری را بشناسید که می‌تواند به شما در لاغری و کاهش وزن کمک کند؟ اگر جواب شما مثبت است، توصیه می‌کنیم حتماً با «خواص عناب برای لاغری» آشنا شوید. عناب یک میوه قدیمی و معجزه آسا است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند.

این میوه دارای خواص فراوانی است که نه تنها به کاهش وزن، بلکه به بهبود سلامت بدن، روح و روان شما هم کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی نقش عناب در لاغری و کاهش وزن می‌پردازیم.

ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه عناب با تأثیر بر فاکتورهای مختلفی همچون کالری، پروتئین، فیبر، هورمون‌های استرس، آنزیم‌های گوارشی و سایر مواد مغذی شما را به وزن ایده آلتان می‌رساند. با مجله سلامتی لیمومی همراه باشید تا با عجایب عناب آشنا شوید.

خواص عناب

مشخصات تغذیه‌ای عناب

قرن‌ها است که عناب (Ziziphus jujuba) در طب چینی استفاده می‌شود. عناب به دلیل داشتن «ساپونین» برای کاهش اضطراب و بهبود خواب مفید است. این روزها عناب را با نام خرمای قرمز، خرمای چینی، خرمای کره‌ای و خرمای هندی هم می‌شناسند.

این میوه به دلیل سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، یک خوراکی فوق‌العاده است و جدا از پلی ساکاریدها و فلاونوئیدها، مواد مغذی فراوانی دارد. در ادامه با ارزش غذایی این خوراکی بیشتر آشنا خواهید شد.

 

ارزش مواد مغذی
انرژی 22 کیلو کالری
کربوهیدرات‌ها 5.66 گرم
پروتئین 034 گرم
چربی کل 0.06 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
فیبر رژیمی 0
ویتامین‌ها
ویتامین A 11.12 IU
ویتامین C 19.3 میلی گرم
تیامین 0.0 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.0 میلی گرم
نیاسین 0.3 میلی گرم
ویتامین B-6 0.0 میلی گرم
ویتامین B-12 0.0 میکروگرم
مواد معدنی
کلسیم 6 میلی گرم
آهن 0.13 میلی گرم
منیزیم 3 میلی گرم
فسفر 6 میلی گرم
پتاسیم 70 میلی گرم
سدیم 1 میلی گرم
فلز روی 0.01 میلی گرم

 

خواص عناب برای لاغری چیست؟

حتماً شما هم تا به حال درباره خواص عناب برای لاغری چیزهای زیادی شنیدید اما از خودتان پرسیدید که چرا و چگونه این خوراکی کوچک و خوشمزه باعث لاغری می‌شود؟ در این بخش قرار است پاسخ سوالتان را بدهیم.

1.    فیبر محلول

فیبر محلول موجود در عناب، نوعی فیبر است که در آب حل شده و ژل مانند می‌شود. این نوع فیبر باعث می‌شود عناب در روده شما حجم بگیرد و خالی شدن روده را به تأخیر بیندازد. همین فرآیند سبب افزایش احساس سیری و کاهش مصرف غذا می‌شود.

فیبر محلول، جذب قند خون توسط روده را کم‌تر می‌کند و نه تنها باعث پایین آوردن قند می‌شود، بلکه از تجمع چربی در بدن هم جلوگیری می‌کند. همچنین جذب کلسترول را توسط روده افزایش می‌دهد. در نتیجه کلسترول خون را پایین می‌آورد و از رسوب چربی در رگ‌ها و قلب جلوگیری می‌کند. کلیه این اتفاقات باعث می‌شود عناب وزن شما را کاهش دهد.

فیبر موجود در عناب

2.    ترشح کم‌تر هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول یک هورمون استرس است که در بدن تولید می‌شود. این هورمون باعث می‌شود قند خون بدن بالا رفته و چربی‌ها در ناحیه شکم ذخیره شوند. هورمون کورتیزول علاوه بر اینکه باعث افزایش اشتها و پرخوری غذاهای شیرین و چرب می‌شود،

با افزایش التهاب در بدن احتمال بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. عناب دارای خواص آرامش بخش است و از ترشح هورمون کورتیزول جلوگیری می‌کند. در نتیجه اضطراب و پرخوری شما کاهش پیدا کرده و فرایند لاغری و کاهش چربی‌های شکمتان راحت‌تر انجام می‌شود.

3.    کالری پایین

همان‌طور که می‌دانید، کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است. بدن کالری موردنیاز خود را از غذا دریافت می‌کند. برای لاغر شدن، باید کالری کم‌تری را نسبت به آنچه که بدن مصرف می‌کند، دریافت کنید. این باعث می‌شود که بدن به جای ذخیره چربی، از چربی‌های ذخیره شده خود استفاده کند و وزن شما کاهش یابد.

عناب یک میوه با کالری پایین است که در هر ۱۰۰ گرم آن، حدوداً ۷۹ کالری یافت می‌شود. این بدان معناست که مصرف عناب به شما احساس سیری می‌دهد، اما کالری زیادی به بدنتان اضافه نمی‌کند.

4.    آنزیم‌های گوارشی

آنزیم‌های گوارشی، مواد شیمیایی هستند که به هضم غذا و جذب مواد مغذی در روده کمک می‌کنند. برخی از آنزیم‌های گوارشی توسط بدن تولید می‌شوند اما برخی دیگر را باید از طریق غذا دریافت کرد. عناب حاوی آنزیم‌های گوارشی است که به هضم پروتئین، چربی و قند کمک می‌کند.

این آنزیم‌ها باعث می‌شوند بدن بهتر از غذای خود استفاده کند و از تجمع چربی جلوگیری می‌شود. همچنین برای رفع گاز، نفخ، یبوست و سایر مشکلات گوارشی مفید هستند و به لاغر شدن شما کمک می‌کنند.

خوردن عناب چه فایده ای داره

سایر خواص عناب که باید بدانید

عناب علاوه بر لاغری، خواص فراوان دیگری هم دارد که بهتر است با آن‌ها هم آشنا شوید تا بتوانید بهترین استفاده را از این میوه مفید ببرید.

 عناب به درمان سرطان کمک می‌کند

برخی از تحقیقات نشان دادند که عصاره عناب باعث کند شدن رشد سلول‌های سرطانی و مهار آنزیم‌های مسئول تکثیر آن‌ها می‌شود. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و از آسیب رساندن به DNA سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مغذی برای رفع چین و چروک

عناب باعث بهبود پوست می‌شود

عناب دارای ویتامین C، B3، A و مواد معدنی مانند منگنز، پتاسیم و فسفر است که همگی برای تغذیه، تعمیر و جوان سازی پوست لازم هستند. علاوه بر این، عصاره یا روغن عناب به درمان جوش، آکنه، التهابات پوستی، چروک و لک‌های پوست کمک می‌کند.

عناب برای بهبود پوست

بدن را پاک‌سازی می‌کند

عناب دارای ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای مفید است که به دفع سم‌ها و زائدات از خون و روده کمک می‌کنند. عصاره یا دم‌نوش عناب باعث تصفیه خون و بهبود عملکرد کبد و کلیه می‌شود.

 عناب استرس، اضطراب و بی‌خوابی را درمان می‌کند

narayanahealth می‌گوید که علاوه بر خواص عناب برای لاغری، عصاره یا دم‌نوش آن دارای خاصیت آرام‌بخش است و باعث تثبیت سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌شود.

از قلب محافظت می‌کند

عناب دارای ترکیبات فعال مانند فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و تانن‌ها است که به کاهش فشار خون و پایین آوردن کلسترول بد کمک می‌کنند. همچنین خواص ضد التهابی دارد که از آسیب رساندن به رگ‌ها و بافت‌های قلب جلوگیری می‌کند. بنابراین مصرف این خوراکی باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی مانند آترواسکلروز، ایسکمی قلب، سکته قلبی و سکته مغزی می‌شود.

کمک به تقویت حافظه

عصاره یا دم‌نوش عناب مقادیر قابل توجهی ویتامین B3 یا نیاسین دارد که برای سلامت مغز و اعصاب لازم است. نیاسین باعث افزایش تولید هورمون‌های مغز مانند سروتونین و دوپامین می‌شود. این ترکیبات در تثبیت خلق و خو، افزایش تمرکز، بهبود حافظه و جلوگیری از افسردگی نقش دارند. عناب می‌تواند از بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر اختلالات مغز و اعصاب جلوگیری کند.

عناب برای حافظه

زخم‌ها و التهابات را بهبود می‌بخشد

عصاره یا روغن عناب دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است که باعث کشته شدن عوامل بیماری‌زا در زخم‌ها و التهابات می‌شود. برخی از عوارض یا بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از عصاره یا روغن عناب درمان کرد، عبارت‌اند از:

  • سوختگی
  • جراحت
  • زخم دهان
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • آبله

تقویت مفاصل و استخوان‌ها

عناب حاوی مقادیر قابل توجهی منگنز، پتاسیم، فسفر و کلسیم است که همگی برای سلامت مفاصل و استخوان‌ها لازم هستند.

  • منگنز به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن در ساختار بافت‌های اتصالی مانند استخوان، غضروف، پوست و مفصل نقش دارد.
  • پتاسیم به حفظ تعادل اسید و باز در بدن کمک می‌کند. به عبارت دیگر، این ماده برای جلوگیری از تجزیه استخوان‌ها توسط اسیدهای مصرف شده در رژیم غذایی لازم است.
  • فسفر و کلسیم باعث سخت شدن و تقویت استخوان‌ها می‌شوند.

بنابراین عناب تا حدی از بروز بیماری‌های مفصل و استخوان مانند آرتروز، روماتوئید آرتریت، استئوپورز و سایر اختلالات اسکلت-عضلانی جلوگیری می‌کند.

عناب برای مفاصل

عناب محافظ سلامت چشم‌ها است

عناب حاوی ویتامین A است. این ویتامین برای سلامت چشم‌ها ضروری بوده و می‌تواند به تقویت سلول‌های آن کمک کند.

بهترین زمان استفاده از عناب چه زمانی است؟

به‌طورکلی عناب را می‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد اما برخی منابع توصیه می‌کنند بهترین زمان برای مصرف آن، ناشتا یا بین وعده‌های غذایی است. دلایل این توصیه این است که:

  • مصرف ناشتا عناب باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. پس اگر به دنبال خواص عناب برای لاغری هستید، این بازه زمانی را در نظر داشته باشید.
  • مصرف عناب بین وعده‌های غذایی باعث افزایش احساس سیری و کاهش مصرف غذا می‌شود. در این حالت هم کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

مصرف عناب در این زمان‌ها باعث تأمین نیاز روزانه بدن به ویتامین C، B3، پتاسیم، منگنز و سایر مواد مغذی می‌شود.

مقدار توصیه شده استفاده از عناب چقدر است؟

مقدار مناسب استفاده از عناب به فاکتورهای مختلفی همچون سن، وزن، سلامتی و شرایط سلامتی فرد بستگی دارد اما به‌طورکلی مقدار توصیه شده برای استفاده از آن:

  • ۲۰ تا ۵۰ عدد عناب خشک یا تازه در روز
  • ۱ الی ۲ لیوان دم‌نوش یا شربت عناب در روز

البته باید توجه داشت که مصرف بیش از حد عناب ممکن است باعث بروز عوارض جانبی نظیر حساسیت، تداخل با داروها، نفخ، گلودرد و خستگی شود. اگر دچار چنین عوارضی شدید، بهتر است حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نحوه استفاده از عناب

نحوه استفاده از عناب چگونه است؟

راه‌های زیادی برای استفاده از عناب در سراسر جهان، از آشپزی گرفته تا دارویی، وجود دارد. در اینجا خلاصه‌ای از مهم‌ترین کاربردهای آن را برای شما آورده‌ایم.

  • عناب تازه و خشک شده به‌عنوان میان وعده عالی است. اگر می‌خواهید از خواص عناب برای لاغری بهره‌مند شوید، حتماً آن را در لیست خوراکی‌های روزانه‌تان قرار دهید.
  • چای با طعم عناب نه تنها در چین و کره، بلکه در طب سنتی ایرانی هم طرفداران زیادی دارد.
  • در برخی از مناطق هند از عناب برای تهیه ترشی هم استفاده می‌شود.
کلام آخر

در این مقاله ما به بررسی خواص عناب برای لاغری پرداختیم. عناب یک میوه با کالری پایین، پروتئین بالا، فیبر محلول، آنزیم‌های گوارشی و سایر مواد مغذی است که به شما در رسیدن به وزن مناسبتان کمک می‌کند.

اگر به دنبال بهره‌مندی از خواص عناب برای لاغری هستید، بهتر است به نکات و توصیه‌هایی که در این مقاله گفته شد توجه داشته باشید. مطمئن باشید که بعد از استفاده درست از این خوراکی خوش طعم، نتایج مثبت آن را در تناسب اندام و کاهش وزنتان خواهید دید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

healthline

stylecraze

7maghz

kermany

mag.snapp

chishi

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

  1. خوبه که از این طریق اطلاعات خوب دریافت میکنیم
    شربت عناب چطور میشه تهیه کرد
    ممنون از راهنمایی های خوبتون

    1. یک کیلوگرم عناب نیاز به ۵ لیتر آب داره.عناب رو به همین نسبت با آب ترکیب کرده و بجوشونید. انقدر بجوشونید تا خوب نرم بشن. بعدش لهشون کنید و از یک صافی عبور بدید و به میزان دلخواه شکر اضافه کنید تا شربت غلظت مورد نیاز رو به دست بیاره.

  2. توضیحات خوبی بود
    نمی‌دونستم اینقدر خواص درمانی در عناب وجود داره🌹🙏

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب