آیا با رژیم گرفتن می‌توان تقویت اراده داشت؟

تقویت اراده

فهرست مطالب

کافیست عبارت «راه‌های تقویت اراده» را در اینترنت جست‌وجو کنید تا کوله‌باری از نتایج روانشناسی و تجربیات افراد مختلف به شما نمایش داده شود، اما اگر نظر غیرتخصصی من را می‌خواهید، اراده چیزی نیست که بشود در اینترنت پیداش کرد!

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که برای اراده در انجام هرکاری، فقط یادگیری مهارت‌های تقویت اراده کافیست؛ اما اگر قرار باشد شما برای کاری که تاکنون انجامش نداده‌اید و بین کاری که در وسط مسیر انجامش هستید اراده کنید، داستان کمی متفاوت خواهد شد.

برای مثال اگر بخواهید برای گرفتن رژیم اراده کنید، آن هم در حالتی که قبلا هیچ سررشته‌ای در کاهش وزن نداشته‌اید با زمانی که قرار است برای رسیدن به ثبات وزنی اراده کنید، از زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد؛ برای همین در این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ این کلمه سنگین و راه‌های تقویتش رفتیم تا با فهم بهتر آن، راحت‌تر اراده کنیم و به نتیجه برسیم.

سوالات متداول

روش‌های تقویت اراده چیست؟
برای تقویت اراده راه‌های مختلفی وجود دارد، اما مهم‌ترین آن را مشخص کردن هدف، برنامه‌ریزی درست و معاشرت با افراد و انجام کارهایی نامید که انگیزه شما را برای پایبندی به مسیر بیشتر می‌کند.
آیا گرفتن رژیم با تقویت اراده ارتباط دارد؟
بله. اگر شما بتوانید اراده خود را در طول دوران رژیم حفظ کنید، برای مدت زمان بیشتری می‌توانید روی برنامه بمانید.
چطور می‌توان از موانع روحی و احساسات منفی در تقویت اراده عبور کرد؟
با شناخت و مدیریت احساسات منفی، تمرکز بر روی موفقیت‌های کوچک، و ایجاد یک فرآیند مثبت برای حل مشکلات.
چه‌طور می‌توان اراده خود را تقویت کرد؟
تقویت اراده از طریق تعیین اهداف مشخص، تقویت عادات سازنده، و انجام تمرین‌های ارادی امکان‌پذیر است.

نکته‌هایی برای اراده کردن؛ چرا و چگونه؟

بیاید با خودمان صادق باشیم؛ سالم‌خوری به‌هیچ‌وجه کار راحتی نیست؛ اما غیرممکن هم نیست. اگر می‌خواهید با رژیم لاغری بخشی از چربی‌های اضافه بدنتان را آب کنید، بهتر است از همین ابتدا با خودتان روراست باشید و با چرایی آن شروع کنید.

از خودتان بپرسید برای چه می‌خواهم لاغر شوم و لیست جواب‌هایتان را روی کاغذ یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند قبل از مرحله تصمیم‌گیری، به دلیل انجام آن کار خوب فکر کرده و انگیزه لارم برای شروع کار را در خودتان پیدا کنید. فرقی نمی‌کند جواب شما رسیدن به تناسب اندام و خرید لباس سایز ۳۶ باشد یا طول عمر بیشتر؛ همین که به جواب برسید، ناخودآگاه وارد مرحله بعد خواهید شد.

خوب است بدانید که انگیزه در برخی از افراد از علل بیرونی نشات می‌گیرد و برای برخی دیگر کاملا درونی است. هنگامی که علت اصلی گرفتن رژیم‌تان مشخص شد، خودتان را در موقعیت‌هایی قرار دهید که انگیزه شما را بیشتر می‌کنند؛ برای مثال به باشگاه بروید یا با افرادی معاشرت کنید که دغدغه مشابه شما را دارند.

ارتباط استرس با کاهش اشتها
بیشتر بخوانید:

شاید برداشتن قدم اول کمی سخت به نظر برسد، اما درواقع برداشتن‌ قدم‌های بعدی است که شما را به چالش می‌کشد. اینکه در مسیر بمانید بسیار مهم‌تر از این است که با چه سرعتی مسیرتان را شروع می‌کنید. trifectanutrition نشان می‌دهد که میزان خودکنترلی ما محدود است و اگر مدام خودمان را در چالش‌های سخت بیندازیم، به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شویم و در پایبندی به برنامه سست عمل می‌کنیم.

حتما مصداق این مثال را در اطرافیان یا خودتان دیده‌اید که هرچه برنامه رژیم لاغری شما سخت‌تر باشد، انجام آن در بلندمدت هم برایتان سهمگین‌تر خواهد بود؛ چراکه در اینگونه برنامه‌ها شما مدام درگیر بازی روانی نخوردن و گرسنگی خواهید شد و به مرور انگیزه‌تان برای حفظ برنامه کمتر می‌شود.

راه‌های تقویت اراده

7 گام برای تقویت اراده

اگر می‌خواهید برای رسیدن به سلامتی و زیبایی بدنی اراده کنید و نمی‌دانید چگونه، در ادامه چند راه‌حل به شما پیشنهاد داده‌ایم که با مطالعه آن‌ها بتوانید برنامه‌ریزی درستی در مسیر کاهش وزنتان داشته باشید.

عزن نفس چیست
بیشتر بخوانید:
  • به خودتان ایمان داشته باشید.

میزان اراده شما بستگی به ساختار ژنتیکی شما، تمرین‌هایی که برای تقویت آن انجام می‌دهید و میزان باور شما به خودتان بستگی دارد. هرچقدر خودتان را بیشتر قبول داشته باشید، محکم‌تر در مسیر قدم برمی‌دارید و هرچه اعتمادبه‌نفستان کمتر باشد، سست‌تر عمل می‌کنید.

  • هدفتان را واضح و قابل‌اندازه‌گیری انتخاب کنید.

برای برنامه‌ریزی درست باید هدف مشخصی داشت. اهداف قابل اندازه‌گیری و مشخصی را تعیین کنید که بتوانید برای رسیدن به آنها تلاش کنید. اگر اهداف شما خیلی بزرگ و مبهم باشند احتمالا راه دستیابی به آن‌ها هم دورتر و سخت‌تر خواهد بود. در عوض، روی گام‌های کوچکی که اکنون می‌توانید بردارید تمرکز کنید. اغراق نکنید و در کمال صداقت، با توجه سبک زندگی و عادت‌هایتان، اهدافتان را مشخص کنید.

  • برنامه‌ریزی و برنامه جایگزین داشته باشید.

بهتر است برای انجام هرکاری، برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید و حتی درصورت امکان یک برنامه جایگزین برای مواقع ضروری هم بچینید. اینکه شما بدانید در شرایطی که گرسنه هستید، چه چیزی بخورید یا بدون احساس گناه از خوردن خوراکی‌ها بخوابید، همان چیزی است که می‌تواند اراده و انگیزه شما را تقویت کند یا از بین ببرد.

  • خودتان را مشغول نگه دارید.

ذهن آدمیزاد به‌شکلی است که اگر آن را کنترل نکنید، او به شما می‌گوید به چه چیزی فکر کنید. زمانیکه در دوران رژیم هستید، بیشتر ذهن شما درگیر نخوردن غذاهاست و این باعث می‌شود مدام در فکر خوراکی‌ها باشید. اگر خودتان را با انجام کارهای دیگری مشغول نگه دارید، به ذهنتان اجازه نمی‌دهید روی غذاها تمرکز کند و اراده شما تحت تاثیر قرار دهد.

تقویت اراده با رژیم

  • از استرس دوری کنید.

استرس، مادر همه مشکلات روحی و جسمی ماست. بسیاری از افراد استرس خود را با پرخوری عصبی جبران می‌کنند که این مورد می‌تواند اراده شما را سخت به چالش بکشد. خودمراقبتی را یاد بگیرید و سعی کنید با ورزش، یوگا، شنا و غیره استرستان را کنترل کنید.

  • اجازه بدهید از شما حمایت کنند.

همه ما نیاز داریم به دوستان و اعضای خانواده‌مان تکیه کنیم. اگر هر زمانی احساس کردید که دیگر نمی‌توانید مسیرتان را ادامه دهید، مستقیم پیش عزیزانتان بروید و اجازه بدهید شما را در آغوش بگیرند. تحقیقات روانشناسی ثابت کرده است معاشرت با افرادی که تصمیمات درستی می‌گیرند می‌تواند بر گرفتن تصمیمات شما و حفظ انگیزه‌تان بسیار تاثیر بگذارد.

ذهن آگاهی برای اراده

  • ذهن آگاهی را تمرین کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن آگاهانه می‌تواند به کاهش وزن بیشتر شما کمک کند. درنتیجه هر سطح ذهن آگاهی خودتان را افزایش دهید چراکه مستقیما اراده شما را برای ادامه مسیر بالا می‌برد. فقط سعی کنید از آنچه در هر لحظه انجام می‌دهید آگاه باشید. غذای خود را میل کنید و از جویدن هر لقمه لذت ببرید تا وقتی که غذا نمی‌خورید، تمام فکر و ذکرتان پیش آن یک قاشق برنج بیشتر نماند.

جمع‌بندی

ترک عادت‌های قدیمی و ایجاد عادت‌های جدید فرآیند آسانی نیست، به‌ویژه وقتی صحبت از غذاهایی باشد که تمام عمرتان را در حال عشق‌ورزیدن و خوردن آن‌ها بوده‌اید و حالا باید برای مدتی موقت یا دائمی، آن‌ها را کنار بگذارید.

رژیم‌های غذایی اغلب با برنامه‌های مختلفی همراه هستند و برای هر فرد چالش‌های به‌خصوصی را به وجود می‌آورد، اما آنچه باعث می‌شود سربلند از دل چالش‌ها بیرون بیایید، میزان اراده‌ای است که در رسیدن به هدفتان مشخص کرده‌اید.

برای اینکه اراده شما بیشتر شود بهتر است اول دلیل واقعی خودتان از گرفتن رژیم را پیدا کنید. سپس متناسب با آن، هدفی مشخص و قابل ‌اندازه‌گیری تعیین کنید و به سراغ افراد و کارهایی بروید که باعث تقویت انگیزه شما برای رسیدن به هدفتان می‌شود.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب