۱۲ میان‌وعده سالم برای افزایش یادگیری

افزایش یادگیری

فهرست مطالب

اگر دقت کرده باشید، در دوران جوانی و تحصیل و شاید حتی همین الان، وقتی که می‌خواهیم روی یک کتابی تمرکز کنیم یا حتی درسی را بخوانیم، به محض این‌که کتاب را باز می‌کنیم، هرکاری انجام می‌دهیم جز درس خواندن؛ کاشف به عمل آمده که بسیاری مثل خود ما، با باز کردن کتاب تمامِ خستگی و خواب‌آلودگی روز هم به سراغ‌شان می‌آید. این موضوع به‌خاطر این است که تدابیری برای افزایش یادگیری در نظر نگرفته‌ایم.  

 ممکن است روز گذشته خواب کافی نداشته یا فعالیت سختی انجام داده باشید، یا این‌که غذاهای فرآوری‌شده‌ای می‌خورید که احساس خستگی را در شما تشدید می‌کند. با خوردن یک میان‌وعده مناسب و مغذی، نه‌تنها احساس سیری بیش‌تری می‌کنید، بلکه توانایی مغز برای پردازش اطلاعات و تمرکز را هم افزایش می‌یابد.  

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی، لیستی ۱۲ میان‌وعده سالم را در اختیارتان قرار می‌دهیم که مصرف آن‌ها می‌تواند انرژیِ روزتان را تأمین کند و در عین حال، منجر به بهبود عملکردهای شناختی مغزتان شود. 

 

۱- بادام، میان وعده مغذی

مهم نیست شوری غذا را بیش‌تر دوست دارید یا شیرینی‌اش را، بادام می‌تواند تمام سلایق شما را تحت پوشش قرار دهد. البته پیشنهاد اصلی بر این است که به سراغ بادام‌های ساده و بو داده بروید. اگر می‌خواهید چاشنی‌های بیش‌تری به آن اضافه کنید تا در مقایسه با گزینه‌هایی که در سوپر مارکت می‌خرید، از نمک کم‌تری برخوردار باشد. 

 

بادام از پروتئین و چربی‌های سالم بسیار زیادی تشکیل شده که نه‌تنها سالم است، بلکه تضمین می‌کند تا در طول روز، سیر بمانید. اگر چندان با بادام ارتباطی برقرار نمی‌کنید، می‌توانید به سراغ پسته، بادام زمینی یا بادام هندی بروید. 

 

نکته حائز اهمیت این است که نمک را از میان تمامی میان‌وعده‌های خود حذف کنید چرا که در درازمدت به سلامت شما آسیب می‌رساند و احساس خستگی و تشنگی را در شما افزایش می‌دهد. 

بادام برای میان وعده

۲- میوه خشک، میان وعده سالم

بسیاری از ما در حین درس خواندن، با کاهش قند خون مواجه می‌شویم و احساس می‌کنیم که به شیرینی نیاز داریم. در چنین شرایطی، یک منبع از قند طبیعی قطعاً می‌تواند گزینه‌ای منطقی باشد که به شما در افزایش یادگیری هم کمک می‌کند؛ میوه خشک نقشِ این منبع طبیعی خوشمزه را ایفا می‌کند. 

میوه خشک و افزایش یادگیری

سیب خشک، آناناس و انبه معمولاً‌ گزینه‌های جذاب‌تری برای دانش‌آموزان هستند. ایده خوبی است که همواره در خانه‌تان، میوه‌‌های خشکی به‌شکل بسته‌بندی‌شده نگه دارید تا حین درس خواندن به عنوان یک تغذیه سالم، مصرف کنید.

 

۳- شکلات تلخ، میان وعده پرانرژی

همه عاشق‌پیشه و طرفدار دو‌ آتیشه نوتلا هستیم و شکلات را به نحوی می‌پرستیم. نکته اصلی این‌جاست که آیا سر جلسه امتحان یا در هفته‌های پایانی‌ای که می‌خواهیم برای آزمونی آماده شویم، باید به سراغ این مواد غذایی شیرین و وسوسه‌انگیز برویم؟ پاسخ ما قطعاً نه خواهد بود. 

بیشتر بخوانید: هرآن‌چه باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید

اما جایگزینی برای چشیدن طعم دلنشین شکلات وجود دارد و آن هم شکلات تلخ است. healthline می‌گوید که شکلات تلخ به‌سبب آنتی‌اکسیدان‌ها و محرک‌های طبیعی‌اش، می‌تواند به افزایش یادگیری و تمرکز ما کمک کند و با تولید اندورفین در بدن، احساس شادی بیش‌تری در ما به‌وجود آورد. 

شکلات برای یادگیری

۴- ذرت بو داده

قرار است در این قسمت، کل تصورات شما را خراب کنیم و بگوییم که پاپ‌کورن تنها برای تماشای فیلم و سریال ساخته نشده است. البته که گزینه‌های فرآوری‌شده پاپ‌کورن یا حتی آماده‌اش، چندان منطقی به نظر نمی‌رسند اما درست کردن آن با خرید ذرت روی اجاق گاز، می‌تواند یک میان‌وعده سالم و خوشمزه به روزهای خسته‌کننده‌تان اضافه کند. 

ذرت بو داده برای یادگیری

۵- سویا سبز

شاید خیلی‌ها حتی ایده‌ای درباره سویا سبز نداشته باشید، اما در گذشته‌های دور که اسمارتیز و M&M وجود نداشت، سویا سبز یک میان‌وعده خیلی جذاب به‌شمار می‌آمد. این ماده غذایی به‌عنوان منبع طبیعی فیبر و پروتئین، یک افزودنی عالی به رژیم روزانه ما است که قند افزودنی‌ای ندارد و به افزایش یادگیری و تمرکز ما کمک می‌کند.

 

کره بادوم زمینی برای صبحانه

۶- ترکیب سیب و کره بادام زمینی

ترکیب بهشتی سیب و کره بادام زمینی، سالیان سال است که بین مردم جهان طرفداران بسیار زیادی دارد. این ترکیب می‌تواند پروتئین و چربی‌ای که برای ساعت‌ها درس خواندن می‌خواهید را در اختیارتان قرار دهد و یک تناقض جالبی میان شوری کره و شیرینی سیب ایجاد کند. 

نکته اصلی این است که هنگام خرید کره بادام زمینی، حتماً برچسب روی آن را مورد بررسی قرار دهید تا گزینه‌ای بدون افزودنی را خریداری کنید. 

۷- اسموتی

اسموتی یک غذای کامل است که در دهه‌های اخیر برای اهداف متفاوتی، کاربرد داشته: شما می‌توانید با یک اسموتی وزن کم کنید، عضله‌سازی کنید، انرژی لازم را برای روزتان به‌دست آورید و یا نوشیدنی‌ای درست کنید که هم سالم است، هم خوشمزه. 

 

نکته جالب ماجرا این است که هیچ قانون و قاعده‌ای برای درست کردن اسموتی وجود ندارد؛ شما هر ترکیبی که دوست دارید را برای درست کردن این نوشیدنی می‌توانید در نظر بگیرید و حتی با اضافه کردن یک پودر پروتئین، ترکیبی سالم، انرژی‌بخش و سیر کننده بسازید. 

اسموتی برای میان وعده

۸- سالاد میوه 

ممکن است بعد از ساعت‌ها درس خواندن بخواهید یک میان‌وعده سالم و سبک بخورید تا انرژی لازم را برای ساعت‌های پایانی مطالعه فراهم کند و منجر به افزایش یادگیری شما شود؛ خوشبختانه، با درست کردن سالاد میوه می‌توانید در هر زمان که می‌خواهید، در یخچال‌تان را باز کنید و به سراغ این ترکیب سرد، شیرین و دل‌نشین بروید که منبع عالی‌ای از ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ها است. 

سالاد میوه

 

۹- سبزیجات و هوموس

منطقاً همه ما قرار نیست از شیرینی‌جات و طعم دل‌نشین میوه‌ها لذت ببریم و گزینه‌های متعادل‌تر را ترجیح می‌دهیم. در چنین شرایطی، همواره سبزیجات و هوموس هستند که بتوانند جای خالی هر میان‌وعده‌ای که در دنیا وجود دارد را پر کنند. 

هوموس از نخود تهیه می‌شود و منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. این میان و عده، سبزیجات و کربوهیدرات کافی‌ای دارد که می‌تواند انرژی لازم برای افزایش یادگیری حین مطالعه را برای شما فراهم کند. 

هوموس برای میان وعده

۱۰- انگور یخ‌زده

خیلی از ما مواد غذایی سرد و شیرینی مثل بستنی را می‌پرستیم. دوست داریم که در ساعت‌های پایانی شب، در فریزر و یخچال را باز کنیم و یکی از آن بستنی‌های جدید و دوست‌داشتنی‌ای که خریده‌ایم را بخوریم. اما این موضوع برای آن‌هایی که قرار است تمرکز زیادی برای درس خواندن داشته باشند، صدق نمی‌کند. 

 

انگور برای میان وعده

 

اگر می‌خواهید غذایی بخورید که باعث افزایش یادگیری شما می‌شود، باید گزینه‌ای سالم‌تر در نظر بگیرید. مثلاً می‌توانید مقداری انگور را در یک کیسه زیپ‌دار در فریزر قرار دهید. پس از چند ساعت درس خواندن، بلند شوید، کیسه را باز کنید و از طعم دل‌نشین انگورهای یخ‌زده و شیرینی که درست کرده‌اید، لذت ببرید. 

۱۱- ماست یونانی

شاید فکر کنید که ماست چگونه می‌تواند باعث افزایش یادگیری در ما شود؟ در جواب باید به شما بگوییم که مواد تشکیل‌دهنده ماست می‌تواند انرژی مورد نیاز مغز و اعضای مختلف بدن‌مان را تأمین کند. به‌عنوان مثال، ماست یونانی دو‌برابر بیش‌تر از ماست معمولی پروتئین دارد و خوردن آن در کنار میوه‌های تازه می‌تواند احساس سیری بسیار زیادی ایجاد کند. 

 

ماست یونانی مقوی

 

۱۲- قهوه و شیر

در انتهای این لیست به مهم‌ترین عنوانی می‌رسیم که همه ما برای افزایش یادگیری و تمرکز، آن را در طول روز مصرف می‌کنیم و خیلی از ما هم حتی به آن یعنی قهوه معتاد می‌شویم. کافئین موجود در قهوه می‌تواند تمرکز و انگیزه شما را افزایش دهد و اضافه کردن شیر به آن می‌تواند پروتئین لازم برای بدن‌تان را فراهم کند. 

قهوه برای میان وعده

 اگر می‌خواهید سیر شوید و نوشیدنی‌ای بخورید که احساس گرسنگی در شما ایجاد نکند، شیر به قهوه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی چند معجون برای تقویت حافظه کنکوری

سخن پایانی

 از پیتزایی که دیروز درست کرده‌اید تا چیپسی که در گوشه‌ای از خانه‌تان مانده و به شما چشمک می‌زند، به عنوان میان‌وعده مصرف کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره رژیم کنکور می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. 

 با این حال، اگر می‌خواهید تمرکز بالاتری داشته باشید و به شکل بهنیه درس بخوانید، داشتن یک میان‌وعده سالم می‌تواند به وضعیت سلامتی کمک کند. میان وعده سالم عادات بد غذایی ما را از بین ببرد و  افزایش تمرکز حین مطالعه و درس خواندن را به همراه دارد. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Snacknation

London School of Economics

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب