تاثیر لبنیات در کاهش وزن؛ کدام لبنیات‌ها برای لاغری مناسب هستند؟

تاثیر لبنیات در کاهش وزن

فهرست مطالب

 اکثر افراد زمانی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند، اولین کاری که می‌کنند این است که یک یا دو گروه غذایی را از برنامه روزانه‌شان حذف می‌کنند. لبنیات نیز به دلیل چربی‌هایی که دارد، معمولا در دسته حذف‌شدگان قرار می‌گیرد. تصور عموم مردم این است که لبنیات چاق‌کننده است و برای لاغری باید به کلی کنار گذاشته شود.

در حالی که این ذهنیت، غلط است. به طور کلی، اکثر متخصصان تغذیه، حذف هیچ کدام از گروه‌های غذایی را تایید نمی‌کنند. علاوه بر این، لبنیات را نمی‌توان صددرصد چاق‌کننده دانست. لبنیات‌هایی که مقدار چربی کم یا متوسطی دارند، نه‌تنها باعث چاقی نمی‌شوند، بلکه به فرایند کاهش وزن نیز کمک می‌کنند. بنابراین نباید تاثیر لبنیات را در رژیم لاغری دست کم گرفت.

از طرف دیگر، لبنیات فوایدی دارد که نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود.

 

چرا باید لبنیات بخوریم؟

۱. تاثیر شیر در عملکرد مغز

محققان مرکز پزشکی KU (مرکز پزشکی دانشگاه کانزاس) می‌گویند نوشیدن شیر زیاد، ممکن است به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن کمک کند. نوشیدن سه فنجان شیر به طور روزانه، می‌تواند سطح گلوتاتیون یا GSH (یک نوع آنتی‌اکسیدان قوی) در مغز را افزایش دهد که به محافظت از مغز در مقابل آسیب‌ها و بیماری‌های همراه با پیری کمک می‌کند.

دقیقا مثل یک ماشین قدیمی که به مرور زنگ می‌زند، مغز انسان نیز به مرور توسط رادیکال‌های آزاد و سایر اکسیدان‌هایی که مواد مغذی را به انرژی تبدیل می‌کنند، خورده می‌شود. استرس اکسیداتیو که به معنی عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است، عامل اصلی پیری مغز و بیماری‌هایی چون آلزایمر و پارکینسون است.

GSH از بروز استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند، اما با افزایش سن، سطح GSH مغز کاهش می‌یابد. با انجام دادن یک کار ساده مانند خوردن سه فنجان شیر در روز، این کمبود GSH جبران می‌شود.

۲. تامین ویتامین‌های کلیدی و مواد معدنی

شیر سرشار از ویتامین‌های کلیدی و موادمعدنی موردنیاز بدن از جمله کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B1، B2، B6 و B12، ویتامین D، پروتئین و اسید‌های چرب است. پروتئین از مهم‌ترین مواد مغذی برای بدن است که برای عملکردهای طبیعی بدن مانند ترمیم سلول‌ها، رشد عضلات و تنظیم سیستم ایمنی ضروری است.

 

لبنیات مناسب برای رژیم

۳. بهبود سلامت استخوان‌ها

لبنیات از بهترین منابع کلسیم است که می‌توانید در رژیم غذایی‌تان داشته باشید. یک رژیم غذایی غنی از کلسیم به شما کمک می‌کند استخوان‌های قوی‌تری داشته باشید و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهید.

 

۴. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

لبنیات می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. این گروه غذایی، حساسیت به انسولین و توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون را بهبود می‎بخشد. لبنیات حتی برای افرادی که دیابت دارند هم مفید است.

۵. کاهش خطر چاقی

برخی مطالعات ثابت کرده‌اند که مصرف لبنیات، ارتباط مستقیمی با کاهش خطر چاقی دارد. شاید یکی از دلایل آن این باشد که پروتئین موجود در لبنیات، شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد، بنابراین احتمال اینکه پرخوری کنید، کمتر می‌شود.

همچنین CLA موجود در شیر، فرایند کاهش وزن را تسریع می‌کند، چرا که به تجزیه چربی و جلوگیری از تولید چربی کمک می‎کند.

 

تاثیر لبنیات در کاهش وزن

در یکی از تحقیقاتی که در این مورد انجام شده، عده‌ای از افراد چاق به دو گروه تقسیم شدند؛ به گروه اول رژیم غذایی لاغری همراه با لبنیات و به گروه دوم، رژیم غذایی بدون لبنیات داده شد. گروه اول در طول 12 هفته، 10 کیلوگرم کاهش وزن داشتند و گروه دوم، در همین زمان، 8 کیلوگرم وزن کم کردند.

لبنیات رژیمی

همچنین محققان می‌گویند کودکانی که به طور مرتب و مستمر، شیر می‌نوشند، نسبت به کودکانی که شیر کمتری می‌نوشند، کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند.

با توجه به نتایج این تحقیقات، تاثیر لبنیات در کاهش وزن، کاملا واضح است؛ لبنیات می‌تواند در فرایند لاغری کمک‌کننده باشد.


کدام لبنیات‌ها برای کاهش وزن مناسب هستند؟

۱. ماست معمولی

ماست به افزایش چربی‌سوزی بدن شما کمک می‌کند. ماست‌های کم‌چرب و ماست‌هایی که چربی متوسط دارند، حاوی پروبیوتیک هستند که در کاهش میزان جذب چربی در بدن، موثر است.

۲. ماست یونانی

ماست یونانی به ترشح هورمون‌هایی که باعث سیری می‌شوند، کمک می‌کند. ماست یونانی ساده سرشار از پروتئین است و ترکیب آن با آجیل و انواع توت‌ها، یک میان‌وعده عالی خواهد بود. (از ماست‌های بدون شکر یا آن‌هایی که قند کمی دارند، استفاده کنید)

مقاله پیشنهادی: 16 راه ساده وموثر برای کاهش وزن

 

۳. شیرکاکائو کم‌چرب

شیرکاکائو کم‌چرب، یک نوشیدنی مناسب برای بعد از فعالیت‌های ورزشی است. پروتئین و کربوهیدرات موجود در شیرکاکائو، دو برابر شیر معمولی است. ترکیب کربوهیدرات، پروتئین و الکترولیت، به عضلات شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر بهبود پیدا کنند. (شیرکاکائو را بدون شکر اضافه درست کنید)

۴. پنیر کوتاژ

مطالعات نشان می‌دهند که کلسیم موجود در پنیر، باعث دفع چربی می‌شود و از تغییرات سلولی در بدن که باعث ذخیره چربی می‌شود، جلوگیری می‌کند. پنیر کوتاژ منبعی عالی از پروتئین، ویتامین B، کلسیم، فسفر و سلنیوم است.

لبنیات در کاهش وزن

 

۵. کفیر

کفیر یکی از محصولات لبنی سرشار از پروتئین، پروبیوتیک‌های مفید و کلسیم است. کفیر کم‌چرب در کاهش وزن بسیار موثر است و برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند، گزینه مناسبی است.

۶. دوغ

دوغ، نوشیدنی سالم و محبوب ایرانی‌هاست که به سوزاندن چربی نیز کمک می‌کند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که در برنامه غذایی‌شان از دوغ استفاده می‌کنند، راحت‌تر وزن کم می‌کنند.

 

سخن پایانی

برای لاغر شدن، نیازی نیست که لبنیات را از برنامه‌غذایی‌تان حذف کنید. کافی است از محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنید و مقدار مصرف آن را نیز با یک متخصص تغذیه هماهنگ کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که مصرف لبنیات، هیچ مشکلی در برنامه کاهش وزن شما به وجود نمی‌آورد.

 

برای دریافت رژیم غذایی لیمومی کلیک کنید.

 

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب