تاثیر چاقی بر روابط عاشقانه؛ آیا چاقی به رابطه عاطفی شما آسیب می‌زند؟

تاثیر چاقی بر روابط عاشقانه

فهرست مطالب

من پسران و دختران زیادی را در اطرافیانم دیده‌ام که به طور سنتی ازدواج کرده‌اند. اکثر آن‌ها افرادی بودند که اندام نسبتا متناسبی داشتند و حداقل با اضافه وزن درگیر نبودند. به همین دلیل، یکی از ملاک‌های ازدواج برای آن‌ها، «چاق نبودن» بود؛ اگر با فردی آشنا می‌شدند که هیکل نسبتا چاقی داشت، او را بی‌بروبرگرد رد می‌کردند. بنابراین، هیکل مناسب، موضوعی است که حتی می‌تواند روابط عاطفی و ازدواج شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. 

قبل از اینکه به سراغ بقیه مطلب برویم، لازم است بگوییم که این مقاله برای به وجود آوردن حس خجالت و شرمساری در شما نیست. بلکه هدف از این مطلب، رویارویی با این واقعیت است که بیشتر مردم جذب افرادی می‌شوند که ظاهری متناسب و اندامی ایده‌آل دارند.

در فرهنگ‌ بسیاری از کشورها، از جمله کشور ما، به لاغری اهمیت بیشتری داده می‌شود. در حالی که ممکن است در جاهای دیگر، لاغری آنقدرها هم طرفدار نداشته باشد. متاسفانه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به خاطر چاق بودن، مسخره و حتی قضاوت می‌شویم. اگر بدن شما با فرم اندام‌های ایده‌آل زنانه یا مردانه، مطابقت نداشته باشد، از نظر دیگران جذاب به نظر نمی‌آید.

 

چرا لاغرها جذاب‌تر به نظر می‌رسند؟

روانشناسی تکاملی نظریه‌ای دارد که دلیل این موضوع را توضیح می‌دهد. این نظریه می‌گوید بلوغ جنسی با ویژگی‌های جنسی، آشکار می‌شود. در دوران بلوغ، با افزایش ترشح هورمون‌های جنسی، این ویژگی‌ها به وجود می‌آیند.  

در مردان، هورمون تستوسترون باعث افزایش قد و بزرگ شدن عضلات می‌شود و بالاتنه آن‌ها را شبیه به یک مثلث وارونه می‌کند.

در زنان نیز هورمون استروژن، باعث بزرگ شدن سینه‌ها، باسن و لب‌ها می‌شود و اندام آن‌ها نیز شبیه به ساعت شنی می‌شود.

 

چاقی در ازدواج

روانشناسان تکاملی این‌ها را شاخص‌های تناسب‌اندام از نظر جنسی می‌نامند. زیرا این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که فرد از نظر سلامتی و باروری، مشکلی ندارد. به همین دلیل دیگران معمولا جذب افرادی با اندام ایده‌آل و متناسب می‌شوند، چرا که این افراد شاخص‌های تناسب اندام را دارند و ارتباط با آن‌ها، به معنی ارتباط با یک فرد سالم است.

بنابراین اضافه وزن جذابیت کمتری دارد، چون چاقی نشان می‌دهد که فرد فاقد شاخص‌های تناسب اندام است.

افرادی که اضافه وزن دارند، تلاش می‌کنند برای جبران این موضوع، ویژگی‌های مثبت شخصیتی‌شان را نشان دهند. آن‌ها به دنبال این هستند که اضافه وزن‌شان را با ویژگی‌های خوب‌شان جبران کنند و از این طریق دیگران را جذب خود کنند.

یکی از دیدگاه‌ها در این زمینه می‌گوید اضافه وزن یک نقص است که باید بر آن غلبه کرد. چون انسان به طور ذاتی، آرزوی یک شریک عاشقانه ایده‌آل را دارد. البته استثنا هم وجود دارد؛ مثلا مردانی که اضافه وزن دارند اما ثروتمند و مشهور هستند، ممکن است بتوانند زنانی را که از نظر اندام، جذاب‌تر از خودشان هستند را جذب کنند.

از طرف دیگر، زنان چاق، اگر چهره‌ای زیبا یا شخصیتی فوق‌العاده داشته باشند، ممکن است مردانی با ظاهر جذاب‌تر را جذب خود کنند.

 

چاقی در روابط عاشقانه چه تاثیری دارد؟

 

تاثیر چاقی در قرارهای عاشقانه

در قرارهای ملاقات، وزن یک آیتم بسیار مهم است. چون اولین چیزی که طرف مقابل شما می‌بیند، ظاهر فیزیکی شما است. حتی ممکن است چهره زیبا و شخصیت عالی داشته باشید، اما اگر وزن مناسبی نداشته باشید، امتیاز آن را از دست می‌دهید.

تاثیر چاقی در رابطه عاطفی

لارنس جوزف، استاد روانشناسی و روان درمان‌گر آمریکایی، تعریف می‌کند:

«در اواخر دهه بیستم زندگی‌ام، زمانی که درگیر اضافه وزن بودم و تقریبا 30 پوند اضافه داشتم، به یک قرار ملاقات رفتم. یکی از همکارانم که بسیار خوش‌اندام و جذاب بود، می‌خواست با من قرار ملاقات داشته باشد. او زنی بود که مردان زیادی دنبالش بودند، اما معمولا کسی نمی‌توانست به سادگی با او قرار عاشقانه بگذارد؛ و حالا او می‌خواست با من قرار ملاقات بگذارد. این موضوع باعث شده بود احساس سرخوشی و خوش‌شانسی داشته باشم.

زمانی که سر قرار حاضر شدم، او با محبت به شکمم دست زد و با تمسخر گفت باید وزن کم کنم. همان لحظه متوجه شدم که این آخرین قرار ملاقات ما خواهد بود. به نظرم من برای او جالب بودم چون هوش خوبی داشتم، اما تناسب اندام نداشتم و این برای فردی مانند او، غیرقابل‌قبول بود.»

 

مقاله پیشنهادی: اگر همسرمان چاق شد چه کار کنیم؟

 

تاثیر چاقی در ازدواج

جوزف ادامه می‌دهد:

«خوشبختانه موقعی که همسر آینده‌ام را دیدم، در حال لاغر شدن بودم. اما زمانی که شب‌ها با همسرم به قرارهای عاشقانه ‌رفتم، دوباره چاق شدم. خوشبختانه این موضوع چندان برای همسرم اهمیت نداشت و من توانسته بودم اضافه وزنم را با شخصیتم جبران کنم.

اما به هر حال من به عنوان یک درمانگر، همیشه از مردان می‌شنوم زمانی که همسرانشان به ظاهر و هیکل‌شان اهمیت نمی‌دهند، آن‌ها علاقه و میل جنسی‌شان را از دست می‌دهند. مردان می‌گویند که نمی‌توانند خودشان را مجبور به ایجاد میلی کنند که در واقعیت وجود ندارد.

 

تاثیر چاقی در ازدواج

از طرف دیگر، اضافه وزن با دیابت و بیماری قلبی همراه است و این بیماری‌ها بر زندگی جنسی فرد تاثیر منفی می‌گذارد. در واقع با افزایش سن، میل جنسی افراد کاهش پیدا می‌کند؛ زمانی که یکی از طرفین درگیر بیماری جدی باشد، این بیماری در عملکرد جنسی او اختلال ایجاد می‌کند و کاهش میل جنسی با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

بنابراین اگر می‌خواهید تا سن پیری زندگی جنسی فعالی داشته باشید، باید از بیماری‌های مرتبط با چاقی دوری کنید.»

 

این موارد، تاثیر چاقی بر روابط عاشقانه را کاملا واضح و روشن می‌کند. می‌دانیم که ممکن است خواندن این مطلب برای شما دردناک بوده باشد، اما ما معتقدیم رویارویی با حقیقت، حتی اگر تلخ باشد، می‌تواند باعث تغییر در شما شود. اگر می‌خواهید روابط عاشقانه خوبی داشته باشید و روابطتان دچار سردی نشود، به ظاهرتان، از جمله اندام‌تان، بیشتر اهمیت دهید.

 

چه کار کنیم؟

بهترین راهکار برای حل این مشکل، تغییر سبک زندگی است. منظور از تغییر سبک زندگی، تغییر عادت‌های غذایی و شروع فعالیت فیزیکی است. ما معتقدیم برای کاهش وزن اصولی و داشتن یک زندگی سالم، باید عادت‌های غذایی‌تان را اصلاح کنید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم به وزن ایده‌آل‌تان برسید و آن را حفظ کنید. بنابراین اگر تصمیم‌تان برای رژیم لاغری و کاهش وزن جدی است، همین امروز دست به کار شوید.

 

برای دریافت رژیم لیمومی، کلیک کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. دقیقا درسته چقدر کامل و خوب بود من خودم درگیر چاقی بودم و الان در پایان راهم وزنم ۱۶۰ و قدم ۱۷۰ با ورزش و رژیم الان ۸۷ هستم چه هاااااااااااااااااا که نکشیدم

    1. محسن عزیز
      خوشحالیم که تونستید این مسیر سخت رو طی کنید.
      امیدواریم همیشه سلامت باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید