چگونه سلامت روان داشته باشیم؟ 8 عادت ساده برای داشتن سلامت روان

سلامت روان

فهرست مطالب

چند ساعت از روزتان را پای گوشی و تلویزیون هستید؟ چقدر اخبار منفی و فیلم‌های ناسالم را دنبال می‌کنید؟  منظورم فیلم‌هایی است که پر از خیانت، دعوا، جروبحث و روابط آسیب‌زننده است. همان سریال‌هایی که معمولا 300 قسمت است و در نهایت به اندازه یک قسمت هم، چیزی به ما اضافه نمی‌کند.

چقدر مسافرت رفتن و غذا خوردن و فعالیت‌های روزمره بلاگرهای اینستاگرام را پیگیری می‌کنید؟ همان بلاگرهایی که فقط از لحظات خوش زندگی‌شان استوری می‌گذارند و مدام شما را مجبور می‌کنند زندگی خودتان را با آن‌ها مقایسه کنید. همان‌هایی که به ظاهر هیچ مشکلی ندارند و انگار در دنیایی غیر از دنیای آدم‌های معمولی، زندگی می‌کنند!

تمام این موارد، روی سلامت روان و میزان لذت شما از زندگی، تاثیر می‌گذارند. استفاده زیاد از گوشی و تماشای فیلم‌های آسیب‌زننده، دو عادت مخرب هستند که به مرور آرامش روحی شما را از بین می‌برند. البته اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر زندگی‌هایمان را بررسی می‌کنیم، احتمالا 10،20 تا عادت دیگر هم پیدا می‌کنیم!

برای اینکه بتوانید آرامش را به روح و روان‌تان برگردانید و کمی از زیبایی‌های زندگی‌تان لذت ببرید، باید عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید. البته عوامل زیادی هستند که در سلامت روان نقش دارند و بعضی از آن‌ها از کنترل شما خارج‌اند؛ مثل ژنتیک، تجربیات زندگی و سابقه خانوادگی. اما بخش عمده‌ای از سلامت روان‌تان، در دست خودتان است.

راه‌های زیر به شدت در سلامت روان شما تاثیر دارند، کافی است یکی از آن‌ها را امتحان کنید تا تاثیرش را در روحیه‌تان ببینید. ایجاد این عادت‌ها می‌تواند تغییرات زیادی را در زندگی‌تان ایجاد کند.

8 عادت ساده برای داشتن سلامت روان

  1. کمتر در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذرانید

اولین و مهم‌ترین عادت، محدود کردن تایم استفاده‌تان از گوشی و وقت‌گذرانی در شبکه‌های مجازی است.

اگر مدام ذهن‌تان را با اطلاعات و اتفاقات زندگی دیگران پر کنید، دائما خودتان را با آن‌ها مقایسه می‌کنید و به مرور احساس بی‌ارزشی می‌کنید. چون ممکن است هیچ بخش زندگی شما شبیه به آن‌ها نباشد. بنابراین پیگیری مداوم زندگی دیگران در شبکه‌های مجازی، باعث افزایش احساس اضطراب و افسردگی می‌شود.

تاثیر سوشال مدیا بر سلامت روان

برای صرف زمان کمتر در شبکه‌های اجتماعی، راه‌های زیر را امتحان کنید:

  1. قبل از خواب، گوشی‌تان را کمی دورتر از تخت‌خوابتان بگذارید. اینجوری احتمال اینکه ساعت‌های آخر شب و اول روز را به گشت و گذار در فضای مجازی بگذرانید، کمتر می‌شود.
  2. نوتیفکیشن برنامه‌های گوشی‌تان را غیرفعال کنید تا با هر پیام، تحریک نشوید گوشی‌تان را چک کنید.
  3. از برنامه‌های محدودکننده مدت زمان استفاده از گوشی استفاده کنید. با کمک این برنامه‌ها می‌توانید تایم استفاده از برنامه‌های گوشی‌تان را کنترل کنید.
  4. زمانی که در حال کار، مطالعه و… هستید، گوشی را کمی دورتر از خودتان بگذارید. اگر گوشی جلوی دست‌تان باشد، مدام می‌خواهید آن را چک کنید.

 

  1. خواب کافی داشته باشید

خواب نه‌تنها برای سلامت جسمی، بلکه برای سلامت روان نیز اهمیت دارد. در یکی از تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده، ثابت شده است ناراحتی‌های روانی در افرادی که خواب‌شان کمتر از 6 ساعت است، 5/2 برابر بیشتر از افرادی است که بیشتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند.

برای افزایش کیفیت خواب‌تان، موارد زیر را امتحان کنید:

  1. بعد از ساعت 3 بعدازظهر، کافئین نخورید.
  2. سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید.
  3. اتاق‌خوابتان را به فضایی آرام و دور از شلوغی تبدیل کنید و دمای آن را در حدود 18 درجه سانتی گراد نگه دارید.

تاثیر خواب بر سلامت روان

مقاله پیشنهادی: شایع‌ترین اختلالات روانی را بشناسید

  1. بزنید روی ترمز و استراحت کنید

گاهی نباید هیچ کاری بکنید! این عادت دقیقا به شما می‌گوید بعضی اوقات هیچ کاری نکنید و فقط استراحت کنید. نیازی نیست همیشه از تمام لحظات‌تان استفاده مفید بکنید.

چند روز پیش داشتم مجله‌ای می‌خواندم، یکی از مطالب‌اش درباره همین موضوع بود. نوشته بود اکثر مردم، به جای اینکه گاهی سرعت زندگی‌شان را کم کنند و از خودشان بپرسند «به کجا دارم می‌روم»، بیشتر پایشان را روی گاز می‌گذارند. کلاس زبان ثبت‌نام می‌کنند، یک ورزش جدید را شروع می‌کنند، پروژه جدیدی را قبول می‌کنند و… .

در حالی که دلیل بسیاری از این کارهایشان را نمی‌دانند. شاید حتی آن ورزش جدید هم به دردشان نخورد. اما چون فکر می‌کنند باید تمام روزشان را به یک کار مفید اختصاص دهند، مدام درگیر فعالیت‌های جدید می‌شوند.

این کار، زندگی شما را شلوغ می‌کند و شما را درگیر فعالیت‌هایی می‌کند که ممکن است خیلی هم ضروری نباشند. البته منظور من این نیست که به طور کلی دور یادگیری مهارت‌های جدید را خط بکشید. منظورم این است که باید یک حد تعادلی را حفظ کرد و فقط روی آن حرکت کرد. افراط یا تفریط، هر دو می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

 

  1. به طبیعت بروید و زیر نور آفتاب قرار بگیرید

یکی از قطعی‌ترین راه‌های داشتن سلامت روان، طبیعت‌گردی و قرار گرفتن زیر نور آفتاب است. سال 2014 تحقیقی انجام شد و وضعیت دو گروه از کارمندان مورد مقایسه قرار گرفت. یک گروه، در فضایی کار می‌کردند که هیچ پنجره‌ای وجود نداشت و گروه دیگر در محیطی بودند که پنجره داشت. در این تحقیق مشخص شد گروه دوم در مقایسه با گروه اول، آرامش بیشتر و خواب باکیفیت‌تری دارند.

تاثیر نور در سلامت روان

همچنین در پاییز و زمستان که روزها کوتاه‌تر است و مردم کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند، تعداد افراد بیشتری دچار اختلال‌های رفتاری می‌شوند. متخصصان می‌گویند نور آفتاب، تاثیر زیادی در بهبود خلق و خو و کاهش استرس دارد. بنابراین حداقل چند دقیقه از روز را در فضای باز و بیرون از خانه بگذرانید.

 

  1. با خانواده و دوستان‌تان وقت بگذرانید

ارتباط با دیگران و برقراری روابط سالم، برای سلامت روان شما مهم است. روابط سالم با افراد مورداعتماد، به شما کمک می‌کند احساس تعلق و ارزشمندی داشته باشد، بتوانید تجربیات‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید، حمایت عاطفی دیگران را جلب کنید و در زمان سختی‌ها، کمتر احساس تنهایی کنید. برای حفظ ارتباط موثر با خانواده و دوستان‌تان، راه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:
1. هر روز زمانی را به حضور در کنار خانواده‌تان اختصاص دهید. اگر اکثر وقت‌تان را بیرون از خانه هستید، برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که برای شام خانه باشید و بتوانید زمانی را کنار خانواده بگذرانید.

  1. هر چند وقت یکبار با دوستان‌تان برنامه‌ای بچینید و چند ساعتی را کنار یکدیگر باشید.
  2. گاهی اوقات گوشی را کنار بگذارید و تلویزیون را خاموش کنید تا بتوانید با فرزند، دوست یا خانواده‌تان وقت بگذرانید. در این زمان‌ها، تمام توجه‌تان را به فرد مقابل‌تان دهید و سعی کنید با تمام حواستان آنجا حضور داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: 10 راه برای داشتن سبک زندگی سالم

  1. مهربان باشید

تحقیقات نشان می‌دهد مهربان بودن برای هر دو طرف خوب و مفید است. زمانی که شما با دیگران به مهربانی رفتار می‌کنید، حرف محبت‌آمیز می‌زنید یا حتی لبخند کوچکی می‌زنید، احساس مثبتی را به او منتقل می‌کنید. این کار در خودتان هم تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود حال‌وهوای خوبی را تجربه کنید. علاوه بر این، مهربان بودن باعث می‌شود ارتباطات‌تان را تقویت کنید و شانس آشنایی با افراد بیشتری را داشته باشید.

تاثیر کار داوطلبانه بر سلامت روان

کارهای داوطلبانه و کمک به دیگران، یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که باعث می‌شود حال درونی بهتری داشته باشید. شما با مهربانی و کمک به دیگران، در دنیا تفاوت ایجاد می‌کنید و همین موضوع، باعث ایجاد ارزشمندی و بهبود خلق‌وخوی شما می‌شود.

 

  1. چیزهای جدید را تجربه کنید

تجربه کردن اتفاقات جدید، به شما احساس ارزشمندی و توانمندی می‌دهد و شما را از روزمرگی نجات می‌دهد. زمانی که شما تجربیات جدیدی کسب می‌کنید، زندگی جالب‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود و حال و هوای بهتری خواهید داشت.

نیازی نیست حتما به سراغ تجربه‌های عجیب و غریب بروید. امتحان کردن یک مسیر پیاده‌روی جدید، حضور در یک جمع متفاوت، درست کردن پازل یا اوریگامی، درست کردن یک غذای جدید، سفر کوتاه به یکی از مناطق بکر و خوردن یک صبحانه متفاوت، می‌توانند نمونه‌هایی از تجربه‌های جدید باشند.

 

  1. برای آینده برنامه‌ریزی کنید

در زندگی لحظات سخت زیادی را تجربه خواهید کرد. لحظه‌هایی که احساس ناامیدی می‌کنید و انرژی لازم برای ادامه دادن ندارید. در این مواقع، یکی از چیزهایی که می‌تواند انگیزه و روحیه شما را حفظ کند، «آینده» است. برنامه‌ریزی برای کارهایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید، می‌تواند حس امیدواری را در شما افزایش دهد.

برنامه‌ریزی برای شروع یک کتاب، برگزاری یک مهمانی، سفر، یادگیری یک مهارت جدید، باشگاه، کلاس رقص، شنا یا هر چیز دیگری که برای شما لذت‌بخش است، می‌تواند شما را از روزمرگی نجات دهد و باعث شود رو به جلو حرکت کنید.

راه های افزایش سلامت روانی

ابتدا یکی از فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید یا لازم است آن را یاد بگیرید، مشخص کنید. سپس مقدمات آن را فراهم کنید. مثلا اگر می‌خواهید برای باشگاه رفتن برنامه‌ریزی کنید، لباس‌ها و وسایل موردنیازتان را تهیه کنید. در مرحله بعد زمان آن را تعیین کنید، ثبت‌نام‌تان را انجام دهید و در زودترین زمان ممکن، آن را شروع کنید.

 

سخن پایانی

سلامت روان شما نقش اساسی در کیفیت زندگی شما دارد. بعضی از عواملی که می‌توانند بر سلامت روان تاثیر بگذارند، خارج از کنترل شما هستند، اما شما می‌توانید با اضافه کردن عادات مفیدی که درمورد آن‌ها صحبت کردیم، سلامتی روح و روان‌تان را افزایش دهید و آرامش و حال خوب را به خودتان هدیه بدهید.

 

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید