رژیم شیر چیست و آیا برای کاهش وزن مفید است؟

رژیم شیر

فهرست مطالب

شیر چربی دارد و چربی زیاد، برای بدن خوب نیست. اما چرا این روزها در شبکه‌های اجتماعی و محافل مختلف، رژیم شیر یکی از انواع رژیم غذایی است که برای کاهش وزن توصیه می‌شود؟ رژیم شیر به خاطر مزایای متعددی که برای کاهش وزن دارد، این روزها حسابی محبوب شده اما قبل از گرفتن هر رژیم باید در مورد مزایای و معایب آن بدانید.

در ادامه به مهم‌ترین سوال‌های شما در مورد رژیم شیر جواب می‌دهیم. با مجله‌ی سلامتی لیمومی همراه باشید.

رژیم شیر

رژیم شیر چیست؟

رژیم شیر یکی از رژیم‌های غذایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تمرکز اصلی این رژیم بر مصرف لبنیات و تامین بیشتر مواد مغذی لازم بدن از طریق شیر و محصولات لبنی است.

این رژیم غذایی مثل بسیاری از رژیم‌های غذایی دیگر، مزایا و معایب خودش را دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این رژیم غذایی به چشم می‌خورد، محدود کردن منابع غذایی به شیر و لبنیات است. بهترین رژیم‌های غذایی، رژیم‌هایی هستند که برای شما هیچ محدودیت غذایی ایجاد نکنند.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین انواع رژیم غذایی برای لاغری

بدن برای زنده ماندن و انجام وظایف اندام‌ها، به چند دسته‌ی اصلی از مواد غذایی نیاز دارد که شامل فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم است. با رژیم‌هایی مثل رژیم شیر، برخی از این مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید که می‌تواند منجر به مشکلاتی برای سلامت بدن شود.

توصیه ما این است که از رژیم‌های غذایی متنوع برای لاغری و رسیدن به وزن سالم استفاده کنید. در این رژیم‌ها، وعده‌های غذایی یا دسته‌ای از مواد غذایی ضروری بدن حذف نمی‌شوند و بدون محدودیت، می‌توانید هم‌زمان از کاهش وزن و خوردن خوراکی‌های خوشمزه لذت ببرید.

رژیم شیر

رژیم شیر چگونه است؟

رژیم شیر یک برنامه غذایی است که در آن فرد مجبور است برای مدت طولانی فقط و فقط محصولات مبتنی بر شیر مصرف کند. رژیم شیر ممکن است برای روزها یا هفته‌ها، طبق توصیه‌ی متخصص تغذیه ادامه پیدا کند.

اگر سری به منابع خارجی از جمله ndtv بزنید، می‌بینید که آن‌ها هم این رژیم را تایید نمی‌کنند. رژیم شیر ممکن است سلامت شما را مختل کند؛ چون شیر زیاد ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. به همین دلیل باید این رژیم را زیر نظر متخصص تغذیه شروع کنید و ادامه دهید. متخصص تغذیه متناسب با نیازهای بدن شما، رژیم مناسب را توصیه می‌کند. مثلا اینکه چه مقدار از مواد لبنی یا کدام محصولات را مصرف کنید، به عوامل مختلفی مثل وزن و سن و شرایط بیماری‌های شما بستگی دارد که آن را پزشک تعیین می‌کند.

همچنین ترک غذا و مصرف شیر به‌تنهایی یا فرآورده‌های حاوی شیر در روزهای ابتدایی کار سختی است. در واقع بسیاری از متخصصان اجازه حذف کامل غذا را نمی‌دهند. حذف کامل تمام مواد غذایی دیگر، باعث کمبود مواد مغذی در بدن شما می‌شود. بنابراین، به جای قطع کامل مصرف غذا، مصرف شیر را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره رژیم شیر و موز؛ آیا با شیر و موز هم لاغر می‌شویم؟

رژیم شیر

خوراکی‌های مجاز در رژیم شیر

در رژیم شیر می‌توانید از انواع محصولات لبنی استفاده کنید. البته همیشه بهترین گزینه، مصرف لبنی کم‌چرب است. در نتیجه چه برای مصرف شیر، چه محصولات لبنی دیگر، حتما همیشه نوع کم‌چرب را انتخاب کنید؛ به‌خصوص زمانی که می‌خواهید برای کاهش وزن رژیم بگیرید.

بیشتر بخوانید: رژیم کانادایی چیست؟ چطور با رژیم کانادایی لاغر شویم؟

خوراکی‌های غیرمجاز در رژیم شیر

در رژیم شیر معمولا باید مواد غذایی دیگر را به طور کامل حذف کرد اما این کار آسیب‌هایی هم به دنبال دارد.

در مجموع بهتر است که در رژیم شیر این مواد غذایی را مصرف نکنید:

  • سبزیجات: سیب زمینی و کدو تنبل.
  • میوه‌ها: انبه، جک‌فروت و لیچی یا سرخالو.
  • چربی‌ها و روغن‌ها: کره، سس مایونز، پنیر موزارلا، پنیر خامه‌ای و خامه پر چرب.
  • آجیل: بادام هندی.
  • نوشیدنی‌ها: نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه‌های بسته‌بندی شده، نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی و الکل.

بر اساس طب سنتی آیورودا، میوه‌هایی مانند خربزه را نباید با شیر مصرف کرد. خربزه خواص ادرارآور دارد و شیر دارای خواص ملین است و این ترکیب، ناسازگار است. این ترکیب در برخی افراد، منجر به استفراغ یا سایر عوارض جانبی مرتبط با دستگاه گوارش می‌شود.

رژیم شیر

فواید رژیم شیر

شیر یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی است. به خاطر تمام مواد مغذی و ویتامین‌هایی که دارد، می‌تواند بسیار پرفایده باشد. در ادامه به چند مورد از فواید رژیم شیر اشاره می‌کنیم:

1. تامین کلسیم موردنیاز بدن

شیر غنی‌ترین منبع کلسیم است. استخوان، دندان و ماهیچه‌های شما را تقویت کرده و همچنین به حفظ توده‌ی استخوانی کمک می‌کند.

2. تامین پروتئین موردنیاز بدن

شیر همچنین منبع بسیار خوبی برای تامین انرژی است. وظیفه‌ی اصلی پروتئین، ساخت و ترمیم عضلات بدن است. همچنین مصرف روزانه شیر از هوس‌های غذایی غیرضروری جلوگیری می‌کند. در نتیجه در کاهش وزن هم تاثیرگذار است.

رژیم شیر

3. تامین پتاسیم موردنیاز بدن

وقتی برای کاهش وزن، زیادتر از حد معمول ورزش می‌کنید، حسابی عرق می‌کنید. در این دوره مقدار زیادی پتاسیم از دست می‌دهید که با تعریق خارج می‌شود. این نوشیدنی به حفظ سطح پتاسیم در خون شما کمک می‌کند.

4. تامین فسفر موردنیاز بدن

فسفر برای تقویت استخوان‌ها و تولید انرژی ضروری است. اگر می‌خواهید تناسب اندام داشته باشید و فعال بمانید، باید به طور منظم غذاهای غنی از فسفر مصرف کنید. شیر این ماده معدنی را به مقدار کافی در اختیار شما قرار می‌دهد.

5. تامین ویتامین‌های موردنیاز بدن

شیر منبع غنی ویتامین‌ها است. از ویتامین D که به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند تا ویتامین A که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین‌های ضروری، شیر منبع بسیار خوبی از ویتامین B2 و نیاسین است.

رژیم شیر

عوارض رژیم شیر

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، این رژیم غذایی به خاطر محدود کردن مصرف مواد غذایی دیگر، می‌تواند عوارضی هم داشته باشد. در نتیجه به هیچ وجه یک رژیم بلندمدت نیست و اصلا نباید بدون نظارت پزشک، از آن استفاده کرد

اگر به مدت ۳۰ روز شیر بنوشید، ممکن است برخی از مزایای سلامتی مانند بهبود سلامت استخوان و افزایش مصرف کلسیم و همچنین افزایش پروتئین و سایر مواد مغذی را تجربه کنید. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که نوشیدن بیش از حد شیر نیز می‌تواند عواقب منفی مانند افزایش سطح کلسترول، ناراحتی‌های گوارشی و افزایش خطر ابتلا به برخی آلرژی‌ها را داشته باشد.

 

این رژیم که اجازه نوشیدن شیر را به مدت ۴ هفته می‌دهد، دارای معایب زیر است:

  • باعث کمبود‌های تغذیه‌ای می‌شود.
  • ممکن است باعث بروز آکنه در کودکان و بزرگسالان شود.
  • ممکن است باعث نفخ شود.
  • پایبندی به رژیم شیر دشوار است.

نوشیدن شیر با معده خالی به دلیل عدم تعادل اسید معده، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ و ناراحتی‌های شکمی شود. علاوه بر این، هضم شیر با معده خالی ممکن است دشوار باشد؛ بنابراین بهتر است آن را با سایر غذاها مصرف کنید.

رژیم شیر

کدام شیر برای کاهش وزن بهتر است؟

اگر می‌خواهید از رژیم شیر سریع‌ترین نتیجه را بگیرید، از شیر بدون چربی استفاده کنید.

شیر گاو، حاوی چربی است که ممکن است برای افراد مبتلا به چاقی، دیابت و مشکلات قلبی مناسب نباشد. با این حال این شیر، سیرکننده‌تر و مغذی‌تر است و در نتیجه کالری دریافتی را کاهش می‌دهد.

به طور کلی توصیه می‌شود که بزرگسالان بیش از ۳ وعده لبنیات در روز از جمله شیر مصرف نکنند. بنابراین مقدار لبنیاتی که باید مصرف کنید به سن، جنس و سطح فعالیت شما بستگی دارد. همچنین نوع شیر تعیین می‌کند که آیا باید آن را ۳ بار در روز بنوشید یا کمتر. چون ممکن است شیر کامل برای برخی افراد، کالری و چربی بیش از حد داشته باشد؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است به کالری و چربی در رژیم غذایی خود نیاز داشته باشند.

اگر گیاهخوار یا دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، نیازی به مصرف لبنیات ندارید. می‌توانید شیر بادام یا شیر سویا را انتخاب کنید.

بشتر بخوانید: رژیم گیاهخواری چیست؟ آیا این رژیم باعث کاهش وزن می‌شود؟

نکاتی درباره‌ی رژیم شیر و لاغری

  • برای کاهش وزن رژیم فقط شیر نگیرید. با این رژیم خیلی زود خسته می‌شوید. غذاهای پر فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین مصرف کنید.
  • ورزش را نادیده نگیرید. باید حداقل ۵ ساعت در هفته تمرین داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید کربوهیدرات بخورید، کالری اضافی آن را با ورزش کردن بسوزانید.
  • می توانید یک روز تقلب در هفته داشته باشید و در آن روز ۵۰۰ کالری اضافی مصرف کنید. از این مقدار تجاوز نکنید.
  • از غذاهای ناسالم و الکل دوری کنید.
  • به اندازه‌ی کافی آب بنوشید.
  • با حداقل ۶ ساعت خواب در شبانه روز، به بدن خود استراحت و زمان دهید تا ریکاوری کند.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

ndtv

stylecraze

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید