راه های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

راه های افزایش اعتماد به نفس

فهرست مطالب

ممکن است خیلی از اشخاص درباره راه های افزایش اعتماد به نفس اطلاعاتی نداشته باشند. زمانی که برای اولین‌ بار می‌خواستم در یک مصاحبه شغلی شرکت کنم را خوب به یاد دارم؛ روزهای قبلش را با جست‌وجو کردن در اینترنت و پیدا کردن سوال‌های مختلف و نوشتن جواب‌هایش می‌گذارندم، هر روز استرس این را داشتم که نکند در مصاحبه خوب عمل نکنم و روز مصاحبه در معده‌ام جشن و پایکوبی بسیاری به‌راه بود. 

آن زمان‌ها اعتماد به نفس نداشتم؛ نمی‌دانستم می‌خواهم چه بگویم، اصلاً نمی‌دانستم که چه کسی هستم و چرا برای آن موقعیت شغلی فردی مناسب به‌شمار می‌آیم؟ در واقع، به خودم و کاری که می‌کنم اعتماد نداشتم. 

همه ما در موقعیت‌های مختلفی از زندگی‌مان با چنین مشکلی مواجه می‌شویم؛ استرسی وصف‌ناپذیر که در آن نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم خود واقعی‌مان باشیم، می‌ترسیم، نگرانیم و اضطراب داریم. این موقعیت ممکن است مصاحبه برای یک شغل جدید باشد یا آشنا شدن با همراه و شریک جدیدی در زندگی. 

افزایش اعتماد به نفس

اهمیت اعتماد به نفس برای هر شخصی پس از دورانی مشخص می‌شود؛ برخی‌ها با افزایش اعتماد به نفس‌شان به این موضوع پی می‌برند و برخی دیگر هم با دیدن اشخاص دیگر به این نتیجه می‌رسند که بخش اعظمی از موفقیت اشخاص، به اعتمادی که به خودشان و زندگی‌شان دارند، باز می‌گردد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم ابتدا به تعریف اعتماد به نفس بپردازیم و خلاصه‌ای از اهمیت آن‌ را شرح دهیم و در ادامه، به راه های افزایش اعتماد به نفس در اشخاص اشاره کنیم. 

در ابتدا، اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس (Confidence) به عنوان احساسی شناخته می‌شود که در آن هر شخص به کیفیت زندگی خود، قضاوت‌ها و توانایی‌هایش اعتماد دارد. انجمن روان‌شناسی آمریکا اعتماد به نفس را این‌گونه تعریف می‌کند: «اعتقاد بر این‌که فرد قادر است با موفقیت، خواسته‌های خود را برآورده کند.»

در واقع، می‌توان آن را به عنوان احساسی از اعتماد تعریف کرد که شما نسبت‌به کنترل زندگی خود دارید. به عنوان مثال، ممکن است شخصی در موضوعی تخصص داشته باشد و به همان میزان، در آن موضوع اعتماد به نفس بالایی داشته باشد اما در موضوعات دیگر از اعتماد به نفس کم‌تری برخوردار باشد. 

افزایش اعتماد به نفس

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که اعتماد به‌ نفس روی سلامتی روانی و رفاه هر شخص اثرگذار است. به نوعی،‌ اگر شما اعتماد به‌ نفس بالایی داشته باشید، می‌توانید در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود هم موفق‌تر شوید. 

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند، بیش‌تر از سایر افراد تمایل به پیشرفت در رشته تحصیلی خود را دارند. از آن طرف، سطح اعتمادی که به خودتان دارید نیز می‌تواند روی نحوه معرفی‌تان به دیگر اشخاص،‌ اثرگذار باشد. 

راه های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید اعتماد به نفس خود را، چه در یک زمینه خاص و چه در تمامی موقعیت‌ها، افزایش دهید. در ادامه به برخی از راه های افزایش اعتماد به نفس اشاره می‌کنیم که می‌توانید در زندگی خود به کار گیرید: 

راه های افزایش اعتماد به نفس

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

آیا ظاهر خود را با دیگر آشنایان خود در اینستاگرام مقایسه می‌کنید؟ شاید هم به این فکر می‌کنید که چرا دوستان‌تان حقوق بیش‌تری از شما دریافت می‌کنند؟ نظریه مقایسه اجتماعی عنوان می‌کند که مقایسه کردن یک امر طبیعی است اما روی اعتماد به نفس شما، اثر منفی‌ای به جا می‌گذارد. 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که در مجله Personality and Individual Differences منتشر شده بود، ارتباط مستقیمی را میان حسادت و احساس‌ ما نسبت به خودمان پیدا کرد. در این تحقیقات، محققان دریافتند که مقایسه منجر به تجربه حسادت می‌شود. 

در نتیجه آن، هر چه احساس حسادت بیش‌تری داشته باشید، احساس بدتری نسبت‌به خودتان خواهید داشت. در چنین شرایطی، باید به خود یادآوری کنید که مقایسه کار مفیدی نیست؛‌ هر کس مسیر خودش را می‌دود و زندگی رقابت نیست. 

اگر به زندگی شخص دیگری حسادت می‌کنید، می‌توانید با یادآوری کردن نقاط قوت و موفقیت‌های خود در زندگی احساس بهتری داشته باشید. 

راه های افزایش اعتماد به نفس

افرادی مثبت در زندگی‌تان داشته باشید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که با اشخاص درستی در زندگی‌تان در ارتباط باشید. به این فکر کنید که دوستان‌تان چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند؟ آیا شما را بالا می‌برند یا پایین می‌آورند؟ آیا دائماً شما را قضاوت می‌کنند یا همان‌طور که هستید، دوست‌تان دارند؟ اشخاصی که مدت زمان زیادی از روزتان را در کنارشان هستید، می‌توانند بر افکار و نگرش‌های شما از خودتان تأثیر بگذارند. 

به همین سبب، به احساسات خود درباره شخصی دیگر بسیار توجه کنید. اگر بعد از معاشرت با فردی، احساس بدی نسبت به خود پیدا کردید، ممکن است زمان خداحافظی با آن فرد فرا رسیده باشد. پس از خداحافظی، تلاش کنید تا افرادی را دور خود احاطه کنید که شما را دوست دارند و بهترین‌ها را برای شما می‌خواهند. 

در نهایت، به دنبال افرادی باشید که مثبت‌اندیش هستند و می‌توانند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کنند. 

بهبود اعتماد به نفس

از بدن خود مراقبت کنید

اگر از بدن خود سوء استفاده می‌کنید، داشتن حس خوب نسبت‌به خودتان بسیار سخت‌تر خواهد بود. وقتی یاد بگیرید که چگونه از خودتان مراقبت کنید، کار مثبتی را برای ذهن، بدن و روح‌تان انجام می‌دهید و این به‌طور طبیعی منجر به افزایش اعتماد به نفس‌تان می‌شود. 

می‌توانید رژیم غذایی سالمی را پیش بگیرید و غذاهای غنی و مواد مغذی را در برنامه‌های غذایی خود داشته باشید که می‌تواند احساس سلامتی بیش‌تری به شما بدهد. در کنار این، انجام تمرینات ورزشی می‌تواند نه‌تنها به بهبود سلامت و بهتر شدن اندام‌تان کمک کند، بلکه حس اعتماد بیش‌تری در شما به‌وجود آورد. 

مقاله پیشنهادی: تغذیه سالم چه کمکی به شما می‌کند؟

بهبود اعتماد به نفس

مدیتیشن و خواب کافی نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای مراقبت از بدن‌تان می‌توانید انجام دهید. به عنوان مثال، انجام تمرینات مدیتیشن این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا خودتان را بیش‌تر بشناسید. خواب کافی نیز بر احساسات شما تأثیر می‌گذارد و کیفیت روزهای شما را دست‌خوش تغییر می‌کند. 

با خودتان مهربان باشید

یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که با خودتان مهربان باشید؛ به‌خصوص زمانی که اشتباهی را مرتکب می‌شوید یا حتی شکست می‌خورید. مهربان‌بودن به شما این امکان را می‌دهد تا از نظر عاطفی انعطاف‌پذیرتر شوید و احساسات چالش‌برانگیز خود را به خوبی هدایت کنید. 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مفهوم شفقت با اعتماد به نفس رابطه‌ای مستقیم دارد. به همین سبب، زمانی که در یک موقعیت چالش‌برانگیز قرار گرفتید، باید این موضوع را در ذهن خود داشته باشید که کامل نبودن بخشی جدایی‌ناپذیر از انسان‌ها است.

افزایش اعتماد به نفس

خودگویی مثبت را تمرین کنید

خودگویی (Self-Talk) اقدامی است که در آن هر شخص با صدا یا ندای درونی خود صحبت می‌کنید و به افکار خود پاسخ می‌دهد. حال این امکان وجود دارد که صحبت در ساکت‌ترین حالت ممکن و در ذهن رخ دهد یا با صدای بلند بازگو شود. 

زمانی که به‌عنوان مثال می‌گویید «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم» یا «این کار برای من سخت است»، در واقع خودگویی منفی‌ای با خود دارید؛ نتیجه آن، کاهش اعتماد به نفس در اشخاص است. یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در انسان‌ها، خودگویی مثبت است. 

در خودگویی مثبت، شما افکار منفی را دور ریخته و به افکار مثبت رو می‌آورید و مکالمه‌ای با بار مثبت با خودتان شروع می‌کنید. به عنوان مثال، به‌جای این‌که به خودتان بگویید «من نمی‌توانم از پس این کار بربیایم»، هنگام رسیدن به یک چالش می‌توانید بگویید که «تنها کاری که باید انجام دهم، این است که تمام تلاشم را بکنم». 

نتیجه چنین مکالمه‌ای، افزایش اعتماد به نفس است که می‌تواند در تمام جنبه‌های زندگی شما نیز نقش‌آفرینی کند. 

راه های افزایش اعتماد به نفس

با ترس‌های خود مواجه شوید

از به‌تعویق انداختن کارها برای این‌که اعتماد به نفس بیش‌تری به‌دست آورید، جداً خودداری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اعتماد به نفس، روبه‌رو شدن با ترس‌ها است. باید با ترس‌هایی که از عدم اعتماد به نفس نشأت می‌گیرد، مواجه شوید. 

در این میان، ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شوید یا اندکی اضطراب داشته باشید اما تمرین کردن این فرایند به شما می‌آموزد که اضطراب و اشتباه چندان هم بد نیست و این حرکت رو به جلو، به مرور زمان می‌تواند روی اعتماد به نفس شما نقشی مثبت داشته باشد. 

روی کارهایی تمرکز کنید که در آن‌ها مهارت دارید

وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که در آن مهارت دارید، چه اتفاقی می‌افتد؟ حس اعتماد به خودتان بیش‌تر می‌شود. در نتیجه یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، این است که روی مهارت‌های خود تمرکز کنید تا بتوانید میزان رضایت‌تان از زندگی را نیز افزایش دهید. 

بهبود اعتماد به نفس

به عنوان مثال، اگر در ورزش خاصی مهارت دارید، حداقل یک بار در هفته این به تمرینِ این ورزش بپردازید یا اگر در کار خاصی مهارت دارید، سعی کنید آن کار را بیش‌تر انجام دهید. 

بدانید چه زمانی باید نه بگویید

نه گفتن یک استعداد نیست؛ یک مهارت است که به مرور زمان و با تمرین به دست می‌آید. نه گفتن به فعالیت‌هایی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس می‌شود، اشکالی ندارد؛ چراکه مطمئناً نمی‌خواهید کاری را انجام دهید که منجر به ناراحتی‌تان می‌شود.

تعیین مرزهای اجتماعی و عاطفی به شما این امکان را می‌دهد تا از نظر روانی احساس امنیت بیش‌تری کنید و کنترل بیش‌تری روی خودتان و زندگی‌تان داشته باشید. 

سخن پایانی

همه در یک زمان مشخص با مسائلی مرتبط به اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند. خوشبختانه، راه های افزایش اعتماد به نفس بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود کیفیت زندگی‌تان اجرا کنید. در برخی موارد، اعتماد به نفس پایین نشانه یک بیماری روانی مانند افسردگی و اضطراب است. 

اگر اعتماد به نفس‌تان در کار، زندگی اجتماعی یا تحصیل‌تان اختلال ایجاد می‌کند، با یک متخصص بهداشت و روان یا یک درمانگر صحبت کنید که می‌تواند به شما در درک بهتر این موضوع کمک کند. 

روانشناسان لیمومی در خدمت شما هستند تا شما را در این مسیر همراهی کنند. برای رزرو وقت، کلیک کنید.

منبع: 

Very Well Mind

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید