ناگفته‌هایی درباره تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

فهرست مطالب

وقتی صحبت از چاقی می‌شود بیشتر افراد یاد مشکلاتی مثل دیابت، بالا‌بودن کلسترول، فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌افتند در حالی که چاقی روی جنبه‌های مهم دیگری از زندگی هم اثر می‌گذارد. ما در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قرار است از راجع به یکی از این جنبه‌های مهم یعنی تاثیر چاقی بر روابط زناشویی توضیح دهیم. همراهمان باشید.

معنی چاقی چیست؟

اول از همه باید توضیح دهیم وقتی می‌گوییم فردی چاق است منظورمان چیست. به طور کلی یک فرد زمانی چاق در نظر گرفته می‌شود که حداقل وزنی 20% بالاتر از وزن ایده‌آلش داشته‌باشد.

در معیارهای علمی، شاخص توده بدنی یا همان BMI به عنوان معیار چاقی در نظر گرفته می‌شود. BMI مساوی است با وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر.

افراد دارای اضافه وزن، شاخص توده بدنی‌ای بین 25 تا 30 دارند و این عدد برای افراد چاق به بالای 30 می‌رسد.

تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

جلوه‌های تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

تاثیر چاقی بر روابط زناشویی معمولا خود را به صورت محدویت‌های فیزیکی و روانی نشان می‌دهد.

محدودیت‌های فیزیکی

1) تاثیر بر اندام‌های جنسی

چاقی بیش‌از‌حد، روی اندام‌های جنسی تاثیر می‌گذارد؛ مثلا چربی اضافی شکمی در مردان باعث می‌شود که آلت تناسلی آن‌ها پوشانده شود و اگر این چربی در لگن، ران‌ها و باسن زنان باشد باعث می‌شود دخول به راحتی صورت نگیرد.

تاثیر چاقی بر روایط زناشویی

2)     بیماری میکروواسکولار

این بیماری، در بین افراد چاق و دارای اضافه وزن رایج است و بر توانایی رگ‌های خونی برای پمپاژ خون در سراسر بدن تأثیر می‌گذارد. وقتی صحبت از تاثیر چاقی بر روابط زناشویی می‌شود، بیماری میکروواسکولار خود را در میزان خون‌‌رسانی به اندام‌های جنسی نشان می‌دهد.

اگر مردی به دلیل چاقی، بیماری میکروواسکولار داشته باشد، ممکن است به اختلال نعوذ ناشی از کاهش جریان خون در اندام تناسلی دچار شود. همین بیماری در زنانی که چاق هستند میزان جریان خون را  در کلیتوریس که عضو تاثیرگذاری در میزان لذت جنسی است، کاهش می‌هد.

در هر صورت میکروواسکولار ناشی از چاقی بیش‌از‌حد، ممکن است میزان تحریک و توانایی ارگاسم را کاهش دهد.

تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

3)     تاثیر روی هورمون‌ها

چاقی بر روی هورمون‌ها نیز تاثیر دارد؛ چربی اضافی، سطح هورمون‌های جنسی را تغییر می‌دهد و به نوعی آن‌ را پایین می‌آورد. نتیجه نهایی این می‌شود که میزان میل، تحریک و رضایت جنسی کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر نکاتی که گفتیم این را هم باید اضافه کنیم که بیماری‌ها یا عوارضی که چاقی به دنبال خودش دارد، مثل دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و خستگی همه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر کاهش میل جنسی افراد چاق، تاثیر می‌گذارند.

تاثیر چاقی بر روایط زناشویی

محدودیت‌های روانی

احساس صمیمیت و اعتماد‌به‌نفس در روابط زناشویی به زوجین کمک می‌کند که رابطه جنسی بهتری تجربه کنند، اما امکان دارد که چاقی هریک از طرفین، روی این احساسات تاثیر بگذارد.

افرادی که به شدت چاق هستند، تصویر ذهنی بدی از بدن خود دارند و همین تصویر باعث می‌شود تا کمتر بخواهند رابطه جنسی صمیمانه و با اعتماد‌به‌نفسی با همسر خود برقرار کنند.

 از آن‌طرف، همسران این افراد هم به دلیل اینکه شریکشان خود را دست‌پایین می‌گیرد و تمایلی به برقراری ارتباط جنسی ندارند، کم‌کم از برقراری ارتباط جنسی دل‌سرد می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: تاثیر چاقی بر روابط عاشقانه؛ آیا چاقی به رابطه عاطفی شما آسیب می‌زند؟

تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

چه‌کار می‌توانید انجام دهید؟

در مرحله اول مراجعه به چند متخصص می‌تواند کمک زیادی به بهبود رابطه جنسی افراد چاق کند؛ از جمله روانکاو یا روان‌شناس، سکس‌تراپیست، متخصص تغذیه و مربی ورزش. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • روانشناس یا روانکاوها به افراد چاق کمک می‌کنند که علت‌های ریشه‌ای و روانی چاقی خود را پیدا کنند و روی مانع‌های ذهنی‌ای که باعث می‌شود چاق بمانند کار کنند.

شما می‌توانید در این مسیر از رواشناسان لیمومی نیز کمک بگیرید. برای رزرو وقت، کلیک کنید.

تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

  • سکس‌تراپیست‌ها به زوجین کمک می‌کنند که کیفیت رابطه جنسی خود را حتی در هنگام چاقی تا جای ممکن بالا نگه دارند. علاوه‌بر‌این، به زوج‌هایی که مشکل چاقی دارند، پوزیشن‌های مخصوص و کاربردی هنگام رابطه جنسی را آموزش می‌دهند.
  • متخصصین تغذیه به افراد چاق کمک می‌کنند که رژیم غذایی مناسب با شرایط فردیشان دریافت کنند و به سالم‌ترین شکل وزن کم کنند.

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

 

  • مربیان ورزش هم به افراد چاق کمک می‌کنند که به فرم بدنی بهتری برسند و عضله‌سازی اصولی انجام دهند. نقش مربیان ورزش در کنار متخصصین تغذیه خود را بیشتر نشان می‌دهد.

تاثیر چاقی بر رابطه جنسی

چگونه به همسرمان کمک کنیم لاغر شود؟

در رابطه زناشویی چه شما آن شخصی باشید که چاق است، چه شریک زندگیتان و چه هردو، در نهایت مهم این است که برای کاهش وزن در کنار هم حرکت کنید. در ادامه با ارائه چند راه‌کار، شما را راهنمایی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: اگر همسرمان چاق شد چه کار کنیم؟ راه‌های کاهش وزن برای آقایان

1) کمک بخواهید

اگر شما آن فردی هستید که از اضافه‌وزن رنج می‌برید، طی یک گفت‌وگوی صمیمانه و شفاف به همسرتان بگویید که برای کاهش وزنتان به چه چیزی احتیاج دارید.

مثلا از همسرتان بخواهید، هرشب به همراه شما به یک پیاده‌روی نیم‌ساعته بیاید یا اینکه به محیط خانه غذاها و خوراکی‌های ناسالم وارد نکند.

با خودتان روراست باشید. یک لیست تهیه کنید و در آن بنویسید انجام چه کارهایی از طرف شریک زندگیتان به شما انگیزه بیشتری برای کاهش وزن می‌دهد. سپس آن را در اختیار همسرتان بگذارید.

تاثیر چاقی بر روابط جنسی

2) شنونده خوبی باشید

اگر همسر شما از اضافه وزن رنج می‌برد و تصمیم می‌گیرد راجع به این مسئله با شما صحبت کند، برای او شنونده خوبی باشید. بگذارید او شما را در تجربه خود شریک کند.

سعی کنید نسبت به حرف‌های همسرتان حالت تدافعی نداشته باشید و تلاش نکنید که او را نصیحت کنید. در عوض، در مورد تجربه چاقی او کنجکاو باشید تا با هم علت‌های ریشه‌ای آن را پیدا کنید و برای برطرف کردن آن قدم بردارید.

تاثیر چاقی بر رابطه جنسی

3) واقعیت را بپذیرید

اگر وارد دوران میان‌سالی یا پیری شده‌اید، خوب می‌دانید که خوردن غذاهای سالم یا فعالیت بدنی زیاد، نمی‌تواند مانع از چاقی شود. با افزایش سن، میزان متابولیسم بدن هم پایین می‌آید، در نتیجه این واقعیت را بپذیرید که شما و همسرتان نمی‌توانید از نظر وزنی مثل فردی که در دهه 20 زندگی خود قرار دارد، باشید.

برای کمک به خود در این دوران بهتر است با یک پزشک متخصص صحبت کنید و ببینید چه غذاها و فعالیت‌هایی را در الگوی زندگی روزانه خود داشته باشید که به چاقی بیش‌ازحد دچار نشوید و وزن خود را تا جای ممکن متعادل نگه دارید.

تاثیر چاقی بر روابط زناشویی

4) برنامه گروهی داشته باشید

کاهش وزن می‌تواند حوصله‌سر‌بر باشد، در نتیجه مهم است که خود و همسرتان را مجبور کنید که به این برنامه حوصله‌سر‌بر چاشنی هیجان اضافه کنید.

مثلا با هم قرار بگذارید و پیاده‌روی در پارک را، با گوش‌دادن به موزیک مورد علاقه جفتتان انجام دهید. اگر چندکیلو کم کردید برای جفتتان جایزه درنظر بگیرید. با هم در آشپزخانه غذای سالم درست کنید و… .

تاثیر چاقی بر رابطه جنسی

5) بازرس نباشید

لازم نیست تمام فعالیت‌های همسرتان را برای کاهش وزن زیر نظر بگیرید. این کار به او احساس ناامنی و اضطراب می‌دهد و باعث می‌شود که فکر کند شما به او در کاهش وزن ایمان ندارید.

به عنوان مثال، هنگامی که سر میز غذا نشسته‌اید، با نگاه‌های سنگین، لقمه‌های همسرتان را نشمرید در عوض با هم تصمیم بگیرید که پیش‌غذا، نوشیدنی‌هایی مثل دلستر یا دسری مثل بستنی را از میز غذای خود حرف کنید.

6) جای جبران بگذارید

هر انسان چاقی در مسیر لاغر شدن ممکن است گاهی اراده خود را از دست بدهد. همسر شما یا خود شما هم استثناء نیستید. اگر همسرتان چندبار ناپرهیزی غذایی کرد یا نتوانست به باشگاه ورزشی برود، به او عذاب وجدان ندهید؛ درعوض تشویقش کنید که در روزهای بعدی کم‌کاری خود را با کمک شما جبران کند.

تاثیر چاقی بر رابطه جنسی

در نهایت:

در مورد تاثیر چاقی بر روابط زناشویی صحبت کردیم و گفتیم اضافه وزن، می‌تواند برای زنگی جنسی شما مشکل‌ساز باشد. اما برای حل این مشکل، باید صبور باشید. کاهش وزن، یک‌شبه برای خودتان یا همسرتان اتفاق نمی‌افتد. به یاد بیاورید ارزش وجودی همسر شما را وزن او تعیین نمی‌کند. به کاهش وزن خود یا همسرتان به عنوان چیزی که باعث بهبود کیفیت کلی زندگی می‌شود نگاه کنید، نه فقط راهی برای بهبود رابطه جنسی.

اگر در این راه مشورت خواستید، ما در لیمومی کنارتان هستیم تا با پیشنهاد بهترین و کارآمدترین رژیم غذایی مناسب بدنتان، شما و همسرتان را در راه کاهش وزن صحیح و اصولی کمک کنیم.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط