چطوری هوس غذا را در خودمان کم‌تر کنیم؟

کنترل هوس غذا

فهرست مطالب

همه ما به‌نوعی غذا دوست هستیم و هر از چندگاهی هوس غذاهای مختلف می‌کنیم؛ برخی از ما با ۳ وعده غذایی در روز احساس سیری داریم و برخی دیگر دو ساعت بعد از خوردن ناهار یا شام، گشنه‌شان می‌شود و هوس غذای دیگری دارند؛ در جامعه ما به این دسته از اشخاص خوش اشتها می‌گوییم. 

با این حال، این میل زیاد به غذا خوردن و خواستار غذاهای مختلف بودن، می‌تواند یکی از دلایل مهمی باشد که در دراز مدت، افزایش وزن بسیار زیادی را برای ما به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید یاد بگیریم که آن را کنترل کنیم.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی درباره این که چگونه می‌توانیم هوس و میل زیادی که به غذا داریم را کنترل کنیم و اصلاً چه دلایلی پشتِ این هوس ما وجود دارد، صجبت خواهیم کرد. 

چه دلایلی باعث می‌شود تا هوس غذا کنیم؟

دیدن یک بنر در اتوبان، یک پست در اکسپلور اینستاگرام یا حتی بوی غذا در ماکروویوِ شرکتی که در آن کار می‌کنید، همگی این موارد می‌تواند باعث هوس غذا شود. نواحی‌ای از مغز که مسئول حافظه، لذت و پاداش هستند، روی میل ما به غذاهای مختلف تأثیر می‌گذارند. 

جدا از این مورد، عدم تعادل هورمون‌هایی مثل لپتین و سروتونین هم می‌توانند میلِ شدید به غذا را در ما ایجاد کنند. علاوه بر این، زمانی که هوس یک غذایی می‌کنید، مراکز اشتهای مغز فعال می‌شوند، حتی اگر احساس گرسنگی هم نکنید

میل به غذا

عوامل مختلفی می‌تواند روی این هوس ما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی روی ایجاد هوس غذایی در ما تأثیر می‌گذارد و بارداری می‌تواند این هوس را به میزان بسیار زیادی تشدید کند. 

pennmedicine می‌گوید به‌طور کلی، ما دو نوع هوس غذایی داریم: هوس انتخابی و هوش غیر انتخابی. در هوس انتخابی، شما میل به خوردن غذایی خاص دارید، مثل شکلات، یک همبرگر خاص یا پیتزایی‌ای که از رستوران مورد علاقه‌تان سفارش می‌دهید. 

گرسنگی غیر انتخابی زمانی است که شما تنها می‌خواهید چیزی بخورید در حالی که گرسنه نیستید. این میل به خوردن با نوشییدن یک لیوان آب هم رفع می‌شود. حالا سوال اصلی این‌جاست که ما چگونه می‌توانیم این هوس را کنترل کنیم؟ 

چگونه هوس‌مان را کنترل کنیم؟

روش‌های متنوع و زیادی برای این‌که بتوانید هوس غذا خود را کنترل کنید، وجود دارد. در ادامه بیش‌تر درباره هر کدام از این روش‌ها صحبت می‌کنیم:‌

استرس خود را کم‌تر کنید

استرس و اختلالات خوردن می‌تواند روی جنبه‌های مختلفی از سلامتی ما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان می‌داد که استرس مزمن با هوس‌های غذایی در ارتباط است و این منجر به ایجاد شاخص توده بدنی بالاتر در شرکت‌کنندگان می‌شود. 

جدا از این موضوع، ممکن است با استرس بیش از حد در طول روز مواجه شوید و هوس غذا خاصی نکنید، اما همچنان دچار اضافه وزن شوید. دلیل این موضوع، سطوح بالاتر کورتیزول در بدن است که می‌تواند به افزایش چربی شکم منجر شود. 

کاهش استرس برای کاهش هوس غذا

آب زیادی بنوشید

شاید عجیب به‌نظر برسد، اما گرسنگی و تشنگی در برخی مواقع، یک حس مشابه را در اشخاص ایجاد می‌کنند و به همین دلیل، بسیاری از افرادی که تشنه‌اند، به اشتباه فکر می‌کنند که گرسنه‌اند. در نتیجه، اگر بدن‌تان را در طول روز هیدراته نگه دارید، احتمال این‌که هوس غذای خاصی را بکنید و گرسنه باشید، کم‌تر می‌شود. جدا از این موضوع، نوشیدن آب زیاد فواید بسیار زیادی برای سلامتی اشخاص به همراه دارد. 

بیشتر بخوانید: 16 راه ساده و موثر برای کاهش وزن

به اندازه کافی بخوابید

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان می‌داد که نداشتن خواب کافی می‌تواند روی تعادل هورمون‌های بدن تأثیر بگذارد؛ تأثیری که نتیجه آن پرخوری و افزایش وزن است. با تغییر در برنامه خواب و داشتن یک خواب با کیفیت و کافی، باعث می‌شود تا نه‌تنها وزن اضافه‌شده را کم‌ کنید، بلکه سطح هورمون‌های خودتان را در حالت تعادل نگه دارید. 

پروتئین کافی مصرف کنید

در رژیم‌های غذایی، مواد پروتئینی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند، اما چرا؟ جواب این سوال در یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۲۰ به‌دست آمد، زمانی که دانشمندان دریافتند که پروتئین باعث کاهش گرلین، هورمون مرتبط با اشتها در بدن می‌شود و می‌تواند احساس سیری بیش‌تری در اشخاص به‌وجود آورد. 

آدامس بجویید

جویدن آدامس باعث می‌شود تا عضلات دهان مشغول باشند کم‌تر هوس مواد شیرین یا حتی نمکی کنید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ با اثبات این موضوع، عنوان می‌کرد که جویدن آدامس با وجود این‌که تأثیر کوچکی دارد، اما در طولانی‌مدت احساس سیری بیش‌تری در شخص به‌وجود می‌آورد. 

 

جوییدن آدامس برای کاهش اشتها

سبک زندگی خود را تغییر دهید

 یکی از عواملی که روی هوس غذا ما تأثیر می‌گذارد، عادات نادرست روزانه ما است. تصور کنید در مسیر بازگشت‌تان از سر کار، رستورانی وجود دارد که ساندویچ‌های با کیفیتی می‌فروشد و شما هم هر روز در این مسیر به رستوران برمی‌خورید. 

رفته‌رفته عادتی در شما ایجاد می‌شود که هنگام برگشت به خانه، از این رستوران ساندویچی بگیرید و عادتی بد می‌سازید که در نهایت باعث ایجاد هوس در شما می‌شود. در چنین موقعیت‌هایی، افراد باید سعی کنند عادت‌های جدیدی برای خودشان بسازند. 

زیاد گرسنه نشوید

احساس گرسنگی شدید باعث می‌شود تا افراد به خوردن غذاهای پرکالری و فرآوری‌شده روی آورند. داشتن یک الگوی غذایی منظم به ما کمک می‌کند تا وعده‌های غذایی کوچک و بزرگی در طول روز در نظر بگیریم. 

از رژیم‌‌های سفت‌وسخت دوری کنید

تصمیم می‌گیرید که رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید. احساس آمادگی‌ای برای تغییر الگوهای غذایی خود دارید و می‌خواهید اهداف سلامتی را یکی پس از دیگری طی کنید. اما هرچه می‌گذرد، بیش‌تر احساس گرسنگی می‌کنید و دل‌تان می‌خواهد که غذاهایی که دوست دارید را برای یک‌بار دیگر هم که شده، بخورید. 

این پاراگراف را خیلی از ما تجربه کرده‌ایم و این تجربه کاملاً طبیعی است. عموماً رژیم‌های غذایی محدودیت‌های بسیار زیادی دارند و همین محدودیت‌ها می‌تواند هوس غذایی بسیار زیادی در ما ایجاد کند. برخی مطالعات این موضوع را تأیید کرده‌اند که افرادی که رژیم غذایی‌ دارند، بیش‌تر از اشخاصی که رژیم نمی‌گیرند، هوس غذا  می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: 8 راهکار عالی برای کاهش شاخص BMI

در واقع، محدود کردن می‌تواند میل ما به غذا را بیش‌تر کند. پس، باید به‌سراغ برنامه‌های غذایی پایدارتری برویم که مواد غذایی لازم را به بدن شما برساند.این روش می‌تواند در طولانی مدت باعث کاهش وزن شما شود.

برعکس تمامی رژیم‌های دیگر، تیم ما در لیمومی به روشی کاملاً علمی به‌شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به حذف مواد غذایی بسیار زیاد و انجام تمرینات ورزشی سنگین، وزن‌تان را در یک بازه زمانی مشخص کاهش دهید.

کنترل اشتها زیاد

 

چگونه می‌توانیم هوس‌های خودمان را جایگزین کنیم؟

هوس غذایی تنها به خوردن غذای بیش‌تر خلاصه نمی‌شود و گاهی می‌تواند منجر به استفاده‌های غذاهای ناسالمی مثل فست‌فود شود. در چنین شرایطی، بهتر است مواد غذایی‌ای را برای جایگزینی انتخاب کنیم. در ادامه به تعدادی از میان‌وعده‌های سالم که به عنوان جایگزین انتخاب می‌شوند، اشاره می‌‌کنیم:‌

  • چیپس و تنقلات: سعی کنید چیپس را با یک میان‌وعده نمکی که سرشار از چربی و پروتئین است، مثل بادام هندی یا بادام زمینی، جایگزین کنید. جدا از این،‌ در نظر داشته باشید که آجیل‌های بدون نمک گزینه‌های سالم‌تری برای انتخاب هستند.
  • شکلات: شکلاتی را انتخاب کنید که حاوی حداقل ۷۰ درصد کاکائو باشد تا خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش را به‌خوبی منتقل کند.
  • آب‌نبات یا شیرینی‌های مختلف: اشخاصی که میل بسیار زیادی به غذاهای شیرین دارند، می‌توانند میوه‌های شیرینی مثل هلو، گیلاس یا خربزه را به‌عنوان جایگزین انتخاب کنند. 
  • نوشابه: نوشیدنی‌های گازدار گزینه‌های ناسالمی هستند که می‌تواند در دراز مدت، اعتیاد آور باشد. شما می‌توانید با خرید نوشیدنی‌های سالم مثل آب‌میوه‌های طبیعی، نوشابه را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید.

کاهش اشتها و هوس

کلام آخر

این موضوع کاملاً طبیعی است که شما در طول یک رژیم غذایی یا حتی به‌شکل طبیعی هم، هوس غذا کنید. مهم است که کنترل این هوس در دستان شما باشد. چرا که اگر آن را نادیده بگیرید و با خوردن غذاهای فرآوری‌شده، خودتان را سیر نگه دارید، در درازمدت آثار این الگوی ناسالم را می‌بینید. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

Medical News Today

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب