خواص مارچوبه چیست و طرز استفاده از مارچوبه به چه شکل است؟

خواص مارچوبه چیست؟

فهرست مطالب

سبزیجات سبز به‌عنوان یکی از سالم‌ترین منابع غذایی شناخته می‌شوند که در رژیم‌های متفاوتی از نام و انواع آن‌ها استفاده شده است و مارچوبه به‌عنوان عضوی از این گروه، از این قاعده مستثنی نیست؛ سبزی‌ای چند ساله که خواص بسیار زیادی لاغری، کنترل فشار خون و بهبود فرایند هضم انسان به‌همراه دارد.

در همین راستا، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که خواص مارچوبه چیست و چه فوایدی برای بدن به‌همراه دارد؟

سوالات متداول

مارچوبه چگونه مصرف می‌شود؟
روش‌های زیادی برای مصرف مارچوبه وجود دارد. می‌توانید آن را به‌عنوان یک گیاه کنار کباب سرو کنید، بپزید و در سالاد‌های مختلف اضافه کنید، به‌شکل قطعه‌های کوچک و سرخ‌شده میل کنید، به ماکارونی اضافه کنید تا طعمی جدید به وعده غذایی‌تان بدهید یا دمنوش آن را به شکل روزانه مصرف کنید.
مضرات مارچوبه چیست؟
مارچوبه به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد می تواند در برخی افراد باعث نفخ و ناراحتی معده شود. همچنین مارچوبه حاوی نوعی اسید است که بوی ادرار شما را بد می‌کند. اگر لیتیوم مصرف می کنید، مارچوبه ممکن است با این دارو در بدن شما تداخل و عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به مارچوبه حساسیت دارید، ممکن است دچار بثورات پوستی، آبریزش چشم و مشکلات تنفسی شوید.
مارچوبه چند کالری دارد؟
مارچوبه به‌عنوان یک سبزی رژیمی و بسیار سالم شناخته می‌شود که به واسطه فیبر و مواد معدنی و مغذی‌ای که به‌خود اختصاص می‌دهد، گزینه‌ای بسیار رژیمی است که در کاهش وزن هم نقش دارد. یک فنجان ۹۰ گرمی از مارچوبه حاوی ۲۰ کالری است.
فواید مارچوبه چیست؟
این سبزی فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد و به واسطه آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بسیار زیادی که دارد، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، سلامت روده را بهبود ببخشد،  از بروز بیماری‌های مختلف مثل سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری کند، خلق‌وخو را بهبود ببخشد و میل جنسی را بیش‌تر کند.

خواص مارچوبه چیست؟

مارچوبه و انواع آن

مارچوبه (Asparagus) به‌عنوان یک سبزی چند ساله شناخته می‌شود که بخشی از گونه گیاهان گلدار دائمی است. شاخه‌های جوان این گیاه در فصل بهار به‌عنوان سبزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مارچوبه‌ای که ما می‌شناسیم را تولید می‌کند.

انواع مختلفی از مارچوبه وجود دارد که از لحاظ رنگ، طعم، بافت و سختی با یکدیگر متفاوت‌اند. با این حال، ۴ نوع اصلی مارچوبه عبارت‌اند از:

  • مارچوبه سفید
  • مارچوبه سبز
  • مارچوبه بنفش
  • مارچوبه وحشی

خواص مارچوبه چیست؟

ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر موجود در مارچوبه می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای سلامتی انسان به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، ویتامین A موجود در این سبزی به سلامت چشم و تغذیه بهتر قرنیه و شبکه کمک می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید مارچوبه اشاره می‌کنیم:

کمک به لخته شدن خون

یک خاصیت مارچوبه این است که ویتامین K بسیار زیادی دارد؛ ویتامینی که به لخت شدن خون کمک می‌کند و خطر مشکلاتی مثل خون‌ریزی کنترل نشده را از بین می‌برد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

مارچوبه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین A و ویتامین E است. این انتی‌اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند که رادیکال‌های آزاد یا ذرات اکسیژنی که سلول‌ها به‌عنوان زباله تولید می‌کنند را از بین ببرند.

خواص مارچوبه چیست؟

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA سلول‌های مجار خود آسیب برسانند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و مشکلات سلامتی بسیار زیادی را افزایش دهند.

هضم بهتر غذا

یکی از فواید مارچوبه، هضم بهتر غذا است که به‌واسطه فیبر غذایی بسیار زیادی که دارد،‌ به معده و روده کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. خوردن مارچوبه همچنین به پیش‌گیری از مشکلاتی مثل هموروئید، سندرم روده تحریک‌پذیر و مشکلات گوارشی دردناک‌تر کمک می‌کند.

کنترل فشار خون

یکی دیگر از فواید خوردن فیبرِ موجود در مارچوبه این است که سطح کلسترول بدن را تنظیم می‌کند. کلسترول بیش از حد در رژیم غذایی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی مختلف شود. جدا از این، پتاسیم موجود در مارچوبه در تنظیم صحیح ضربان قلب نقش دارد.

کمک به بارداری

یک وعده مارچوبه حاوی یک‌سوم اسید فولیک مورد نیاز روزانه برای یک فرد معمولی است؛ ویتامینی که در بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به پیش‌گیری از کم خونی، سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها و حتی نقایص مادرزادی کمک می‌کند.

بهبود خلق‌وخو و روحیه

مارچوبه منبع بسیار خوبی از فولات است؛ یک نوع از ویتامین B که می‌تواند روحیه انسان را تقویت کند و در جلوگیری از هر نوع تحریک‌پذیری رفتاری نقش داشته باشد. عموم افرادی که با افسردگی مواجه‌اند، از کمبود فولات و ویتامین B12 رنج می‌برند و مصرف مارچوبه می‌تواند این مشکل را حل کند.

بهبود سلامت روده

جدا از فرایند هضم، اینولین یک پری‌بیوتیک است که در مارچوبه یافت می‌شود و می‌تواند تعادل سالمی از باکتری‌های خوب روده ایجاد کند که نه‌تنها روی هضم غذا نقش دارد، بلکه به سلامت هرچه‌ بیش‌تر روده هم کمک می‌کند.

درمان مشکلات ادراری

تحقیقات اشاره شده در سایت Health نشان می‌دهد که مارچوبه یک ادرارآور طبیعی است. این سبزی می‌تواند به تخلیه مایعات و نمک اضافی در بدن کمک کند و از گذشته تا به امروز برای درمان عفونت‌ها و مشکلات ادراری استفاده شده است.

کاهش وزن

مارچوبه نه‌تنها چربی و کالری کمی دارد، بلکه به‌عنوان منبع خوبی از فیبر شناخته می‌شود. بدن فیبر را به آرامی هضم می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا در طول روز، احساس سیری بیش‌تری داشته باشیم. جدا از این، فیبر می‌تواند به بهبود یبوست کمک کند و سطح کلسترول بدن را هم کاهش دهد.

خواص مارچوبه برای کاهش وزن

افزایش میل جنسی

برای تقویت میل جنسی مردان چه بخوریم؟ یک خاصیت مارچوبه برای آقایان، افزایش میل جنسی است. این ماده غذایی به‌لطف ویتامین B6 و فولات، می‌تواند میل جنسی را بهبود ببخشد. جدا از این، ویتامین E موجود در مارچوبه باعث تحریک هورمون‌های جنسی در زنان و مردان می‌شود.

آیا زنان باردار می‌توانند مارچوبه مصرف کنند؟

در هر مرحله از زندگی، مصرف مارچوبه فواید زیادی برای سلامتی ما به‌همراه دارد. این ماده غذایی حاوی اسید فولیک است؛ ویتامینی که در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند از کم‌خونی، سوزن‌ سوزن شدن دست‌ها و پاها و نقایص مادرزادی جلوگیری کند و مکمل مهمی برای مادران در طول دوران بارداری است. با این حال حتما قبل مصرف با پزشک مشورت کنید.

ضررهای مارچوبه چیست؟

درست مثل هر ماده غذایی‌‌ای، معایبی هم برای مارچوبه وجود دارد که مصرف آن را در شرایط خاص محدود می‌کند. در ادامه به برخی از ضررهای مصرف مارچوبه در رژیم غذایی اشاره می‌کنیم:

کم‌آبی بدن

ساقه مارچوبه به‌عنوان یک ادرارآور طبیعی شناخته می‌شود و مصرف مداوم آن، می‌تواند تکرر ادرار را به‌همراه داشته باشد. این موضوع منجر به کم‌آبی بدن می‌شود و مشکلاتی مثل خشکی دهان را برای شما به‌همراه خواهد داشت.

خواص مارچوبه چیست؟

بوی بد ادرار

این سبزی حاوی اسید آسپارتیک است؛ ترکیبی که در بدن به ترکیبات گوگردی تجزیه می‌شود و در نهایت می‌تواند بوی بد ادرار را به‌همراه داشته باشد. البته این عارضه به ژن افراد هم بستگی دارد و برخی ممکن است این بوی بد را پس از مصرف مارچوبه تجربه نکنند.

بیماری ادم

اگر به دلیل نارسایی کلیوی، اختلالات قلبی یا سلامت ضعیف قلب، ادم (Edema) دارید، لطفاً بدون مشورت با پزشک به‌سراغ مصرف مارچوبه نروید. مصرف این سبزی می‌تواند واکنش‌های آلرژیکی را برای افرادی که ادم دارند، به همراه داشته باشد.

طبع مارچوبه چیست؟

در طب سنتی، مارچوبه را به طبع گرم و خشک‌اش می‌شناسند. به همین دلیل، دکترها پیشنهاد می‌کنند که اگر شخصی سرد مزاج است، این ماده غذایی را با عسل بخورد و اگر گرم مزاج است، آن را در سرکه بجوشاند و مصرف کند تا ضرری برای سلامتی شخص نداشته باشد.

چه افرادی نباید مارچوبه مصرف کنند؟

به‌واسطه ضررهایی که در بالا اشاره کردیم، گروه‌های متفاوتی از اشخاص در شرایط خاص نباید به‌سراغ مصرف مارچوبه بروند، از جمله:

  • افرادی که بیماری ادم دارند
  • افرادی که انواع سبزیجات سبز حساسیت دارند
  • زنان باردار و شیرده (در شرایط خاص)

مارچوبه با چه داروهایی تداخل دارد؟

عمدتاً دو مورد از تداخل دارویی وجود دارد که به‌واسطه آن، پیشنهاد می‌کنیم مارچوبه را به رژیم غذایی‌تان اضافه نکنید:

  • داروهای فشار خون: مارچوبه پتانسیل کاهش فشار خون را دارد و به همین خاطر، همراه با مصرف داروهای این مشکل، می‌تواند کاهش شدید سطح فشار خون را به‌همراه داشته باشد.
  • داروهای ادرارآور: دیورتیک‌ها داروهایی هستند که برای افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند،‌ تجویز می‌شوند. از آن‌جایی که مارچوبه به‌خودی خود ادرارآور است، می‌تواند نتایج داروهای دیورتیک را تشدید ببخشد و تکرر ادرار را به‌همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از عوارض مصرف مارچوبه و عدم تداخل دارویی، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اضافه کردن این ماده در انواع رژیم غذایی، با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.

خواص مارچوبه چیست؟

خواص مارچوبه در طب سنتی چیست؟

فواید مارچوبه به‌واسطه طبع گرم و خشکی که دارد، بسیار زیاد است و در طب سنتی از آن برای تقویت چشم، بهبود درد مفاصل، درمان عفونت‌های ادراری، درمان سنگ کلیه، درمان تب و بهبود یبوست استفاده می‌شود. جدا از این، طب سنتی مارچوبه را به‌عنوان یک ماده غذایی مهم برای تقویت قلب معرفی می‌کند.

خواص دمنوش مارچوبه چیست؟

یکی از مهم‌ترین خواص دمنوش و عصاره مارچوبه، بهبود عملکرد کلی سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده است که می‌تواند به پاکسازی گلوکز در بدن کمک کند. به همین خاطر هم، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که هر روز مقداری چای مارچوبه مصرف کنید تا سطح قند خون در بدن کنترل شود.

سخن پایانی

مارچوبه یک ماده غذایی بسیار مفید است که ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی بسیار زیادی دارد و همان‌طور که در این مطلب هم خواندید، در دوره‌های زمانی و به اشکال مختلف می‌تواند به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

با این حال، با توجه به عوارضی که در شرایط خاص به‌همراه دارد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید تا وضعیت سلامتی‌تان مورد بررسی قرار بگیرد و با توجه به آن، انتخاب مناسبی داشته باشید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Style Craze

WebMD

Healthline

Epic Gardening

Cleveland Clinic

Health

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب