خواص و مضرات شیر سویا چیست؟ 16 نکته ناگفته!

خواص شیر سویا چیست؟

فهرست مطالب

شیر سویا یک جایگزین محبوب  برای شیر لبنی است که به دلیل ارزش غذایی و فواید بی‌نظیر سلامتی‌اش شناخته شده است. شیر سویا که یک محصول جانبی در مرحله تولید توفو از دانه‌های سویا است، دارای خواص تغذیه‌ای و ارزشمندی برای بدن است

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همراه ما باشید تا با خاصیت‌های شیر سویا و اثراتی که برای سلامتی دارد بیشتر آشنا شویم، مضرات آن را که ممکن است در پی داشته باشد بشناسیم و انتخاب هوشمندانه‌ای برای سلامتی داشته باشیم.

سوالات متداول

آیا شیر سویا برای کودکان مفید است؟
توصیه می‌شود که نوزادان زیر یک سال شیر سویا مصرف نکنند. در این گروه سنی بهترین منبع تامین نیازهای بدن نوزاد، شیر مادر یا شیر خشک است. در مورد کودکان با سن بالاتر، شیر سویا گاهی می‌تواند آلرژن باشد و بهتر است که قبل از مصرف آن کودکان از لحاظ داشتن حساسیت بررسی شوند.
آیا شیر سویا برای چاقی مفید است؟
شیر سویا کالری کمی دارد و در عین حال مواد مغذی بدن مثل آهن را تامین می‌کند. همینطور دارای ترکیبات زیست فعالیت است که به کاهش اشتها کمک می‌کنند. به همین دلایل، رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات در کنار شیر سویا می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.
آیا شیر سویا برای زنان باردار مفید است؟
شیر یکی از مواد غذایی لازم و ضروری برای زنان باردار است اما در مورد مصرف شیر سویا گفته می‌شود که در مصرف تعادل آن را رعایت کنید و به میزان کلسیم بدن‌تان توجه کنید. شیر سویا غنی شده با کلسیم می‌تواند جایگزین مناسبی برای افرادی باشد که به شیر گاو حساسیت دارند.نکته مهم این است که اگر قبلا شیر سویا مصرف نکرده‌اید در مورد مصرف آن در دوران بارداری با پزشک متخصص مشورت کنید.
شیر سویا پروتئین بیشتری دارد یا شیر گاو؟
در مقایسه با هم شیر گار پروتئین بیشتری دارد. هر فنجان شیر گاو 8 گرم پروتئین دارد در حالی که این عدد برای شیر سویا چیزی حدود 7 گرم است.

شیر سویا چیست؟

شیر سویا که برای اولین بار در کشور چین و در پی تولید توفو به دست آمد، امروزه به یک نوشیدنی ارزشمند و پرطرفدار تبدیل شده است.

شیر سویا نوشیدنی مغذی و مفیدی است که کالری کمی دارد و دارای مقادیر زیادی پروتئین است. علاوه بر این موارد شیر سویا دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی است که آن را به یک نوشیدنی با ارزش تبدیل کرده‌اند.

خواص شیر سویا چیست

خواص بالقوه شیر سویا برای سلامتی

شیر سویا منبع تامین پروتئین و شیر برای افرادی است که به لاکتوز قند موجود در شیر گاو حساسیت دارند. همچنین افرادی که رژیم گیاهخواری دارند،  می‌توانند به راحتی از این منبع برای تامین شیر مورد نیاز بدن‌شان استفاده کنند. در ادامه با خاصیت‌های شیر سویا بیشتر آشنا می‌شویم:

بهبود کلسترول خون

کلسترول بالا یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی است. غذاهایی که شما مصرف می‌کنید می‌تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهند و غذاهایی مثل شیر سویا تاثیر مثبتی روی کم شدن سطح کلسترول خون دارند. این فایده شیر سویا به دلیل وجود پروتئین‌های منحصر به فرد و ایزوفلاوان‌ها در شیر سویا است.

کم کردن فشار خون

فشار خون بالا عامل ایجاد بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مربوط به کلیه است. حالا برای فشار خون بالا چه بخوریم؟ خاصیت کم کردن فشار خون شیر سویا به دلیل ایزوفلاوانی به اسم جنیستئین در شیر وجود دارد. با این حال اگر فشار خونی هستید ثبل مصرف با پزشک مشورت کنید.

کمک به کاهش التهابات

التهابات متعددی که در بدن اتفاق می‌افتند می‌توانند آسیب‌زا باشند و موجب بروز بیماری‌هایی مثل دیابت بیماری‌های قلبی و روماتیسم مفاصل شوند. رژیم غذایی نامناسب و التهابات مزمن دو عاملی هستند که تاثیر مستقیمی بر همدیگر دارند.

رژیم‌های غذایی بر پایه گیاهی مثل شیر سویا می‌تواند در کم کردن التهابات بدن و کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن نقش مهمی داشته باشند.

خواص شیر سویا

کمک به کاهش وزن و حفظ وزن در شرایط نرمال

یکی از راه‌های کاهش وزن کم کردن کالری ورودی بدن است؛ یک فنجان شیر سویا ۸۰ کالری انرژی دارد و انتخاب مناسبی به عنوان نوشیدنی است.

در عین حال، شیر سویا پروتئین‌های مورد نیاز بدن را هم تامین می‌کند. پروتئین‌ها ۳ نقش اساسی در کاهش وزن دارند:

  • ایجاد احساس سیری
  • مقادیر زیادی انرژی برای هضم پروتئین‌ها لازم است
  • با مصرف پروتئین بیشتر، بدن شما پروتئین‌ها حتی در زمان استراحت هم منجر به کالری سوزی می‌شوند.

در میان همه منابع پروتئین گیاهی، پروتئین شیر سویا ارزش بیولوژیکی بالایی دارد.

سلامت مغز

شیر سویا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که بدن شما به تنهایی قادر به ساخت آن‌ها نیست. اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش خطر دمانس مغزی و بیماری آلزایمر نقش دارند.

کاهش علائم مونوپاز

ایزوفلاوان‌های موجود در شیر سویا از خانواده ترکیبات فیتواستروژن هستند که در بدن نقشی مشابه نقش هورمون‌های استروژن ایفا می‌کنند. به دلیل این موضوع تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که نوشیدن شیر سویا می‌تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند.

خواص شیر سویا

دارای مواد مغذی مختلف

شیر سویا اگر با مواد معدنی مهم و مورد نیاز بدن مثل ویتامین D و کلسیم، غنی شود گزینه بسیار خوبی برای جایگزینی با شیر گاو است و آن را به منبع بی‌نظیر تامین کلسیم تبدیل می‌کند.

شیر سویا همچنبن منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر است

  • ویتامین A
  • ویتامین B
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • رتینول
  • فولات
  • کولین

افزایش ریبوفلاوین و ویتامین B12

شیر سویا به بدن شما کمک می‌کند که ویتامین B12  و ریبوفلاوین مورد نیاز بدن‌تان را تامین کند. ویتامین B12  به تقویت مغز و اعصاب و عملکرد بهتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

خواص سویا و شیر سویا برای مردان

شیر سویا که محصولی از سویا است دارای ترکباتی شبیه به استروژن است و بعضی مصرف‌کنندگان نگران تاثیرات منفی این ترکیبات فیتواستروژن در مردان هستند.

بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که این ترکیبات می‌توانند منجر به کم شدن سطح تستوسترون و ایجاد ویژگی‌های زنانه در مردان شوند یا حتی به کاهش تعداد اسپرم‌ها منجر شوند.

باید اشاره کنیم که این مطالب پشتوانه علمی نداشته و هیچ یک از تحقیقات و پژوهش‌های علمی این موضوع را ثابت نکرده‌اند. تاکنون ۴۱ مطالعه علمی در این زمینه صورت گرفته است و به نتیجه رسیده‌اند که این موارد نسبت داده شده به شیر سویا جنبه علمی ندارد.

خواص شیر سویا چیست

مضرات شیر سویا

شیر سویا در کنار تمام خواص مفید و سلامت‌بخش خود می‌تواند ضررهایی هم داشته باشد که شامل موارد زیر هستند:

ایجاد آلرژی

سویا جزء 8 ماده غذایی حساسیت‌زا طبقه‌بندی شده است و به همین دلیل ممکن است که محصولات به دست آمده از آن مثل شیر سویا هم در بعضی افراد حساسیت‌زا باشند.

بعضی از علائم حساسیت به شیر سویا عبارتند از مشکلات گوارشی و تنفسی.

اختلال در عمکلکرد تیروئید

شیر سویا اگر در مقادیر متعادل مصرف نشود می‌تواند به دلیل داشتن ترکیبات گواتروژن در عملکرد غده تیروئید تداخل ایجاد کند.

کمبود کلسیم، داشتن ترکیبات ضد مغذی و ایجاد تغییرات ژنتیکی اگر از ترکیبات GMO باشد، از مضرات دیگر شیر سویا است.

داشتن شکر اضافه

بعضی تولیدکنندگان در فرمول تولید بعضی از انواع شیر سویا از قند اضافه استفاده می‌کنند که کالری غیر مغذی بدن را افزایش می‌دهد.

 

خواص شیر سویا چیست؟

چه افرادی نباید شیر سویا مصرف کنند

شیر سویا دارای مواد مغذی ارزشمندی است و مصرف‌ آن می‌تواند برای افراد سودمند باشد و موجب پاکسازی سموم و کم شدن چربی بدن شود اما مصرف آن نمی‌تواند برای همه مفید باشد.

توصیه می‌کنیم که افراد زیر از مصرف شیرسویا خودداری کنند:

  • افراد مبتلا به گاستریت؛
  • شیر سویا در افراد باعث ایجاد علائمی مثل شکم درد و نفخ می‌شود؛
  • افراد مبتلا به نقرس؛
  • افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند؛
  • افراد دارای سنگ کلیه؛
  • کسانی که با بیماری‌های تیروئیدی دست‌و پنجه نرم می‌کنند؛
  • افرادی که در مرحله ریکاوری بعد از عمل جراحی هستند؛
  • زنان باردار و شیرده.

خواص شیر سویا

کلام پایانی

شیر سویا نوشیدنی مغذای‌ای است که محصول جانبی تولید توفو از دانه سویا می‌باشد. شیر سویا در کنار داشتن ترکیباتی مثل آمینواسیدهای ضروری و ویتامین‌های مختلف، دارای کالری پایینی است و می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای تامین انرژی بدن باشد.

شیر سویا خاصیت‌های مفید و ارزشمندی برای بدن دارد اما به یاد داشته باشید که به تنهایی نمی‌تواند سلامت عمومی بدن را تامین کند و باید در کنار غذاهای دیگر مصرف شود.

اگر به سویا آلرژی دارید یا بیماری‌هایی دارید که به واسطه نوشیدن شیر سویا علائم آن بدتر می‌شوند توصیه می‌کنیم که از جایگزین‌های مناسب با سلامت بد‌ن‌تان استفاده کنید.

ورزش منظم و رژیم‌های غذایی سالم مثل رژیم مزوبولیک لیمومی در کنار شیر سویا می‌توانند در تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ بدن‌تان سودمند باشند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

Healthline

Webmd

NCBI

Forbes

Livestrong

everydayhealth

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب