خواص انار برای سرماخوردگی | درمانی خوشمزه برای سرماخوردگی

خواص انار

فهرست مطالب

با شروع فصل‌های سرد سال، سرماخوردگی می‌تواند در کمین هر یک از ما نشسته باشد. همین موضوع می‌تواند باعث شود نگرانی‌هایی از بابت عقب افتادن کارها و برنامه‌های روتین خود و خانواده‌مان داشته باشیم.

از طرفی ممکن است سیستم ایمنی بدنمان به گونه‌ای باشد که مجبور باشیم دوران بیماری طولانی‌تری را بگذرانیم. اما قطعا باید به دنبال راه‌هایی باشیم که چنین دورانی را کوتاه‌تر و آسان‌تر کند.

استفاده از درمان‌های خانگی در کنار مراقبت‌هایی که پزشک معالجمان توصیه کرده، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در چنین شرایطی نباید از خواص میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی، به خصوص از خواص انار برای سرماخوردگی غافل شویم.

 در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی، یکی از بهترین راه‌های سرعت بخشیدن به فرایند بهبود بیماری‌های فصول سرد سال را با هم مرور می‌کنیم. به سراغ خواص انار برای سرماخوردگی رفته‌ایم تا با طعم ملس این میوه جذاب، تلخی دوران سرماخوردگی را کاهش دهیم.

انار، میوه‌ای با خواص شگفت‌انگیز

اگر بدانید با مصرف یک ماده کم‌کالری می‌توانید در بهبود بسیاری از فعالیت‌های بدنتان تاثیرگذار باشید، چه واکنشی خواهید داشت؟ احتمالا تصمیم می‌گیرید که تا جای ممکن این ماده غذایی را در روتین خود قرار دهید. به صورت منظم آن را مصرف می‌کنید و با این کار در تلاش خواهید بود تا از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید.

خبر خوب این است که چنین ماده‌ای چندان هم دور از دسترس نیست. انار یکی از آن دسته مواد غذایی است که با وجود کالری کمی که به بدن می‌رساند، سرشار از مواد معدنی مختلف، فیبر و انواع ویتامین‌هاست.

ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و K و مواد معدنی مانند منگنز، فولات و مس از مواد مغذی موجود در این میوه پاییزی هستند. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار می‌توانند به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کنند و تاثیرات بسیار خوبی بر سلامتی بگذارند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های انار که نباید از آنها غافل شد، تقویت و بهبود وضعیت قلب و همچنین خواص انار برای سرماخوردگی است. مواد مغذی موجود در آن می‌توانند در تسریع بهبود سرماخوردگی بسیار اثرگذار باشند.

خواص انار برای سرماخوردگی

مطالعات رابطه بین غذاهای غنی از مولکول‌های آنتی‌اکسیدان و عفونت‌های ناشی از بیماری‌هالیی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را بررسی کرده‌اند. طبق این بررسی‌ها، موادی که سرشار از مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، به خصوص پلی فنول باشند، می‌توانند مدت زمان سرماخوردگی را حتی تا ۴۰ درصد کاهش دهند! 

از ویژگی‌هایی که باعث به وجود آمدن خواص انار برای سرماخوردگی شده، میزان بالای آنتی‌اکسیدان پلی فنول در آن است. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که برای سلامتی سیستم ایمنی بدن ضروری است. انار منبعی عالی از ویتامین C است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک کند و در بهبود سرماخوردگی بسیار تاثیرگذار است.

خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی انار هم می‌تواند باعث کاهش علائم سرماخوردگی شود. علاوه بر اینکه انار و آب انار طبیعی تاثیرات بسیار زیادی در تسریع بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا دارند، مصرف انار پخته نیز فواید بسیار زیادی در این زمینه دارد.

خواص انار برای سرماخوردگی در حالت پخته افزایش پیدا می‌کند و به عبارتی دوز بالاتری از این خواص را دریافت می‌کنیم. از نظر طب سنتی انار پخته به عنوان اصلی‌ترین داروی مشکلات و عفونت‌های حاد ریوی شناخته می‌شود. می‌توانید خواص انار برای سرماخوردگی و انار پخته به عنوان معجزه‌ای برای درمان بیماری‌های مختلف را در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی بخوانید.

خواص انار تنها به درمان سرماخوردگی ختم نمی‌شوند

انار یک میوه بسیار مغذی است که فواید سلامتی زیادی دارد. برخی از فواید انار عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش التهاب
  • کمک به سلامت قلب
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • بهبود سلامت استخوان ها
  • بهبود سلامت پوست
  • بهبود سلامت مغز

به علاوه، مواد مغذی موجود در انار فوایدی دارند که به تفکیک آنها را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که انار پخته تمام این خواص را همراه خود دارد، با این تفاوت که تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت.

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها ضروری است. انار منبع خوبی از ویتامین K است که می‌تواند ما را در کنار خواص انار برای سرماخوردگی از این فواید هم بهره‌مند کند.

فولات ماده‌ای ضروری برای رشد و نمو سلول‌هاست. انار منبعی غنی از فولات است که می‌تواند در رشد و نمو سلول‌های جدید کمک‌کننده باشد.

پتاسیم موجود در انار یک ماده معدنی است که برای عملکرد صحیح قلب، ماهیچه‌ها و اعصاب ضروری است.

منگنز برای سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها ضروری است. انار حاوی مقدار قابل‌توجهی از منگنز است که می‌تواند به بهبود متابولیسم و سلامت استخوان‌ها کمک کند.

همچنین انار منبع خوبی از ماده معدنی مس است که می‌تواند در تولید گلبول‌های قرمز خون و سلامت استخوان‌ها اثرگذار باشد.

انار، درمان خانگی بیماری‌های فصول سرد

flebo می‌گوید که مواد معدنی موجود در انار، به‌قدری می‌توانند در درمان بیماری‌های مختلف موثر باشند که می‌توان آن را به عنوان معجزه سلامتی در نظر گرفت. البته این در صورتی است که مصرف آن را در روتین غذایی خود قرار دهیم و به صورت منظم از آن استفاده کنیم.

ویتامین‌های موجود در انار و نیز خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی که دارد، باعث شده تا نتوانیم از خواص انار برای سرماخوردگی غافل شویم. این ویژگی‌ها به حدی تاثیرگذارند که در طب سنتی از انار و به‌ویژه انار پخته به عنوان یکی از راه‌های اصلی درمان سرماخوردگی و آنفولانزا یاد می‌شود.

سخن پایانی

از مهم‌ترین فواید انار به درمان عفونت‌های گلو و ریه، درمان کم‌آبی بدن، بهبود تب و تقویت سیستم گوارش اشاره کرد. گفتنی‌ست طب سنتی انار پخته را راه‌حل اصلی مشکلاتی مانند عفونت‌های ریه و برونشیت مزمن می‌داند.

با این حال فراموش نکنید که انار و سایر میوه‌ها و مواد مغذی تنها یک مکمل درمانی هستند. بنابراین نمی‌توان آنها را جایگزینی برای داروهای تجویزی پزشک دانست. پس با مصرف انار، داروهای خود را کنار نگذارید تا بهترین نتیجه را ببینید.

چه اثرات دیگری را با مصرف مداوم انار مشاهده کرده‌اید؟ سایر خواص انار برای سرماخوردگی را که تا به حال تجربه کرده‌اید با ما در میان بگذارید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

smh

healthline

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

18 نظر

  1. بسیار عالی، انار را در حال سرما خوردگی::هم بصورت دمنوش، و هم بصورت پخته استفاده کردم نتیجه گرفتم.برای عفونت گلو و ریه و سرفه،بسیار عالیه،سپاسگزارم

  2. اینه همه محبت کردید و خواص انار گفتید لطفا نحوه تهیه انار پخته هم بگید

    1. سلام انار را چهار قاچ کنید در سرخ کن بدون روغن بمدت ده دقیقه کاملا نرم وپخته میشه
      یا انار رو در فویل بپیچید وروی شعله گاز بگذارید کاملا پخته ونرم میشه
      تندرست باشید

  3. اینه همه محبت کردید و خواص انار گفتید لطفا نحوه تهیه انار پخته هم بگید

    1. انار ۱۵دقیقه رو شعله گاز بزارید با پوست پخته بشه بعد کلا داخلشو بخورین بجز پوست حتی سفیدی داخل انارم بخورین

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون که نظرتونو با ما در میان گذاشتید

  4. سلام به نظر من میوه ها را باید در فصل خودش مصرف کرد و تناول نمود مخصوصا انار،انگور،انجیر،خرما، هندوانه، خربزه،هلو،آلو،زردآلو و …..
    اگر بخواهیم از ویتامینهای این میوه جات بطور کامل بهره مندشویم نباید آنها را در معرض حرارت بیش از ۳۷ درجه سانتیگراد قرار دهیم مگر اینکه در معرض نور خورشید و هنوز چیده نشده باشد

  5. اناریک خوبی است که من ازآن برای سرمخوردگی استفاده کرده ام مخصوص انار پخته که جواب خوبی داده است لتفن استفاده کنید ونتیجه بگیریدمحمد

    1. سلام همراه عزیز
      مرسی از اینکه تجربتونو به اشتراک گذاشتید.

    1. سلام دوست عزیز
      فرقی ندارد. انار پخته خیلی خواص داره در کل برای سرماخوردگی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب