اگر همسرمان چاق شد چه کار کنیم؟ راه های کاهش وزن برای آقایان

راه های کاهش وزن برای آقایان

فهرست مطالب

«زمانی که برای اولین بار همسرم را دیدم، هیکل خوبی داشت و از لحاظ ظاهری، مطابق معیارهایم بود. اما در این چند سالی که ازدواج کردیم، او به شدت اضافه وزن پیدا کرده و هیچ شباهتی به فردی که چند سال پیش دیدم، ندارد. وقتی به او می‌گویم باید وزنش را کم کند، ناراحت و عصبانی می‌شود. آیا من حق ندارم از او بخواهم کمی لاغرتر شود؟»

زمانی که در مورد تاثیر چاقی در ازدواج تحقیق می‌کردم، در یکی از سایت‌های خارجی، این مطلب را خواندم. گویا نوشته بالا را زنی نوشته است که از اضافه وزن همسرش شاکی است و نمی‌داند چطور باید او را تشویق به کاهش وزن کند.

چاقی از آن دسته مشکلاتی است که قبل و بعد از ازدواج، می‌تواند چالش‌هایی را برای دو طرف به وجود آورد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد نحوه برخورد با همسری که اضافه وزن دارد، صحبت کنیم و راهکارهایی را ارائه دهیم.

 

آیا اضافه وزن در ازدواج، می‌تواند مشکل‌‎ساز باشد؟

تا به حال به سوگندهایی که عروس و دامادهای خارجی در مراسم ازدواج‌شان می‌خوانند، دقت کرده‌اید؟ همان سوگندی که دو طرف را متعهد می‌کند در پستی و بلندی‌های زندگی، کنار هم باشند و میدان را خالی نکنند؛ در فقر، ثروتمندی، بیماری، سلامتی و… .

آیا دیده‌اید در این سوگندنامه، به چاقی یا لاغری اشاره‌ای شود؟! اگر بخواهیم روراست باشیم، باید بگوییم که چاقی و لاغری، البته بهتر است بگوییم جذابیت ظاهری، در ازدواج و صمیمیت زوجین، تاثیر پررنگی دارد.

البته که هیچ قطعیتی در مورد جذابیت ظاهری وجود ندارد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم آن کسی که لاغر است جذاب است و آن کسی که اضافه وزن دارد، جذاب نیست. زیبایی یک تعریف کاملا نسبی و سلیقه‌ای است. اگرچه ملاک‌های زیبایی جامعه، به سمت و سویی رفته است که افرادی با تناسب اندام را «جذاب» و افرادی با اضافه وزن را «غیرجذاب» می‌داند. اما ما این تقسیم‌بندی را قبول نداریم؛ چرا که ملاک‌های زیبایی برای هر فردی متفاوت است.

کاهش وزن آقایان

مثلا بعضی مردان، به زنانی که هیکل توپُری دارند، علاقه‌مند می‌شوند؛ در حالی که بعضی دیگر، زنان لاغرتر را دوست دارند.

بنابراین منظور ما این نیست که افرادی که اضافه وزن دارند، جذاب نیستند. بلکه منظور ما این است که در ازدواج‌هایی که یکی از طرفین، به تناسب اندام همسرش اهمیت می‌دهد، اضافه وزن همسر می‌تواند مشکل‌ساز شده و باعث کاهش صمیمیت شود.

به هر حال اگر همسرتان اضافه وزن دارد، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

 

به جای جذابیت ظاهری، بر سلامتی او تاکید کنید

اضافه وزن، تنها جذابیت ظاهری همسر شما را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد؛ بلکه سلامتی او نیز به خطر می‌افتد. چاقی از عوامل مخرب در سلامت جسمی و روحی فرد است. افرادی که اضافه وزن دارند، در معرض ابتلا به دیابت، فشار خون، کلسترول بالا، سکته، بیماری‌های عروقی، سرطان، کبدچرب و… قرار می‌گیرند. این به معنای آن است که افراد چاق، ممکن است زندگی کوتاه‌تری نسبت به دیگران داشته باشند.

از طرف دیگر، این افراد مجبورند روزانه وزن زیادی را با خود حمل کنند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند فعالیت بدنی مناسبی داشته باشند و از فعالیت‌هایی که یک زمانی از آن لذت می‌بردند، محروم شوند. همچنین چاقی باعث اختلال در خواب، افسردگی، کم شدن اعتمادبه‌نفس و بروز مشکل در رابطه زناشویی می‌شود.

کاری که شما باید به عنوان همسر انجام دهید، این است که این نکات را به همسرتان گوشزد کنید و فقط روی جذابیت ظاهری و خوش‌هیکل بودن او تاکید نکنید. به همسرتان نشان دهید که نگرانی شما، صرفا به خاطر این نیست که همسری خوش‌هیکل داشته باشید؛ بلکه شما نگران سلامتی او و خطراتی که ممکن است زندگی او را کوتاه‌تر کند، هستید.

کاهش وزن برای آقایان

به همسرتان آسیب نزنید، بلکه به او کمک کنید

مرز باریکی بین کمک کردن و صدمه زدن وجود دارد. اگر فکر می‌کنید می‌توانید با انتقاد مداوم از همسرتان، او را به سوی کاهش وزن سوق دهید، کاملا در اشتباه هستید.

بسیاری از افراد، زمانی که عصبانی و ناراحت هستند یا اینکه در معرض انتقاد قرار می‌گیرند، به پرخوری روی می‌آورند. معمولا افرادی که دچار اضافه وزن هستند، نسبت به این موضوع حساسیت دارند. بنابراین باید مواظب کلمات، جملات و لحنی که انتخاب می‌کنید، باشید.

اگر مدام از الفاظی استفاده کنید که بوی سرزنش می‌دهند، ممکن است به جای کمک کردن به همسرتان، به او آسیب بزنید و او را به پرخوری -که نوعی واکنش دفاعی است- وادار کنید. بنابراین همسرتان بیشتر دچار اضافه وزن می‌شود و ممکن است حمایت شما نیز از او کمتر شود. به این ترتیب در یک چرخه معیوب گرفتار می‌شوید که هیچ کمکی به شما و همسرتان نمی‌کند.

مناسب‌ترین راهکار این است که رفتارهای همسرتان را با دقت بررسی کنید و ببینید که کدام یک از رفتارهای شما، برای او کمک‌کننده و کدام یک آسیب‌زننده است. به معنای خودمانی‌تر، باید قلق همسرتان را بلد باشید و بدانید بهترین راه برای تشویق او به کاهش وزن چیست.

 

همراه همسرتان باشید

از همسرتان بپرسید که نیازهای او برای کاهش وزن چیست؟ آیا برای پیاده‌روی روزانه‌اش به یک همراه نیاز دارد؟ اگر اینطور است خودتان داوطلب شوید و او را همراهی کنید.

یا اینکه به غذاهای سالم‌تری نیاز دارد؟ دست به کار شوید و با کمک خودش، غذهای رژیمی تهیه کنید.

همراهی‌های ریز و درشت شما، می‌تواند برای او یک دلگرمی به حساب آید. بنابراین به جای سرزنش‌های کلامی، بهتر است با رفتار و عمل‌تان او را به کاهش وزن تشویق کنید.

لاغر شدن آقایان

فقط روی جذابیت ظاهری او تمرکز نکنید

قطعا زمانی که تصمیم به ازدواج با همسرتان گرفتید، عوامل زیادی در تصمیم‌گیری شما دخیل بودند. منظورمان این است که به احتمال زیاد، شما فقط جذب هیکل همسرتان نشده‌اید! بلکه ارزش‌های دیگری که در شخصیت او وجود داشت (علاوه بر ظاهر)، توانست شما را جذب خود بکند.

اگر به هر دلیلی نتوانستید همسرتان را به کاهش وزن مجاب کنید، به زیبایی‌های دیگری که در باطن و ظاهر او وجود دارد، توجه کنید. این کار می‌تواند به حفظ صمیمیت و محبت بین شما، کمک کند.

 

راه های کاهش وزن برای آقایان

اگر با راهکارهای بالا توانستید همسرتان را مجاب کنید کمی برای کاهش وزن تلاش کند، سعی کنید به مرور عادت‌های غذایی او را تغییر دهید. نباید انتظار داشته باشید همسرتان ناگهان وعده‌های غذایی‌اش را به نصف تبدیل کند تا سریع لاغر شود. همین که عادت‌های غذایی سالمی را در خودش ایجاد کند و فعالیت بدنی (مثلا پیاده‌روی) بیشتری داشته باشد، یک قدم بزرگ است.

نکات زیر مواردی هستند که در کاهش وزن آقایان تاثیر به‌سزایی دارند، برای کاهش وزن همسرتان این نکات را در نظر بگیرید:

  1. مصرف پروتئین بیشتر

یکی از راه های کاهش وزن برای آقایان، مصرف پروتئین بیشتر است. ساده‌ترین تغییری که می‌توانید در رژیم غذایی همسرتان به وجود آورید، این است که پروتئین بیشتری را در وعده‌های غذایی‌اش بگنجانید. این کار باعث از بین بردن چربی‌های شکم می‌شود. افزایش مصرف پروتئین باعث افزایش احساس سیری و به تبع آن، باعث کاهش وزن می‌شود.

از طرف دیگر جذب پروتئین، با افزایش سوخت و ساز بدن و چربی‌سوزی همراه است. بنابراین مصرف این گروه غذایی، در کاهش وزن تاثیر قابل‌توجهی دارد.

رژیم غذایی برای آقایان

2.    اضافه کردن سرکه به وعده‌های غذایی

طبق برخی پژوهش‌ها، سرکه یک مکمل عالی برای رژیم غذایی است. مطالعات نشان داده یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه در روز، باعث کاهش وزن بدن، چربی شکم و دور کمر می‌شود. البته در این زمینه اختلاف نظر هم وجود دارد و بعضی از متخصصین تغذیه آن را قبول ندارند.

 

  1. مصرف چربی‌های سالم

بسیاری از افراد تصور می‌کنند در طول دوران لاغری، نباید از چربی استفاده کنند. درحالی که چربی‌های سالم، نه‌تنها باعث چاقی نمی‌شوند، بلکه به لاغری شدن نیز کمک می‌کنند. این دسته از مواد غذایی، مانند پروتئین‌ها، احساس سیری را افزایش می‌دهند و مانع از پرخوری می‌شوند. خوراکی‌های چرب مانند ماهی، روغن زیتون، شیر و بادام را در برنامه غذایی همسرتان قرار دهید.

 

مقاله پیشنهادی: 16 راه ساده و موثر برای کاهش وزن

 

  1. مصرف نوشیدنی‌های سالم‌تر

مصرف نوشیدنی‌های مضر مثل نوشابه و آبمیوه صنعتی، یک اشتباه بزرگ است. بنابراین حذف نوشابه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید همسرتان انجام دهد. اگر همسرتان به نوشابه عادت دارد، ممکن است در ابتدا کنار گذاشتن آن برایش سخت باشد، ولی این یکی از گام‌های مهم و موثر در کاهش وزن است.

5. نوشیدن آب کافی

در برخی موارد، افراد تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. نوشیدن آبِ کافی، متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

  سخن پایانی

تشویق کردن افراد دارای اضافه وزن به لاغری، نیاز به صبوری و حمایت دارد. ممکن است با یک اشتباه، همسرتان را به جای لاغری، به سوی اضافه وزن بیشتر سوق دهید. راهکارهای بالا، توصیه‌های کلی است که می‌تواند کمک‌کننده و راهگشا باشد. اما به هر حال این بر عهده شماست که بهترین راه ممکن برای نحوه صحبت کردن و رفتار با همسرتان را پیدا کنید. اگر در این راه نیاز به کمک داشتید، بهتر است با یک مشاور خانواده مشورت کنید.

 

برای دریافت رژیم لیمومی، کلیک کنید.

 

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط