روش‌های موثر برای درمان آسم: راهکارهای مهم و قابل اعتماد

راه‌های درمان درمان آسم

فهرست مطالب

بیماری آسم یکی از آن بیماری‌هایی است که متاسفانه تا الان هیچ راه درمانی برای آن پیدا نشده است. با این وجود کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند می‌توانند با چند روش ساده بیماری آسم را کنترل کنند.

اگر می‌خواهید با علائم بیماری آسم، روش‌های درمان آسم و خوراکی‌های مفید برای بیماری آسم آشنا شوید در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما باشید.

سوالات متداول

افراد دارای آسم از چه چیزهایی باید اجتناب کنند؟
افراد مبتلا به آسم باید از محصولات عطری، ادکلن‌ها و اسانس دوری کنند. همچنین نباید استعمال دخانیات و سایر دودزاها را داشته باشند یا در محیط‌های آلوده به دود قرار بگیرند. آلودگی هوا، ورزش‌های سنگین و قرارگیری در معرض عناصر آلرژیک مانند حیوانات نیز برای این افراد ممنوع است.
چه چیزهایی باعث بدتر شدن آسم می شوند؟
عفونت سینوسی، آلرژی، گرده گل، تنفس برخی مواد شیمیایی و رفلاکس اسید می‌تواند باعث حمله‌های آسم شود. ورزش‌ها و تمرینات فیزیکی سنگین، برخی از داروها، آب و هوای بد، رطوبت بالا، تنفس در هوای سرد و خشک و برخی غذاها و عطرها نیز باعث تشدید آسم می‌شود.
آیا تخم مرغ برای افراد دارای آسم مضر دارد؟
مصرف تخم‌مرغ می‌تواند باعث حمله آسم و سایر واکنش‌های آلرژیک شود. هنگامی که شما تخم مرغ می‌خورید، بدن شما آنتی‌بادی برای پروتئین‌های تخم مرغ را تولید می‌کند. این آنتی بادی می‌تواند علائمی مانند خس خس سینه و مشکل در تنفس را برای بیماران آسم ایجاد کنند.
دلیل به وجود آمدن آسم چیست؟
هنوز دلایلی قطعی ابتلا به آسم کشف نشده‌اند، اما شایع‌ترین عوامل ابتلا به بیماری آسم عوامل ژنتیکی در خانواده‌های دارای سابقه آسم، ابتلا به عفونت شدید تنفسی در کودکی، داشتن آلرژی یا قرار گرفتن در معرض برخی محرک‌های شیمیایی یا گرد و غبار صنعتی در محل کار است.

بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم درواقع ریه‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه این بیماری هیچ راه‌حل قطعی برای درمان ندارد و افراد مبتلا باید تا آخر عمرشان با علائم آسم دست و پنجه نرم کنند. البته این بیماری کاملا غیر واگیر است و برای اعضای خانواده یا دوستان فرد مبتلا به آسم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این بیماری به خاطر عوامل محیطی و ژنتیکی شکل می‌گیرد و سرفه‌های ممتد، نفس تنگی، خس‌خس سینه و احساس فشار و درد در قفسه سینه از نشانه‌های این بیماری است.

علائم بیماری آسم چیست؟

افراد مبتلا به آسم معمولا علائم واضحی دارند. این علائم و نشانه‌ها شبیه بسیاری از عفونت‌های تنفسی است، برای همین تشخیص آن نیاز به انجام آزمایش‌های پزشکی دارد. اگر شما با علائم زیر درگیر هستید احتمالا بیماری آسم سلامتی شما را تهدید می‌کند و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • سفتی قفسه سینه، درد یا فشار در این ناحیه
  • سرفه (به خصوص در شب)
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • مشکل در خوابیدن به‌خاطر ناراحتی‌های تنفسی

اگر شما آسم داشته باشید، ممکن است با هر حمله همه این علائم را نداشته باشید و نشانه‌های مختلفی را در زمان‌های مختلف تجربه کنید. همچنین، علائم بیماری می‌تواند در هر حمله آسم و برای هرکسی تغییر کند.

علائم و نشانه‌های آسم که بیشتر و آزاردهنده‌تر هستند:

  • افزایش دشواری در تنفس تا حدی که احساس خفگی کنید.
  • به استفاده بیشتر از یک استنشاق از اسپری آسم نیاز داشته باشید.

ذکر این نکته هم ضروری است که برای برخی از افراد، علائم و نشانه‌های آسم در شرایط خاصی شدیدتر و نمایان می‌شوند:

  • آسم ناشی از ورزش که ممکن است زمانی که هوا سرد و خشک است بدتر شود.
  • آسم شغلی که ناشی از محرک‌های محیط کار مانند بخارات شیمیایی، گازها یا گرد و غبار است.
  • آسم آلرژیک که به خاطر مواد معلق در هوا مانند گرده، اسپورهای کپک، ضایعات سوسک، یا ذرات پوست و بزاق و موی حیوانات خانگی است.

چرا به بیماری آسم مبتلا می‌شویم؟

محققان هنوز نمی‌دانند چرا برخی از افراد آسم دارند درحالیکه برخی دیگر اینگونه نیستند. اما عواملی وجود دارد که احتمال ابتلا به بیماری آسم را بیشتر می‌کند.

  • آلرژی

داشتن آلرژی می تواند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد.

  • عوامل محیطی

افراد پس از قرار گرفتن در معرض چیزهایی که مجاری تنفسی‌شان را تحریک می‌کند، ممکن است به آسم مبتلا شوند. این مواد شامل آلرژن‌ها، سموم، بخار و دود است. این موارد به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسالی که سیستم ایمنی آن‌ها هنوز مقاومت لازم را ندارد بسیار محرک و مضر است.

  • ژنتیک

اگر خانواده شما سابقه آسم یا بیماری های آلرژیک داشته باشد، خطر ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است.

  • عفونت‌های تنفسی

برخی عفونت‌های تنفسی ، مانند ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) می‌توانند به ریه‌های در حال رشد کودکان آسیب بزنند.

روش‌های درمان بیماری آسم چیست؟

درمان آسم معمولا شامل یادگیری تشخیص محرک‌ها، انجام اقداماتی برای جلوگیری از برخورد با محرک‌ها و ردیابی تنفس شما است تا مطمئن شوید که داروهای شما بیماری را تحت کنترل نگه می‌دارند. برای درمان آسم روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع شدت بیماری دکتر یکی را برای شما در نظر خواهد گرفت.

داروهای درمانی آسم

داروهای مناسب برای شما به چیزهای مختلفی ازجمله سن، علائم، محرک‌های آسم و اینکه چه چیزی برای کنترل آسم شما بهتر عمل می‌کند.، بستگی دارد. برخی داروها به کنترل تورم و التهاب ریه کمک می‌کنند تا علائم شما کمتر شود. اسپری‌های تنفسی و داروهای ضد حساسیت نیز برای بیماران مبتلا به آسم تجویز می‌شود.

ترموپلاستی برونش

این درمان برای آسم شدید استفاده می‌شود که با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا سایر داروهای درمانی طولانی مدت آسم بهبود نمی‌یابد. این روش درمان آسم به طور گسترده در دسترس نیست و برای همه مناسب توصیه نمی‌شود.

در طی ترموپلاستی برونش، پزشک داخلی مجاری هوایی در ریه‌ها را با الکترود گرم می‌کند. این امر کاهش حجم عضلات در مجاری ریه خواهد شد و تنفس را آسان‌تر می‌کند. با این روش احتمال اینکه حمله‌های آسم کمتر شود نیز وجود دارد.

اکسیژن درمانی

اکسیژن درمانی یکی از راه‌های ساده برای درمان بیماری آسم است که هم در نوع شدید و هم در نوع خفیف به‌کار می‌آید. اگر شما مبتلا به آسم هستید و حملات سنگینی را پشت سر می‌گذارید که باعث بروز مشکل در تنفس‌تان می‌شود، می‌توانید از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز محیط یا کپسول‌های خانگی اکسیژن استفاده کنید.

تقویت ریه با برنامه‌های توانبخشی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها در درمان آسم، تقویت ریه و ماهیچه‌های آن است. با تمرین تنفس عمیق و رعایت یک برنامه غذایی مناسب می‌توانید تا حد خوبی علائم بیماری آسم را در خودتان و افراد مبتلا کمتر کنید.

تفاوت آلرژی و بیماری آسم چیست؟

آلرژی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک عنصر حساسیت‌زا حساس شود و باعث شود سیستم ایمنی به گونه‌ای عمل کند که گویی در معرض تهدید است. آسم یک اختلال تنفسی است که راه‌های هوایی بدن را محدود می‌کند و تنفس را دشوار می‌کند.

بهترین داروهای گیاهی برای آسم کدامند؟

همانطور که گفتیم تغذیه نقش مهمی در بهبود و کنترل علائم بیماری آسم دارد. پس اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید که برای درمان آسم چه بخوریم، این بخش را از دست ندهید.

  • زردچوبه
  • جینسینگ
  • سیر
  • عسل
  • ماهی‌های چرب مانند سالمون
  • دانه‌های آجیل
  • سبزیجات سبز رنگ

چه مواد غذایی برای آسم مفیدند؟

برای افراد مبتلا به آسم رژیم غذایی به‌خصوصی وجود ندارد، اما برخی از موادغذایی و خوراکی‌ها در بهبود علائم بیماری کمک‌کننده هستند.

بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد و می تواند علائم شما را بدتر کند. حفظ یک رژیم غذایی متعادل شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات بسیار مهم است، چراکه این خوراکی‌ها سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E هستند که ممکن است به کاهش التهاب اطراف ریه شما کمک کند.

مصرف پروبیوتیک‌ها

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که آسم ممکن است با میکروبیوم روده تشدید شود، یعنی اگر تعادل باکتری‌های مفید در روده بهم بخورد، علائم آسم شما بدتر می‌شود. مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند ماست و پنیر پروبیوتیک، کلم ترش، تمپه، کیمچی، میسو و کامبوچا برای بیماران آسم توصیه می‌شود.

روغن امگا ۳

روغن‌های امگا 3 که در ماهی و دانه‌های کتان پیدا می‌شوند، فواید زیادی برای سلامتی دارند. امگا ۳ همچنین با کاهش التهاب ریه به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی در افراد مبتلا به آسم شدید کمک می‌کند. البته حتما باید قبل از اضافه‌کردن این ترکیب به رژيم غذایی‌تان با پزشک مشورت کنید تا دچار تداخل دارویی نشوید.

کافئین

کافئین می‌تواند به باز کردن مسیرهای ریه کمک کند. همچنین در کاهش خستگی عضلات تنفسی نیز تاثیرگذار است. یک تحقیق پزشکی نشان داده که نوشیدن بین 0.5 تا 3 فنجان قهوه یا چای در روز می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به آسم و بهبود علائم آن در بزرگسالان کمک کند.

روش‌های پیشگیری از آسم چیست؟

برای پیشگیری از ابتلا به آسم و بهبود علائم این بیماری به توصیه‌های زیر عمل کنید.

  • دوری از محرک‌های آسم مانند آلودگی هوا، آلرژی، هوای سرد، ورزش‌های سنگین، دود، عطر، حیوانات خانگی، گرد و غبار، حشرات
  • خودداری از استعمال دخانیات و کلیه مواد دودزا و قرارگیری در مکان‌هایی مثل قهوه‌خانه
  • پیشگیری از سرماخوردگی و سینوزیت
  • زدن واکسن‌های مناسب
  • ایمونوتراپی
  • مصرف داروها طبق دستورالعمل
  • رعایت برنامه غذایی مناسب
جمع بندی

بیماری آسم یکی از بیماری‌های تنفسی است که هنوز دلایل ابتلا به آن کشف نشده است. با این وجود پزشکان معتقدند که ژنتیک و عوامل محیطی می‌تواند در ابتلا به بیماری آسم تاثیرگذار باشد.

اگر شما آسم داشته باشید باید مادام‌العمر از داروها استفاده کنید و تحت درمان پزشکی قرار بگیرید. اضافه شدن برخی از خوراکی‌ها مانند عسل، زردچوبه، سیر و جینسینگ به برنامه غذایی افراد مبتلا به آسم می‌تواند تا حد خوبی به بهبود علائم بیماری کمک کند.

همچنین روغن امگا ۳، پروبیوتیک‌ها، کافئین، بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E نیز از آن دست خوراکی‌ها و مکمل‌هایی است که برای بیماران آسم توصیه می‌شود.

اگر می‌خواهید بیماری خود را درمان کنید باید داروهای مخصوص، اسپری تنفسی، اکسیژن درمانی و در برخی مواردترموپلاستی برونش را به روتین زندگی‌تان اضافه کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

healthline

mayoclinic

mayoclinic

my.clevelandclinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب