10 راه برای داشتن سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

فهرست مطالب

اکثر ما می‌خواهیم زندگی طولانی، شاد، موفق و سالم داشته باشیم. اما متاسفانه در زندگی روزمره، گرفتار عادت‌هایی می‌شویم که ما را از این مسیر دور می‌کنند. بسیاری از این عادت‌ها و تصمیماتی که در خلال زندگی می‌گیریم، به سبک زندگی ما بستگی دارد.

به طور مثال، اگر شما اهل مصرف سیگار نباشید و یک نفر به شما سیگار تعارف کند، احتمالا آن را نخواهید پذیرفت. این تصمیم شما برای نپذیرفتن «سیگار»، به این دلیل است که دخانیات در سبک زندگی شما جایی ندارد.

سبک زندگی، همان راه و روش هر فرد برای زندگی است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی است که شامل تغذیه، فعالیت فیزیکی، استرس، کیفیت خواب، مصرف دخانیات و… است».

این روزها، بسیاری از ما زندگی پراسترس و سختی داریم و ممکن است صحبت کردن از «سبک زندگی سالم» مسخره و خنده‌دار به نظر بیاید! اما حقیقت این است که با سبک زندگی سالم، حتی استرس‌مان را نیز می‌توانیم کنترل کنیم.

اهمیت سبک زندگی سالم در سلامت روحی و جسمی

تحقیقات زیادی در مورد عادات افراد و سبک زندگی آن‌ها، انجام شده است. در یکی از تحقیقات ثابت شده افرادی که از عادت‌های سالم در زندگی پیروی می‌کنند، عمر بسیار طولانی‌تری دارند. این افراد به طور میانگین، 13 سال بیشتر از دیگران عمر می‌کنند.

همچنین این افراد، امید به زندگی بیشتری نسبت به سایرین دارند. محققان می‌گویند پیروی از تنها «یک عادت سالم»، امید به زندگی را دو سال افزایش می‌دهد. بنابراین جای تعجب نیست که هر چه، عادات سالم بیشتری داشته باشید، طول عمر شما نیز بیشتر شود.

از طرف دیگر سبک زندگی سالم، استرس، اضطراب، بی‌حوصلگی و ناامیدی را به میزان زیادی از بین می‌برد و حال و هوای زندگی شما را کاملا تغییر می‌دهد.

سبک زندگی سالم چگونه است؟

برای داشتن سبک زندگی سالم، پیشنهادات زیادی وجود دارد. در یکی از کتاب‌های این حوزه، 170 مورد بیان شده است! ما اصلی‌ترین موارد را بررسی می‌کنیم و تاثیراتی را که باعث تغییر زندگی شما می‌شود، توضیح می‌دهیم. حتی یکی از این عادت‌ها هم می‌تواند کیفیت زندگی شما را افزایش دهد.

  1. ورزش کنید

ورزش منظم یکی از واجب‌ترین عاداتی است که باید در سبک زندگی تان دیده شود. موسسه ملی سرطان می‌گوید ورزش منجر به کنترل وزن، حفظ استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل سالم می‌شود و خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت را نیز کاهش می‌دهد. در آمریکا، سالیانه 260 هزار نفر، در اثر عدم فعالیت بدنی، فوت می‌کنند. همین آمار به تنهایی می‌تواند اهمیت ورزش را آشکار کند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ورزشی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید و باعث لذت شما می‌شود؛ حتی اگر یک پیاده‌روی ساده باشد.

راستی فراموش نکنید که «استمرار» یک شرط اصلی و اساسی در ورزش است. (البته در تمام مواردی که می‌خواهیم توضیح دهیم، استمرار اهمیت دارد)

  1. همیشه صبحانه بخورید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند، ویتامین و موادمعدنی بیشتر و چربی کمتری دریافت می‌کنند.

موادغذایی حاوی فیبر و پروتئین انرژی شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. از این موادغذایی می‌توان به غلات، نان‌های سبوس‌دار، شیر کم‌چرب، میوه و ماست اشاره کرد.

  1. از یک سبک غذایی سالم پیروی کنید

غذای سالم، بخش عمده‌ای از مشکلات شما را حل می‌کند. در واقع رژیم غذایی سالم نه‌تنها سلامت جسمی را تضمین می‌کند، بلکه بسیاری از مشکلات روحی را نیز از بین می‌برد. به طور مثال تغذیه می‌تواند استرس شما را کنترل کند. بنابراین عادات غذایی سالم را جدی بگیرید و به سادگی از کنار آن‌ها عبور نکنید.

از مصرف نوشیدنی‌های مضر و تنقلات پرهیز کنید و به جای آن، از میوه و آجیل استفاده کنید. در وعده‌های غذایی‌تان تمام گروه‌های غذایی مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم را بگنجانید و از هیچ یک از آن‌ها غافل نشوید.

مجله انجمن پزشکی کانادا می‌گوید شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است با افزایش خطر چاقی، اضافه وزن طولانی مدت، دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. بنابراین در مصرف این شیرین‌کننده‌ها نیز احتیاط کنید.

سبک زندگی سالم

4 . خواب کافی داشته باشید

کار تمام وقت، رسیدگی به کارهای منزل، وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان، گشت‌وگذار در اینترنت، درس و امتحان و…، مواردی هستند که روی کیفیت خواب ما تاثیر می‌گذارند. شما زمانی که سرتان شلوغ است و نمی‌توانید به تمام کارهایتان برسید، اولین کاری که می‌کنید این است که از تایم خواب‌تان می‌زنید. در حالی که بخش زیادی از سلامتی و عملکرد ما، به خواب وابسته است.

مغز انسان در هنگام خواب، اطلاعات اضافی را پاک کرده و شبکه‌های عصبی را بازنشانی و بازیابی می‌کند. این فرایند باعث می‌شود زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، مغز عملکرد مناسبی داشته باشد. بدیهی است که با کاهش ساعت خواب، عملکرد مغز نیز دچار مشکل می‌شود.

در ایتالیا تحقیقی انجام شده که ثابت می‌کند کمبود مداوم خواب، باعث تخریب مغز می‌شود. به عبارت دیگر کمبود خواب در شبانه‌روز، باعث بروز آلزایمر و سایر اختلالات مغزی می‌شود.

در اکثر منابع علمی نوشته شده است که انسان باید 7 تا 9 ساعت خواب کافی داشته باشد. البته در برخی موارد نیز اشاره شده که زمان خواب برای هر فرد متفاوت است و ممکن است برای بعضی افراد، 5 تا 6 ساعت خواب هم کافی باشد.

  1. به طبیعت بروید

طبیعت‌گردی یکی از راه‌های درمانی برای بسیاری از مشکلات روحی است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که حضور در طبیعت، تاثیر عمیقی در سلامت روانی دارد. وقت‌گذرانی در طبیعت، به خصوص قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، باعث افزایش ترشح هورمون سروتونین می‌شود. سروتونین همان هورمون شادی است که خلق‌وخوی انسان را تنظیم می‌کند. صرف زمان کوتاهی در طبیعت، حتی در یک پارک محلی، می‌تواند باعث سرحالی و افزایش شادی شما شود.

  1. مدیتیشن کنید

مدیتیشن یا مراقبه، به معنای متمرکز کردن ذهن است و باعث آرامش عمیق جسمی و روحی می‌شود. تمرینات منظم مدیتیشن شما را از فکر کردن بیش‌ازحد نجات داده و استرس و اضطراب شما را کاهش می‌دهد. از دیگر فواید مدیتیشن می‌توان به کاهش درد، بهبود خواب، کاهش فشار خون و بهبود سلامت عاطفی نیز اشاره کرد.

سبک زندگی سالم

  1. کمتر از موبایل استفاده کنید

اعتیاد به موبایل که گاهی اوقات با نام «نوموفوبیا» (ترس از نداشتن موبایل) شناخته می‌شود، معمولا ناشی از استفاده بیش‌ازحد از اینترنت است. اعتیاد به اینترنت و موبایل، یکی از فجایعی است که در سال‌های اخیر رخ داده و طیف گسترده‌ای از افراد را درگیر کرده است. استفاده بی‌رویه از موبایل باعث افزایش اضطراب، کاهش تمرکز، کم‌خوابی، کاهش بهره‌وری، افزایش افسردگی و بروز مشکلات در روابط عاطفی می‌شود.

واقعیت این است که رهایی از این اعتیاد، سخت و زمانبر است. اگر شما در طول روز، 6 ساعت از موبایل استفاده می‌کنید، نمی‌توانید در عرض یک هفته آن را به 3 ساعت برسانید. بنابراین نباید از خودتان چنین توقعاتی داشته باشید. اما با چند راهکار کوچک، می‌توانید زمان استفاده از موبایل‌تان را مدیریت کنید:

  1. تا مدت مشخصی پس از بیدار شدن از خواب، گوشی را چک نکنید.
  2. قبل از خواب به سراغ موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و… نروید.
  3. برای سر زدن به شبکه‌های اجتماعی‌تان، زمان مشخصی را تعیین کنید. (مثلا هر شب بین ساعت 9 تا 10)
  4. وقتی در کنار خانواده و دوستان‌تان هستید، موبایل‌تان را کنار بگذارید.
  5. از نرم‌افزارهایی که مدت زمان استفاده از موبایل را ردیابی و اندازه‌گیری می‌کنند، استفاده کنید.

 

  1. برای خودتان وقت بگذارید

برای خودتان وقت بگذارید و زمانی را صرف فعالیت‌های موردعلاقه‌تان بکنید. فرقی نمی‌کند این فعالیت کتاب خواندن، فیلم دیدن یا حتی انجام روتین‌های پوستی باشد. این کار باعث می‌شود انرژی از دست‌رفته‌تان، برگردد و حال و حوصله کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره‌تان را داشته باشید.

روانشناسان توصیه می‌کنند حتما ساعتی از روز را به خودتان اختصاص دهید. اما این کار ممکن است سخت و نشدنی باشد چرا که اکثر افراد در طول روز، با کمبود وقت مواجه هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و نمی‌توانید ساعتی را برای خودتان خالی کنید، به طور هفتگی برای خودتان و علایق‌تان وقت بگذارید.

سبک زندگی سالم

  1. یک مهارت جدید یاد بگیرید

یادگیری یکی از مهم‌ترین موارد در سبک زندگی هر فرد است که به معنای واقعی می‌تواند آینده شما را تغییر دهد. افرادی که در بزرگسالی هم به یادگیری ادامه می‌دهند، از سلامتی بیشتری برخوردارند. یادگیری باعث می‌شود مغز شما دائما در حال تجدید و بازسازی باشد و حس موفقیت و خوش‌بینی را به شما القا کند.

به معنای دیگر، یادگیری مهارت جدید، تعیین هدف و تمرکز روی آن، توانایی شما را برای مقابله با استرس افزایش می‌دهد. یک زبان جدید یاد بگیرید، نقاشی را شروع کنید یا به کلاس موسیقی بروید. توصیه ما این است که به سراغ مهارتی بروید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید.

  1. با خانواده و دوستان‌تان وقت بگذرانید

تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از دورهمی با دوستان یا خانواده‌تان، احساس شادی و رضایت داشته باشید؟ وقت‌گذرانی با عزیزان از دیگر عواملی است که باعث ترشح هورمون سروتونین و افزایش سطح شادی شما می‌شود. این کار تاثیرات مثبت روحی و روانی برای شما در پی دارد و باعث بهبود خلق‌وخو و روحیات می‌شود.

سخن پایانی

ایجاد عادات جدید و سالم، نقش مهمی در موفقیت و سلامت جسمی و روحی شما دارد. شما حتی می‌توانید با یکی از این موارد شروع کنید و زمانی که آن را در خودتان نهادینه کردید، به سراغ باقی موارد بروید. ایجاد حتی یک عادت جدید، تاثیر قابل توجهی در سبک زندگی‌تان خواهد داشت. پس زمان را از دست ندهید و همین حالا شروع کنید.

برای دریافت رژیم لیمومی، کلیک کنید.

نکته 1: این مقاله، صرفا برای آگاهی شما عزیزان است و به معنی تایید متخصصین لیمومی نیست. توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدام، با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب