قرص ضد تهوع چیست و چه تاثیری در بهبود بیماری دارد؟

قرص ضد تهوع

فهرست مطالب

برای همه ما بارها پیش آمده که به دلایل گوناگون حالت تهوع را در معده خود احساس کنیم. این احساس ناخوشایند ناشی از علت‌های مختلفی است و معمولا با میل به استفراغ ایجاد می‌شود.

 اما سوال اینجاست که آیا درمانی برای این حالت وجود دارد؟ در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم انواع قرص‌های ضدتهوع و ویژگی‌های آن‌ها را به شما معرفی‌ کنیم. با ما همراه باشید.

سوالات متداول

بهترین زمان خوردن قرص دمیترون چه وقتی است؟
بهترین زمان برای مصرف آن معمولاً 30 دقیقه پیش از شیمی‌درمانی و 1 الی 2 ساعت قبل از پرتودرمانی و عمل جراحی است؛ اما توجه داشته باشید برای مصرف این قرص باید نظر دکتر خود را بپرسید. استفاده از قرص­های ضد حالت تهوع از جمله قرص دمیترون بدون نسخه پزشک به هیچ وجه توصیه نمی­شود.
آیا قرص ضد تهوع اعتیاد‌آور است؟
مصرف مکرر بسیاری از قرص­ها ممکن است موجب اعتیاد به آن­ها شود؛ اما قرص‌های ضد تهوع اعتیادآور نیستند. با این وجود برای رعایت جوانب احتیاط بهتر است در هنگام استفاده از تحت نظارت پزشک خود باشید و در مصرف بیش از حد آن­ها محتاط باشید.
بهترین زمان مصرف متفورمین چه وقتی است؟
قرص متفورمین باعث کاهش ناراحتی معده و حالت تهوع می­شود که باید تحت تجویز پزشک آن را مصرف نمایید. این دارو برای کلیه ضرر دارد و باید دقیقاً مطابق با نسخه پزشک مصرف شود. بهترین زمان برای خوردن قرص متفورمین معمولاً سه بار در روز و هم‌زمان با وعده‌های غذایی است.
بهترین قرص‌های ضد تهوع و استفراغ کدام‌اند؟
قوی­ترین قرص ضد تهوع مسدودکننده­های سروتونین از جمله اندانسترون، پالونوسترون و گرانیسترون است؛ همچنین از بهترین قرص­های ضد تهوع شناخته شده در جهان استروئیدها می توان به دگزامتازون – پروکلروپرازین، کلرپرومازین – آنتگونیست نوروکینین: آپرپیتانت، فوزاپرپیتانت – آنتی‌هیستامین: سیناریزین، سیکیلزین و پرومتازین – آنتی کولینرژیک: اسکوپولامین – بنزویازپین: لورازپام و کانابینوئید: تتراهیدروکانابینول، نابیلون اشاره کرد.

تهوع چیست؟

حالت تهوع احساسی ناخوشایند است که طی آن بدن در پاسخ به برخی مواد شیمیایی پیام­هایی را به مغز ارسال می­کند. این حالت ممکن است باعث استفراغ بشود یا فقط در همان حالت ناراحتی معده باقی بماند.

 استفراغ زمانی رخ می­دهد که محتویات معده خود را بالا بیاورید. حالت تهوع، بیماری نیست؛ اما می‌تواند از علائم رایج برخی از بیماری‌ها باشد.

علت‌های تهوع را بشناسید

حالت تهوع می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری مانند خوردن چیزهای سمی، واکنش به برخی داروها، استرس، ترس و همین­طور در واکنش به برخی از بوها باشد. از دیگر عواملی که می‌توانند منجر به حالت تهوع شوند، می­شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری حرکت
  • بارداری
  • کرونا
  • غذاخوردن
  • دریازدگی

علت تهوع

قرص ضد تهوع چطور کار می‌کند؟

برای برطرف‌کردن احساس حالت تهوع و استفراغ داروهای مختلفی تولید شده است که به‌عنوان داروی ضد تهوع شناخته می‌شوند. بعضی از انواع این داروها را می­توان بدون نسخه مصرف کرد اما برای شرایطی مانند تهوع صبحگاهی، رفلاکس اسید معده یا بارداری، تجویز و نسخه پزشک لازم است.

ضمنا توصیه می‌شود قبل از استفاده دارو بدون نسخه، با پزشک خود مشورت کنید. نحوه کار قرص­های ضد تهوع این است که با مورد هدف قراردادن مرکز استفراغ در مغز انسان، مسدودکردن مسیرهای سیگنالینگ یا مهار تحریک دستگاه گوارش، عضلات شکم و دیافراگم حالت تهوع را از بین می­برد.  

انواع قرص ضد تهوع کدامند؟

انواع مختلفی از قرص حالت تهوع و استفراغ وجود دارد که برخی از آن­ها عبارت‌اند از:

  • مسدودکننده­های سروتونین: اندانسترون، پالونوسترون و گرانیسترون
  • استروئیدها: دگزامتازون
  • پروکلروپرازین، کلرپرومازین
  • آنتگونیست نوروکینین: آپرپیتانت، فوزاپرپیتانت
  • آنتی‌هیستامین: سیناریزین، سیکیلزین و پرومتازین
  • آنتی کولینرژیک: اسکوپولامین
  • بنزویازپین: لورازپام
  • کانابینوئید: تتراهیدروکانابینول، نابیلون

·        قرص‌ ضد تهوع کودکان

در مصرف داروی ضد تهوع باید احتیاط کنید که به کودکان هر دارویی ندهید. کودکان بسیار حساس و در معرض آسیب هستند؛ بنابراین باید هنگام مشاهده علائم حالت تهوع در آن­ها حتماً به پزشک مراجعه نمایید. برخی از داروهایی که برای حالت تهوع کودکان تجویز می­شوند به شرح زیر هستند:

  • درامامین
  • بنادریل
  • فنرگان
  • اسکوپولامین

·        قرص‌های پیشگیری از حالت تهوع بعد از عمل

بعد از انواع عمل لاغری و جراحی ممکن است حالت­هایی از تهوع را احساس کنند. در نتیجه نیاز به دارویی برای برطرف کردن این احساس وجود دارد. برخی از این قرص­ها شامل موارد زیر هستند:

  • اندانسترون
  • دگزامتازون
  • متوکلوپرامید

قرص پیشگیری از تهوع

تأثیرات قرص ضد تهوع چیست؟

داروهای ضد تهوع اغلب زمان­هایی تجویز می­شوند که پزشک تشخیص دهد حالت تهوع شما چه علتی دارد. این داروها دارای تأثیرات مختلفی هستند که برخی از آن­ها روی روده و برخی روی معده اثر می­گذارند.

·        داروهایی که روی روده تاثیر می­گذارند

داروهایی که روی روده اثر می­گذارند و با افزایش سرعت حرکت غذا در معده، به تخلیه آن عمل می‌کنند و عبارت‌اند از:

  • متوکلوپرامید
  • دومپریدون
  • اندانسترون
  • پالونوسترون
  • گرانیسترون

·        داروهایی که روی مغز تاثیر می­گذارند

این داروها سیگنال‌های مرکز استفراغ را مسدود می‌کنند. داروهایی که روی مغز اثر می­گذارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • آنتی کولینرژیک
  • پروکلروپرازین
  • اندانسترون
  • پالونوسترون
  • گرانیسترون

دارو ضد تهوع

بهترین قرص‌های ضد تهوع در دنیا و کاربرد آن‌ها

امروزه داروهای مورداستفاده برای درمان حالت تهوع پیشرفت چشمگیری داشتند. پزشک بر اساس تشخیص عامل حالت تهوع تصمیم می­گیرد که کدام دارو را به شما توصیه کند. در ادامه عواملی که باعث حالت تهوع می­شوند و بهترین قرص‌های تجویزی برای آن­ها را توضیح می‌دهیم.

بهترین قرص حالت تهوع برای بیماری ماشین­ گرفتگی

هیوسین یکی از مؤثرترین داروها برای بیماری حرکت یا ماشین­گرفتگی است. پرومتازین، سیکلیزین، سیناریزین و همین­طور قرص دیمن هیدرینات نیز چند مورد دیگر برای این مشکل هستند.

بهترین قرص­های حالت تهوع برای بارداری

در هنگام بارداری معمولاً پزشک ترجیح می‌دهد که حالت تهوع را با دارو درمان نکند، مگر اینکه علائم آن شدید باشند. با این ‌وجود اگر تشخیص داده شود که شما نیاز به درمان دارویی دارید، ممکن است داروهایی مثل پرومتازین، پروکلروپرازین یا متوکلوپرامید را تجویز کند؛ زیرا به نظر نمی­رسد که این قرص­ها به جنین آسیبی برسانند.

بهترین قرص­های حالت تهوع ناشی از میگرن

داروهای متوکلوپرامید و دومپریدون برای حالت تهوع ناشی از میگرن خیلی خوب عمل می‌کنند.

بهترین قرص­های حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی

در صورت شیمی‌درمانی شما ممکن است حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید. مصرف ترکیبی از داروهای گوناگون برای کنترل این حالت توسط پزشک تجویز می­شود. برخی از داروهای شیمی‌درمانی می­توانند باعث تهوع و استفراغ شدید یا خفیف شوند.

اگر شیمی‌درمانی شما باعث حالت تهوع خفیفی می­شود، پزشک معمولاً متوکلوپرامید یا دومپریدون را برایتان تجویز می‌کند؛ اما اگر حالت تهوع شدیدتری را در این مواقع تجربه می­کنید ممکن است داروهایی مثل اندانسترون، دگزامتازون و آپپریپیتانت برایتان تجویز شود. توجه کنید در نهایت باید زیر نظر پزشک این داروها را مصرف کنید.

بهترین قرص ضد تهوع

تداخل دارویی قرص‌های ضد تهوع

استفاده از قرص‌های ضد تهوع و استفراغ ممکن است با بسیاری از داروهای دیگر تداخل دارویی داشته باشد. تداخل دارویی باعث تغییر عملکرد دارو می­شود یا ممکن است عوارض آن را افزایش دهد. استفاده از انواع داروهای ضد تهوع در هنگامی که در حال مصرف داروهای دیگر هستید حتماً باید تحت نظارت پزشک شما باشد.

معرفی چند درمان خانگی برای حالت تهوع

در برخی مواقع بهتر است به‌جای استفاده از داروهای مختلف ابتدا از چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع خود استفاده کنید. برخی از این شیوه‌های خانگی شامل موارد زیر است:

استفاده از زنجبیل

زنجبیل یکی از معروف‌ترین درمان‌های خانگی برای برطرف‌کردن ناراحتی معده است؛ اما باید توجه داشته باشید که استفاده از زنجبیل مصنوعی تأثیر چندانی ندارد و باید حتماً از زنجبیل طبیعی و واقعی استفاده کنید. مواردی که در مصرف زنجبیل برای درمان حالت تهوع باید رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • بعد از عمل جراحی استفاده نشود.
  • هم‌زمان با مصرف داروهای رقیق‌کننده خون استفاده نشود.
  • هم‌زمان با سیکلوسپورین استفاده نشود.

کمپرس سرد یا هوای خنک

در هنگام حالت تهوع به یک اتاق سرد یا فضای خنک­تر بروید و چند نفس عمیق در هوای خنک بکشید؛ همچنین استفاده از کمپرس سرد روی پیشانی و پشت گردن نیز یک راه دیگر برای بهبود حالت تهوع محسوب می­شود. کمپرس سرد می­تواند کمپرس خانگی، یک پلاستیک یخ یا پارچه و حوله خیس شده با آب سرد باشد.

نوشیدن آب و مایعات شفاف

نوشیدن آب و مایعات دیگر نظیر دمنوش‌­ها، چای، آب لیمو و آب ولرمی که مقداری جوش شیرین در آن حل شده است، می­تواند حالت تهوع شما را بهتر کند.

درمان تهوع در طب سنتی

برای بیماری تهوع در طب سنتی نیز راهکارهای بسیاری ارائه شده است. اگر با داروهای شیمیایی سازگاری ندارید و همچنین امکان مصرف ‌نکردن آن­ها برای شما وجود دارد، می­توانید از روش‌های سنتی برای کاهش حالت ناخوشایند تهوع خود استفاده کنید.

طب سوزنی چینی یکی از روش‌های بسیار قدیمی و باستانی است که با واردکردن سوزن‌های کوچک به نقاط مختلف بدن به ازبین‌بردن حالت تهوع شما کمک می­کند. این روش به‌خصوص برای درمان حالت تهوع بعد از عمل مود استفاده قرار می­گیرد.

5 نوشیدنی مناسب تهوع

یکی از روش­هایی که در خانه می­توانید برای درمان حالت تهوع خود استفاده نمایید استفاده از انواع نوشیدنی‌­ها است که باعث ازبین‌بردن این بیماری می­شوند. از جمله این نوشیدنی‌ها می­توان موارد زیر را نام برد:

1.     چای زنجبیل

چای زنجبیل یکی از موثرترین نوشیدنی­ها برای درمان حالت تهوع به حساب می­آید. این چای یک دمنوش گیاهی است که با دم کردن ریشه زنجبیل آماده می­شود و جزو غذاهای مفید برای معده درد به حساب می‌آید.

گیاهان ضد تهوع

2.     آب

در هنگام حالت تهوع بهتر است به‌آرامی چند جرعه آب بنوشید. آب از سردردهایی که اغلب همراه باحالت تهوع هستند پیشگیری می­کنند. توجه داشته باشید که نوشیدن بیش از حد آب هنگام حالت تهوع ممکن است باعث افزایش حالت تهوع شما شود.

3.     چای نعناع

یکی دیگر از نوشیدنی­‌هایی که برای رفع حالت تهوع مورد استفاده قرار می­گیرد چای نعناع است. این چای را می­توانید به‌صورت کیسه‌­ای تهیه کرده یا آن را با 15 دقیقه دم کردن برگ نعنای خرد شده در یک لیوان آب داغ درست کنید.

4.     نوشیدنی‌های ورزشی

بیشتر این نوشیدنی‌ها دارای الکترولیت­‌های سدیم و پتاسیم هستند و به بازیابی مواد مغذی تخلیه شده در ورزشکاران و همچنین غیرورزشکاران کمک می­رسانند. نوشیدنی‌های ورزشی برای تقویت هیدراتاسیون و جبران الکترولیت‌های  از دست‌ رفته در استفراغ مفیدند.

5.     چای لیمو

یکی از انواع چای که موجب بهبود حالت تهوع می­شود «چای لیمو» است. برای درست کردن این چای فقط باید حدود 2 قاشق چایخوری آب لیمو را هنگام دم کردن چای به آب­جوش اضافه نمایید.

کلام آخر

حالت تهوع وضعیتی است که باعث ناراحتی بسیاری از افراد می­شود. اگر این احساس ناخوشایند مکررا تکرار شود ممکن است عوارض جسمی و روانی را با خود به همراه آورد. در این مقاله چند روش شناخته شده خانگی برای درمان حالت تهوع معرفی شد که می­توانید از آن­ها برای بهبود تهوع خود کمک بگیرید.

 باید توجه داشته باشید برای بهبود این وضعیت بهترین پیشنهاد این است که به پزشک مراجعه نمایید و از مصرف قرص ضد تهوع بدون نسخه و هر نوع دارویی به خصوص برای کودکان خودداری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

everydayhealth

health

verywellhealth

cancerresearchuk

patient

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب