رابطه جنسی در بارداری و پس از به دنیا آمدن نوزاد

رابطه جنسی در دوران بارداری

فهرست مطالب

بارداری شروع تازه‌ای از یکی از مراحل زندگی است که می‌تواند تغییراتی اساسی در شرایط خانوادگی افراد ایجاد کند. این مسئله می‌تواند بر روی روابط زناشویی شما هم تاثیرگذار باشد.

ممکن است که در زمان بارداری این سوال برای‌تان ایجاد شود که آیا می‌توانیم مثل گذشته رابطه داشته باشیم؟ آیا این کار باعث آسیب به جنین می‌شود؟ در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، در مورد این مسئله صحبت می‌کنیم و به فواید و خطرات احتمالی نزدیکی در بارداری می‌پردازیم.

سوالات متداول

آیا رابطه در بارداری خطر دارد؟
معمولا اگر از نظر شرایط جسمانی و فیزیکی در وضعیت عادی هستید و وضعیت جفت شما در موقعیت خوبی باشد، داشتن رابطه در بارداری خطرناک نیست، اما اگر سابقه سقط جنین، جفت پایین، طول سرویکس کوتاه و شرایطی از این دست را دارید بهتر است که در این دوران رابطه نداشته باشید.
تا ماه چندم بارداری می‌توانیم رابطه جنسی داشته باشیم؟
اگر در وضعیت سالمی هستید می‌توانید با رعایت مسائل احتیاطی، در همه ماه‌ها رابطه داشته باشید. گاهی در اوایل بارداری به دلایل شرایطی مثل تهوع و خستگی و تغییرات هورمونی، ممکن است که تمایل کمی برای بقیه رابطه داشته باشید و همچنین در اواخر دوران بارداری پزشک توصیه می‌کند که به دلیل شروع انقباضات رحمی، رابطه جنسی نداشته باشید.
در دوران بارداری چگونه رابطه داشته باشیم؟
بهتر است که در دوران بارداری پوزیشن‌هایی را انتخاب کنید که فشار کمتری به شکم وارد می‌شود و همچنین رگ‌های خونی که به جفت متصل هستند مسدود نشوند. می‌توانید روش‌های جدیدی را امتحان کنید تا هر دو بتوانید از شرایط جدید لذت ببرید و کمترین فشار و استرس بر روی شما باشد و گاهی لازم نیست که دخول اتفاق بیفتد تا از رابطه لذت ببرید.؛ دوران بارداری می‌تواند فرصت مناسبی برای ماجراجویی‌های جدید زناشویی باشد.
آیا داشتن خونریزی بعد از رابطه جنسی خطرناک است؟
در زمان بارداری، به دلیل تغییراتی که در ساختار رحم ایجاد می‌شود، دهانه رحم حساس شده و به راحتی می‌تواند مستعد شرایطی مثل خونریزی باشد، همچنین ممکن است که بعد از هر بار برقراری رابطه جنسی، لکه‌بینی هم داشته باشید. بهتر است که این مسائل شما را نگران نکنند اما حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

رابطه جنسی در بارداری

تجربیات هر زنی از بارداری کاملا متفاوت است و این مسئله در مورد داشتن رابطه جنسی هم صدق می‌کند؛ بعضی زنان در این دوران تمایل زیادتری برای برقراری رابطه جنسی دارند و در مقابل، زنانی هستند که تمایل چندانی به این مسئله نشان نمی‌دهند.

به دلیل شرایطی که در بدن شما در این مرحله ایجاد می‌شود، مثل تغییرات هورمونی و تغییر شکل فیزیکی بدن، تمایلات جنسی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

البته نباید این مسائل باعث نگرانی شما شوند، چرا که کاملا طبیعی بوده و پس از مدت کوتاهی، بدن شما به ثبات می‌رسد و می‌توانید رابطه بهتری با همسر خود داشته باشید.

رژیم‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی لیمومی

تقویت جنین و مادر

مانع از افزایش بی‌رویه وزن

کاهش وزن سالم همراه با شیردهی

جلوگیری از افتادگی پوست بعد زایمان

درخواست مشاوره رایگان

آیا داشتن رابطه در بارداری خطرناک است؟

رابطه جنسی بخش طبیعی و جدایی‌ناپذیر هر رابطه‌ای است و در صورت داشتن یک بارداری نرمال، می‌توانید در این دوران رابطه هم داشته باشید.

رابطه جنسی و ارگاسم در دوران بارداری آسیبی به جنین در حال رشد وارد نمی‌کند به دلیل اینکه اطراف جنین را ساک جنین و مایعی به نام مایع آمنیوتیک احاطه کرده است و مانع از آسیب به جنین می‌شود.

همچنین انقباضات رحمی که در طول ارگاسم ایجاد می‌شوند متفاوت از انقباضات مربوط به باز شدن دهانه رحم و به دنیا آمدن نوزاد هستند.

ممکن است که پزشک در اواخر دوران بارداری و به دلایل احتیاطی، به شما توصیه کند که رابطه جنسی نداشته باشید چرا که در هفته‌های آخر بارداری، هورمون پروستاگلاندین می‌تواند باعث تحریک انقباضات رحمی مربوط به تولد نوزاد شود.

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

رابطه جنسی در دوران حاملگی می‌تواند برای شما و شریک زندگی‌تان فواید زیادی به همراه داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

بهتر به ارگاسم رسیدن

افزایش جریان خون در اندام تناسلی به معنای افزایش دفعات ارگاسم و قوی‌تر شدن آن است.

کنترل وزن

رابطه جنسی باعث افزایش کالری سوزی می‌شود و می‌تواند راهی برای جلوگیری از افزایش زیاد وزن باشد.

ایجاد حس عمیق‌تر بین زن و مرد

ممکن است که بعضی زوج‌ها متوجه این مسئله شده باشند که رابطه جنسی آنها در زمان بارداری، باعث عمیق‌تر شدن احساسات بین این دو نفر می‌شود.

افزایش قدرت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده‌اند که رابطه جنسی در دوران حاملگی باعث افزایش آنتی بادی IgA می‌شود که به جلوگیری از سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند.

حس شادی بیشتر

ارگاسم باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود که باعث می‌شود مادر و جنین حس آرامش و خوشحالی بیشتری تجربه کنند.

رابطه جنسی در بارداری

مضرات رابطه در بارداری چیست؟

اگر شما از نظر فیزیکی در شرایط نرمال هستید و در بارداری خود مشکلی ندارید می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید و نگران مسائلی مثل زایمان زودرس نباشید؛ اما اگر جزء افرادی هستید که نیاز به استراحت مطلق دارند یا مشکلات دیگر مربوط به بارداری را تجربه می‌کنید، رابطه جنسی می‌تواند برای‌تان مضر باشد.

به طور کلی رابطه جنسی در زمان بارداری می‌تواند مضرات زیر را داشته باشد و گاهی هر دو این عوامل بر روی هم اثرگذار هستند و مضرات رابطه جنسی در این دوره را تشدید می‌کنند.

احتمال سقط جنین سه ماهه اول بارداری

گاهی لازم است که در 12 هفته اول بارداری، رابطه جنسی نداشته باشید؛ به ویژه زمانی که شرایطی مثل خونریزی، لکه بینی یا سابقه سقط قبلی داشته باشید، رابطه جنسی می‌تواند مضر باشد.

خستگی بیش از حد

برقراری رابطه جنسی طولانی مدت، در کنار عوارض دیگری که در بارداری ایجاد می‌شود مثل حالت تهوع و استفراغ می‌تواند باعث خستگی بیش از حد مادر شده و مادر فشار بیش از حدی را در ماهیچه‌های شکم خود احساس کند که این مسئله می‌تواند مضر باشد.

احتمال ایجاد عفونت

بهتر است که در صورت لزوم، در دوران بارداری از کاندوم استفاده کنید تا احتمال انتقال بیماری‌های عفونی و مقاربتی کمتر شود .

بیماری‌های منتقل شده از راه جنسی می‌توانند علاوه بر اینکه برای زوجین مسئله ساز باشند زندگی و سلامت جنین را هم تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین باید مراقب بروز عفونت ادراری بارداری هم باشید.

اثرات هورمونی و بروز زایمان زودرس

ممکن است که در طول دوران بارداری از نظر شرایط جسمانی مشکلی برای زابطه نداشته باشید، اما به دلایل تغییرات هورمونی، تمایلی برای برقراری رابطه جنسی ندارید.

این مسئله بیشتر در سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری اتفاق می‌افتد چرا که تولید پرولاکتین در این دوره افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که میل جنسی شما کمتر شود.

علاوه بر این، هورمون پروستاگلاندین باعث تحریک انقباضات رحمی می‌شود.

آمبولی هوا

آمبولی هوا، انسداد ناشی از ورود هوا به جریان عروقی است که مانع از خونرسانی می‌شود. این مسئله مشکل نادری است که می‌تواند در اثر برقراری رابطه دهانی و ورود هوا به داخل واژن ایجاد شود و می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در ماه‌های مختلف بارداری چگونه است؟

بارداری به دلیل تغییرات مختلفی که در سطح هورمون‌ها و شرایط جسمانی و فیزیکی زنان ایجاد می‌کند می‌تواند روی رابطه جنسی هم تاثیر بگذارد.

ما در ادامه به شرایطی که ماه‌های مختلف بارداری بر روی تمایلات جنسی شما ایجاد می‌کنند می‌پردازیم:

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

مطالعات نشان داده‌اند که در سه ماهه اول بارداری، به دلیل شرایطی مثل خستگی، تهوع، ترس از سقط جنین یا آسیب زدن به جنین، تغییرات هورمونی وسیع، تغییرات فیزیکی و راحت نبودن با شرایط جدید بدن و همچنین ترس از ابتلا به انواع عفونت‌ها، می‌تواند باعث شود که شما قادر به برقراری رابطه نباشید.

باید توجه داشته باشید که این احساسات کاملا طبیعی هستند و بیشتر زنان در سه ماه اول بارداری این شرایط را تجربه می‌کند.

رابطه جنسی در سه ماهه دوم بارداری

به نظر می‌رسد که این دوره بهترین دوره و کم خطرترین زمان برای برقراری رابطه جنسی باشد؛ به دلیل اینکه مادر شرایط جدید بدن را به طور کامل پذیرفته است و از طرف دیگر، سطح هورمون‌ها اندکی ثبات پیدا کرده است.

شما در این ماه‌ها نگران از دست دادن جنین نیستید و آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید.

رابطه جنسی در سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری، زوجین بیشتر نگران این مسئله هستند که به ارگاسم رسیدن ممکن است باعث شروع انقباضات رحمی ‌شود.

همچنین به دلیل اینکه بدن زن کاملا تغییر پیدا می‌کند پیدا کردن پوزیشن مناسب ممکن است کمی گیج‌کننده باشد و معمولا باید روش‌هایی را انتخاب کنید که آسیب وفشار کمتری به شکم و کمر وارد می‌شود.

بهتر است که در هفته‌های آخر بارداری، رابطه نداشته باشید تا زایمان زودرس اتفاق نیفتد.

بهتر است که با در نظر گرفتن تمام شرایط احتیاطی، سعی کنید که از این دوران لذت ببرید.

بعد از تولد نوزاد معمولا به دلیل خستگی و تغییر ناگهانی شرایط زندگی، برگشتن به شرایط اولیه کمی سخت و زمان‌بر خواهد بود و وضعیت هورمون‌ها باعث ایجاد تغییرات زیادی در وضعیت روحی و خلق و خوی شما می‌شود.

رابطه جنسی در بارداری

چه زمانی در طول دوران بارداری نباید رابطه جنسی داشته باشید؟

بهتر است که در جلسات ویزیت با پزشک متخصص یا ماما این مسئله را مطرح کنید که آیا می‌توانید رابطه جنسی برقرار کنید یا خیر؟ در صورتی که شما جزء افراد زیر باشید، معمولا پزشک به شما توصیه می‌کند که در دوران بارداری رابطه جنسی نداشته باشید:

  • اگر در معرض خطر سقط جنین هستید یا سابقه سقط جنین دارید؛
  • اگر در معرض خطر زایمان زودرس هستید و انقباضات رحمی شما زودتر از هفته ۳۷ بارداری شروع شده‌اند؛
  • دچار خونریزی از واژن هستید یا ترشحات و گرفتگی‌های شکمی بدون دلیل دارید؛
  • کیسه آمنیوتیک شما نشت می‌کند یا غشاهای آن پاره هستند؛
  • دهانه رحم زودتر از زمان مورد نظر باز شده است یا طول سرویکس کوتاه دارید؛
  • پایین بودن جفت در رحم؛
  • و بارداری دوقلو، سه قلو یا بیشتر.

به این نکته توجه کنید که اگر پزشک در مورد مضر بودن رابطه جنسی در بارداری به شما هشدار می‌دهد، به معنی همه فعالیت‌های مربوط به رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم است.

بارداری چه تاثیراتی بر نزدیکی دارد؟

بارداری می‌تواند به روش‌های متفاوتی بر روی رابطه جنسی موثر باشد و توضیح یکسانی برای این شرایط وجود ندارد.

  • زیاد شدن هورمون‌ها و افزایش جریان خون در اندام تناسلی به ویژه در سه ماهه دوم بارداری، باعث می‌شود که شما تمایل بیشتری برای برقراری رابطه جنسی داشته باشید.
  • بعضی از افراد ممکن است که به دلیل شرایط سینوسی‌ای که هورمون‌ها ایجاد می‌کنند، با شرایط جدید بدن‌شان راحت نباشند و در کنار این موضوع، به دلیل کم شدن سطح انرژی و درد جسمی علاقه‌ای به سکس در بارداری نداشته باشند.
  • علاوه بر این موارد، حاملگی می‌تواند بر روی میل جنسی شریک زندگی شما هم تاثیر داشته باشد و ممکن است که همسر شما به دلیل تغییراتی که در بدن شما ایجاد شده است بیشتر جذب شما شود یا تمایل چندانی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد.
  • گاهی اوقات به دلیل نگرانی‌های مختلف و فشارهایی که هر دوی شما احساس می‌کنید، ممکن است که کمتر به نزدیکی در بارداری علاقه نشان بدهید.

بهتر است که در این دوران هر دو شما نیازهای خود را به صورت شفاف مطرح کنید تا دچار سوء‌تفاهم و ناراحتی نشوید.

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی بعد از تولد نوزاد چگونه است؟

همه تازه مادرها نیاز به زمان دارند که بتوانند بعد از وضع حمل به شرایط عادی برگردند. بهتر است که برای داشتن رابطه بعد از تولد نوزاد، مسائل زیر را در نظر بگیرید:

  • باید به بدن‌تان زمان بدهید تا بهبود پیدا کند؛
  • باید دهانه رحم بسته شود؛
  • خونریزی‌های بعد از بارداری باید متوقف شوند؛
  • و در صورتی که سزارین شده‌اید باید اجازه دهید که برش‌ها بهبود پیدا کنند.

معمولا خستگی و انرژی صرف شده برای مراقبت از عضو جدید خانواده و اعضای دیگر خانواده ممکن است به این معنی باشد که زن برای مدتی بعد از زایمان تمایلی برای برقراری رابطه جنسی ندارد اما با گذشت زمان و پذیرش شرایط جدید می‌توانید دوباره به شرایط اولیه برگردید و از زندگی جنسی خود هم لذت ببرید.

رژیم‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی لیمومی

تقویت جنین و مادر

مانع از افزایش بی‌رویه وزن

کاهش وزن سالم همراه با شیردهی

جلوگیری از افتادگی پوست بعد زایمان

درخواست مشاوره رایگان

کلام پایانی

اگر بارداری کم‌خطری را تجربه می‌کنید، رابطه جنسی در هر مرحله‌ای می‌تواند بدن آسیب باشد اما قبل از انجام فعالیت‌های جنسی، بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که بارداری شما در رده پرخطر نیست.

به دلیل شرایط جدید بدن‌تان، تغییر میل جنسی شما در بارداری کاملا طبیعی است. بیشتر زنان در سه ماهه دوم بارداری بیشترین علاقه خود را به رابطه جنسی پیدا می‌کنند. علائمی مانند حالت تهوع و خستگی می‌توانند رابطه جنسی را در سه ماهه اول دشوار کنند و همچنین افزایش اضطراب در مورد واقعیت‌های بچه‌دار شدن می‌تواند میل شما را در سه ماهه سوم کاهش دهد.

همیشه باید به بدن خود اعتماد داشته باشید و فقط زمانی که تمایل داشتید، رابطه جنسی داشته باشید، اما به خاطر داشته باشید که داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری فواید زیادی دارد.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب