خصوصیات رژیم غذایی مناسب چیست؟

رژیم لاغری مناسب

فهرست مطالب

امروزه به دلایل مختلفی نظیر استفاده از غذاهای فست‌فودی، ورزش نکردن، مشاغل کم‌تحرک و... بسیاری از افراد جامعه دچار اضافه‌وزن شده‌اند. از آنجایی‌که چاقی می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون و... شود. این افراد به دنبال رژیم غذایی مناسب هستند، تا بتوانند وزن خود را کاهش داده و آن را ثابت نگه دارند.

به همین منظور در ادامه مجله سلامتی لیمومی قصد داریم شما را با ویژگی‌های یک رژیم لاغری سالم و اصولی، بیشتر آشنا کنیم.

 

اهمیت انتخاب رژیم غذایی مناسب

شاید شما نیز بارها تیتر رژیم‌های لاغری رایگان را در سایت‌های مختلف مشاهده کرده باشید یا اینکه افرادی را دیده باشید که از رژیم‌های تجویز شده برای دوستان یا نزدیکان خود استفاده می‌کنند. به نظر شما این رژیم‌ها چقدر سالم و اصولی هستند؟ آیا تأثیر این رژیم‌ها روی تمامی افراد یکسان است؟ در جواب به این سؤال‌ها باید بگویم، خیر!

متأسفانه امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که با پیروی کردن از این رژیم‌ها، دچار مشکلاتی نظیر ریزش مو، تیرگی پوست، کمبود ویتامین، ضعف عضلات و… شده‌اند؛ زیرا در تنظیم این رژیم‌ها شرایط فیزیکی و سلامتی بدن شما مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین در صورت استفاده از آن‌ها ممکن است بدن شما رژیم را ناسازگار دانسته و دچار عوارض جبران‌ناپذیری شوید.

بیشتر بخوانید:رژیم غذایی سالم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
رژیم غذایی مناسب به رژیم‌هایی گفته می‌شود که توسط متخصص تغذیه تنظیم ‌شده‌اند. متخصص تغذیه پس از بررسی وضعیت سلامتی و شرایط فیزیکی شما بهترین و مناسب‌ترین رژیم لاغری را برای شما آماده می‌کند.

از آنجایی‌که رژیم لاغری سالم و اصولی تنظیم‌شده توسط متخصص، کاملاً سازگار و متناسب با شرایط جسمی و سوابق پزشکی شما آماده می‌شود، امکان بروز عوارض ناشی از رژیم لاغری بسیار کم است.

رژیم غذایی مناسب

ویژگی‌های رژیم غذایی مناسب چیست؟

از آنجایی‌که رژیم لاغری سالم و اصولی توسط متخصص تغذیه تنظیم‌ شده است؛ تمامی ویتامین‌ها، اسیدهای چرب مفید، مایعات و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما باید در این رژیم لحاظ شده باشد.

از طرفی وعده‌های غذایی روزانه باید به‌گونه‌ای تعیین شده باشد که با پیروی کردن از آن‌ها دچار ضعف و بی‌حالی نشوید. به این معنا که با کم شدن حجم غذای مصرفی، میزان انرژی شما کاهش پیدا نکند. به‌طورکلی موارد زیر از مهم‌ترین خصوصیات یک رژیم لاغری سالم و اصولی محسوب می‌شوند.

  • حذف وعده‌های غذایی ممنوع است

یکی از مشکلات رژیم‌های خودسرانه و غیراصولی این است که یک وعده غذایی مانند شام حذف می‌شود. این روش شاید موجب کاهش وزن شود، اما علاوه بر لاغری عوارضی مانند ریزش مو و … را نیز به دنبال دارد.

از طرفی پس از متوقف کردن رژیم غذایی، وزن کاهش‌یافته بازخواهد گشت. درصورتی‌که در رژیم‌های اصولی به‌هیچ‌عنوان وعده‌های غذایی حذف نمی‌شوند، بلکه حجم و نوع غذای مصرفی در هر وعده تغییر خواهد کرد.

متخصص تغذیه تا جای ممکن با توجه به سلیقه غذایی شما، وعده‌های غذایی را مشخص می‌کند.

حذف وعده غذایی

  • مصرف کربوهیدرات را قطع نکنید

کربوهیدرات یکی از مواد ضروری است که عدم وجود آن در بدن می‌تواند موجب کاهش انرژی، خستگی، پرخاشگری و … شود. شاید در ابتدای قطع مصرف آن وزن شما کاهش پیدا کند، اما پس از مدت کوتاهی با عوارض ناشی از عدم کربوهیدرات مواجه خواهید شد.

از طرفی پس از متوقف کردن رژیم مجدداً شاهد افزایش وزن خواهید بود. به همین دلیل در رژیم غذایی مناسب تنها حجم کربوهیدرات مصرفی کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:برنامه رژیم لاغری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • مصرف گلوتن را جدی بگیرید

گلوتن پروتئین موجود در محصولات گندم و جو است که مصرف آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین در هیچ‌کدام از رژیم‌های لاغری عدم مصرف آن توصیه نمی‌شود. به همین دلیل در رژیم لاغری سالم و اصولی استفاده از محصولات حاوی گلوتن بسیار ضروری است.

از طرفی برخلاف تصور بسیاری از افراد مصرف گلوتن هیچ تأثیری در افزایش وزن یا کاهش وزن ندارد، بنابراین برای کاهش وزن نیازی به حذف گلوتن نیست؛ مگر اینکه فرد دارای حساسیت به گلوتن باشد که در این صورت رژیم مختص خود را دریافت می‌کند.

  • تأثیر پیاده‌روی را دست‌کم نگیرید

michigan می‌گوید که از دیگر خصوصیات رژیم غذایی مناسب انجام پیاده‌روی در کنار رژیم غذایی است. انجام پیاده‌روی‌های روزانه و سبک به‌راحتی می‌تواند موجب تسریع کاهش وزن و همچنین پیشگیری از بازگشت وزن پس از متوقف کردن رژیم غذایی شود.

برای پیاده‌روی نیازی به تمرینات سخت و طولانی‌مدت نیست. کافی است نیم ساعت تا یک ساعت به‌طور روزانه و مرتب پیاده‌روی داشته باشید.

مواد غذایی مغذی

  • چربی‌های سالم را تأمین کنید

در رژیم لاغری سالم و اصولی چربی‌های سالم جایگزین چربی‌های اشباع و غیرسالم می‌شوند. ازجمله چربی‌های سالم و غیراشباع می‌توان به بادام‌زمینی، روغن‌زیتون طبیعی، انواع آجیل‌ها و… اشاره کرد. این چربی‌ها علاوه بر اینکه از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند، دارای خاصیت سیرکنندگی نیز است.

  • در خوردن مواد غذایی سالم افراط نکنید

در خوردن مواد غذایی سالم زیاده‌روی نکنید! کاملاً درست است که مواد غذایی سالم به‌تنهایی هیچ‌گونه آسیبی به بدن شما نمی‌زنند، اما استفاده بیش ‌از اندازه آن‌ها می‌تواند موجب افزایش کالری و درنهایت منجر به افزایش وزن شما شود.

 

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید