10 غذای مناسب سرماخوردگی + میان وعده برای سرماخوردگی

غذا برای سرماخوردگی

فهرست مطالب

سرماخوردگی یکی از مشکلات شایع در فصل سرما است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. این بیماری با علائمی مانند سرفه، عطسه، گلو درد، خستگی و تب، روزهای قشنگ پاییزی و زمستانی را برای ما ناخوشایند می‌کند.

هنگامی که مبتلا به سرماخوردگی هستید ممکن است بیشتر دلتان بخواهد بخوابید و از خوردن یا نوشیدن چیزهایی که بدن شما را هیدراته نگه می‌دارند، صرف‌نظر کنید.

با این حال، برخی از غذاها هستند که تا حدودی علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهند. اگر نمی‌دانید چه غذای مناسب سرماخوردگی خوب است و معجزه می‌کند؛ در ادامه این مطلب از مجله سلامتی لیمومی را بخوانید.

سوالات متداول

هنگام سرماخوردگی چه بخوریم؟
غذاهای حاوی ویتامین A، ویتامین C و E می‌توانند شدت و طول علائم سرماخوردگی را کاهش دهند. بسیاری از غذاهای دارای خواص ضدالتهابی نیز در بهبود سرماخوردگی موثر هستند و غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.
چه غذاهایی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند؟
برای در امان ماندن از سرماخوردگی، غذاهایی را انتخاب کنید که ایمنی شما را تقویت کرده و با عفونت مبارزه کند. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مانند گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی، فلفل قرمز شیرین، کلم بروکلی، توت‌فرنگی، کلم پیچ و کیوی باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود که کلید مبارزه با عفونت است و به بدن شما کمک می‌کند در برابر سرماخوردگی یک سپر دفاعی قوی بسازد.
در زمان سرماخوردگی باید از چه غذاهایی اجتناب کرد؟
بدترین غذاها برای سرماخوردگی آن‌هایی هستند که باعث التهاب بینی می‌شوند؛ مانند قندهای فرآوری شده، کربوهیدرات‌ها و فست فود. نوشیدنی‌هایی که آب بدن را کم می‌کنند، مانند الکل و قهوه نیز می‌توانند علائم را بدتر کنند. زیرا بخش بزرگی از بهبود سرماخوردگی، هیدراته ماندن بدن است.
آیا عسل برای درمان سرماخوردگی مفید است؟
عسل ازنظر خواص درمانی یک خوراکی همه‌کاره است؛ به‌ویژه در ناراحتی‌های تنفسی. این ماده شفابخش، دارای خواص ضد باکتریایی، ضدویروسی، ضد قارچی و ضدالتهابی است که به کاهش شدت و مدت سرفه کمک می‌کند. برای نتیجه بهتر، عسل را به همراه آب‌لیمو تازه مصرف کنید. لیمو به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و به افزایش انرژی شما کمک می‌کند.

10 غذای مناسب سرماخوردگی

به‌عنوان یک قاعده کلی، بهترین غذای مناسب دوران سرماخوردگی، با بهترین غذاها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و ایجاد یک زندگی طولانی و سالم یکسان هستند.

رژیم غذایی کامل یعنی رژیمی که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم است. این غذاها به ما کمک می‌کنند تا تمام سلول‌هایمان از جمله سلول‌های سیستم ایمنی بدنمان به خوبی کار کنند.

تا به امروز اطلاعات فراوانی در دسترس نبود که به‌طور قطعی بگویند کدام غذاها مدت سرماخوردگی را کوتاه می‌کنند یا باعث بهبود سریع‌تر  می‌شوند. با این حال، مطالعاتی وجود دارند که مزایای غذای مناسب سرماخوردگی را اثبات می‌کنند. غذاهایی که نقش شگفت‌آوری در حفظ ایمنی بدن ما دارند به شرح زیر هستند:

آبگوست برای سرماخوردگی

1. آبگوشت

آبگوشت یک غذای مبتنی بر آب است که در صورت سرماخوردگی توصیه می‌شود آن را مصرف کنید. این غذای مایع دارای خواص ضدالتهابی است.

همچنین اسیدهای آمینه و مواد معدنی دارد که از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. شما با داشتن گوشت گاو، مرغ یا حتی آب قلم می‌توانید این غذای مقوی را درست کنید. در آبگوشت، از حبوباتی مانند نخود و افزودنی‌هایی مانند سیر، زنجبیل و فلفل استفاده کنید تا خواص آن چندین برابر شود.

از آن‌جا که هضم این غذا برای معده آسان است، در عین تاثیرگذاری، احساس سنگینی کمتری بر معده غالب خواهد شد و از حالت تهوع هم جلوگیری می‌کند. استفاده از استخوان یا اصطلاحا قلم و یا عصاره‌های آن، می‌تواند در کنار گوشت، پروتئین موردنیاز بدن را نیز تامین کند و مواد مغذی بیشتری را به بدن برساند.

همچنین می‌توانید با به‌کارگیری ادویه‌های مختلف، آبگوشت را لذیذتر کنید تا علاوه بر این‌که فواید یک غذا برای سرماخوردگی را دارد، خوردن آن برای بیمار لذت‌بخش‌تر نیز باشد.

سوپ برای سرماخوردگی

2. بورانی اسفناج

از دیگر گزینه‌ها برای غذای مناسب سرماخوردگی، بورانی اسفناج است. اسفناج یکی از سبزیجات چلیپایی است که درصورت سرماخوردگی، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. اسفناج دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و C است که محافظ سیستم ایمنی است.

ویتامین E نه تنها سیستم ایمنی را قوی نگه می‌دارد، بلکه با خواص آنتی‌اکسیدانی خود به سلول‌ها در انجام عملکردهای مختلف کمک می‌کند. اگر می‌خواهید اسفناج بیشتری بخورید، آن را در سالاد یا اسموتی بریزید، بخارپز کنید، تفت دهید یا در پخت انواع سوپ‌ها استفاده کنید.

3. سوپ

اگرچه یک کاسه سوپ داغ لزوماً درمان قطعی برای سرماخوردگی نیست، اما علائم دردناک آن را تسکین می‌دهد. بخار سوپ به حرکت مخاط از طریق بینی کمک و احتقان را برطرف می‌کند.

سوپ غذایی مایع است و به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک می‌کند. اگر گیاهخوار هستید، پس سوپ رشته فرنگی با نخود یا سایر سوپ‌های داغ بر پایه سبزیجات، بهترین گزینه برای شما هستند.

سوپ آب‌رسان و مغذی است و کمک می‌کند از نظر روانی احساس بهتری داشته باشید. از آنجایی که سیر خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی دارد، مصرف این غذا برای سرماخوردگی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

4. ساندویچ بوقلمون

این غذا برای سرماخوردگی گزینه مناسبی محسوب می‌شود که هم جنبه درمانی دارد و هم خوشمزه و وسوسه برانگیز است. اساساً سرفه و سرماخوردگی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و آن را ضعیف می‌کند.

خوردن مواد غذایی سرشار از پروتئین کمک می‌کند تا سلامت خود را به دست آورید. ممکن است هنگام بیماری اشتهای خود را از دست بدهید، اما دریافت مقدار مناسبی غذای مقوی مهم است. مصرف یک ساندویچ بوقلمون، پروتئین ضروری که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با آنفولانزا نیاز دارد را در اختیارتان قرار می‌دهد.

5. آبگوشت مرغ

آبگوشت مرغ غذای راحتی است که در صورت داشتن گلودرد، سرفه مزمن یا آنفولانزا بهتر است به آن اعتماد کنید. طبق تحقیقات، delish هنگام سرفه و سرماخوردگی موادی که در تهیه خورشت مرغ استفاده می‌شوند، تسکین دهنده هستند. سبزیجات، آب مرغ، نمک، فلفل، پیاز و سیر مواد اولیه‌ای هستند که در تهیه این غذا برای سرماخوردگی استفاده می‌شوند.

اگر این غذا به درستی تهیه شود، منبع خوبی برای خوردن ویتامین‌ها، مواد معدنی، کالری و پروتئین است. مواد مغذی‌ که ممکن است بدن شما در زمان گذراندن یک بیماری به مقدار بیشتری از آن نیاز داشته باشید.

غذا برای درمان سرماخوردگی

سوپ مرغ همچنین منبعی غنی از مایعات مفیدی است و زمانی که بدن دچار کم آبی در اثر اسهال، استفراغ، تعریق یا تب می‌شود، بسیار مفید خواهد بود. از طرفی گرمای سوپ ممکن است به کاهش گرفتگی بینی و مجاری تنفسی کمک کند.

مرغ موجود در این غذا نیز حاوی آمینو اسید سیستئین است که دارای اثرات ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. همچنین استفاده از سیر، زنجبیل و ادویه‌هایی مانند فلفل که به خودی خود برای سرماخوردگی بسیار مفیدند، می‌توانند در خوش‌طعم شدن سوپ تاثیر خوبی داشته باشند.

به علاوه می‌توانید هنگام صرف، از لیموی تازه یا آبلیموی طبیعی نیز استفاده کنید که به دلیل وجود ویتامین C در بهبود بیماری کمک‌کننده هستند و خورشت را نیز لذیذتر می‌کنند.

6. تخم مرغ

healthline می‌گوید که یکی دیگر از وعده‌های غذایی صبحگاهی که در درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند، «تخم مرغ» است. فرقی نمی‌کند این غذای عالی را به‌صورت نیمرو مصرف کنید یا آب پز، در هر صورت بهتر از داروهای سرماخوردگی عمل می‌کند و علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ پروتئین بالایی دارد که برای بهبود و سازندگی سلول‌های بدن مفید است. این غذا ویتامین D و ویتامین B12 دارد. این دو ترکیب برای داشتن سیستم ایمنی سالم و عملکرد مناسب اعضای بدن مفید هستند.

فقط حواستان باشد که مصرف بیش از حد تخم مرغ در برخی افراد باعث افزایش کلسترول خون می‌شود؛ پس با دقت از آن استفاده کنید.

تخم مرغ برای سرماخوردگی

7. بلغور جو دوسر با ترکیبات اضافی

یک کاسه بلغور جو دوسر ممکن است بلیت تضمینی سلامتی شما باشد! این ماده مملو از «بتا گلوکان» است. بتا گلوکان، نوعی فیبر است که به بهبودی بدن کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. جو دو سر فیبر، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند آهن و منیزیم دارد.

 این مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک و عملکرد گوارش را تسریع می‌کنند. همچنین کاهش دهنده التهاب‌ها و تسهیل‌بخش فرآیند بهبودی هستند. جو دوسر به همراه میوه‌هایی مانند موز، کیوی یا پرتقال یک غذای مقوی در وعده صبحانه یا عصرانه شما خواهد بود.

8. میگو

خوردن میگو، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؛ زیرا سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 یک مزیت ضدالتهابی برای حفظ سلامتی طولانی مدت و بهبودی سریع بیماری‌ها دارد.

باتوجه به اینکه میگو منبع خوبی از پروتئین، ویتامین B12 و منیزیم است، پس در زمان کوتاهی سیستم ایمنی و سلامت عمومی شما بهبود می‌یابد. این غذا با داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند سلنیوم، تقویت سیستم ایمنی را تسریع می‌بخشد.

امگا ۳ برای سرماخوردگی

9. ماهی

ماهی‌ها یکی از بهترین منابع پروتئینی برای خوردن در هنگام بیماری هستند؛ همان پروتئینی که بدن شما برای بهبودی نیاز دارد. ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین همگی منابع عالی امگا 3 هستند که می‌توانند به حفظ سیستم ایمنی بدن شما در بهترین حالت کمک کرده و خطر ابتلا به آنفولانزا و سایر عفونت‌ها را کاهش دهند.

همچنین دارای مزایایی مانند کاهش خطر بیماری قلبی، کاهش فشار خون و محافظت در برابر آلزایمر و سرطان هستند. به علاوه ماهی سالمون منبع خوبی از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین D است که بسیاری از افراد به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند. ویتامین D همچنین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد.

بنابراین می‌توانید با کمک این ماهی‌ها غذاهای لذیذی برای درمان و بهبود سرماخوردگی تهیه کنید. اگر کودک شما میلی به خوردن سوپ مرغ یا آبگوشت نداشته باشد، می‌توانید ساندویچ ماهی لذیذ و خانگی را به عنوان یک وعده غذا برای سرماخوردگی او آماده کنید.

غذا برای سرماخوردگی

10. استیک و به طور کلی گوشت بدون چربی

گوشت گاو، بره، گوساله، و مرغ همگی منابع عالی روی و آهن هستند که مواد معدنی کلیدی برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی به شمار می‌روند. پس می‌توانید هر یک از این‌ها را با ادویه‌های و افزودنی‌های مفیدی که در ادامه توضیح می‌دهیم طعم‌دار و گریل کنید (مهم است که سرخ نشوند و چرب نباشند!) و با دورچینی از سبزیجات مختلف مانند قارچ، کاهو، اسفناج یا کلم لذیذترین غذا برای سرماخوردگی را تهیه کنید. احتمالا این غذا با استقبال کودک و فرد بیمار  روبه‌رو خواهد شد!

استیک برای سرماخوردگی

ادویه‌ها نیز می‌توانند تاثیر مهمی بر بهبود سرماخوردگی داشته باشند

ادویه‌ها افزودنی‌های جدایی‌ناپذیر غذاها هستند که انتخاب و ترکیب درست آن‌ها می‌تواند مانند جادویی در طعم و فایده غذاها عمل کند. این قاعده در تهیه یک غذا برای سرماخوخوردگی نیز برقرار است. شناسایی و استفاده از ادویه‌های مناسب می‌تواند اثربخشی غذا را بسیار بیشتر کند. تاثیر یک غذا برای سرماخوردگی با استفاده از فلفل یا زنجبیل یا زردچوبه بیشتر خواهد شد.

فلفل

فلفل حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است. کپسایسین در غلظت‌های بالا، می‌تواند اثر حساسیت‌زدایی و مسکن نیز داشته باشد. تا جایی که ژل‌ها و چسب‌های تسکین‌دهنده درد اغلب حاوی کپسایسین هستند.

تاثیری که خوردن غذاهای تند و حاوی این ادویه‌ها به ویژه فلفل بر اکثر افراد دارد، آبریزش بینی، شکستن مخاط و پاکسازی مجرای سینوسی است. طبق برخی مطالعات، کپسایسین مخاط را رقیق می‌کند و دفع آن را آسان‌تر می‌کند، بنابراین باعث بهبود و رفع گرفتگی بینی خواهد شد.

زنجبیل

زنجبیل نیز به طور گسترده‌ای در غذاها، داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی استفاده می‌شود. احتمالاً این ماده بیشتر به دلیل اثرات ضد تهوع آن شناخته شده است. مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهد که می‌تواند به طور موثر حتی حالت تهوع مربوط به بارداری و درمان سرطان را هم تسکین دهد.

بنابراین اگر احساس حالت تهوع دارید، زنجبیل یکی از بهترین داروهای طبیعی جهت افزودن به غذا برای سرماخوردگی در راستای تسکین این علائم است.چای زنجبیل نیز تاثیرات مشابهی خواهد داشت. فقط مطمئن شوید که هر چیزی که استفاده می‌کنید حاوی عصاره زنجبیل واقعی و طبیعی باشد، نه صرفا طعم زنجبیل.

با این حال، اگر ناراحتی معده یا نسبت به این ادویه‌ها آلرژی دارید، باید از مصرف آنها حتی با افزودن به یک غذا برای سرماخوردگی پرهیز کنید. مطالعات نشان می‌دهند که غذاهای تند می‌تواند باعث نفخ، درد و حالت تهوع در برخی افراد شود. همچنین در صورت وجود حساسیت به آنها می‌تواند حتی تاثیرات عکس نیز داشته باشد.

زردچوبه

بهترین مبارز با سرماخوردگی و سرفه، زردچوبه است که به آسانی در اکثر غذاها جا می‌گیرد. زردچوبه با آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی طبیعی خود می‌تواند به دور نگه داشتن این ویروس‌های مزاحم کمک کند. بنابراین می‌توانید با استفاده از این ماده طعم بهتری به غذاها ببخشید و همزمان سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و یک غذای مفید برای سرماخوردگی داشته باشید.

ادویه برای سرماخوردگی

میان‌وعده‌های مفید برای سرماخوردگی

علاوه بر مصرف غذای مناسب سرماخوردگی در دوران بیماری، تاثیر میان‌وعده‌ها را دست‌کم نگیرید. با استفاده از سبزیجات مختلف، سالادی را مطابق با ذائقه بیمار تهیه کنید و برای میان‌وعده سراغ ترکیب ماست و میوه‌های مفید برای سرماخوردگی بروید.

درست است که بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا دوران ناخوشایندی را برای افراد ایجاد می‌کنند، اما خوراکی‌های لذیذ برای این زمان تهیه کنید که حداقل لذت خوردن غذاهای خوش‌طعم از بیمار گرفته نشود!

آب سبزیجات

آنتی‌اکسیدان‌هایی در سبزیجات وجود دارند که به تقویت ایمنی بدن شما کمک می‌کنند. آب سبزیجات شما را از شر بیماری‌هایی مانند آنفولانزا نجات می‌دهد. هنگامی که علائم سرماخوردگی در شما ظاهر می‌شود، احتمالاً حس چشایی خود را از دست می‌دهید و تمایلی به خوردن غذاهای جامد ندارید.

در این مواقع، یک لیوان آب سبزیجات بهترین راه حل برای شما خواهد بود. اگر به آب سبزیجاتتان کمی هویج یا کلم پیچ هم اضافه کنید، زودتر خوب می‌شوید.

دمنوش برای سرماخوردگی

ماست 

ماست حاوی مواد پروبیوتیک‌ مفیدی است که سویه‌هایی از باکتری‌ها هستند که می‌تواند فواید زیادی برای عملکرد روده‌ها داشته باشند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که محصولات لبنی پروبیوتیک مانند ماست به کودکان و بزرگسالان به عنوان میا‌وعده کم‌کالری کمک می‌کند که کمتر سرما بخورند و هنگام بیماری سریع‌تر بهبود پیدا کنند و آنتی‌بیوتیک‌های کمتری مصرف کنند. بنابراین استفاده از ماست به عنوان میان‌وعده یا مخلفات غذا می‌تواند تا حدودی نوعی غذا برای سرماخوردگی به حساب بیاید.

برخی مطالعات نشان می‌دهند خوردن مرتب ماست هنگام بیماری می‌تواند علائم سرماخوردگی را حتی تا ۲ روز کاهش دهند! ماست‌های میوه‌ای نیز میان‌وعده‌های مفیدی برای سرماخوردگی هستند که قطعا هم کودکان و هم بزرگسالان را جذب خواهند کرد و بی‌اشتهایی دوران بیماری را شکست می‌دهند.

ماست برای سرماخوردگی

میوه‌ها

میوه‌ها منابع غنی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند که می‌توانند از سلامت کلی و عملکرد سیستم ایمنی شما حمایت کنند. بسیاری از میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند که آنتی‌اکسیدانی است که به عملکرد صحیح سیستم ایمنی شما کمک می‌کند.

همچنین برخی از میوه‌های کم‌قند حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین هستند که به برخی از میوه‌ها – مانند توت‌فرنگی و بلوبری – رنگ‌های قرمز و آبی می‌دهند. آنتوسیانین‌ها این میوه‌ها را به غذاهای عالی برای خوردن در هنگام بیماری تبدیل می‌کنند، زیرا دارای اثرات ضدالتهابی، ضد ویروسی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند.

در حالی که ممکن است ویتامین C و مرکبات ابرقهرمانانی نباشند که زمانی فکر می‌کردیم برای پیشگیری از سرماخوردگی خیلی موثر هستند، اما زمانی که سرماخوردگی را در چند قدمی خود ببینید، مطمئن باشید که تاثیرگذار خواهند بود. پس پرتقال، گریپ‌فروت، لیموهای ترش و شیرین و طالبی را در لیست موادغذایی دوران سرماخوردگی قرار دهید. از دیگر میوه‌های مفید برای این دوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این میوه یک گزینه عالی برای خوردن در هنگام بیماری است، زیرا کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. از آنجایی که آووکادو حاوی چربی‌های سالمی است، ممکن است ضمن ایفای نقش در عملکرد سیستم ایمنی، به کاهش التهاب نیز کمک کند. 

می‌توانید ماست و آووکادو را با هم ترکیب کنید و یک دیپ یا سس لذیذ و مفید جهت افزودن به غذا برای سرماخوردگی داشته باشید. همچنین افزودن آن به سالادها نیز انتخاب خوبی است.

 آناناس

احتمالاً نمی‌دانستید که این میوه چقدر به بهبود سرفه کمک می‌کند؛ چراکه آناناس یک کمک‌کننده قوی برای کاهش سرفه است. بروملین آنزیمی است که در آناناس یافت می‌شود و دارای خواص ضدالتهابی و موکولیتیک (تجزیه مخاط) است. پس اگر دچار سرفه شدید، از مصرف آناناس غافل نشوید.

انار

آب انار تازه سرشار از خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی است. این مواد ضروری برای مبارزه با ویروس‌ها و کاهش طول سرماخوردگی تا 40 درصد مفید است. در دوران بیماری می‌توانید روزانه آب انار تازه بنوشید یا آن را در اسموتی یا چای گیاهی اضافه کنید.

میوه های مفید برای سرماخوردگی

گلابی

در طب چینی، گلابی های ساده خاصیت شیرین و خنک دارند. این میوه می‌تواند روی ریه و معده تأثیر بگذارد و تب را از بین ببرد و خلط را برطرف کند. همچنین با مصرف گلابی ترشح مایعات بدن افزایش یافته و تشنگی برطرف می‌شود.

کیوی

 دیدن کیوی در اینجا و بین مواد غذایی مفید برای سرماخوردگی تعجب‌آور به نظر می‌رسد، اما یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تسکین سرفه است.

 آزمایشی که در بزرگ‌سالان مبتلا به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا انجام شد، نشان داد که مشکلات گلودرد در افرادی که کیوی می‌خورند در یک روز برطرف می‌شود. ریزمغذی‌های موجود در این میوه، باعث افزایش غلظت گلبول‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی در خون می‌شود.

چند راهکار مهم برای مقابله با سرماخوردگی

براسا نظر goodhousekeeping علاوه بر غذای مناسب سرماخوردگی که باید در این دوران مصرف کنید، رعایت یکسری نکات نیز در بهبود هرچه سریع‌تر شما موثر خواهند بود. در اینجا چند پیشنهاد معجزه گر برای درمان صد در صد سرماخوردگی‌تان داریم.

نکات چگونه کمک می‌کند؟
تمیز کردن بینی فین کردن (در یک پارچه تمیز) و شستشوی بینی با آب نمک به‌طور مؤثری خلط ایجاد شده در مجرای بینی شما را از بین می‌برد.
غرغره کردن از غرغره آب گرم و نمک برای پاک کردن گلوی خود استفاده کنید. این کار به کاهش مخاط و تسکین درد کمک می‌کند. نوشیدن نوشیدنی‌های گرم نیز درد گلو را کاهش می‌دهد.
رژیم غذایی را رعایت کنید توصیه‌های غذایی بالا برای تقویت سلامت کلی بدن شما و حمایت از سیستم ایمنی بدنتان عالی خواهند بود. خوردن چندین غذای مناسب سرماخوردگی به شما قدرت می‌دهد تا سریع‌تر به حالت سالم بازگردید.
بخور دهید استنشاق بخار یا حتی گرفتن دوش با آب گرم کمک می‌کند تا آرام شوید، مجرای بینیتان باز شود و احساس بهتری داشته باشید.
سرماخوردگی کودکان
کلام آخر

خوردن غذای مناسب سرماخوردگی در کنار استراحت، بهترین کار برای درمان این بیماری خواهد بود. رژیم غذایی که بررسی کردیم سرشار از مواد مغذی، آب‌ و تسکین‌دهنده درد هستند و دوز ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را برای تقویت سیستم ایمنی بدن تأمین می‌کنند.

بنابراین توصیه می‌شود از خوردن آن‌ها در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا غافل نشوید. برای تقویت بیشتر خود مصرف قندهای اضافه شده و غذاهای که حاوی چربی بالا هستند را محدود کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

health

bhg

pharmeasy

goodhousekeeping

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

25 نظر

  1. گوشت گاو در آبگوشت رو طب سنتی منع کرده به جاش گوشت گوسفندرو گفته که می شه همون دیزی درضمن موقع گلو درد کی می تونه ساندویج بوقلمون بخوره اصلا ازگلو می ره پایین معلومه نمی ره پایین درهرصورت استفاده ازسوپ جو و سوپ مرغ وانواع آش ها و دال عدس برای سرما خوردگی توصیه می شه اینارو پزشکان طب سنتی تاکید دارند.

  2. سلام بسیار سایت خوبی هستش این سایت من مادرم سرما خورده و سرفه های بسیار بدی می‌کنه و الان ریه هایش درد می‌کنه و خیلی معذرت می‌خوام ولی تو ترشحاتی که از پشت حلقش میاد خون هم هست نمی‌دونیم چیکار بکنیم که بهتر بشه
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید ❤️

    1. ممنونیم از نظر لطفتون. در این شرایط باید حتما به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر سن مادر عزیزتان بالا است یا بیماری زمینه‌ای دارند.

  3. سلام خسته نباشید
    جالب بود و قشنگ همه چی توضیح داده شده بود نکته هایی اینجا بود که مورد توجهم قرار گرفت.
    اول اینکه هم برای گیاهخواران مناسب بود و هم برای گوشت خواران.
    دوم با اینکه فقط غذا های مناسب سرما خوردگی رو جستجو کردم ولی هم توضیحات کامل دیدم و هر کدام دلایل منطقی داشت و هم نکته هایی که گاهی فراموش میشه رو یاد آور کرده بودین.
    متشکرم

    1. سلام مطهره عزیز
      مرسی از همراهی خوب شما
      خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده

  4. سلام ببخشید زنجبیل برای کودک پنج ساله خوبه یا بد هست برای سرماخوردگی

  5. بخدا یه جا نوشته میگو برای سرماخوردگی بد هست اینجا نوشته خوب هست آدم گیج می‌شود که خوبه یا بده

  6. سلام من گلوم داره آتیش میگیره دیفن هدرامین آموکسی سیلین خوردم زیاد خوب نشد زنجبیل ربختم ت چایی دارم میخورم دوروزیه ببینم بهترمیشه ایشالا یانه زیاد سرفه ندارم ولی خیلی میسوزه چیکارکنم اخه؟

    1. سلام دوست عزیز
      زنجبیل کمی تند است و با آب می‌توانید از سوزش بکاهید

    1. مهرشاد جان سلام

      ممنونم از انرژی خوبی که میدی
      مرسی از توجهت

      1. میشه به من هم بگید….
        مهرزاییده عزیز
        مرسی که بهم روحیه وانرژی میدی،کنار توبودن خیلی با ارزش و مهمه

      2. دوست عزیز
        ممنون که کنار ما هستید و امیدوارم هر قدمی برمی‌دارید پر از موفقیت باشه

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب