چگونه با رژیم لاغری ابوعلی سینا وزن کم کنیم؟

رژیم لاغری بوعلی سینا

فهرست مطالب

رژیم لاغری ابوعلی سینا شیوه‌ای است که به‌واسطه آن نه‌تنها می‌توانید به کاهش وزن و اندام متناسب دست پیدا کنید؛ بلکه سبک زندگی خود را به سمت‌وسوی سلامتی سوق خواهید داد.

افراد زیادی در سراسر جهان پیرو این رژیم لاغری هستند و معتقدند که با تبعیت از آن توانسته‌اند به کاهش وزن برسند. قبل از هر چیزی باید بدانید که رژیم لاغری ابوعلی سینا همانند رژیم‌های لاغری متداول یا چندروزه نیست که در آن مصرف برخی مواد غذایی خاصی را کم یا زیاد کنید.

در رژیم لاغری به سبک ابوعلی سینا شما می‌آموزید که چگونه با اصلاح سبک زندگی خود هم غذا بخورید و هم وزن سالمی داشته باشید. در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی به شما می‌آموزیم که چطور به کمک رژیم لاغری ابوعلی سینا وزن کم کنید.

سوالات متداول

رژیم لاغری ابوعلی سینا بر اساس چه مواردی طراحی شده است؟
کم‌کردن حجم غذا، حمام با آب گرم قبل از هر وعده‌غذایی، تمرینات ورزشی سخت، مصرف غذاهای قلیایی و غذاهایی با طبع خشک در لاغری به روش ابوعلی سینا توصیه می‌شود.
غذاهایی که باید در رژیم لاغری ابن‌سینا مصرف می‌شود، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
طبق دستور لاغری ابوعلی سینا باید خوراک شما حجم کم و مقدار کالری پایینی داشته باشد. طبع غذاها باید خشک و قلیایی باشد و از خوردن غذاهای اسیدی پرهیز کرد.
مصرف کدام دم‌نوش و چای‌های گیاهی برای لاغری به روش ابوعلی سینا مفید است؟
مصرف دم‌نوش‌ها به‌تنهایی قادر به چربی‌سوزی و کاهش وزن نیستند اما می‌توانید با کمک‌گرفتن از این چای‌های گیاهی مسیر لاغری را با سرعت بیشتری طی کنید. بابونه، به‌لیمو، آویشن، زنجبیل، چای کوهی، دارچین، گل‌گاوزبان، گل نسترن و زنجبیل نمونه‌ای از چای‌های گیاهی هستند که نوشیدن آن‌ها از سوی ابوعلی سینا سفارش شده است.
بر اساس نظریه ابوعلی سینا غذاهای اسیدی چگونه به افزایش وزن کمک می‌کنند؟
ابوعلی سینا معتقد بود که مصرف غذاهایی اسیدی سبب تجمع و ایجاد سموم خواهد شد. این سموم یا از بدن دفع می‌شوند یا به‌صورت چربی در بدن تجمع پیدا می‌کنند.

رژیم لاغری ابوعلی سینا

ابوعلی سینا همواره معتقد بود که اگر بتوان بدن خود را با کمک ۶ عامل بشناسید، بی‌تردید به جسم و روحی سالم دست پیدا خواهید. وزن سالم و اندامی متناسب نمونه‌ای از مسائلی است که در کتاب‌های ابن‌سینا بررسی شده‌اند.

شما این فرصت را دارید که از دستور ابوعلی سینا برای لاغری و تناسب‌اندام استفاده کنید تا به شرایط بهتری برسید. اگر قصد دارید که به روش ابوعلی سینا لاغر شوید باید به مولفه‌های زیر توجه داشته باشید.

رژیم لاغری سنتی

قبل از خوردن هر وعده‌غذایی دوش بگیرید.

ابوعلی سینا معتقد است که برای کاهش وزن و لاغری باید قبل از هر وعده‌غذایی یک دوش کوتاه با آب گرم بگیرید. گرما و برخورد آب با بدن باعث می‌شود که ذرات و بافت چربی از هم بشکند.

این موضوع در کتاب‌های طب باستانی نیز اشاره شده است. به‌طوری‌که دانشمندان زیادی معتقدند اگر فرد هر روز با آب گرم دوش بگیرد، در فرایند لاغری قدم برخواهد داشت.

شاید اطلاعات و دلایل دقیقی برای ارتباط بین کاهش وزن و حمام‌کردن روزانه وجود نداشته باشد؛ اما مطالعات و نمونه‌های آماری نشان می‌دهند که این موضوع تأثیرگذار است.

رژیم لاغری شکم
بیشتر بخوانید:

پزشکان معتقدند اگر شما یک روز در میان یا بعد از غذاخوردن با آب ولرم دوش بگیرید، نه‌تنها لاغر نمی‌شوید؛ بلکه به فرایند چاقی بیشتر کمک می‌کنید.

بنابراین، اگر از توصیه شیخ ابوعلی سینا برای لاغری و کاهش وزن استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که باید ناشتا یا قبل از هر وعده‌غذایی با آب گرم یک دوش کوتاه بگیرید.

 حجم خوراک خود را کم کنید.

کم‌کردن حجم غذا از دیگر مؤلفه‌هایی است که این دانشمند ایرانی بر آن اعتقاد دارد. همان‌طور که می‌دانید پرخوری عاملی برای افزایش وزن و اختلال چاقی است؛ اما اگر بتوانید حجم غذای خود را کم کنید می‌توانید وزنتان را کاهش دهید.

روند کم‌کردن خوراک باید آرام‌آرام اتفاق بیفتد. کم‌کردن غذا به یک‌باره نه‌تنها موجب کاهش وزن به‌صورت نادرست می‌شود؛ بلکه توده‌ها عضلانی خود را از دست خواهید داد.

نکته دیگری در لاغری به روش ابوعلی سینا وجود دارد، شخص باید از نظر غذاییت به خوراک خود توجه داشته باشد. هدف از غذاییت، کالری مواد غذایی است. در واقع شما باید غذاهایی مصرف کنید که کالری غذا شما باید در سطح پایینی قرار بگیرد.

رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:

 غذاهایی با مزاج خشک بخورید.

عموماً افرادی که مزاج خشک دارند وزن کمی هم خواهند داشت؛ بنابراین توصیه می‌شود که مواد غذایی با مزاج خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ابوعلی سینا بر این باور است که اگر قصد کاهش وزن دارید غذاهای تند، شور و ترش بخورید. چراکه مزاج را خشک می‌کنند و موجب کاهش وزن می‌شوند.

غذا با طبع خشک

  غذاهای قلیایی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

شاید بتوان ارتباطی بین رژیم لاغری ابوعلی سینا در این مورد با رژیم غذایی قلیایی ایجاد کرد. هدف از غذاهای قلیایی همان مواد غذایی است که طبعی گرم دارند. چراکه در زمان این حکیم بزرگ موضوع PH مواد غذایی مطرح نبوده است .

در نتیجه برای لاغری باید به دنبال غذاهایی باشید که طبعی گرم داشته باشند. غذاهای گرم خاصیت لاغری دارند. در مقابل آن غذاهای اسیدی قرار می‌گیرند که مصرفشان بنا به ۲ دلیل منجر به افزایش وزن خواهد شد.

  • خوراک‌های اسیدی در بدن سم تولید می‌کنند اگر این سموم دفع شوند، عوارض کمتری دارند.
  • درصورتی‌که سموم حاصل از تجمع مواد اسیدی از بدن خارج نشوند، باعث تجمع چربی در بدن خواهد شد.

 ورزش و تمریناتی را انجام دهید که بدن شما را خسته کند.

در لاغری به روش ابوعلی سینا باید تمرینات ورزشی را اجرا کنید که بدن شما را خسته کند و از شما انرژی بگیرد. ابوعلی سینا می‌گوید: فعالیت‌هایی که بدن شما را خسته کند منجر به فشرده‌شدن گوشت‌های متخلخل بدن خواهد شد.

اگر بخواهیم این عبارت را به زبان ساده برگردانیم باید بگوییم تمرینات ورزشی باعث می‌شوند که بافت‌های چربی از بین رفته و عضله بسازید. در واقع درصد چربی را کاهش دهید و اندامی سالم بسازید.

ورزش و تمرینات شکمی

دم‌نوش‌های گیاهی که در رژیم لاغری ابوعلی سینا توصیه می‌شوند.

در کنار موارد نام‌برده ابوعلی سینا توصیه می‌کند که از خواص ۸ گیاه زیر در غالب چای یا دم‌نوش برای لاغری کمک بگیرید.

بابونه: دم‌نوش یا چای بابونه به‌تنهایی منجر به لاغری نمی‌شود؛ اما اگر این دم‌نوش را در رژیم لاغری خود جای دهید می‌توانید سرعت متابولیسم و هضم غذا را افزایش دهید. چراکه بابونه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است.

به‌لیمو: مزاج گرم و کم‌کالری بودن این نوشیدنی به لاغری و چربی‌سوزی کمک شایانی خواهد کرد. خاصیت چربی‌سوزی، کاهش اشتها و بالابودن مقدار آنتی‌اکسیدان این دم‌نوش عامل لاغری هستند.

چای کوهی: مطالعات نشان‌دهنده آن هستند که چای کوهی علاوه بر اینکه به ‌سلامت گوارش کمک می‌کند عاملی برای کاهش وزن هم هست.

نوشیدنی چربی سوز
بیشتر بخوانید:

گل گاوزبان: خاصیت چربی‌سوزی و آرام‌بخشی گل‌گاوزبان نه‌تنها از پرخوری عصبی جلوگیری می‌کند، بلکه مقدار چربی موجود در بدن را کاهش می‌دهد.

گل نسترن: دم‌نوش گل نسترن به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، فلاونوئیدها و اسیدهای چرب مفید به کاهش قند خون و چربی کمک می‌کند.

زنجبیل: تحقیقات نشان می‌دهد که چای زنجبیل در کنار سایر فواید آن، خاصیت چربی‌سوزی و لاغری دارد.

دارچین: اگر از چای یا دم‌نوش دارچین استفاده کنید می‌تواند به روند کاهش وزن خود کمک کنید. زیرا دارچین با افزایش سرعت متابولیسم و افزایش چربی‌سوزی منجر به لاغری خواهد شد.

آویشن: چای آویشن با کاهش چربی، اشتهای کاذب و بهبود هضم باعث لاغری و کاهش وزن خواهد شد.

در رژیم لاغری ابوعلی سینا علاوه بر رعایت نکات گفته شده و مصرف چای گیاهی، توصیه می‌شود که از روغن‌هایی مانند روغن شوید، سیاه‌دانه و بابونه هم استفاده کنید.

دمنوش لاغری بوعلی

کلام آخر

در لاغری به روش ابوعلی سینا باید به چند نکته توجه کرد تا بتوان به کمک این شیوه به لاغری و کاهش وزن رسید. رژیم لاغری ابوعلی سینا یک برنامه غذایی کاهش وزن نیست تا بر اساس حذف یا افزودن برخی مواد غذایی بتوانید به تناسب‌اندام برسید.

افراد زیادی در سراسر جهان توانسته‌اند با کمک رژیم لاغری ابوعلی سینا به وزن سالم خود دست پیدا کنند. هر چند که برخی‌ها بر این باورند که لاغری به شیوه ابوعلی سینا یک رژیم نسبتاً دشوار است. اگر بتوانید به مؤلفه‌ها و توصیه‌های ابوعلی سینا برای لاغری پایبند باشید، با اصلاح سبک زندگی خود گام بزرگی به سمت تناسب‌اندام برخواهید داشت.

متخصصین و کارشناسان تغذیه لیمومی می‌توانند به شما بسته به خواسته و وضعیت جسمانی‌تان یک رژیم لاغری مناسب و شخصی‌سازی شده ارائه دهند. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق وب‌سایت یا شماره تماس 02191090110 با مشاورین لیمومی ارتباط بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

ncbi

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب