چطور با کمک انگیزه، موفقیت در کاهش وزن را تجربه کنیم؟

موفقیت در کاهش وزن

فهرست مطالب

در طول زمان تحصیلم، همیشه موفقیت و برنده‌شدن را دوست داشتم. نمره بالا، رتبه‌ برتر، دانشگاه خوب و رشته عالی، همه این‌ها را دوست داشتم اما تقریبا بهایی برای به دست آوردنشان نمی‌پرداختم. هرچقدر هم که خودم را درگیر سخنرانی‌های انگیزشی مشاوران می‌کردم، فایده‌ای نداشت. از گوشی می‌شنیدم و از دستم در می‌رفت و گوش دیگر فراری‌شان می‌داد.

این موضوع را برای کاهش وزن هم تجربه کردم. موفقیت در کاهش وزن را به سخنرانی‌های انگیزشی سنجاق کردم و با خودم گفتم انگیزه همه چیز است.

 نتیجه چه بود و چطور پیش رفت؟ در ادامه قصد دارم راجع به همین موضوع، با استناد به تحقیق‌ها، گزارش‌های بین‌المللی و تجربه‌ زیسته خودم حرف بزنم. پس اگر شما هم به دنبال موفقیت در کاهش وزن به کمک سخنرانی‌های انگیزشی هستید، در ادامه این مطلب از سری مقاله‌های مجله سلامتی لیمومی، با من همراه باشید.

موفقیت در کاهش وزن

سخنرانی‌های انگیزشی چه تاثیری روی موفقیت در کاهش وزن دارند؟

اگر همین حالا گوگل را باز کنید و در قسمت جست‌وجو بنویسید «جمله‌های انگیزشی برای موفقیت در کاهش وزن» با حجم زیادی از جمله‌ها و پیشنهادها روبه‌رو خواهید شد. مثلا این جمله‌ها نتیجه جست‌وجوی من بوده‌اند:

  • قبر خود را با قاشق و چنگال خود حفر نکنید.
  • به عنوان جایزه به خودتان غذا ندهید، شما سگ نیستید.
  • خواستن کافی نیست. شما باید برای رسیدن به آن گرسنگی بکشید.

شما هم مثل من از دیدن این جمله‌ها دردتان آمد؟ احساس گرگرفتگی کردید؟ حق دارید. من هم با شما هم‌نظرم و این جمله‌ها نمی‌توانند با موفقیت در کاهش وزنم ارتباطی داشته باشند. 

برخلاف انتظار، به نظر نمی‌رسد که جمله‌های انگیزشی تاثیر چندانی روی موفقیت در کاهش وزن داشته باشند. چرا؟ چون چاقی چالش ساده و دم دستی‌ای نیست که تنها با انگیزه بتوان از آن عبور کرد. برای چاق‌بودن دلایل زیادی وجود دارد. از ژن و اختلالات رفتاری بگیرید تا استرس و تغذیه نامناسب، همه این موارد در میزان وزن یک فرد تاثیر گذارند.

موفقیت در کاهش وزن

 افراد چاق بیشتر نسبت به موفقیت در کاهش وزن دلسردند. چرا که متوجه می‌شوند اطرافیانشان درکی از پیچیدگی موضوع ندارند. 

اطرافیانی که فکر می‌کنند، آدم‌های چاق چاقند چون خودشان چاقی را انتخاب کرده‌اند و نسخه‌های دم دستی تجویز می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: 7 نکته درباره نحوه رفتار با افراد چاق، نسخه‌ای برای دوستداران چاق‌ها

سخنرانی و مصاحبه‌های انگیزشی چطور؟ 

برای ادامه خوب است اصلا ببینیم که مصاحبه‌ انگیزشی کاهش وزن چیست و به چه هدفی آماده می‌شود.

با گفت‌وگوها و مصاحبه‌های انگیزشی آشنایید؟

مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای انگیزشی با هدف همدلی، اجتناب از بحث و یا قضاوت از طرف متخصصان، ارائه می‌شوند. این تکنیک اولین بار در اوایل دهه 1980 به کار گرفته شده است. در این مصاحبه‌ها متخصصان سوالاتی مطرح کرده تا دلایل شخصی برای تغییر را کشف کنند.

به نظر می‌رسد که مصاحبه‌های انگیزشی در موقعیت‌هایی که فرد نسبت به تغییر تردید دارد یا شوق و اعتمادبه‌نفسی نسبت به آن ندارد، تاثیرگذار است.

متخصص بعد از طرح سوالات و بررسی دلیل‌ افراد برای موفقیت در کاهش وزن، نسبت به نسخه مناسب اقدام می‌کند.

موفقیت در کاهش وزن

مراحل موفقیت در کاهش وزن به کمک مصاحبه‌های انگیزشی

بیایید با هم گزارشی را از تاثیر مصاحبه‌های انگیزشی روی افراد به نقل از یک مقاله که لینکش را در پانویس گذاشته‌ام، مرور کنیم:

“پژوهشگران نتایج 46 آزمایش تصادفی را که به کاهش وزن 11.077 بزرگسال و نوجوان دارای اضافه وزن یا چاقی مرتبط بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این افراد به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول از مصاحبه‌های انگیزشی برای موفقیت در کاهش وزن کمک گرفتند اما گروه دوم بدون دریافت انگیزه، نسبت به کاهش وزن اقدام کردند.

نتیجه اولیه نشان می‌داد، افرادی که در برنامه‌های انگیزشی شرکت کرده‌بودند، در بازه زمانی کوتاه، به طور میانگین حدود 2 پوند(.09 کیلوگرم) بیشتر از قبل از برنامه، کاهش وزن داشتند اما در دو مطالعه با پیگیری یک ساله، شواهدی از تفاوت پایدار بین دو گروه وجود نداشت.
پژوهشگران با توجه به این خروجی نتیجه گرفتند که افزودن این عمل به برنامه‌های کاهش وزن ممکن است ارزش افزوده‌ای نداشته باشد. همچنین نتیجه‌گیری کردند این برنامه برای افرادی که خودشان نسبت به کاهش وزنشان مصرند و برای آن تردیدی ندارند، سازنده نیست.

چرا؟ به نظر من همه چیز به عنصر زمان وابسته است.

تنها راز موفقیت در کاهش وزن، دوام آوردن است.

مرحله اول، تشخیص چاقی و اضافه وزن است. با محاسبه شاخص توده بدنی می‌توانیم متوجه شویم در کدام بازه تناسب اندام قرار داریم.

8 راهکار عالی برای کاهش شاخص BMI + تست تناسب اندام

موفقیت در کاهش وزن

مرحله بعد از تشخیص چیست؟ تصمیم‌گیری برای اقدام!

فرد چاق باید بعد از تصمیم‌گیری نسبت به کاهش وزن، برای دریافت رژیم تغذیه مناسب اقدام کند. مهم است بدانیم که دلایل چاقی افراد یکسان نیستند. درست مثل اثر انگشت، عوامل متفاوتی در افزایش وزن موثرند. پس نمی‌توان برای همه نوع چاقی، یک رژیم و نسخه تجویز کرد. 

به این ترتیب باید همینجا روی رژیم‌های تغذیه‌ای تک‌نسخه‌ای مثل آب‌درمانی، عسل‌درمانی و … خط کشید و نسبت به رژیم متناسب با ساختار و ویژگی‌های هر فرد اقدام کرد.

پس مرحله بعد از تصمیم‌گیری و گفت‌وگوی انگیزشی، دریافت رژیم تغذیه‌ای است.

باید به خاطر داشته باشیم که وزن فعلی بدن ما نتیجه روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها رژیم تغذیه‌ای نامناسب یا حتی شاید اختلال رفتاری درمان‌نشده باشد. چطور انتظار داشته باشیم که با چند دوره کوتاه رژیم به وزن ایده‌آلمان برسیم؟ غیر ممکن است.

پس صبر کنیم تا ز غوره حلوا سازیم

موفقیت در کاهش وزن

نتیجه‌گیری

در شروع از خودم و اضافه‌کردن عنصر انگیزه برای موفقیت در کاهش وزن کمک گرفتم. اما واقعا انگیزه بدون اقدام هیچ دردی از من دوا نکرد. همه‌چیز از آن‌جا شروع شد که قدم‌هایم را هرچند آرام، برداشتم و برای خودم هدف‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کاهش وزن کردم.

به مرور زمان نسبت به بدنم و سبک غذایی مناسب آن آشنا شدم و با بدنم آشتی کردم. بدنی که خودم، ژنم، اطرافیانم، محیط زندگی‌م و رفتارم با هم ساخته بودیمش. بعد رژیم‌ غذایی و برنامه ‌تمرینی را جدی گرفتم.

موفقیت در کاهش وزن

همه‌چیز از آن‌جا شروع شد که قدم‌هایم را هرچند آرام، برداشتم و برای کاهش وزن به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت هدف‌گذاری کردم.

به مرور زمان نسبت به بدنم و سبک غذایی مناسب آن آشنا شدم و با بدنم آشتی کردم. بدنی که خودم، ژنم، اطرافیانم، محیط زندگی‌ام و رفتارم با هم ساخته بودیمش. بعد رژیم‌ غذایی و برنامه ‌تمرینی را جدی گرفتم.

در واقع همه‌چیز از روزی که با خودم به صلح رسیدم و فهمیدم باید توی راه ثابت‌قدم بمانم، شروع شد

در مطلبی خواندم که نوشته‌ بود حرفه‌ای‌ها خودشان را برای شکست‌ و خارج شدن از دور آماده می‌کنند اما زود به مسیر برمی‌گردند. وقتی قدرت پیش‌بینی را دست کم نگیری و برای کم‌آوردن آماده باشی، راه‌های جایگزین را هم کنار دستت می‌گذاری.

پس می‌توانم برای نتیجه‌گیری بگویم:

مصاحبه‌های انگیزشی برای افرادی که نسبت به کاهش وزن تردید دارند یا اشتیاقی برای آن ندارند، موثرتر هستند. این مصاحبه‌‌ها ربطی به سخنرانی‌ها و جمله‌های آماده توی اینترنت ندارند و کمک می‌کنند تا افراد نسبت به کاهش وزن متمرکز شوند.

 اما نباید جایگزینی برای برنامه‌های تمرینی و رژیم غذایی مناسب باشند. برای کاهش وزن به صورت پایدار نیاز به اصلاح سبک غذایی، فعالیت‌های ورزشی، تغییر روند زندگی و رژیم غذایی  است.

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

 

منبع: https://www.everydayhealth.com/weight/do-motivational-talks-improve-weight-loss-efforts/

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب