آش شلغم برای سرماخوردگی؛ معجزه‌ای ایرانی

آش شلغم

فهرست مطالب

آش شلغم یکی از خوراکی‌هاست که چندان پرطرفدار و محبوب نیست، اما پر از خاصیت است. حالا که به فصل سرما رسیده‌ایم، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی هم زیاد می‌شود. برای پیشگیری و درمان این بیماری، خوراکی‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود و آش شلغم هم یکی از آن‌هاست.

آش شلغم یکی از آش‌های قدیمی و اصلی نزد ما ایرانیان است. این آَش به خاطر وجود ویتامین C فراوان در فصل زمستان بیشتر پخته و مصرف می‌شود. شلغم موجود در این آش، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا بهتر با ویروس‌ها مقابله کند. در این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» دستورپخت این آش زمستانی را برایتان نوشته‌ایم.

مواد لازم برای تهیه آش شلغم

اجازه دهید همین ابتدا به شما بگوییم که این آش را با مواد مختلفی درست می‌کنند. بعضی از افراد دوست دارند در آش شلغم، کوفته ریزه بریزند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند آن را با ماش و عدس یا یکی از این‌ها درست کنند. عده‌ای هم آش شلغم را بدون ماش، با همراهی عدس و گوشت می‌پزند.

خواص انار
بیشتر بخوانید:

در ادامه ما طرز تهیه این آش با عدس را برای شما نوشته‌ایم.

عدس یا ماش

نصف پیمانه

شلغم

4 یا 5 عدد

لپه

نصف پیمانه

سبزی آش

نصف پیمانه

برنج نیم‌ دانه

یک پیمانه

پیاز

2 عدد

نمک و فلفل

به مقدار لازم

آش شلغم برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش شلغم

برای پخت آش شلغم مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. حبوبات را کامل بپزید.

عدس، ماش یا هر دو را به همراه آب در قابلمه بگذارید و حرارت آن را زیاد کنید تا به جوش آید. زمانی که آب جوش آمد، شعله را کم کنید تا حبوبات آرام آرام به مرحله پخت برسد. زمانی که عدس و ماش‌ها نیمه‌پخته شدند، برنج را به آن  اضافه کنید و هم بزنید. سپس روی حرارت کم بگذارید تا به طور کامل بپزند.

غذا برای سرماخوردگی
بیشتر بخوانید:
  1. سبزی و شلغم را اضافه کنید.

زمانی که حبوبات درحال پخت است، شلغم و سبزی آش را خرد کنید. زمانی که از پخت کامل عدس، ماش و برنج مطمئن شدید باید سبزی و شلغم‌های نگینی را به همراه نمک و فلفل به قابلمه اضافه کنید. این مرحله حدود 10 تا 20 دقیقه نیاز به زمان پخت دارد. اگر احساس کردید هنوز شلغم‌های شما کاملا پخته نشده، بگذارید چند دقیقه بیشتر روی اجاق بماند.

  1. سیر یا پیاز داغ درست کنید.

برای تزیین و سرو آش شلغم نیز می‌توانید در طول مدت پخت آش، کمی سیر یا پیاز را در روغن تفت دهید و زمانی که کاملا سرخ‌کرده شد، آن را به همراه کشک به مخلوط آش اضافه یا برای تزیین کاسه آش استفاده کنید. این کار را می‌توانید با نعنا نیز انجام دهید.

نکات تکمیلی برای پخت آش شلغم

اگر از علاقه‌مندان به مزه‌های ترش هستید و می‌خواهید این آش خوشمزه را با طعمی ملس یا ترش میل کنید، می‌توانید در مرحله پایانی پخت به ترکیب آن کمی قره‌قروت یا آبغوره اضافه کنید و بگذارید برای چند دقیقه بجوشد تا طعم ترشی پیدا کند.

همچنین می‌توانید به این غذا گوشت قلقلی اضافه کنید. برای این کار باید گوشت‌های قلقلی و در پیاز کمی تفت دهید. سپس بعد از اینکه حبوبات آش کاملا پخت و شلغم را به آن اضافه کردید، گوشت‌های قلقلی را در طرف بریزید و اجازه دهید همراه سبزیجات بپزد.

این آش را می‌توانید با انواع سبزی‌ها درست کنید، اما بیشتر شهرها در آن از سبزی آش، گشنیز، اسفناج و شلغم استفاده می‌کنند. اگر نمی‌خواهید سبزی آش استفاده کنید بهتر است از فقط اسفناج استفاده کنید تا خوش‌عطر و خوش‌طعم بشود.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام میان وعده های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

‫2.8/5 ‏‫(5 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب