عوارض قرص لاغری؛ چرا نباید قرص لاغری بخورید؟

قرص لاغری

فهرست مطالب

احتمالاً شما هم تبلیغات مربوط به قرص های لاغری را مشاهده کرده‌اید. در این تبلیغات چند کلید واژه به‌صورت مکرر تکرار می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال آن‌ها وعده لاغری در کمترین زمان یا کاهش وزن بدون زحمت را می‌دهند. اکثراً یک سری جملات علمی بی‌پایه و اساس را هم ردیف کرده و به خورد مخاطبین می‌دهند. اما آیا این قرص‌ها تأثیرگذار هستند؟ آیا مصرف این قرص‌ها برای سلامتی ضرری ندارد؟

اگر شما هم ترغیب شده‌اید که یکی از این داروهای لاغری را مصرف کنید، عجله نکنید. ابتدا بیایید با یکدیگر عوارض و آسیب‌های قرص‌های مربوط به لاغری را بررسی کنید، سپس در آخر این مطلب تصمیم بگیرید.

 

قرص‌های لاغری چگونه عمل می‌کنند؟

در برخی از مواقع، افرادی را مشاهده می‌کنید که با استفاده از قرص لاغری کاهش وزن داشته‌اند. قطعاً سؤال پیش می‌آید که اگر این قرص‌ها خوب نیستند، پس چگونه تأثیر می‌گذارند؟ در برخی از موارد این داروها، باعث کاهش وزن می‌شوند. اما آیا لاغر شدن به هر قیمتی درست است؟ آیا ارزش دارد به ازای کاهش وزن، سلامتی خود را از دست بدهید؟ و در نهایت، آیا این قرص‌ها جایگزین مناسبی برای رژیم لاغری هستند؟

برخی از این قرص‌ها از طریق بهم ریختن هورمون‌های بدن باعث سرکوب اشتها می‌شوند. کم کردن میل به غذا از روش‌های طبیعی اشکالی ندارد، اما با اختلالات هورمونی، قطعاً تبعات بدی دارد یا با استفاده از مواد بلاکر چربی، سلول‌های چربی را حذف می‌کنند. بدن در حالت طبیعی به جذب چربی سالم نیاز دارد. این قرص‌ها بر ضد این نیاز عمل می‌کنند.

برخی دیگر از داروهای لاغری هم با افزایش متابولیسم غیرطبیعی، بدن را در شوک وارد می‌کنند، این کار بسیار خطرناک است.

 

عوارض قرص لاغری برای سلامتی چیست؟

به اصل مطلب می‌رسیم. مصرف قرص لاغری چه عوارضی دارد؟ این قرص‌ها در هیچ‌کدام از آزمایشگاه‌های معتبر جهانی تأیید شده نیستند. شاید بگویید داروهای درمانی هم عوارض دارند و این طبیعی است. در علم پزشکی زمانی که یک دارو، قرص و… ضررهایش بیش از منافعش باشد، مصرف آن را منع می‌کنند.

برخی از این قرص‌ها شاید باعث کاهش وزن شما شوند، اما از مسیر اشتباه این کار را می‌کنند. درست مانند این است که برای رسیدن به آن طرف یک رودخانه عمیق، به‌جای رد شدن از روی پل، از درون آب عبور کنید. به‌صورت کلی عوارض قرص‌های لاغر کننده در دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار می‌گیرند. همان‌طور که پیداست،

برخی از عوارض این قرص‌ها به‌سرعت و در مدت‌زمان کمی خودشان را نشان می‌دهند. برخی دیگر نیز پس از گذر زمان و در موقعیت‌های حساس برای شما خطرآفرین می‌شوند. در ادامه برخی از آنان را مرور می‌کنیم.

 
قرص های لاغری

 

عوارض کوتاه‌مدت قرص‌ لاغری

یک سری از عوارض در مدت‌زمان مصرف قرص لاغری گریبان شما را می‌گیرند. این عوارض وابسته به نوع بدن افراد عمل می‌کنند. البته که عمل کردن آن‌ها قطعی است، اما ممکن است در برخی از افراد دیر یا زود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال:

 

  • افزایش اضطراب و نگرانی

یکی از عوارض جدی قرص‌های کاهش وزن و لاغری، افزایش استرس است. مصرف این قرص‌ها باعث افزایش هورمون کورتیزول در بدن می‌شوند. این هورمون باعث ایجاد دلشوره، نگرانی، اضطراب، عدم تمرکز، افسردگی و تشدید ناراحتی می‌شود. طبق تحقیقات بسیاری از افرادی که مصرف‌کننده این داروها بوده‌اند، دچار افسردگی‌های دوره‌ای شده‌اند.

 

  • بی‌خوابی و پرخاشگری

با مصرف قرص‌های لاغر کننده، خواب خوش نخواهید داشت. برخی از این قرص‌ها باعث افزایش کافئین و افدرین در بدن می‌شوند. دو عنصری که ضد خواب و آرامش هستند. در پی مصرف این قرص‌ها و همچنین افزایش روند کمبود خواب، عصبانیت و پرخاشگری نیز شروع می‌شود.

 

قرص لاغرکننده

 

  • حالت تهوع، سرگیجه و مشکلات ادرار

پس از مصرف قرص‌های لاغری، بسیاری از هورمون‌ها در بدن دچار تغییر و تحول می‌شوند. این اتفاق باعث بروز مشکلاتی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه‌های دائمی و… می‌شود. هرچقدر دوز مصرف این قرص‌ها بیشتر باشد، این عوارض شدیدتر می‌شوند.

 

  • کم‌آبی

با افزایش متابولیسم غیرطبیعی توسط مواد درون این قرص‌ها، بدن با مشکل کم‌آبی مواجه می‌شود. کم‌آبی بدن بسیار خطرناک است و می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بزرگ‌تری باشد.

 

مقاله پیشنهادی: آیا قرص ال کارنیتین، در لاغری و کاهش وزن موثر است؟

 

عوارض بلندمدت قرص لاغری

اگر مطلب قبلی باعث ترس یا تعجب شما شد، این مطلب را هم بخوانید. قرص‌های لاغری می‌توانند امروز و همچنین فردای زندگی شما را تهدید کنند. برخی از این قرص‌ها دارای عوارض بلندمدت خطرناکی هستند. به‌عنوان‌مثال:

 

  • فشارخون

فشارخون یکی از بدترین عوارض مصرف قرص‌های کاهش وزن است. این قرص‌ها متابولیسم و چربی سوزی غیراستاندارد را افزایش می‌دهند، از طرفی گردش خون کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق باعث بروز فشارخون می‌شود. همان‌طور که می‌دانید فشارخون نوعی قاتل خاموش است و می‌تواند در سنین بالاتر باعث ایجاد مشکلات شدیدتری شوید.

 

قرص لاغری

 

  • بیماری‌های کلیوی

بعد از گذشت مدتی از مصرف قرص‌های کاهش وزن، منتظر بیماری‌های کلیوی باشید. این داروها با تأثیر روی چربی‌ها و مواد مغذی موردنیاز کلیه، باعث ایجاد تداخل در آن می‌شوند. سنگ کلیه یکی از عوارض مربوط به این مسئله است.

 

  • اعتیاد

قرص‌های لاغرکننده به‌شدت اعتیادآور هستند. به همین دلیل بسیاری از این قرص‌ها در کشورهای اروپایی ممنوع هستند. این داروها تحریک‌کننده عصب هستند. به همین دلیل وابستگی‌های شدید را در پی دارند. 

 

  • سکته و بیماری‌های قلبی

پس از مصرف قرص لاغری، عملکرد سیستم ایمنی قلب و عروق به‌شدت افت می‌کند. از طرفی با افزایش متابولیسم و دست‌کاری هورمون‌ها، تپش قلب مداوم نیز یکی از درگیری‌های فرد خواهد بود. در چنین شرایطی با کوچک‌ترین شوک عصبی، روحی و روانی، ایست قلبی یا سکته رخ می‌دهد.

جالب است بدانید این قرص‌ها تا به حال باعث مرگ بسیاری از افراد شده‌اند. چند سال پیش بود که با مرگ یکی از ورزشکاران آمریکایی، به دلیل مصرف این قرص‌ها، وزارت بهداشت ایالات‌متحده فروش آن‌ها را ممنوع کرد.

 

سخن پایانی

قرص‌های لاغری شاید باعث لاغری شما شوند. اما لاغری به چه قیمتی؟ این قرص‌ها عوارض بسیار جدی و خطرناکی دارند و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. اگر برای سلامتی و زندگی‌تان ارزش قائلید، بهتر است دور این قرص‌ها را خط بکشید و از راه‌های سالم‌تر برای کاهش وزن استفاده کنید. 

 

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. سلام من پس از 11ماه رژیم در کلینیک زیر نظر دکتر ۱۲کیلو وزن کم کردم ام به لرزش. سر دچار شدم بعد با نظر پزشک مغز و اعصاب ورها کردن رژیم خوب شدم و به وزن قبل از رژیم برگشتم

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید