رازهای سویق لاغری که از آن بی‌اطلاع هستید

سویق لاغری

فهرست مطالب

احتمالاً با دیدن عنوان این مقاله شما شگفت‌زده شده‌اید، زیرا اکثر افراد سویق را با خاصیت‌های افزایش وزن می‌شناسند. ولی انواع سویق با توجه به مواد تشکیل‌دهنده‌ از خواص متنوعی برخوردارند. یکی از این خواص می‌تواند به سریع‌تر شدن فرایند کاهش وزن کمک کند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قرار است درمورد سویق لاغری صحبت کنیم. پس اگر شما هم به دنبال راهی برای کاهش وزن هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سوالات متداول

چه کسانی باید از مصرف سویق لاغری اجتناب کنند؟
سویق برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند باید بااحتیاط از آن استفاده کنند. افرادی مبتلا به سنگ کیسه صفرا و کسانی که داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید مراقب باشند، زیرا زنجبیل موجود در سویق، می‌تواند خونریزی را افزایش دهد و همچنین انقباضات کیسه صفرا را تحریک کند.
چرا در تهیه سویق لاغری از زیره سیاه استفاده می‌شود؟
برای تهیه یک سویق لاغری که از سالم بودن آن مطمئن باشید، می‌توانید پس از خریداری مواد اولیه، هریک را به‌طور جداگانه در تابه‌ای بدون روغن تفت دهید، سپس باهم آسیاب کنید.
چگونه می‌توان سویق لاغری خانگی درست کرد؟
برای تهیه یک سویق لاغری که از سالم بودن آن مطمئن باشید، می‌توانید پس از خریداری مواد اولیه، هریک را به‌طور جداگانه در تابه‌ای بدون روغن تفت دهید، سپس باهم آسیاب کنید.
آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از سویق لاغری استفاده کنند؟
بیماران دیابتی باید در مصرف سویق لاغری احتیاط کنند زیرا ممکن است زیره سیاه موجود در آن سطح قند خون را بسیار پایین بیاورد. پس بهتر است از قبل مصرف سویق لاغری با پزشک خود مشورت کنند.

مواد تشکیل‌دهنده سویق لاغری چیست؟

سویق از مخلوط کردن آرد حبوبات و دانه‌ها به دست می‌آید که هر نوع آن بسته به هدفی که مصرف‌کننده دارد از مواد مختلفی تهیه می‌شود. سویق لاغری به‌طورمعمول از موادی تهیه می‌شود که با افزایش متابولیسم بدن باعث کاهش وزن شود.

در تهیه این مکمل‌های سالم برای کاهش وزن معمولاً از تخم کتان، زیره سیاه، سبوس جو، زنجبیل و… استفاده می‌شود. برای آگاهی از دلیل انتخاب هر یک از مواد اولیه سویق لاغری و اینکه تا چه میزان بر کاهش وزن اثر دارند، در ابتدا با خواص هریک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

فواید تخم کتان برای کاهش وزن

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، گزینه‌های غذایی زیادی وجود دارد که می‌توانید از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید. بااین‌حال، یکی از گزینه‌هایی که تقریباً همه پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، تخم کتان است. این دانه گیاهی به‌آسانی در دسترس است و به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود و قیمت بالایی ندارد.

تخم کتان سرشار از فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و اندکی کربوهیدرات است که برای کاهش وزن بسیار اهمیت دارد. برای کاهش وزن، توصیه می‌شود یک یا دو قاشق چای‌خوری تخم کتان را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

 بهترین راه برای بهره‌مندی از خواص تخم کتان این است که آن‌ را به‌صورت پودر شده تهیه کنید؛ همان‌طور که در سویق لاغری از آن استفاده می‌شود. از تخم کتان به دلایل مختلفی در سویق استفاده می‌شود که در ادامه به این دلایل اشاره می‌کنیم:

سویق حبوبات لاغری

تخم کتان کالری کمی ‌دارد

برای اینکه برای مدت طولانی‌تری سیر شوید، باید در یک وعده غذایی کامل حدود 18 گرم پروتئین و مقدار زیادی فیبر دریافت کنید. به ‌این ‌ترتیب، بدن شما از گلیکوژن و چربی ذخیره ‌شده استفاده می‌کند و همین موضوع منجر به کاهش وزن خواهد شد. به طور کلی، حدود 55 کالری در یک قاشق چای‌خوری دانه کتان آسیاب شده وجود دارد.

 تخم کتان سرشار از فیبر است

پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم که در بدن شما می‌ماند، باعث افزایش وزن می‌شود. بااین‌حال، غذاهای غنی از فیبر به عدم احساس گرسنگی برای مدت طولانی کمک می‌کند و همچنین حرکات روده شما را به‌آرامی تنظیم می‌کند. تخم کتان سرشار از فیبر است که سبب کنترل وزن می‌شود. همچنین بیشتر کربوهیدرات‌های موجود دردانه کتان فیبر هستند.

تخم کتان منبع غنی امگا است

تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش اشتها کمک می‌کند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. امگا 3 شما را از خوردن بیش از حد نجات می‌دهد و باعث آسان شدن کاهش وزن می‌شود.

خواص سویق جود دوسر
بیشتر بخوانید:

بذر کتان حاوی آنتی‌اکسیدان است

لیگنان‌ها که نوعی آنتی اکسیدان هستند، دردانه کتان یافت می‌شوند که عملکرد سلول‌ها را هنگام سوزاندن چربی بهبود می‌بخشند.

تخم کتان منبع غنی پروتئین گیاهی است

تقریباً 20 درصد تخم کتان پروتئینی است که باعث کاهش وزن می‌شود. تخم کتان یکی از بهترین منابع دریافت پروتئین برای گیاهخواران است.

چرا در تهیه سویق لاغری از زیره سیاه استفاده می‌شود؟

از گذشته تا امروز از دانه‌های زیره سیاه برای بهبود هضم استفاده می‌شود. از این دانه گیاهی برای رفع مشکلاتی مانند گاز معده، سوزش سر دل، نفخ و یبوست مفید است. یک قاشق غذاخوری از زیره سیاه 2.5 گرم فیبر دارد.

 فیبر مسئول تولید شیره معده است که هضم غذا را بهبود می‌بخشد؛ درحالی‌که مواد مغذی به‌طور مؤثرتر جذب می‌شوند. فیبر غذایی نه‌ تنها سموم موجود در غذا را از بین می‌برد، بلکه ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL خون نیز کمک کند.

همچنین فیبر به افزایش حجم مدفوع برای رفع یبوست کمک می‌کند و باعث حرکت روده می‌شود. همچنین عوارضی مانند هموروئید، دیورتیکولیت و زخم روده را نیز کنترل می‌کند. مصرف میزان مناسب زیره سیاه می‌تواند تسکین مؤثری برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر باشد.

پودر سویق لاغری

سبوس جو موجود در سویق لاغری چه خواصی دارد؟

یکی از مواد تشکیل‌دهنده سویق لاغری، سبوس جو است. این ماده یک منبع غنی فیبر است، به این معنی که به شما کمک می‌کند به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و درعین‌حال کالری بسیار کمی ‌دارد. فیبر در معده شما به ماده‌ای ژل مانند تبدیل می‌شود و در نتیجه عبور غذا از بدن را کند می‌کند و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

سبوس جو دوسر همچنین به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و از هوس‌های غذایی مضر و پرخوری عصبی یا انتخاب‌های غذایی ناسالم جلوگیری می‌کند و در نتیجه موانع کاهش وزن را حذف می‌کند.

احتمالاً از خواص سبوس غلات برای هضم بهتر مطلع هستید. ولی اینکه علت استفاده از سبوس جو در سویق لاغری چیست را در ادامه توضیح دادیم.

 حفظ سلامت گوارش:

فیبر موجود در آرد جو، نه‌تنها احساس سیری ایجاد می‌کند، بلکه از سلامت گوارش نیز حمایت می‌کند. فیبر باعث حرکات معمول روده می‌شود، از یبوست جلوگیری کرده و در حفظ میکروبیوم روده که نقش مهمی در کلیت سلامتی ایفا می‌کند، موثر است.

تقویت متابولیسم:

جدول مواد مغذی آرد جو شامل ویتامین‌های گروه B است که در افزایش سوخت و ساز نقش دارند. این ویتامین‌ در تبدیل بهینه غذا به انرژی موثر است و سبک زندگی فعال که برای کاهش وزن ضروری است را ایجاد می‌کند.

سویق لاغری طرز تهیه

ترویج سلامت قلب:

آرد جو به خاطر ویژگی‌هایی که برای سلامت قلب دارد، شناخته ‌شده است. بتا-گلوکان‌های آن به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند و در نتیجه، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند. داشتن قلب سالم، برای فعالیت بدنی پایدار که به کاهش وزن کمک می‌کند، حیاتی است.

خواص جو دوسر
بیشتر بخوانید:

زنجبیل موجود در سویق لاغری چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

زنجبیل به دلیل توانایی که در تسکین معده دارد، به‌ویژه زمانی که با حالت تهوع یا نفخ دست ‌و پنجه نرم می‌کنید، معروف شده است. همچنین زنجبیل اثرات فراوانی برای مدیریت وزن و بهبود سلامت دارد.

کارشناسان می‌گویند که میکروب‌های کوچک در روده انسان به‌طور قابل‌توجهی بر وزن بدن تأثیر می‌گذارند. این میکروب‌های کوچک میکروبیو روده نامیده می‌شوند. میکروبیوهای روده یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی در زمینهٔ چاقی هستند. انواع غذاهایی که مصرف می‌کنید بر میکروبیوهای روده تأثیر می‌گذارند.

زنجبیل برای لاغری
بیشتر بخوانید:

 زنجبیل یکی از رایج‌ترین ادویه‌های مورداستفاده است و به نظر می‌رسد اثر مفیدی بر میکروب‌های روده دارد. به نظر می‌رسد این ادویه التهاب روده را کاهش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا به انسولین واکنش نشان دهد. همین موضوع باعث کنترل قند خون و کاهش وزن می‌شود.

سویق لاغری طبیعی

روش مصرف سویق لاغری چگونه است؟

اکنون‌ که با خواص هریک از مواد تشکیل‌دهنده سویق لاغری آشنا شده‌اید، نوبت به این می‌رسد که توضیح دهیم این مکمل را چگونه و به همراه چه غذاهایی استفاده کنیم.

اسموتی

برای شروع صبح خود می‌توانید یک یا دو قاشق چای‌خوری سویق را به اسموتی سبزیجاتی مثل کرفس اضافه کرده و روز خود را سالم شروع کنید.

شیرینی با سویق

دانه کتان برای پخت شیرینی، پنکیک، کلوچه و نان سریع بهترین گزینه است. بنابراین، اگر عاشق شیرینی‌پزی هستید، می‌توانید سویق لاغری را به مواد اولیه آن به‌جای آرد سفید اضافه کنید تا بافت آن تقویت شود.

سویق لاغری قوی

علاوه بر آنچه که گفته شد، شما می‌توانید روزانه یک قاشق از این سویق را به تنهایی مصرف کنید تا سرعت کاهش وزنتان افزایش یابد. اگر مصرف آن به‌تنهایی سخت است، می‌توانید به یک لیوان شیر، آب یا چایی آن را اضافه کنید.

کلام پایانی

ویژگی‌های مواد اولیه سویق لاغری و ترکیب این خواص باعث می‌شود یک مکمل سلامت غنی در اختیار شما باشد که از کنترل اشتها تا ترویج سلامت قلب را شامل می‌شود.

 سویق لاغری یک خوراکی ارزشمند برای افرادی است که به دنبال رسیدن به کاهش وزن به‌صورت پایدار و سالم هستند. البته که فراموش نکنید بدون استفاده از رژیم غذایی مناسب و عدم تحرک کافی، نباید از این مکمل انتظار معجزه داشت!

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

pristyncare

bwhealthcareworld

healthifyme

pharmeasy

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب