مهم‌ترین خواص شلیل که برای کاهش وزن و کنترل قند خون

خواص شلیل چیست؟

فهرست مطالب

شلیل نوعی هلو با پوست صاف است که ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بسیار زیادی دارد و از کالری و چربی بسیار کمی ساخته شده است. این میوه به جذب هرچه بهتر آهن در بدن کمک می‌کند، برای کاهش وزن مناسب است و می‌تواند سلامت پوست را افزایش دهد.

اما این‌ها تنها برخی از خواص شلیل هستند. در این مطلب از  مجله سلامتی لیمومی قرار است لیستی از مهم‌ترین خواص شلیل را شرح دهیم، به مضرات مصرف این میوه تابستانی اشاره کنیم و نظر طب سنتی درباره شلیل را مورد بررسی قرار دهیم.

سوالات متداول

خواص شلیل چیست؟
شلیل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بسیار زیادی دارد و از کالری و چربی کمی هم تشکیل شده است. به همین خاطر هم می‌تواند در جذب بهتر آهن، کاهش وزن، سلامت قلب، بهبود سلامت پوست و هضم بهتر غذا به شما کمک کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.
شلیل چند کالری دارد؟
این میوه از از کالری و چربی بسیار کمی تشکیل شده و یک عدد از آن با اندازه‌ای متوسط، حاوی ۶۳ کالری، ۰.۵ گرم چربی و ۱۵ گرم کربوهیدرات است و به همین خاطر هم می‌تواند نقشِ یک میان‌وعده خوب را در رژیم غذایی شما ایفا کند.
آیا قند شلیل بالا است؟
شلیل از قندهای طبیعی بسیار زیادی تشکیل شده است اما تأثیری منفی روی سلامتی شما به‌همراه نخواهد داشت. یک عدد شلیل متوسط حاوی ۱۱.۸ گرم فیبر است که مقدار کمی به محدوده مصرف روزانه شما اضافه می‌کند و جایگزین بسیار خوبی برای کلوچه، شکلات یا حتی شیرینی‌های مختلف است که در طول روز مصرف می‌کنید.
تفاوت هلو و شلیل چیست؟
هلو و شلیل میوه‌های هسته‌دار تقریباً یک شکلی هستند، با این تفاوت که شلیل نوعی هلو بدون پوسته تیره است. آن‌ها از نظر تغذیه شباهت‌های زیادی دارند اما میزان قند، فیبر و ریزمغذی‌ها در هر کدام متفاوت است که شلیل را به‌ گزینه‌ای سالم‌تر در مقایسه با هلو تبدیل می‌کند.

خواص شلیل چیست؟

شلیل از مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار زیادی مثل مس، پتاسیم و ویتامین‌های B3 و C تشکیل شده که هرکدام به نحوی روی سلامت بدن تأثیر می‌گذارند. در ادامه بیش‌تر به خواص شلیل اشاره می‌کنیم:‌

خواص شلیل چیست

کمک به کاهش وزن

یک خاصیت شلیل، این است که فیبر و کالری بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای اهداف کاهش وزن، مناسب باشد. افزایش مصرف فیبر به شما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌ترین سیر بمانید و اشتهای کم‌تری برای خوردن غذاهای مختلف داشته باشید.

جلوگیری از سرطان

سایت Boldsky به تحقیقاتی از مجله Food Chemistry اشاره می‌کند که در آن، دانشمندان دریافتند که پلی‌فنول‌های موجود در شلیل می‌تواند از رشد سلول‌های سرطان سینه جلوگیری کند.

کمک به سلامت قلب

فیبر بالای موجود در شلیل می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد؛ نوعی از کلسترول که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیش‌تر می‌کند. جدا از این، پلی‌فنول‌های موجود در این میوه باعث پایین آمدن تری‌گلیسیرید خون و افزایش سطح کلسترول خوب بدن می‌شود.

برای فشار خون بالا چه بخوریم؟ یکی دیگر از فواید شلیل، این است که پتاسیم بسیار زیادی در خود دارد که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کرده و خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

بهبود سطح قند خون

فیبر زیاد موجود در شلیل می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. این ماده باعث جذب آهسته قند در جریان خون شده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

هضم بهتر غذا

یکی از فواید شلیل، کمک به سلامت دستگاه گوارش است. فیبر این میوه باعث تغذیه باکتری‌های سالم روده شده و به‌عنوان یک پری‌بیوتیک عمل می‌کند که هضم بهتر غذا را ممکن کرده و در جذب بیش‌تر مواد مغذی نقش دارد.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در شلیل باعث تقویت سیستم ایمنی و دفع عفونت‌های مختلف می‌شود. جدا از آن، یک خاصیت شلیل این است که آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های متفاوت جلوگیری کند.

خواص شلیل چیست

کمک به سلامت چشم

برای تقویت چشم چه بخوریم؟ شلیل منبعی عالی از ویتامین A است؛ ماده‌ای مغذی که به بینایی هرچه بهتر انسا کمک می‌کند. کارتنوئیدهای موجود در شلیل مثل لوتئین و زاگزانتین نقش مهمی در پیش‌گیری از بیماری‌های مختلف چشم ایفا می‌کنند.

نقص لوله عصبی

وجود فولات در شلیل می تواند به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک کند؛ بیماری‌ای که از نقایص مادرزادی جدی است و مغز، جمجمه و نخاع نوزاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر هم، مصرف شلیل در دوران بارداری می‌تواند به سلامت کلی مادر و نوزاد کمک کند.

 

جلوگیری از کم‌خونی

یکی از فواید شلیل، این است که آهن بسیار زیادی دارد و مصرف آن باعث تولید هموگلوبین بیش‌تر در خون و به واسطه آن، تولید بیش‌تر گلبول‌های قرمز می‌شود. بالا رفتن سطح گلبول‌های قرمز خطر ابتلا به کم‌خونی را در اشخاص کاهش می‌دهد.

سلامت پوست

شلیل آنتی‌اکسیدان‌های مفید بسیار زیادی مثل ویتامین C و ویتامین A را دارد که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و چین‌وچروک، پیری پوست، آکنه و لکه‌های تیره به‌وجود آمده حاصل از آن را درمان کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در تولید سلول‌های سالم هم نقش دارند و می‌توانند از پوست در برابر عفونت‌های مختلف محافظت کنند.

فواید شلیل چیست

خواص شلیل برای بارداری چیست؟

شلیل منبع بسیار خوبی از مواد مغذی برای زنان است و پتاسیم، روی، ویتامین‌های E و A و C و B Complex بسیار زیادی دارد که می‌تواند به سلامتی مادر و جنین کمک کند. جدا از این، وجود فولات در شلیل باعث تشکیل درست نخاع، جمجمه و مغز نوزاد می‌شود.

خواص شلیل برای مردان چیست؟

خاصیت شلیل به‌واسطه داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌ مثل ویتامین A برای مردان بسیار زیاد است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن مردان کمک شایانی کند. جدا از آن، پتاسیم موجود در شلیل به تنظیم ضربان قلب و فشار خون در مردان و زنان نقش دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

خواص شلیل در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی، شلیل طبعی سرد و تر را به‌خود اختصاص می‌دهد و متخصصان از آن برای درمان یبوست، جلوگیری از کم‌خونی، بهبود سرطان و تومور، افزایش کیفیت خواب، کاهش علائم آرتروز، بهبود استرس و اضطراب، تقویت کبد و تصفیه خون کمک می‌گیرند. شلیل همچنین می‌تواند تشنگی و حرارت در افراد گرم مزاج را کاهش دهد.

خواص شلیل چیست

ضررهای شلیل چیست؟

شلیل از آن دست میوه‌هایی است که مضرات بسیار کمی دارد و مصرف آن عارضه‌ای را برای شما به‌همراه نخواهد داشت. با این حال، در صورتی که واکنش‌های آلرژیکی به این میوه داشته باشید ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

  • خارش پوست
  • کاهش بینایی
  • درد در دهان و گلو
  • ورم پلک‌ها و لب

افرادی که در رژیم غذایی‌شان، مصرف موادی که حاوی پتاسیم هستند، ممنوع شده هم نباید به‌سراغ این ماده غذایی بروند.

چه افرادی نباید شلیل مصرف کنند؟

افرادی که در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند، بهتر است با احتیاط و تجویز پزشک به‌سراغ مصرف این میوه بروند:

  • به شلیل آلرژی دارند
  • نباید پتاسیم مصرف کنند
  • کودکان
  • اسپیرونولاکتون مصرف می‌کنند

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به شکلی کامل و جامع درباره خاصیت شلیل برای انسان صحبت کنیم؛‌ نوعی هلو با پوستی صاف که ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بسیار زیادی دارد و از کالری و چربی کمی تشکیل شده است.

از آن‌جایی که فواید این میوه بسیار زیاد بوده و نه‌تنها برای جذب آهن مفید است، بلکه به کاهش وزن نیز کمک کرده و پوستی سالم و جوان به شما هدیه می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم با ورود به فصل تابستان از این میوه به‌عنوان یک میان‌وعده سالم و خوشمزه استفاده کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healabel

Medical News Today

Dr Axe

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب