معرفی 4 نوع غذا با اسفناج؛ خوشمزه و آسان

غذا با اسفناج

فهرست مطالب

فصل زمستان و سرما که از راه می‌رسد با خودش خوردنی‌های متفاوتی می‌آورد که یکی از دیگری خوشمزه‌تر هستند. اسفناج نیز یکی از خوراکی‌های محبوب این فصل است که در تهیه غذا و دسرهای مختلف از آن استفاده می‌کنند.

شاید بتوان محبوب‌ترین خوراکی با اسفناج را بورانی اسفناج نامید. با این حال، خواص این سبزی به قدری زیاد بوده که باعث شده است که تنوع غذا با اسفناج زیاد باشد. انواع ساندویچ، کیک، خورش و غیره را می‌توانید با ترکیب اسفناج درست کنید و هم از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید و هم از فواید آن بهره‌مند شوید.

 

اگر هنوز برای نهار یا شام امروزتان تصمیم نگرفته‌اید، در ادامه این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما باشید تا با چند غذای ساده و مغذی که با اسفناج تهیه می‌شود، آشنا شوید.

خواص اسفناج چیست؟

اسفناج از خانواده گیاهان تاج‌خروسیان است و ازجمله سبزیجات بومی ایران محسوب می‌شود. بیشتر افراد این گیاه را به خاطر وجود آهن بالای آن می‌شناسند، اما خواص اسفناج فقط به همین یک مورد ختم نمی‌شود. این برگ سبزرنگ پر از ویتامین‌های A، C، آهن و پتاسیم نیز هست.

 اسفناج سرشار از ویتامین B3 است که برای درمان بیماری پلاگرا کاربرد دارد. همچنین مصرف این سبزی می‌تواند به سلامت بدن و بهبود بیماری‌های قلبی، چشم، مغز، کم‌خونی، فشارخون بالا، دیابت، پوکی استخوان، آسم و یبوست کمک زیادی کند.

همچنین اغلب متخصصان تغذیه، مصرف اسفناج را به آن‌هایی که می‌خواهند رژیم لاغری بگیرند، توصیه می‌کنند. این سبزی در رژیم کتوژنیک نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

کوکو اسفناج؛ غذایی سریع و آسان

حالا که با خواص اسفناج آشنا شدید وقت آن رسیده که به سراغ دستورپخت چند غذا با اسفناج برویم. اولین پیشنهاد ما کوکوی اسفناج است که در سریع‌ترین زمان آماده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کوکو اسفناج

ترکیبات

مقدار مورد نیاز

اسفناج

300 گرم

سیر

3 حبه

سبزی کوکو

250 گرم

تخم مرغ

5 عدد

پیاز

1 عدد متوسط

آرد

2 قاشق غذاخوری

روغن مایع

به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه

به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوکو اسفناج

  • ابتدا تمام سبزی‌ها را شسته و کاملا ریز و یکدست خرد می‌کنید.
  • پیاز را خرد کرده و همراه با روغن در ماهیتابه تفت دهید تا به رنگ طلایی درآید.
  • سبزی خردشده، پیاز کاراملی، ادویه، تخم مرغ و آرد را با یکدیگر مخلوط کرده و خوب هم بزنید.
  • روغن را داخل ماهیتابه ریخته و زمانی که داغ شد، مایع کوکو را داخل آن ریخته و اجازه دهید خوب سرخ شود. حواستان باشد هر دو طرف کوکو را سرخ کنید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری گردو و زرشک نیز به مایع کوکو اضافه کنید.

کوکو اسفناج

بورک اسفناج؛ یک غذای ترکی و آسان‌پز

بورک اسفناج یکی از غذاهای اصیل ترکیه است که اغلب به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. با این وجود می‌توانید این خوراکی خوشمزه را به‌عنوان وعده اصلی نهار یا شام نیز سرو کنید.

مواد لازم برای بورک اسفناج

ترکیبات

مقدار مورد نیاز

اسفناج

۴۰۰ گرم

شیر

یک دوم لیوان

پیاز

۱ عدد بزرگ

سیر

۲ حبه

خمیر یوفکا

به تعداد کافی

پنیر خامه ای

2 قاشق غذاخوری

پنیر پیتزا

200 گرم

زعفران دم کرده

1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

زردچوبه و روغن

به مقدار کافی

کنجد

به مقدار کافی

 

دستورپخت بورک اسفناج

  • اسفناج را شسته سپس 2 لیوان آب و مقداری نمک را روی شعله زیاد قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد. زمانی که آن جوش آمد اسفناج را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت 10 دقیقه بپزد.
  • پیازها را نگینی خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. در ادامه سیر رنده‌شده را به ماهیتابه اضافه کنید و تا زمانی که عطر آن بلند شد تفت دهید. سیر نیازی به سرخ شدن کامل ندارد.
  • در این مرحله زردچوبه و فلفل سیاه را به ماهیتابه اضافه کنید و مواد را یکدست کنید. سپس اسفناج را آبکشی کرده و به تابه اضافه کنید.
  • پس از اینکه که اسفناج و پیازها کمی با یکدیگر مخلوط و تفت داده شد، پنیر خامه‌ای را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا ذوب شود. بعد از آن نوبت به پنیز پیتزا می‌رشد که باید با کمی نمک به مواد ماهیتابه اضافه‌اش کنید. 
  • پس از اینکه مواد کاملا سرخ شد، آن را از روی حرارت بردارید. فر را روشن و دمای آن را با 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا گرم شود. شیر و روغن را به همراه زعفران دم‌کرده داخل یک کاسه ریخته و میکس کنید.
  • ظرف فر را با خمیر یوفکا بپوشانید و با قلمو روی خمیر را با مخلوط شیر و زعفران بپوشانید. مقداری مایع اسفناج را همراه با پنیر پیتزا روی نان ریخته و آن را به صورت رولت، لول کنید.
  • مقداری از مخلوط شیر و زعفران را روی خمیر بمالید و کنجد و سیاه دانه را روی آن بپاشید تا تزیین شود.
  • سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و حدود 20 تا 30 دقیقه اجازه دهید بپزد. پس از اینکه بورک آماده شد، چند دقیقه گریل را روشن کنید تا روی خمیر طلایی و ترد شود.

بورک اسفناج

بورانی اسفناج؛ میان‌وعده‌ای سالم و سیرکننده

بورانی اسفناج یک میان‌وعده سالم و خوشمزه است که می‌توانید در کنار وعده‌های اصلی غذا یا برای دورهمی عصرگاهی آن را سرو کنید.

مواد لازم برای بورانی اسفناج

ترکیبات

مقدار مورد نیاز

اسفناج

1 کیلوگرم

گردو

5 عدد

ماست

500 گرم

سیر

3 حبه

نمک و فلفل

به مقدار کافی

 

طرز تهیه بورانی اسفناج

  • اسفناج‌ها را شسته و به همراه سیر تازه خرد کنید و در یک تابه تفت دهید. ادویه‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید.
  • هنگامی که اسفناج‌ها پخته شد آن را از روی شعله بردارید تا خنک شود. سپس ماست را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  • در ادامه گردوها را خرد کنید و به مواد اضافه کنید. می‌توانید بورانی را همراه با نان پیتا سرو کنید.

بورانی با اسفناج

خورشت آلو اسفناج؛ یک غذای ترش و شیرین ایرانی

خورش الو اسفناج از آن دست غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که به خاطر مزه خاصش، طرفداران ویژه خود را دارد.

مواد لازم برای خورش آلو اسفناج

ترکیبات

مقدار مورد نیاز

گوشت گوسفند

500 گرم

آلو برقانی

150 گرم

اسفناج

1 کیلو گرم

پیاز داغ

2 قاشق سوپخوری

آبلیمو یا آب نارنج

به میزان لازم

نمک و فلفل

به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش الو اسفناج

  • ابتدا باید گوشت را به اندازه کوچک و خورشتی، خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید. سپس 2 لیوان آب، پیاز سرخ کرده و آلو را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کامل پخته شود.
  • اسفناج را پاک و کمی خرد کنید و آن را در روغن کمی سرخ کنید.
  • هنگامی که گوشت کاملا پخت نوبت به اضافه کردن اسفناج‌ها به قابلمه رسیده است. در این زمان ادویه‌ را نیز به قابلمه اضافه کنید تا خورش شما مزه‌دار شود.
  • حدود یک ساعت صبر کنید تا خورش روی شعله ملایم کاملا بپزد. اگر می‌خواهید مزه ترش‌تری بگیرد می‌توانید کمی رب انار یا لیمو عمانی به آن اضافه کنید.

خورش الو اسفناج

جمع بندی

اسفناج، با خواص بی‌شمار خود به یکی از محبوب‌ترین سبزیجات نزد ایرانیان تبدیل شده است اما در فصول سرد در بیشتر غذاها پیدا می‌شود. اگر می‌خواهید از خواص اسفناج ازجمله ویتامین‌های B3، A، C، آهن و پتاسیم بهره‌مند شوید بنابراین باید این سبزی را در روتین غذایی‌تان بگذارید.

در این مطلب چهار غذای متفاوت با اسفناج به شما پیشنهاد داده شده است بنابراین در سریع‌ترین زمان و کمترین مواد اولیه بتوانید غذایی سیرکننده و مغذی درست کنید.

delish

 

‫1/5 ‫(1 نظر)

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب