میوه‌های لاغر کننده؛ 10 میوه معجزه‌گر برای کاهش وزن

میوه های لاغر کننده

فهرست مطالب

بیایید با هم صادق باشیم. برای لاغری بدون بازگشت، چاره‌ای به جز تغییر سبک زندگی ندارید. اما این تغییر سبک زندگی چندان هم ترسناک نیست. مثلا چه کسی بدش می‌آید به جای میان وعده‌های چرب، از میوه‌های لاغر کننده خوشمزه و آبدار استفاده کند؟

میوه، یکی از آن میان‌وعده‌های سالمی است که می‌توانید آن را جایگزین بیسکوییت، کیک و سایر تنقلات مضر کنید. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، می‌خواهیم میوه‌های لاغر کننده را معرفی می‌کنیم. همراهمان باشید.

سوالات متداول

کدام میوه ها برای کاهش وزن بهتر هستند؟
میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، سیب، انار، گلابی، گریپ فروت، هلو و کیوی به دلیل داشتن فیبر بالا و چگالی کم کالری، انتخاب‌های بسیار مناسبی برای کاهش وزن هستند. این میوه ها می‌توانند احساس سیری را در شما تقویت کنند به کمک رژیم غذایی شما بیایند.
آیا میوه‌ها می توانند به کاهش چربی شکم کمک کنند؟
بله، برخی از میوه‌ها مانند هندوانه، انواع توت‌ها و سیب حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است به کاهش چربی شکم کمک کند. علاوه بر این، محتوای بالای آب در این میوه‌ها می‌تواند احساس سیری کاذب شما را از بین ببرد و کاری کند که کمتر ریزه‌خواری کنید.
مصرف کدام میوه‌ها برای کاهش وزن مفید نیست؟
میوه‌هایی که قند طبیعی و کالری بالاتری دارند باید با احتیاط، در حد اعتدال و زیر نظر پزشک در رژیم لاغری استفاده شوند. این میوه‌ها عبارتند از: انگور، موز، انجیر و نارگیل.
تاثیر مصرف میوه در رژیم لاغری و کاهش وزن چیست؟
میوه‌ها با تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال داشتن کالری کم، نقش مهمی در رژیم کاهش وزن سالم دارند. آنها می‌توانند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارند، از سلامت گوارشتان حمایت کنند، به بدنتان آب برسانند و طیف وسیعی از مواد مغذی لازم را برای بدن شما تهیه کنند.

آیا میوه در کاهش وزن و لاغری تأثیر دارد؟

میوه‌ها می‌توانند مکمل ارزشمندی برای کاهش وزن باشند. آنها کالری کم و فیبر بالایی دارند که به شما احساس سیری و انرژی بیشتر می‌دهند. با این حال، مهم است که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید زیرا حاوی قندهای طبیعی هستند. ترکیب انواع میوه‌ها در یک رژیم غذایی متعادل، همراه با ورزش، می‌تواند به مدیریت موفق وزن کمک کند.

برخی از میوه‌ها قند کمتری دارند، به همین دلیل برای کاهش وزن گزینه مناسب‌تری هستند و به عنوان میوه‌های لاغر کننده شناخته می‌شوند. منابع معتبر علمی، توصیه می‌کنند که از این میوه‌ها بیشتر استفاده کنید.

گریپ فروت، کیوی، آناناس و موز

البته این به آن معنا نیست که سایر میوه‌ها را به طور کلی از برنامه‌غذایی‌تان حذف کنید. اما باید بدانید میوه‌هایی که قند بیشتری دارند، گزینه ایده‌آلی برای کاهش وزن نیستند. با این حال حتی این میوه‌ها نیز، سالم‌تر از تنقلات شیرین و مضر هستند.

یکی از گروه‌های تحقیقاتی در سال 2003، تاثیر میوه در کاهش وزن را مورد آزمایش قرار دادند و به نتایج جالبی رسیدند. این گروه به مدت 12 هفته، به سه گروه مختلف از افراد، رژیم‌های متفاوتی دادند. میان‌وعده یکی از گروه‌ها، سیب، میان‌وعده دیگری گلابی و میان‌وعده گروه آخر، کلوچه بود. در پایان 12 هفته، محققان متوجه شدند دو گروهی که میوه مصرف کردند، کاهش وزن بیشتری نسبت به گروه سوم داشتند. همچنین گلوکز خون گروه یک و دو، کمتر از گروه سوم بود.

نتایج این تحقیق به تنهایی می‌توانند اهمیت میوه در کاهش وزن را برای ما آشکار کنند.

میوه های لاغر کننده

میوهای لاغر کننده کدامند؟

در ادامه به انواع میوه‌های لاغر کننده اشاره می‌کنیم تا آن‌ها را در حد اعتدال به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

1. لیمو

لیمو قند بسیار کمی دارد اما سرشار از ویتامین C است. این میوه برای کاهش خطر ابتلا به آرتریت (نوعی بیماری مفصلی) و مشکلات قلبی، مفید است. اگر نمی‌توانید یک لیمو را به‌تنهایی بخورید، می‌توانید پوست یا آب آن را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید و آن را با غذا میل کنید. همچنین آبِ لیمو، فیبر فراوانی دارد و برای کاهش وزن عالی است.

2. توت فرنگی

توت فرنگی از جمله میوه‌هایی است که گلیسمی کمی دارد. شاخص گلیسمی که نام دیگر آن شاخص گلوکز است، مقدار قندی را که پس از مصرف یک ماده خوراکی، جذب خون می‌شود، نشان می‌دهد. توت فرنگی حاوی کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است.

توت فرنگی

3. هندوانه

هندوانه میوه‌ای است که قند زیادی دارد. اما به دلیل ابعادی که دارد، شما فقط می‌توانید یک قسمت کوچکی از آن را میل کنید؛ به همین دلیل قند زیادی دریافت نمی‌کنید. هندوانه متشکل از 82درصد آب است و باعث می‌شود بدن شما هیدراته باقی بماند. فواید مختلف این میوه، آن را به یک میوه مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

4. هلو

هلو از دیگر میوه‌های مناسب برای کاهش وزن است که GI (گلیسمی) کمی دارد و در عین حال سرشار از مواد مغذی است.

میوه های لاغر کننده

5. گریپ فروت

تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که گریپ فروت می‌تواند فرایند کاهش وزن را به میزان قابل‌توجهی تسهیل کند. محققین، آزمایشی را به مدت 12 هفته، روی دو گروه مختلف انجام دادند و در نهایت متوجه شدند شرکت‌کنندگانی که سه وعده گریپ فروت تازه در روز می‌خورند، 6/1 کیلوگرم وزن کم کردند، در حالی که شرکت‌کنندگانی که از دارونما استفاده می‌کردند، کاهش وزن 3/0 کیلوگرمی داشتند.

6. پرتقال

پرتقال دارای کالری کم، فیبر بالا، ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌های ضروری است که می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

میوه های لاغر کننده

7. گلابی

گلابی یکی از میوه‌هایی است که بیشترین مقدار فیبر را دارد. به همین دلیل خوردن گلابی به عنوان میان‌وعده، به شما کمک می‌کند مدت زمان زیادی سیر بمانید.

8. کیوی

این میوه با مزه به نسبت ترشی که دارد به کاهش وزن شما کمک می‌کند. کیوی کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر است که هضم غذا و ماندگاری احساس سیری شما را تقویت می‌کند. علاوه بر این، کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که می‌تواند متابولیسم بدن شما را تنظیم کند و عملکرد سیستم ایمنیتان را هم بالا ببرد. 

9. انار

یکی از میوه‌های لاغر کننده قطعا انار است. این میوه عجیب و زیبا به دلیل ویژگی‌های تغذیه‌ای غنی‌اش می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، به‌ویژه پونیکالاژین‌ها و آنتوسیانین‌ها است که کاهش تجمع سلول‌های چربی و بهبود متابولیسم نقش دارد.

علاوه بر این، دانه‌های انار سرشار از فیبر است که می‌تواند احساس سیری را تقویت کند و باعث هضم بهتر غذا شود. حواستان باشد در مصرف انار زیاده‌روی نکنید و دانه‌های آن را خوب بجوید، چون ممکن است باعث انسداد روده شود.

10. آناناس

در بین میوه‌های لاغر کننده آناناس به‌عنوان یک میوه برتر شناخته می‌شود و مدال می‌گیرد. ای میوه سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله تیامین، منیزیم، ویتامین B6، ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین، مس، آهن و فولات است.

Lifehack می‌گوید گنجاندن آناناس در رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت کلیتان را بهبود بخشد، مو و پوست را تقویت کند، سطح انرژی را بالا ببرد و خطر چاقی، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. این جواهر استوایی همچنین به دلیل پتانسیل آن برای افزایش باروری، کمک به هضم و کاهش التهاب بدن هم شناخته شده است.

سخن پایانی

لیست بالا برای آشنایی شما با انواع میوه‌هایی است که می‌تواند در رژیم غذایی شما موثر باشد. البته میوه‌های لاغر کننده، محدود به این موارد نیستند و می‌توان میوه‌های دیگری را نیز به این لیست اضافه کرد.

دوباره تکرار می‌کنیم که نیازی نیست سایر میوه‌ها را که قند بیشتری دارند، به طور کل از برنامه غذایی‌تان حذف کنید؛ ولی سعی کنید از میوه‌های با قند بالا، کمتر استفاده کنید و به جای آن، از میوه های لاغر کننده ای  که در این مقاله معرفی کردیم، استفاده کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

LifeHack

Women’s Health

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب