خواص آب کرفس؛ آیا آب کرفس برای لاغری واقعا مفید است؟

خواص آب کرفس

فهرست مطالب

شاید اگر 10-15 سال پیش راجع به خواص آب کرفس صحبت می‌کردیم، بیشتر افراد با تعجب و خنده به ما نگاه می‌کردند. ما خورش کرفس زیاد خورده‌بودیم ولی نوشیدن آب کرفس معنای خاصی برایمان نداشت. اصلا چرا باید این نوشیدنی جدید در چرخه غذایی نقش مهمی پیدا می‌کرد؟

 

کم‌کم افرادی را دیدیم که در باشگاه‌های بدن‌سازی یا کافه‌ها از آب کرفس به عنوان یک چربی‌سوز یا نوشیدنی مفید استفاده می‌کنند، اما آب کرفس دقیقا چه مزیت‌هایی دارد که انقدر محبوب شده است؟ در این مطلب مجله سلامتی لیمومی همراهمان باشید تا بیشتر برایتان توضیح دهیم.

آب کرفس چه مواد مفیدی دارد؟

فقط 1 فنجان (240 میلی لیتر) از آب کرفس شامل:

42.5 کالری

2گرم پروتئین

9.5گرم کربوهیدارات

5گرم شکر

8% از ارزش روزانه کلسیم

7% از ارزش روزانه منیزیم

5% از ارزش روزانه فسفر

14% از ارزش روزانه پتاسیم

9% از ارزش روزانه سدیم

7% از ارزش روزانه ویتامین A

16% از ارزش روزانه ویتامین C

74% از ارزش روزانه ویتامین K می‌شود.

همچنین آب کرفس سرشار از بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند روی، مس، فولیک‌اسید، بیوتین، سایر ویتامین های B و آنتی اکسیدان‌های متعدد است.

خاصیت آب کرفس

خواص آب کرفس چیست؟

در ادامه شما را با 10 خاصیت آب کرفس آشنا می‌کنیم

1) آب‌رسانی

آب کرفس به بدن شما کمک می‌کند که هیدراته بماند. هیدراته‌ماندن یا همان داشتن آب کافی در سلول‌های بدن، برای سلامتی شما حیاتی است و متاسفانه  بسیاری از مردم در طول روز آب کافی دریافت نمی‌کنند.

هیدراته‌ماندن در مدیریت فشار خون، تنظیم دمای بدن، بهبود عملکرد مغز، دفع مواد زائد و سلامت کلیه نقش دارد و چون کرفس به شکل ذاتی آب زیادی در خود دارد، باعث می‌شود بدن در طول روز با احساس کم‌آبی مواجه نشود.

خواص آب کرفس

2) قند کم

آب کرفس گزینه سالم‌تری نسبت به آب‌میوه‌های دیگر است. یک فنجان آب کرفس (240 میلی لیتر) فقط 5 گرم قند طبیعی دارد، در نتیجه انتخاب آن به کم‌شدن مصرف کلی قند روزانه‌تان کمک می‌کند.

3) ضدالتهاب

التهاب می‌تواند به دلیل عوامل متعددی مانند استرس شیمیایی و فیزیکی، آلرژی‌ها (حساسیت بیش از حد)، عفونت‌ها و رژیم غذایی نامناسب رخ دهد. اغلب اوقات، التهاب نتیجه نقص ایمنی است. به عبارت دیگر، زمانی که بدن شما برای محافظت از خود در برابر هر گونه اختلالی ضعیف باشد، ممکن است التهاب نیز رخ دهد.

گنجاندن غذاهای ضدالتهابی و کم‌نشاسته در رژیم غذایی می‌تواند کمک زیادی به شما در رفع حساسیت‌های بدنی کند. آب کرفس خواص ضدالتهابی دارد و ممکن است به کاهش شدت بیماری‌های حاد و مزمنی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، برونشیت، آسم، لوپوس، نقرس، بیماری کرون، نشت روده و غیره کمک کند. این خاصیت به مواد موجودی مثل مانند آپیژنین، آپیین و لوتئولین در آب کرفس نسبت داده می‌شود.

خواص آب کرفس4) افزایش سلامت روده

آب کرفس حاوی «لوتئولین» و «پیرولوکینولین کینون» است؛ دو ترکیب گیاهی که تصور می‌شود التهاب روده را کاهش می‌دهند. لوتئولین علاوه بر کرفس در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مانند بروکلی، فلفل و اسفناج هم یافت می‌شود.

اگر می‌خواهید به سلامت روده‌های خود کمک کنید، باید در نظر بگیرید آب کرفسی که می‌نوشید چگونه درست می‌شود؛ آب کرفسی که از صافی می‌گذرد فیبر کمتری به نسبت آب کرفسی که از صافی نگذشته است دارد، در نتیجه آب صاف شده برای سلامت گوارش شما، خاصیت کمتری دارد.

فواید آب کرفس

یک نکته مهم در رابطه با آب کرفس این است که متأسفانه، برخی از افراد، دارای مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر هستند و ممکن است با نوشیدن آن دچار التهاب بیشتر و نفخ شوند.

5) افزایش سلامت معده

هضم ضعیف می‌تواند منجر به نفخ، یبوست، حالت تهوع، بی‌ثباتی خلق‌و‌خو، افسردگی و اضطراب شود.

آب کرفس حاوی ترکیباتی به نام پلی ساکارید است که به طور قابل توجهی زخم معده را کاهش می‌دهد، از سلامت پوشش معده حمایت می‌کند و کارایی دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، آب کرفس از طریق هیدراته‌کردن، به فرآیند هضم کمک می‌کند. باز هم از خواص آب کرفس بگوییم؟

خواص آب کرفس6) تقویت پوست و مو

جدای از خواص عمومی آب کرفس برای سلامتی، این نوشیدنی سالم اثرات مثبت بسیاری نیز برای پوست و مو دارد؛ آب کرفس به کاهش لکه‌ها و آکنه کمک می‌کند و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر‌این، وجود ویتامین K در کرفس به جلوگیری از ریزش مو، و سلامت فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی: 9 خوراکی محبوب برای جلوگیری و درمان ریزش مو

7) کمک به خلق‌وخو

نوسانات خلقی و نگرانی‌های مربوط به سلامت روان می‌تواند با کمبود تغذیه یا التهاب در بدن تشدید شود، بنابراین استفاده از ماده غذایی‌ای که به کنترل این نوسانات کمک کند، برای بدن ضروری است.

اگرچه آب کرفس به هیچ عنوان جایگزین دارو نیست، اما می‌تواند به عنوان یک کمک‌کننده برای ایجاد احساس آرامش استفاده شود. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم آب کرفس می‌تواند به کند‌شدن پیشرفت از دست دادن حافظه کمک کند.

خواص آب کرفس8) بین اسید و بازهای بدن تعادل ایجاد می‌کند

رژیم‌ غذایی امروزی دارای بار اسیدی بالایی است. اگر میزان اسید بدن شما نامتعادل شود، ممکن است کارکرد بعضی از اندام‌ها مثل کلیه و کیسه صفرا را با مشکل مواجه کند.

خوردن سبزیجاتی که قلیایی هستند تا حدی می‌تواند کمک‌کننده باشد. کرفس باعث تحریک ترشح قلیایی در بدن می‌شود چون حاوی عناصری مثل پتاسیم، منیزیم، سدیم و غیره است.

یکی از بارزترین خواص آب کرفس این است که میزان اسیدیته بدن را کاهش می‌دهد، سطح pH کلی را تا حدودی کنترل می‌کند و مصرف منظم آن می‌تواند سطح بالای اسید اوریک را که از عوامل کلیدی بیماری‌هایی مثل نقرس است، کنترل کند.

مقاله پیشنهادی: تغذیه سالم چه کمکی به شما می‌کند؟

9) کمک به سلامت کلیه

آب کرفس حاوی دو ماده معدنی ضروری سدیم و پتاسیم است. این مواد معدنی به عنوان تنظیم‌کننده میزان مایعات بدن ما عمل می‌کنند، به همین خاطر آب کرفس یک ادرار‌آور عالی است.

علاوه‌‌بر‌‌این آب کرفس می‌تواند رسوبات نامطلوب کلسیم را در بدن شما از طریق ادرار دفع کند. این فرآیند از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

خواص آب کرفس10) تقویت بینایی

آب کرفس هم درست مانند آب هویج، به دلیل ویتامین A  بالایی که دارد به تقویت بینایی و بهبود عملکرد چشم کمک می‌کند. البته به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را جایگزین عینک‌های طبی و داروهای مخصوص تقویت بینایی کرد.

آیا آب کرفس باعث چربی‌سوزی می‌شود؟

حالا که از خواص آب کرفس گفتیم شاید بزرگ‌ترین سوالی که در ذهن شما باقی مانده این باشد این است که آیا آب کرفس باعث چربی‌سوزی هم می‌شود؟ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

اغلب گفته می شود که آب کرفس باعث کاهش وزن می‌شود. این ادعا فاقد شواهد علمی است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. تنها چیزی که ما به طور قطع می‌دانیم این است که آب کرفس نسبتاً کم‌کالری است و در هر 475 میلی‌لیتر آن 85 کالری وجود دارد.

خواص آب کرفس

وزن شما در نهایت به میزان کالری دریافتی و مصرفی شما در طول روز بستگی دارد، بنابراین اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، جایگزین‌کردن نوشیدنی‌های پرکالری مانند چای شیرین یا نوشابه با آب کرفس، انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، نوشیدن نوشیدنی‌های کم‌کالری مانند آب کرفس قبل از غذا، ممکن است باعث سیری شود و به شما کمک کند تا کالری کلی کمتری بخورید.

مقاله پیشنهادی: با 8 تا از بهترین نوشیدنی های چربی سوز آشنا شوید

خواص آب کرفس

با تمام چیزهایی که گفتیم اگرچه آب کرفس یک نوشیدنی سالم و کم‌کالری است، اما کلید کاهش وزن طولانی تنها در دست یک ماده غذایی نیست. در عوض، ترکیب فعالیت بدنی  با یک رژیم غذایی مناسب به شما در کاهش وزن سالم و ماندگار کمک می‌کند.

نکات منفی استفاده از آب کرفس

هیچ ماده غذایی در دنیا وجود ندارد که اگر آن را بدون ملاحظه مصرف کنیم به ما ضرر نرساند، کرفس و آب کرفس هم از این قاعده مستثنی نیستند.

1) سمی‌بودن

 کرفس حاوی ماده شیمیایی «پسورالن» است که به نور خورشید واکنش نشان می‌دهد. در موارد نادر، مصرف مقادیر زیاد کرفس و سایر غذاهای سرشار از پسورالن ممکن است حساسیت پوست افراد را  به نور ماوراء بنفش  افزایش دهد.

 برای افرادی که به طور خاص به پسورالن حساس هستند، دست زدن به غذاهای غنی از پسورالن می‌تواند باعث تحریک شدید پوستی شود.

2) ایجاد آلرژی

برخی از افراد ممکن است به کرفس آلرژی داشته باشند که می‌تواند باعث بروز طیف وسیعی از علائم از جمله واکنش‌های پوستی، ناراحتی‌های گوارشی و مشکلات تنفسی شود.

 این علائم خود را به صورت تنفس سخت، کهیر‌زدن، احساس سفتی در گلو، گرفتگی صدا، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، ضربان قلب سریع، فشار خون پایین، سرگیجه، غش و یا ایست قلبی نشان می‌دهند.

خواص آب کرفس

3) نمک بالا

در هر ساقه متوسط کرفس، حدود 32 میلی‌گرم سدیم وجود دارد. هر لیوان آب کرفس به حدود 9 ساقه احتیاج دارد، یعنی هر لیوان آب کرفس حداقل 288 میلی‌گرم سدیم دارد.

پزشکان توصیه می‌کنند که که بزرگسالان مصرف سدیم روزانه خود را زیر 2300 میلی‌گرم نگه دارند، بنابراین اگر مصرف روزانه آب کرفس بیش‌ازحد بالا برود، برای سلامتی مضر است.

در آخر:

فکر می‌کنیم حالا به خوبی راجع به خواص آب کرفس، میزان اثربخشی آن در چربی‌سوزی و ضررهای آن اطلاع پیدا کرده‌اید، اما یک نکته مهم دیگر وجود دارد و آن این است که مصرف هر ماده غذایی در رژیم غذایی باید زیر نظر متخصص انجام شود حتی اگر آن ماده غذایی آب کرفس پرخاصیت باشد.

اگر شما هم قصد گرفتن رژیم غذایی متناسب با شرایط جسمیتان را دارید و نمی‌دانید کدام ماده غذایی مناسبتان است، ما اینجا در لیمومی کنارتان هستیم تا بهترین و پربازده‌ترین رژیم غذایی را به شما پیشنهاد کنیم.

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید